Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä työkkärissä nyt niin paljon hiertää?

Työkkärin täti
25.04.2019 |

Työttömyysturvalain mukaan työnhakijalla on velvollisuuksia, joita tulee noudattaa kun on työtön työnhakija, työllistymissuunnitelmassa asetetaan jokaiselle hakijalle ne tavoitteet jotka edistävät työllistymistä.
Jos et noudata annettuja velvotteita olet oikeutettu selvittämään miksi et noudattanut tavotteita?
Työttömyysturva lain mukaan vaatii työnhakijalta omaa aktiivisuutta hallita ja pitää yllä niitä taitoja jotka edistävät hakijan työllistymistä.
Työttömyysturva ei ole perustulo. Miksi on vaikeaa osallistua työhakuvalmennukseen? Päivittää omaa osaamistaan kursseilla?
Kerro mielipiteesi, olen työkkärissä töissä.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nämä hienostelevat huivikaula pöllöt jotka silmät lautasina pönöttävät tuolillaan. Ovat varmaan poistuneet elävien kirjoista jo vuosia sitten, sen verran kuivaa on meininki.

Vierailija
62/69 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ne höpöhöpökurssit eivät kehitä työttömän taitoja tai edistä työllistymistä

- Työkkärin päätöksenteko vaikuttaa mielivaltaiselta asiantuntemus puutteelliselta (esim. tiedän tapauksen, jossa kaksi saman ikäistä työtöntä samasta kunnasta haki oikeutta opiskella työttömyysetuudella saman tutkinnon, toiselle tämä myönnettiin, toiselta kiellettiin)

- Asiakkaita ei läheskään aina neuvota asiallisesti, vaan useissa tapauksissa jopa annetaan ohjeita, joiden tarkka noudattaminen johtaa etuuden menetykseen (mikä muuten on hallintolain vastaista)

- Muutoksenhakumahdollisuudesta ohjeistetaan tarkoituksella puuttellisesti, tämäkin hallintolain vastaisesti

T: entinen työtön, tuleva juristi - TE-toimiston vastustuksesta huolimatta. Olisivat halunneet minun pysyvän työttömänä opiskelun sijasta.

Outoa, että tuleva juristi ei ole paneutunut asiaan sen vertaa, että tajuaisi kahden samanikäisen työttömän olevan kuitenkin taustoiltaan erilaisia. Jos toinen on ammatiltaan reikäkorttilävistäjä (ei töitä tarjolla) ja toinen lähihoitaja (töitä on tarjolla), niin se lähihoitaja ei voi opiskella työttömyysetuudella, vaikka haluaisi vaihtaa alaa.

Tai sitten en viitsinyt kirjoittaa tuohon esimerkiksi tarkoitettuun kohtaan kuuden sivun selostusta hakijoiden taustoista. Heillä oli molemmilla sama koulutus. Yksittäisestä esimerkistä jauhaminen kuitenkin on aika tyhjänpäiväistä, kun sillä ei ole todistusvoimaa puoleen eikä toiseen.

Aloittaja kysyi, mikä työkkärissä hiertää, ja vastasin siihen omien ja lähipiirini kokemusten kautta.

Ja kun tarkemmin mietit, niin hehän olikin identtiset kaksoset!

Outoa, että nimenomaan juristiksi opiskeleva unohti listaltaan sen kaikkein olennaisimman tiedon kertomisen.

Vierailija
64/69 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui määräaikainen työ vuoden vaihteessa. Seurasin itse aktiivisesti avoimia paikkoja ja tein hakemuksia. Sitten sattui kohdalle koulutustani ja osaamistani vastaava työpaikka ja hain sitä. Pari päivää hakemuksen lähettämisen jälkeen sain työtarjouksen (eli kehotuksen hakea ko paikkaa), vastasin omilla sivuilla, että hain paikkaa ja laitoin päivämäärän, jolloin olin hakemuksen laittanut. Sain selvityspyynnön, että miten olen voinut hakea paikkaa jo ennen kuin olen saanut työtarjouksen! Kun enhän siis ole voinut itse nähdä ilmoitusta ja ymmärtää, että tää työpaikka sopii mulle. Koska omaa älyä/aloitekykyä ei voinut tietenkään olla, olinhan työtön... onneksi sain sen paikan ja asiakassuhteeni te-toimiston kanssa päättyi siihen (ainakin toistaiseksi).

Mua siis risoo se, että ilmeisesti oletetaan, että työtön ei osaa tai ymmärrä tehdä mitään, ellei työkkäristä käsketä.

