Törkeää!! Suomessa myydään eläviä eläimiä leluiksi lapsille (Aqua Dragons)
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006084496.html
Ruokavirasto jyrähti lapsille myytävistä aqua dragons -äyriäiseliöistä – kyseessä ei ole lelu
Viraston mukaan tuotteita ei tulisi markkinoida leluina. Ostajia pitäisi ohjeistaa, että kyseessä on eläväksi eläimeksi kuoriutuva muna eikä mikään eloton esine.
Eläinten munien myyminen leluna voi ruokaviraston mukaan johtaa ihmisiä harhaan. Ihmiset eivät ymmärrä, että kyseessä on elävä eläin.
Lisäksi ruokaviraston mukaan ei voida olettaa, että lapsilla on tarpeeksi tietoa kyseisestä eläinlajista, sen ravinnosta ja tarvitsemasta hoidosta.
Ruokavirasto muistuttaa, että eläinsuojelulakia sovelletaan kaikkiin eläimiin, myös selkärangattomiin.
Kommentit (48)
Nyt pitäisi määritellä sana eläin uudelleen. Tuleeko munasta eläin vai hyönteinen vai onko hyönteinenkin eläin? Muistaakseni veget suosii Aasiassa heinäsirkkoja ja kaikkea muuta sammakkoa syötäväksi. Eläimiä nekin kai ovat siinä missä se lehmäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hel**tti... Eikö näitä myyvät kaupat riko eläinsuojelulakia? Miksei rankaista?
Kiinnostaisi tietää, miten sitä lakia tässä tilanteessa voisi soveltaa. Onko rikkojana tuottaja, myyjä, ostaja vai kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Niitä myydään myös näköjään Britanniassa ja eBayssa asti. :/ miten ne pysyvät pidemmän päälle edes hengissä??
Kalanruualla. Mulla on ollut noita (olen ihan aikuinen, muuten) ja ne pysyivät hengissä kuukausia, eli käytännössä niiden normaalin elinkaaren. Olivat hauskoja otuksia. Vettä piti välillä lisätä, poistaa pohjalle kertynyttä moskaa ja pipetillä hapettaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi määritellä sana eläin uudelleen. Tuleeko munasta eläin vai hyönteinen vai onko hyönteinenkin eläin? Muistaakseni veget suosii Aasiassa heinäsirkkoja ja kaikkea muuta sammakkoa syötäväksi. Eläimiä nekin kai ovat siinä missä se lehmäkin on.
Ei eläin ole ongelmallinen käsite, "vege" on, koska Suomessakin "kasvissyöjä" ei tarkoita vegaanista. Mutta se on nyt kyllä sivuseikka.
Tässä lelussa on lakimme määrittelemä eläin.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Kaikki ovat näköjään unohtaneet lapsuutensa muurahaisfarmit. Niitä sai ostaa valmiina ja itse piti sitten laittaa sinne muurahaisia. Niitä sitten hoidettiin, jos jaksettiin ja muistettiin. Lelua pidettiin oikein kehittävänä eikä sitä kukaan kauhistellut.
Naurettavaa höyryämistä taas ihmisiltä, joille ei tuota mitään ongelmaa esimerkiksi nykyinen karjankasvatus. Ette varmaan myöskään aio tappaa yhtään hyönteistä tulevana kesänä.
Kyseinen lelu ei eroa mitenkään esimerkiksi akvaariosta. Mutta siihen kuten kaikkeen muuhunkin pätee se, että vanhemmat ovat vastuussa.
Näköjään olen unohtanut, sillä en muista mitään muurahaisfarmeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä myydään myös näköjään Britanniassa ja eBayssa asti. :/ miten ne pysyvät pidemmän päälle edes hengissä??
Kalanruualla. Mulla on ollut noita (olen ihan aikuinen, muuten) ja ne pysyivät hengissä kuukausia, eli käytännössä niiden normaalin elinkaaren. Olivat hauskoja otuksia. Vettä piti välillä lisätä, poistaa pohjalle kertynyttä moskaa ja pipetillä hapettaa vettä.
Mullakin on kissa, se on ihan kiva, ruokin joka päivä ja tyhjennän hiekkalaatikkoa, joskus yritän viedä lenkille. Ihan hauska otus. Elää varmaan vielä ainakin 10v. Olen muuten aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kissa, se on ihan kiva, ruokin joka päivä ja tyhjennän hiekkalaatikkoa, joskus yritän viedä lenkille. Ihan hauska otus. Elää varmaan vielä ainakin 10v. Olen muuten aikuinen.
