Pakkosyöttämistä edelleen päiväkodeissa
Työskentelen itse päiväkodissa ja olen ollut järkyttynyt kuinka lapsia kohdellaan ruokailutilanteessa.
Hoputetaan ja komennetaan kovalla äänellä, jopa ihan pakotetaan syömään 😵
Onko tää yleistäkin?
Ruokailutilanteen tulisi olla turvallinen ja miellyttävä hetki.
Aiemmissa työpaikoissa en ole törmännyt tämmöiseen.
Kommentit (23)
Keskimmäisen lapsen eskarissa ruokailun aikana ei saanut edes puhua. Piti olla hippi-hiljaa, ja toki kaikki piti syödä mitä otti. Siellä oli myös tarkat rajaukset että poikien ryhmät on sinisiä ja tyttöjen punaisia ja lapset jaoteltiin ei taitotason vaan sukupuolen mukaan.
Tämä oli vuosi sitten.
Nuorimman laitoin yksityiseen päiväkotiin. Riski sekin, mutta siellä on pienet ryhmät, rauhallinen ja joustava aikataulu ja lämmin ilmapiiri. Ruokailun aikana saa jutella, ja ruokaa lähestytään positiivisen kautta. Se on värikästä, se ravitsee ja ruokailu itsessään on mukava tapahtuma (toisaalta isommat lapset ovat ulkona pari-kolme tuntia ennen lounasta kävellen, tutkien, seikkailen lähiseudun paikoissa. Heillä on siis nälkäkin aivan eri tavalla kuin jos seisoisivat siinä omassa pihassa tunnin verran).
Tää ruokailuhomma on hyvin herkkä ja moniulotteinen asia. Pakottaa ei missään nimessä saisi, mutta toisaalta meidän tulee opettaa käytöstapoja ja huolehtia lapsen monipuolisesta ruokavaliosta. Hyviin käytöstapoihin kuuluu mm. maistella, olla huutamatta yök ja odottaa rauhassa että toisetkin ovat syöneet. Vai kuka lähtee ravintolasta pois kun ystävät vielä aterioivat? Ja esim. kyläpaikassa on kohteliasta syödä vähän, vaikka ei niin maistuvaa olisikaan.
Itse olen nähnyt toimivimmaksi keskustella lapsen kanssa siitä lautasella olevasta ruuasta. Ja lapsikohtaista minkä verran täytyy maistella. Toisille riittää että pikkaisen kielellä hipaisee, kun oikeasti ällöttää ja pahasti.
Mutta sitten on ne lapset ketkä söisi pelkkää leipää, spagettia tms. Silloin täytyy ohjata monipuoliseen maisteluun ja rajoittaa esim. sitä leivän määrää.
Kyllä terve lapsi syö kun on nälkä. Ei se mene rikki jos yhdellä aterialla ei syö tai syö tosi vähän. Se mikä päiväkodissa harmittaa, on että välipalat on meillä ainakin joko sokeri- tai rasvapommeja. Ja jos lounaalla on syöty huonosti, niin harmittaa kun lapsi sitten niitä kiisseleitä ja pasteijoita vetäisi kaksin käsin.
Vieläkö siellä syyllistetään afrikalla? "Afrikassa nähdään nälkää"