Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko laillista lukea toisen face-privaviestit, jos itse on jättänyt MINUN koneelleni auki FB:n?

Vierailija
27.04.2019 |

Miesystävä kävi luonani ja käytti facebookia. Jätti auki ja kaikki on siis nähtävilläni.

En ole siis murtanut mitään salasanoja ja kone on oma.

Ei mitään yleistä paheksuntaa: "noin ei saa tehdä", vaan jos on ihan faktaa, että onko rikos. Rinnastaisin tämän tilanteeseen, jossa avatut kirjeet lojuvat pöydällä. Ei silloin ole kiellettyä niitä katsoa varsinkaan omassa kodissa kuten nyt.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikot kirjesalaisuutta. laitonta. ja lisäksi olet trolli

Vierailija
2/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Klikkaat kirjaudu ulos painiketta viestejä vilkuilematta 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rikot kirjesalaisuutta. laitonta. ja lisäksi olet trolli

Taattua AV-tasoa. En usko, että avoimeiksi jätetty kone (minun) ei olisi minun käytettävissäni. 

Ja kyseessä on viisikymppinen mies. Ei välttämättä ole tajunnut ja oli sitä paitsi sen verran humalassa lähtiessään, että unohtanutkin koko jutun. 

Miksi täällä kaiken pitää olla trollausta joidenkin mielestä. Ihan kysyn siksi, että jos joku tietäisi. 

Vierailija
4/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tätähän kysyin? 

Kysyin onko laillista katsoa sivuston viestit, jotka muuten ei näkyisivät minulle eli privat. Toki tajuan, että se on moraalitonta, mutta eri asia kuin laiton. 

Vierailija
5/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko tuossa edes kiinnijäämisen vaaraa? Jos ei, niin lue pois, jos moraalinen puoli ei haittaa.

Vierailija
6/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis jos sä klikkailet itsesi jonkun yksityisviesteihin, niin sehän vertautuisi siihen että sä avaan jonkun toisen kirjeen joka on vain jäänyt sun luokse. 

Vierailija
7/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikot viestintäsalaisuutta, se on yksiselitteisesti laitonta. Sama koskee niitä kotiisi avoimeksi jätettyjä kirjeitä. Lukemalla ne ilman lupaa, syyllistyt rikokseen.

Vierailija
8/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko laillista lukea toisen ihmisen postit, jos kirjekuoret on avattu ja jätetty sinun pöydällesi?

Vierailija
9/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas. Toisen koneelle ei saa luvatta mennä. Mitä käki toinen käyttää sinun konettasi niin toki laitteen omistajalla on oikeus laitetaan käyttää niinkuin haluaa. Jos lainaaja ei halua omistajan näkevän mitä puuhailu, kirjautuu itse ulos ja pyyhkii muistin.

Vierailija
10/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko laillista lukea toisen ihmisen postit, jos kirjekuoret on avattu ja jätetty sinun pöydällesi?

Jos joku tuo kirjeensä minun pöydällä lisää kuumaan, niin toki katson mitä ne on.

Vierailija
11/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä osaat käyttää Facebookia, jos et osaa edes googlata: https://www.mikrobitti.fi/neuvot/oletko-tehnyt-rikoksen-puolison-puheli…

Vierailija
12/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät itsekin, kyllä on laitonta.

Joidenkin aiempien kommentoijien pohdinta kiinni jäämisen mahdollisuusista kertoo hyvin paljon heidän persoonistaan. Sääli heidän kavereitaan.

Vierailija
13/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas. Toisen koneelle ei saa luvatta mennä. Mitä käki toinen käyttää sinun konettasi niin toki laitteen omistajalla on oikeus laitetaan käyttää niinkuin haluaa. Jos lainaaja ei halua omistajan näkevän mitä puuhailu, kirjautuu itse ulos ja pyyhkii muistin.

Se mitä sinä haluaisit tehdä, ei tee asiasta laillista.

Vierailija
14/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis jos sä klikkailet itsesi jonkun yksityisviesteihin, niin sehän vertautuisi siihen että sä avaan jonkun toisen kirjeen joka on vain jäänyt sun luokse. 

Onko? Nyt en kaipaa mutua ollenkaan. 

Mitä itse katselin lakia, niin vasta salasanan urkkimimen rikkoisi viestintäsalaisuuden näissä laitteissa. 

Nyt on minun koneelleni jätetty avoimet ovet. Mutta katsoinhan mä viestit jo joka tapauksessa, mutta haluaisin tietää syyllistyinkö rikokseen. 

Mielenkiintoista peliä jopa kymmenen naisen kanssa  Se olikin oletusarvo, mutta määrä yllätti. Ajattelin, että tapailee kahta lisäkseni. 

Vierailija
15/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laillista. Se on myös moraalisesti väärin, vaikka sitä ei kysyttäkään.

