Kokemuksia colliesta!
Hei!
Olen miettinyt pitkään koiran hankkimista, ja pitkäkarvainen collie kiinnostaisi. Ensimmäinen kysymykseni tähän onkin: soveltuuko collie ensikoiraksi? Koulutusopuksia on tullut lueskeltua jo aika lailla, ja pentukoulukin kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta.
Koira tulisi kerrostaloasuntoon, noin 40 neliön yksiöön. Seuraavan viiden vuoden sisällä muutto tilavampaan on todellakin suunnitelmissa! Olen elänyt käsityksessä, että colliet eivät olisi erityisen haukkuherkkää sorttia, eivätkä tapaamani yksilöt ainakaan ole olleet, mutta onko silti näin? Soveltuuko collie mielestänne kerrostaloon? Asun rauhallisessa kaupunginosassa, jossa luonto ja lenkkipolut ovat aivan vieressä. Tykkään itsekin liikkua, joten tylsistyä koiran ei tarvitsisi :) Tahtoisin silti tietää, miten paljon collieilla mahtaa olla varsinkin nuorena energiaa? Poissa olen kotoa normaalisti noin 4-6 h päivässä, vaikka pennun ensimmäiset kuukaudet tuntimäärä olisi vähäisempi, ehkä noin 4 tuntia. Myös terveydentilanne mietityttää. Mitä tyypillisiä sairauksia on, ja ovatko ne kovinkin yleisiä? Millainen luonne omallasi on? Arkuudesta olen kuullut paljon juttua, ja tämä tietysti on asia josta kasvattajalta aion kysyä. Entä onko vielä jotain mitä collieta harkitsevan pitäisi tietää?
Kommentit (4)
Vaatii pitkän haudutuksen eikä makua voi siltikään kehua hyväksi.
Neljä jalkaa, yksi häntä, yksi pää, jossa kostea kieli ja kuono. Karvainen. On siinä tekemistä jos sellaisen hankkii. Syö sekaravintoa ja täytyy opettaa sisäsiistiksi.
Ei collieta noin pieneen asuntoon. Turhautuu. Muuten ihana koira, helppo kouluttaa, mutta monet ovat säikkyjä ja arkoja. Kaipaa paljon ulkoilua ja virikkeitä, fiksuja koiria.
Colliet olivat aiemmin yleisiäpalveluskoiria. Jo tästä voi päätellä, että ne ovat voimakastahtoisia ja luonteikkaita, tarvittaessa kovapäisiä ja rohkeita. Colliet ovat älykkäitä ja tarvitsevat älyllisiä haasteita samoin kuin reilusti liikuntaa. Lampaiden paimentajiahan ne ovat alunperin.
Pitkäkarvaisen collien turkissa on aika hoitaminen ja harjaaminen. Karvaa lähtee myös karvanvaihtokausien ulkopuolella, erityisesti jos koira on paljon sisätiloissa, kuivassa kerrostaloilmassa.
Tuntemani colliet ovat aika haukkujia. Siinä mielessä hyviä vahtikoiria. Eivätkä yllätä salaa, vaan haukkuvat ennen kuin purevat.