Mikä työkkärissä nyt niin paljon hiertää?
Työttömyysturvalain mukaan työnhakijalla on velvollisuuksia, joita tulee noudattaa kun on työtön työnhakija, työllistymissuunnitelmassa asetetaan jokaiselle hakijalle ne tavoitteet jotka edistävät työllistymistä.
Jos et noudata annettuja velvotteita olet oikeutettu selvittämään miksi et noudattanut tavotteita?
Työttömyysturva lain mukaan vaatii työnhakijalta omaa aktiivisuutta hallita ja pitää yllä niitä taitoja jotka edistävät hakijan työllistymistä.
Työttömyysturva ei ole perustulo. Miksi on vaikeaa osallistua työhakuvalmennukseen? Päivittää omaa osaamistaan kursseilla?
Kerro mielipiteesi, olen työkkärissä töissä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Sosoosisis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta hakea/tehdä töitä?
Hae apua uravalmennuspsykologilta, voit olla masentunutkin kun ei kiinnosta kehittää itseä missään suhteessa. Soita lääkärille ja kerro ettet ole kiinnostunut yhteiskunnan toiminnasta ja enemmin eristäydyt kotiisi,voit hakea sairaslomaa ja sairaspäivärahaa. Tulet sitten uudelleen hakijaksi kun koet että olet valmis työllistymään ja kiinnostut itsesi kehittämisestä.
En ole eristäytynyt kotiini, elän vapaampaa elämää kuin työssä ollessani, ja nautin siitä.
Tästäkö sitten muut kansalaiset maksavat, että saat elää vapaata elämää ja nauttia siitä. Ei edistä kyllä taloutta, ei sinun eikä valtion taloutta
Varmaan tosi isoja eroja ihan henkilöidenkin välillä.
Itse sain omalta virkailijalta aina todella hyvää ja ystävällistä palvelua - silloin harvoin kun yhteyksiss piti olla. Kerran, kun oma palvelu oli juuri muuttunut, sössin tuon palvelusuunnitelman päivittämisen, siinä lopussa tuli jotenkin hassusti vaikutelma että se on lähetetty, mutta sitten pitikin vielä käydä painamassa jotain nappulaa. Mutta mun virhe. TYökkärin virkailija laittoi mulle pari päivää myöhemmin tekstarin, että käytkö hyväksymässä suunnitelman, hän laittoi jatkoaikaa.
Rupesin sittemmin opiskelemaan omaehtoisesti, tähänkin sain apuja ja neuvoja hyvin ja virkailija soitti minulle oma-aloitteisesti kun huomasi että olin työllistynyt ja ehdotti, että katkaistaan se omaehtoinen opiskelu työttömyysturvalla, jotta saan sitä sitten pidempään loppupäässä (maksimi on 2 v.)
Mutta kursseihin olen kyllä tosi pettynyt, hakeuduin ihan omasta halustani erilaisiin juttuihin jo ennen aktiivimallia suurin odotuksin, ajattelin että otan kaiken ilmaisen avun vastaan, mutta sisältö oli aivan huuhaata, huonosti valmisteltua, suorastaan noloa ryhmäytymisineen ja ainakin kahdesti kurssin vetäjä kyseli kurssilaisilta apua opettaansa asiaan (esim. tuo LinkedIn). Lisäksi on nurinkurista, että hygieniapassia pääsee suorittamaan vasta kun on saanut työn jossa sitä tarvitaan ja monessa työpaikkailmoituksessa se taas on edellytyksenä paikan saamiseen ja ilman sitä menee hakemus mappi ööhön. Suoritin sen sitten omalla rahalla 4H-yhdistyksen kurssilla (maksoi 60 e).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppeetttaaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin täti kirjoitti:
Mikä on sekavaa?
Työllistymissuunnitelma päivitetään 3kk välein, hakijalle soitetaan/pyydetään käynnille.
Työtarjouksia lähetetään, hakija hakee paikkaa infoaa sitten miten kävi.
Työkokeiluun voi hakeutua jotta löytää omaa alaa, palkkatuki antaa mahdollisuuksia työllistyä. Omaehtoiset opinnot tutkintoon johtavassa koulutuksessa helpottaa toimeentuloa ja takaa paremman pohjan opiskelulle 2v.ajan.
Kurssit ja korttipäivitykset ovat hakijalle ilmaisia, kunhan sinne vaivautuu menemään eikä purnaa ilmaisesta koulutuksestaMuttakun ne työpaikat usein ovat sellaisia mihin työntekijä ei sovellu tai jotain koiran hommaa. Kurssit toistavat itseään, korkeakoulutetuille järjestetään itsestäänselviä CV-kursseja ja muita hyödyttömiä juttuja. Kaikkialla uhataan päivärahan menetyksestä ja vastauksia ei saa, vaan käsketään. Että näin.