Voi kuule, kyllä me ymmärretään virastossa asioita ja hakijoita niitä vaan on PAKKO tivata ja pyytää selvittämään, koska se kuuluu siihen meidän työnkuvaan. Monesti hävettää, ja tietää, että asiakkaat pitää meitä idiootteina. Muistakaa, että se on meidän työtä mitä tehdään lakien ja sisäisten ohjeiden vuoksi me kysellään.

Miksi teillä sitten on tuollainen sisäinen ohje? Mihinkään lakiinhan tässä tapauksessa viitattu kyseleminen ei tietenkään perustu. Mitä yhteiskunnallista hyötyä tuolla ohjeella on tarkoitus saavuttaa?

Esimerkiksi se, onko asiakas varmasti merkinnyt oikean päivämäärän, koska aika usein asiakkaan itse tekemä virhe koituu hänelle itselleen ongelmaksi. Ei se järjestelmä tiedä, onko päivä liian varhainen vai myöhäinen, se tarkistaa vain sen, onko päivämäärä tiettyjen reunaehtojen välissä. Jos ei ole, lähtee selvityspyyntö.

Aika usein asiakas kuittaa työllistymissuunnitelman tehdyksi sovitun päivän jälkeen. Jos ei ryhdytä kyselemään, katkeaa työnhaku ja samalla työttömyysetuus. Yhteiskunnalle paras ratkaisu, kun ei tarvitse maksaa, mutta jostain syystä työttömät odottavat, että näin päin työkkärin tuleekin puuttua asiaan ja tehdä varmistukset.

Vierailija
65/69 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minua ei kiinnosta mitkään täysin tarpeettomat ja hyödyttömät tiedonhaku ja CV-kurssit. Ihan pelkkää ajan ja resurssien tuhlausta.

Jep. Olen merkonomi ja mun kouluaikana käytiin aika vahvasti läpi työnhakua ja CV:n tekoa. Olen joutunut käymään parilla CV kurssilla näiden vuosien aikana :D Tottakai ne turhauttaa ja v*tuttaa kun tietää miten työtä haetaan, miten CV tehdään jne. Minkäs teet? Olen kyllä sanonut kurssin vetäjälle aina jos kysytty miksi tulit, niin työkkäri pakotti, enkä ole ollut  ainut :D Vetäjä vaan nauranut mukana :D

Vierailija
66/69 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulle myös soitettu teiltä, kun olen saanut jo 2kk liiton päivärahaa, oli muistaskseni joku näitä kiintiöpuheluita niin värisevä ääninen eukko kävi änkyttämään, että täältä puuttuu kyllä heidän lausunto liitolle ja se päivämäärä on siltä istumalta muistettava milloin on maksu alkanut. No enpäs vaan istunut juuri piirongin vieressä paperien ääressä. Oletteko te niin todellisuudesta vieraantuneita, ettei mikään muu kuin se 8-16 perseellään koneen ääressä istuminen ole mielestänne hyväksyttävää toimintaa keneltäkään muultakaan.

Vierailija
67/69 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mulle myös soitettu teiltä, kun olen saanut jo 2kk liiton päivärahaa, oli muistaskseni joku näitä kiintiöpuheluita niin värisevä ääninen eukko kävi änkyttämään, että täältä puuttuu kyllä heidän lausunto liitolle ja se päivämäärä on siltä istumalta muistettava milloin on maksu alkanut. No enpäs vaan istunut juuri piirongin vieressä paperien ääressä. Oletteko te niin todellisuudesta vieraantuneita, ettei mikään muu kuin se 8-16 perseellään koneen ääressä istuminen ole mielestänne hyväksyttävää toimintaa keneltäkään muultakaan.

Ei tätä kysytä. kassa hoitaa maksut, ei työkkäri niihin puutu kuin silloin, kun kassa haluaa tarkistuksen. Silloinkaan sitä ei kysytä asiakkaalta.

Vierailija
68/69 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että ne jotka oikeesti ovat halukkaita/kykeneviä opiskelemaan ja on kiinnostunut omasta työllistymisestä saavat myös työtä. Ikävän usein paikkakunta vaikuttaa siihen ettei töitä ole tarjolla ja toisekseen työelämätaidot vaikuttaa todella paljon siihen miten työssä jaksetaan ja miten itse suhtautuu työhön ja työkavereihin.

Reilut työsopimukset ja työntekijän arvostaminen vaikuttaa paljon siihen ettå vaihtuuvuus on vähäistä

Vierailija
69/69 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi