En ymmärrä työkkäriä! Onko muille käynyt näin?
Aloitin siis tammikuussa osa-aika työn. Ilmoitin siitä työkkäriin heti silloin tammikuussa. Teen osa-aika töitä niin, että tienaan kuussa noin 300-500€ + päälle saan työkkärituen. Tammi, helmi, maaliskuu meni ihan hyvin. Mutta nyt työkkärin ja kelan sivuilla lukee, että työttömyyspäiväraha lopetettiin enkä ymmärrä miksi? 😁 Onko kenellekään muulle käynyt näin? En ymmärrä miksi tuki lopetettiin.
Kommentit (38)
Mitä tarkoitat sillä että työkkärin ja Kelan sivuilla lukee että työttömyyspäiväraha lopetettu? Mitä esim työkkärin sivuilla tarkkaan ottaen lukee (eli minkä lausunnon olet saanut)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lukee työllistymissuunnitelmassasi ja oletko noudattanut sitä? Harva osa-aikatöissä oleva muistaa, että saadakseen työttömyysetuutta pitää muistaa myös se suunnitelma määräaikoineen.
Olen noudattanut. Cv netti piti tehdä ja tein ajallaan.
Mikä oli määräaika? Ja miksi ihmeessä sinulta täytyy lypsääs näitä vastauksia eli et suostu vastaamaan yksinkertaisiin kysymyksiin, joiden avulla voitaisiin selvittää, miksi on katsottu työnhakusi päättyneen. Jos te-toimistossa joutuvat samalla tavalla urkkimaan tietoja pihdeillä nyhtämällä, niin ei ihme, että eivät jaksa asiakkaita.
Ap on jättänyt jotain tekemättä, joten työnhaku on päättynyt ja sen myötä etuuden maksu lopetettu. Vika ei ole työkkärissä, vaan työttömässä.
Työkkärin sivulla lukee ”Kelasta tulleen tiedon mukaan asiakas on saanut yritystuloja ajalla 27.3.-24.4.2019” ”Maksaja harkitsee keskeytetäänkö etuuden maksatus käsittelyn ajaksi.”
En ymmärrä miksi lukee yritystuloja kun ei ole mitään yritystä vaan teen osa-aikatöitä ja kaikki tunnit olen ilmoittanut kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap on jättänyt jotain tekemättä, joten työnhaku on päättynyt ja sen myötä etuuden maksu lopetettu. Vika ei ole työkkärissä, vaan työttömässä.
En ole jättänyt mitään tekemättä. Oon tehnyt osa-aika töitä ja ilmoittanut kaikki tunnit ja palkat kelaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lukee työllistymissuunnitelmassasi ja oletko noudattanut sitä? Harva osa-aikatöissä oleva muistaa, että saadakseen työttömyysetuutta pitää muistaa myös se suunnitelma määräaikoineen.
Olen noudattanut. Cv netti piti tehdä ja tein ajallaan.
Mikä oli määräaika? Ja miksi ihmeessä sinulta täytyy lypsääs näitä vastauksia eli et suostu vastaamaan yksinkertaisiin kysymyksiin, joiden avulla voitaisiin selvittää, miksi on katsottu työnhakusi päättyneen. Jos te-toimistossa joutuvat samalla tavalla urkkimaan tietoja pihdeillä nyhtämällä, niin ei ihme, että eivät jaksa asiakkaita.
Cv-netti piti tehdä 15.3.2019 tein 13.3.2019 ja merkkasin, että olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin sivulla lukee ”Kelasta tulleen tiedon mukaan asiakas on saanut yritystuloja ajalla 27.3.-24.4.2019” ”Maksaja harkitsee keskeytetäänkö etuuden maksatus käsittelyn ajaksi.”
En ymmärrä miksi lukee yritystuloja kun ei ole mitään yritystä vaan teen osa-aikatöitä ja kaikki tunnit olen ilmoittanut kelaan.
No tuostahan se tuen loppuminen sitten johtuu. Nyt vaan selvität työkkäristä mikä tuo väitetty yritystulo on, vai onko saamasi palkka vaan merkattu väärin.
Voiko olla, että sinun voidaan katsoa työllistyneen yrittäjänä? Onko tekemäsi työ yrittäjähenkistä? Neljä kuukautta muistaakseni saa tehdä yrittäjyydeksi katsottua osa-aikaisesti mutta neljännen kuun jälkeen pienikin yrittäjyys katsotaan täyspäiväiseksi työllistymiseksi. Itselleni kävi näin - tienasin pienillä keikoilla 300-400e kuussa, kunnes neljännen kuukauden kohdalla tuet lakkautettiin, koska minun katsottiin olevan yrittäjä. 300 euron kuukausiliksalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuostahan se tuen loppuminen sitten johtuu. Nyt vaan selvität työkkäristä mikä tuo väitetty yritystulo on, vai onko saamasi palkka vaan merkattu väärin.