No onkos se työkkärin vika ettei työpaikat ole sellaisia johon hakija on sovelias, voithan opiskella ja hakea työpaikkoja johon sinulla on pätevyyttä ja osaamista. Kukaan ei kiellä hakemasta vapaita työpaikkoja.
No työkkärihän se nimenomaan niitä paikkoja ehdottaa. Kannattaisi perehtyä asiakkaan tietoihin eikä ehdottaa kokille rakennustyömaalta töitä. Ja jos ei hae, tulee karenssi. That's the problem.
Ammattisuoja kestää 3 kk ajan, sen jälkeen voidaan tehdä työtarjous kokille raksalle, jos siellä raksalla ei vaadita mitään erityistä pätevyyttä. Työttömillä on omituinen harha siitä, että he saavat valita työnsä.
Raksalla ei vaadita pätevyyttä? Hah hah, päivän naurut. Kuvitteletko oikeasti, että ehdotetut paikat ottavat täysin alalle kouluttamattoman henkilön töihin? Sehän on työturvallisuusriski.
Oksennan, koska työkkäri oksettaa.
En pysty siksi kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Se, että keksitte tyhjänpäiväistä kerhotoimintaa työttömille minun verorahoillani.
Eivät työttömät nauti tästä yhtään sen enempää kuin sinäkään.
Mulla loppui määräaikainen työ vuoden vaihteessa. Seurasin itse aktiivisesti avoimia paikkoja ja tein hakemuksia. Sitten sattui kohdalle koulutustani ja osaamistani vastaava työpaikka ja hain sitä. Pari päivää hakemuksen lähettämisen jälkeen sain työtarjouksen (eli kehotuksen hakea ko paikkaa), vastasin omilla sivuilla, että hain paikkaa ja laitoin päivämäärän, jolloin olin hakemuksen laittanut. Sain selvityspyynnön, että miten olen voinut hakea paikkaa jo ennen kuin olen saanut työtarjouksen! Kun enhän siis ole voinut itse nähdä ilmoitusta ja ymmärtää, että tää työpaikka sopii mulle. Koska omaa älyä/aloitekykyä ei voinut tietenkään olla, olinhan työtön... onneksi sain sen paikan ja asiakassuhteeni te-toimiston kanssa päättyi siihen (ainakin toistaiseksi).
Mua siis risoo se, että ilmeisesti oletetaan, että työtön ei osaa tai ymmärrä tehdä mitään, ellei työkkäristä käsketä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui määräaikainen työ vuoden vaihteessa. Seurasin itse aktiivisesti avoimia paikkoja ja tein hakemuksia. Sitten sattui kohdalle koulutustani ja osaamistani vastaava työpaikka ja hain sitä. Pari päivää hakemuksen lähettämisen jälkeen sain työtarjouksen (eli kehotuksen hakea ko paikkaa), vastasin omilla sivuilla, että hain paikkaa ja laitoin päivämäärän, jolloin olin hakemuksen laittanut. Sain selvityspyynnön, että miten olen voinut hakea paikkaa jo ennen kuin olen saanut työtarjouksen! Kun enhän siis ole voinut itse nähdä ilmoitusta ja ymmärtää, että tää työpaikka sopii mulle. Koska omaa älyä/aloitekykyä ei voinut tietenkään olla, olinhan työtön... onneksi sain sen paikan ja asiakassuhteeni te-toimiston kanssa päättyi siihen (ainakin toistaiseksi).
Mua siis risoo se, että ilmeisesti oletetaan, että työtön ei osaa tai ymmärrä tehdä mitään, ellei työkkäristä käsketä.
Voi kuule, kyllä me ymmärretään virastossa asioita ja hakijoita niitä vaan on PAKKO tivata ja pyytää selvittämään, koska se kuuluu siihen meidän työnkuvaan. Monesti hävettää, ja tietää, että asiakkaat pitää meitä idiootteina. Muistakaa, että se on meidän työtä mitä tehdään lakien ja sisäisten ohjeiden vuoksi me kysellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppeetttaaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sekavaa?
Työllistymissuunnitelma päivitetään 3kk välein, hakijalle soitetaan/pyydetään käynnille.
Työkokeiluun voi hakeutua jotta löytää omaa alaa, palkkatuki antaa mahdollisuuksia työllistyä. Omaehtoiset opinnot tutkintoon johtavassa koulutuksessa helpottaa toimeentuloa ja takaa paremman pohjan opiskelulle 2v.ajan.
Kurssit ja korttipäivitykset ovat hakijalle ilmaisia, kunhan sinne vaivautuu menemään eikä purnaa ilmaisesta koulutuksestaMuttakun ne työpaikat usein ovat sellaisia mihin työntekijä ei sovellu tai jotain koiran hommaa. Kurssit toistavat itseään, korkeakoulutetuille järjestetään itsestäänselviä CV-kursseja ja muita hyödyttömiä juttuja. Kaikkialla uhataan päivärahan menetyksestä ja vastauksia ei saa, vaan käsketään. Että näin.