Ihminen on kuitenkin utelias, ja tuosta ei jää kiinni, ellei sieltä löydy jotain mistä vetää julkiset pultit. Joten aika iso osa lukisi kyllä.

Vierailija
16/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä sinä haluaisit tehdä, ei tee asiasta laillista.

Perusteleppa miksi koneen omistaja ei saisi laitettaan käyttää? Varsinkaan kun ei tarvitse murtautua edes kenenkään laitteelle/tilille. Toki silloin asia olisi eri. Jos et halua viestejäsi luettavan, älä jätä niitä näkyviin toisen laitteelle..

Vierailija
17/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä ap tiedät, että sinulla ei ole kuin yksi vaihtoehto. JSSAP.

Kerran sinulla oli epäilys jo asiasta, voit ottaa asian pelkän epäilyn perusteella puheeksi. Ei sillä ole väliä onko niitä 2 vai 10 vai 20.

Vierailija
18/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en oo juristi mutta uskoisin, että tuo menisi joko kirjesalaisuuden tai tietomurron piikkiin, eli en menisi huutelemaan jos olen toisen faceviestejä lukaissut. Ongelmallisen tuosta tilanteesta tekee sen, että omistat kuitenkin laitteen mutta et tiliä eli uskoisin oikeuden menevän tilinomistajan mukaan.

Joka käyttämällä hänelle kuulumatonta käyttäjätunnusta taikka turvajärjestelyn muuten murtamalla oikeudettomasti tunkeutuu tietojärjestelmään, jossa sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla käsitellään, varastoidaan tai siirretään tietoja tai dataa, taikka sellaisen järjestelmän erikseen suojattuun osaan, on tuomittava tietomurrosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Tietomurrosta tuomitaan myös se, joka tietojärjestelmään tai sen osaan tunkeutumatta

1) teknisen erikoislaitteen avulla tai

2) muuten teknisin keinoin turvajärjestelyn ohittaen, tietojärjestelmän haavoittuvuutta hyväksi käyttäen tai muuten ilmeisen vilpillisin keinoin

oikeudettomasti ottaa selon 1 momentissa tarkoitetussa tietojärjestelmässä olevasta tiedosta tai datasta.

Yritys on rangaistava.

Tätä pykälää sovelletaan ainoastaan tekoon, josta ei ole muualla laissa säädetty ankarampaa tai yhtä ankaraa rangaistusta.

Eli taaskin en ole juristi ja tuskin täältä sitä ihan oikeaa lainopillista vastausta kysymykseesi saat, mutta mielestäni se on "ilmeisen vilpillinen keino" jos huomaat, että joku on jättänyt kirjautuneen tilin ja sitten hyväksikäytät tilanteen lukeaksesi yksityisiä viestejä.

Vierailija
19/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tuo kirjeensä minun pöydällä lisää kuumaan, niin toki katson mitä ne on.

Sinä oletkin kuspie. Taisit äänestää persuja, eikös totta?

Kirjesalaisuuden rikkominen on rikos.

Vierailija
20/33 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en oo juristi mutta uskoisin, että tuo menisi joko kirjesalaisuuden tai tietomurron piikkiin, eli en menisi huutelemaan jos olen toisen faceviestejä lukaissut. Ongelmallisen tuosta tilanteesta tekee sen, että omistat kuitenkin laitteen mutta et tiliä eli uskoisin oikeuden menevän tilinomistajan mukaan.

Joka käyttämällä hänelle kuulumatonta käyttäjätunnusta taikka turvajärjestelyn muuten murtamalla oikeudettomasti tunkeutuu tietojärjestelmään, jossa sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla käsitellään, varastoidaan tai siirretään tietoja tai dataa, taikka sellaisen järjestelmän erikseen suojattuun osaan, on tuomittava tietomurrosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Tietomurrosta tuomitaan myös se, joka tietojärjestelmään tai sen osaan tunkeutumatta

1) teknisen erikoislaitteen avulla tai

2) muuten teknisin keinoin turvajärjestelyn ohittaen, tietojärjestelmän haavoittuvuutta hyväksi käyttäen tai muuten ilmeisen vilpillisin keinoin

oikeudettomasti ottaa selon 1 momentissa tarkoitetussa tietojärjestelmässä olevasta tiedosta tai datasta.

Yritys on rangaistava.

Tätä pykälää sovelletaan ainoastaan tekoon, josta ei ole muualla laissa säädetty ankarampaa tai yhtä ankaraa rangaistusta.

Eli taaskin en ole juristi ja tuskin täältä sitä ihan oikeaa lainopillista vastausta kysymykseesi saat, mutta mielestäni se on "ilmeisen vilpillinen keino" jos huomaat, että joku on jättänyt kirjautuneen tilin ja sitten hyväksikäytät tilanteen lukeaksesi yksityisiä viestejä.

Eihän tässä mitään vilpillisiä keinoja tai laitteita käytetä jos AP käyttää omaa konettaan ja tiliä jonka omistaja on itse jättänyt koneelle auki.