Tieto on tullut Kelan kautta työkkäriin, joten miksi ei selvittää asiaa Kelan kanssa, joka alunperinkin asian on nostanut pöydälle.
Ja ihan pakko kysyä ap:lta: miksi et heti kertonut, että kyseessä on Kelan työkkärille antama tieto, jonka mukaan Kela harkitsee maksun tarkistusta. Miksi oletit, että vika on työkkärissä?
Pitäiskö joskus lukea ne ilmoitukset mitä saa? Mutta ei, suoraan mammoille itkemään että työkkäri lopetti mun tuen, miksi byyyäh? Aina siihen joku syy on. Jos se syy on väärin niin korjaa se.
Tämäkin piti hohtimilla kiskoa. Mikset ollut heti yhteydessä Kelaan ja kysynyt, että mikä ihmeen yritystulo? Mikä tässä oli epäselvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri on kyllä semmoinen paikka missä työntekijät möhlivät. Kela ja työkkäri ärsyttävää paperisotaa.
Nämä toimistot "sähläävät" jotta todistavat hyödyllisyytensä.
Ettei vaan tarvis vähentää väkeä.
Ei siellä virkailijat merkintöjä tee, ne on tietojärjestelmään koodattuja asioita kaiken muun paitsi asiakkaan oman ilmoituksen osalta. Jos ap on jättänyt määräaikaan mennessä ilmoittamatta tehtävät tehdyiksi, niin siihen se työnhaku katkeaa automaattisesti.
En ole jättänyt mitään tehtävää tekemättä.
Ap
Joo, kyllä työkkäri ja kela osaa ihan itse sössiä jutut.
Juuri siksi että pikkupomot tajuis ettei henkilökuntaa voi vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis ap, joka aloituksessa kirjoitti näin "Mutta nyt työkkärin ja kelan sivuilla lukee, että työttömyyspäiväraha lopetettiin enkä ymmärrä miksi?"
Tuossa kun aika selkeästi sanotaan, että Kelasta saadun tiedon mukaan asiakas on saanut yritystuloja. Siksi maksut on nyt jäissä eli tulet saamaan selvityspyynnön siitä, onko sinulla yrittäjätuloja vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri on kyllä semmoinen paikka missä työntekijät möhlivät. Kela ja työkkäri ärsyttävää paperisotaa.
Nämä toimistot "sähläävät" jotta todistavat hyödyllisyytensä.
Ettei vaan tarvis vähentää väkeä.
Ei siellä virkailijat merkintöjä tee, ne on tietojärjestelmään koodattuja asioita kaiken muun paitsi asiakkaan oman ilmoituksen osalta. Jos ap on jättänyt määräaikaan mennessä ilmoittamatta tehtävät tehdyiksi, niin siihen se työnhaku katkeaa automaattisesti.
ApJoo, kyllä työkkäri ja kela osaa ihan itse sössiä jutut.
Juuri siksi että pikkupomot tajuis ettei henkilökuntaa voi vähentää.
Pikkupomojen sanomisilla ei ole mitään merkitystä, palkkamenot on valtion budjetissa ja jos sieltä vähennetään rahoja, vähenee väki samaan tahtiin. Valitettavasti työkkärin asiakkaat ei kykene käyttämään sähköistä asiointia.
Ne yrittää tehdä väkisin yrittäjiä. Minustakin tehtiin kun olisin aloittanut tukiperheenä 1 viikonloppu/ kk. Lopetin sitten koko homman.
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy hakea soviteltua päivärahaa, jos tienaat yli tuon 300 euron rajan. Oletko hakenut?
Ei ole pakko jos ei taho.
AP:lle on tullut joku selvityspyyntö, johon ei ole vastannut, tai sitten on jättänyt tekemättä jotain sellaista, jota olisi pitänyt. Ei tuollaisia päätöksiä tule ihan mitään etukäteisilmoitusta. Tai no, kyllä sielläkin voi tulla virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Kysy Kelasta. Onko sinulla jostakin ihmeellisestä syystä y-tunnus, esimerkiksi kuolinpesän osakkaana tai rajakuntalaisena Norjan tuloista itse veroa maksavana? Vai oletko sellaisen osuuskunnan jäsen, jossa on vähemmän kuin 7 jäsentä. Osuuspankki ja Metsäliitto eivät ole sellaisia, vaikka sattuisit olemaan metsänomistajana y-tunnuksen omistaja ja myös jälkimmäisen osuuskunnan jäsen.
Ap