Okei? Loukkaannuitko vai miksi tämä avautuminen asian vierestä?
Onhan niitä muurahaisfarmeja tms lapsille
Näitä on myyty jenkeissä brändillä Sea Monkeys. Vuodesta 1957. Aiheesta löytyy myös yksi south park jakso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan havainnollistin, miten itse puhut asian vierestä. Puheena oli siis lapsille leluksi markkinoitu tuote, eikä aikuisen vastuullinen lemmikkiharrastus. Sama kun mä selittäisin hyvin hoidetusta kissastani johonkin kesäkissaketjuun.
Tuollaisissa ulkomailta tuotetuissa eliöissä on myös se riski, että ne päätyy jossain vaiheessa luontoon. Kuka takaa sen, ettei ne täällä leviä tai niiden mukana tulevat eliöt, taudit tms.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Kaikki ovat näköjään unohtaneet lapsuutensa muurahaisfarmit. Niitä sai ostaa valmiina ja itse piti sitten laittaa sinne muurahaisia. Niitä sitten hoidettiin, jos jaksettiin ja muistettiin. Lelua pidettiin oikein kehittävänä eikä sitä kukaan kauhistellut.
Naurettavaa höyryämistä taas ihmisiltä, joille ei tuota mitään ongelmaa esimerkiksi nykyinen karjankasvatus. Ette varmaan myöskään aio tappaa yhtään hyönteistä tulevana kesänä.
Kyseinen lelu ei eroa mitenkään esimerkiksi akvaariosta. Mutta siihen kuten kaikkeen muuhunkin pätee se, että vanhemmat ovat vastuussa.
Akvaarioita ei myydä leluina. Karjankasvatuskaan ei ole verrannollinen vai ostetaanko teilläpäin karjaa leluiksi lapsille? Ei mulla ainakaan mitään muurahaisfarmejakaan ollut lapsena. Opetettiin, ettei eläimet ole leluja. Miten tää voikin olla sulle niin vaikeaa käsittää? Tietty jos on kasvatettu siihen, että elävillä olioilla on ihan ok leikkiä niin ei voi paljon vaatia ymmärrystä.
Tämä on vähän kuin pahastumista kärpäsen toukista pilkkijöille. Ammattipahastujat keksii aina jotain mistä pahastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan havainnollistin, miten itse puhut asian vierestä. Puheena oli siis lapsille leluksi markkinoitu tuote, eikä aikuisen vastuullinen lemmikkiharrastus. Sama kun mä selittäisin hyvin hoidetusta kissastani johonkin kesäkissaketjuun.
Millä tavalla puhuin asian vierestä? Jos yhtään osaat lukea ja seurasit tätä keskustelua, niin huomasit että vastasin kysymykseen, miten aqua dragonit pysyvät hengissä. Tämä ketju oli aqua dragoneista, ei kissoista.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on myyty jenkeissä brändillä Sea Monkeys. Vuodesta 1957. Aiheesta löytyy myös yksi south park jakso.
Cartman onnistui luomaan niistä sivilisaation, joka palvoi Cartmania jumalana. Olen yllättynyt, että noita vieläkin myydään lapsille, ja nyt Suomessakin näköjään. Ei se minustakaan ok ole.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään olen unohtanut, sillä en muista mitään muurahaisfarmeja.
Muurahaisfarmeja myydään näköjään edelleen ja ihan leluiksi. Miten te ammattipahastujat ja mielenne pahoittajat ette ole siitä riemastuneet? Tämän uuden lelun tekijä lienee ihmeissään, kun aivan vastaavia tuotteita on myyty jo kymmeniä vuosia kenenkään valittamatta. Mutta eihän näissä median leipomissa kohuissa mitään koska logiikkaa olekaan. On vain niin kiva pahastua ja kokea paremmuutta. Nauttikaa!
Tämähän pitää saada uuteen eläinsuojelulain ehdotukseen mukaan, että tälläinen maahantuonti- ja kauppa kielletään kokonaan.
Mielestäni tämä idea voisi sinänsä olla ihan hyvä, mutta käytännössä menee valitettavan usein epäeettiseksi.
Artemia Salina on yksinkertainen eläin, joka sopisi monelle ensimmäiseksi "lemmikiksi" helppoutensa tähden, ongelmallista näiden myynnissä on kuitenkin se, että äyriäiset myydään leluina, jolloin ostokynnys on huomattavasti matalampi kuin jos niitä myytäisiin vaikka lemmikkeinä.
