Miksi ensimmäinen lettu yleensä epäonnistuu
Kommentit (9)
Jos et ole sekoittanut taikinaa kunnolla, ekoista letuista tulee liruja ja vikoista paksuja.
Ei ole tarpeeksi kuuma pannu.
Sekoita taikina huolella.
Ei mulla vaan. Ehkä vika on siinä ettet osaa. Jos paistat teflonpannulla niin paista kauemmin sitä ekaa puolta. Muutenkin taikinan tulisi antaa seisoa eli jauhojen turvota riittävän pitkään, puolikin tuntia on hyvä.
Minulla viimeiset aina epäonnistuu. Taikinan loppu jää aina paksuksi, vaikka sekoitan ihan joka lettujen välissä.
Taikina ei ole vielä tottunut pannuun eikä pannu ole tottunut vielä taikinaan. Siitä se sitten lähtee sujumaan.
Johtuu yleensä siitä, että keittiön yleiskone on mennyt pesemään paistinpannun astianpesuaineella, jonka käyttö saa aikaiseksi reaktion, ensimmäinen lettu jämähtää pannuun kiinni kuin jaska junttilan tuvan seinään.
Sitä saa kaapia irti lastalla ja samalla tehdä tuhoa pinnoitteeseen ja kierre on valmis.
Pannu pestään, ruoka jämähtää kiinni ja pinnoite vahingoittu kerta kerralta enmmän.
Koskahan vaimoni oppisi, että paistinpannua ei pestä, vaan pyyhitään käytön jälkeen puhtaaksi talouspaperilla.
Tuskin koskaan :-(
Et ole suorittanut lettutieteen opintoja, jos letut menee vtuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Taikina ei ole vielä tottunut pannuun eikä pannu ole tottunut vielä taikinaan. Siitä se sitten lähtee sujumaan.
Kiitos selityksestä, minulla sama ongelma kuin aplla. Nyt kun ei ole enää koiraa, jolle se eka epäonnistunut tarjoiltiin, joudun heittämään sen roskiin. Koiruus oli kyllä tarkkana, että sai oman lettunsa.
Nimenomaan siksi, ettei pannu ole riittävän kuuma. Valurautapannu kannattaa kuumentaa teholla 4 (perinteinen liesi teho 1-6) riittävän pitkään, laittaa voi ja kun se on ruskistunut laittaa lettutaikina paistumaan.
Ongelmallisempaa on teflon-pannulla aloitus, kun sitä pannua ei pitäisi tyhjiltään kuumentaa. Siihenkin voi ja ruskistus ja vasta sitten taikina.