Myös ns. akvaario jossa otukset pidetään on liian pieni ja täyttää tuskin muutenkaan eliöille lajiomaisia tarpeita. Veden hapetus ja puhdistus myös arveluttaa, muistaako/viitsiikö keskimääräinen lapsi säännöllisesti hoitaa akvaariota? Jos ruokakin loppuu kesken eikä lisäruokinnasta anneta ohjeita, niin kyllähän se eläinrääkkäyksen puolelle menee.
Esim. muurahaisfarmienkaan pitäminen ei ole automaattisesti epäeettistä, jos toteutus ja hoito suunnitellaan huolellisesti. Ikävä kyllä vain harvemmilla on halua tai kykyä pitää kunnolla huolta tällaisista pienemmistä ja vähäpätöisemmiksi katsotuista öttiäisistä.
Olen itse ihan aikuinen ja omistan muurahaisfarmin jossa on mauriaisia. Biologina hyönteisten elämä kiinnosti, ja luin aiheesta paljon. Koska kunnioitan luontoa ja sen pienimpiäkin kappaleita suuresti, olen pitänyt huolen että muurahaisillani on hyvät oltavat. Pesä on tilava ja pimennetty mustalla pahvilla, vettä on koko ajan saatavilla, imastointi toimii, ympäristö on virikkeellinen ja farmia lämmittää lämpömatto.
Hyönteisiä ym. pikkuötököitä on mielenkiintoista tarkkailla ja niistä voi oppia paljon suhteellisen halvalla ja pienellä riskillä, mutta on silti aina muistettava, että kysymys on elävistä olennoista, joita ei voi vain hylätä oman onnensa nojaan kun kiinnostus lakkaa. Omatkin muurahaiseni aion jossain vaiheessa vapauttaa takaisin luontoon, kun farmi käy niille liian ahtaaksi asua.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä idea voisi sinänsä olla ihan hyvä, mutta käytännössä menee valitettavan usein epäeettiseksi.
Artemia Salina on yksinkertainen eläin, joka sopisi monelle ensimmäiseksi "lemmikiksi" helppoutensa tähden, ongelmallista näiden myynnissä on kuitenkin se, että äyriäiset myydään leluina, jolloin ostokynnys on huomattavasti matalampi kuin jos niitä myytäisiin vaikka lemmikkeinä.
Myös ns. akvaario jossa otukset pidetään on liian pieni ja täyttää tuskin muutenkaan eliöille lajiomaisia tarpeita. Veden hapetus ja puhdistus myös arveluttaa, muistaako/viitsiikö keskimääräinen lapsi säännöllisesti hoitaa akvaariota? Jos ruokakin loppuu kesken eikä lisäruokinnasta anneta ohjeita, niin kyllähän se eläinrääkkäyksen puolelle menee.
Esim. muurahaisfarmienkaan pitäminen ei ole automaattisesti epäeettistä, jos toteutus ja hoito suunnitellaan huolellisesti. Ikävä kyllä vain harvemmilla on halua tai kykyä pitää kunnolla huolta tällaisista pienemmistä ja vähäpätöisemmiksi katsotuista öttiäisistä.
Olen itse ihan aikuinen ja omistan muurahaisfarmin jossa on mauriaisia. Biologina hyönteisten elämä kiinnosti, ja luin aiheesta paljon. Koska kunnioitan luontoa ja sen pienimpiäkin kappaleita suuresti, olen pitänyt huolen että muurahaisillani on hyvät oltavat. Pesä on tilava ja pimennetty mustalla pahvilla, vettä on koko ajan saatavilla, imastointi toimii, ympäristö on virikkeellinen ja farmia lämmittää lämpömatto.
Hyönteisiä ym. pikkuötököitä on mielenkiintoista tarkkailla ja niistä voi oppia paljon suhteellisen halvalla ja pienellä riskillä, mutta on silti aina muistettava, että kysymys on elävistä olennoista, joita ei voi vain hylätä oman onnensa nojaan kun kiinnostus lakkaa. Omatkin muurahaiseni aion jossain vaiheessa vapauttaa takaisin luontoon, kun farmi käy niille liian ahtaaksi asua.
Juuri näin! Avasit hyvin ongelman ytimen.
Tämä nyt pätee ihan jokaiseen keskuteluun vegaanin kanssa.