No onkos se työkkärin vika ettei työpaikat ole sellaisia johon hakija on sovelias, voithan opiskella ja hakea työpaikkoja johon sinulla on pätevyyttä ja osaamista. Kukaan ei kiellä hakemasta vapaita työpaikkoja.
No työkkärihän se nimenomaan niitä paikkoja ehdottaa. Kannattaisi perehtyä asiakkaan tietoihin eikä ehdottaa kokille rakennustyömaalta töitä. Ja jos ei hae, tulee karenssi. That's the problem.
Ammattisuoja kestää 3 kk ajan, sen jälkeen voidaan tehdä työtarjous kokille raksalle, jos siellä raksalla ei vaadita mitään erityistä pätevyyttä. Työttömillä on omituinen harha siitä, että he saavat valita työnsä.
Raksalla ei vaadita pätevyyttä? Hah hah, päivän naurut. Kuvitteletko oikeasti, että ehdotetut paikat ottavat täysin alalle kouluttamattoman henkilön töihin? Sehän on työturvallisuusriski.
No jos oma 18v poika pääsi raksalle töihin ilman mitään koulutusta, niin eiköhän sieltä löydy apulaisenpaikkoja muillekin. Naura sinä iloisesti, työkkärin kautta on moni joutunut töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n luettemat asiat ovat ok. Olen samaa mieltä että työttömän kuuluu hakea töitä ja päivittää ammattitaitoaan. Sitä en sen sijaan hyväksy että työttömyyskorvausta leikataan jos ei saa työtä. Ei ole työttömän vika jos työnantaja valitsee 200 hakijan joukosta jonkun muun. En myöskään hyväksy 9e ilmaistöitä. Jos teetetään töitä niin siitä on maksettava tessin mukainen palkka ym työsuhteen edut. Työttömyyskorvaus ei ole perustulo mutta ei myöskään palkka. Työkkärissä työskentelevä varman sen tietää. Ikärasismillekaan työtön ei voi mitään. 60+ vuotiaat voisi halutessaan laskea eläkkeelle tilastoja tukkimasta. Tämä on tietysti poliittinen päätös. Työhön kykenemättömät pitäisi hoitaa jossain muualla kuin työkkärissä. T. Työtön, 61v, 40v työura takana
Eläketukijärjestelmä on olemassa. Laajenee tänä vuonna koskemaan niitä, jotka syntyneen ennen 1.9.1958, joten voi koskea jo sinua.
Tsekkaa tummennettu teksti
Aikansa valitetaan turhuuksia niin siirtotyömaat takaisin ja parakkeihin asumaan ja naiset pakotetaan osoitettuihin töihin ja sitten mieli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppeetttaaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sekavaa?
No näinhän se on. Mikä ihmeen ongelma pätevälle kokille olisi sitten tehdä se mahdollisimman hyvä hakemus ja postittaa se raksafirmaan, jos kerta niin on käsketty? Voihan sen ottaa vaikka ihan harjoituksena, ei sitä koskaan liian hyväksi tule hakemusten kirjoittelussa ja kyllä työttömällä siihen aikaa on. Ja kukaties se saattaisi poikia uusia mahdollisuuksia, kun firman rekrytyyppi katsoisi että onpas siinä skarpin oloinen kaveri ja muistavat tämän sitten jos avautuu joku soveltuvampi homma, että kiinnostaisiko tällainen. Mutta ilmeisesti juuri tuo pienikin mahdollisuus työllistyä oli oikeasti tämänkin nillittäjän pahin pelko ja ongelma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ne höpöhöpökurssit eivät kehitä työttömän taitoja tai edistä työllistymistä
- Työkkärin päätöksenteko vaikuttaa mielivaltaiselta asiantuntemus puutteelliselta (esim. tiedän tapauksen, jossa kaksi saman ikäistä työtöntä samasta kunnasta haki oikeutta opiskella työttömyysetuudella saman tutkinnon, toiselle tämä myönnettiin, toiselta kiellettiin)
- Asiakkaita ei läheskään aina neuvota asiallisesti, vaan useissa tapauksissa jopa annetaan ohjeita, joiden tarkka noudattaminen johtaa etuuden menetykseen (mikä muuten on hallintolain vastaista)
- Muutoksenhakumahdollisuudesta ohjeistetaan tarkoituksella puuttellisesti, tämäkin hallintolain vastaisesti
T: entinen työtön, tuleva juristi - TE-toimiston vastustuksesta huolimatta. Olisivat halunneet minun pysyvän työttömänä opiskelun sijasta.
Outoa, että tuleva juristi ei ole paneutunut asiaan sen vertaa, että tajuaisi kahden samanikäisen työttömän olevan kuitenkin taustoiltaan erilaisia. Jos toinen on ammatiltaan reikäkorttilävistäjä (ei töitä tarjolla) ja toinen lähihoitaja (töitä on tarjolla), niin se lähihoitaja ei voi opiskella työttömyysetuudella, vaikka haluaisi vaihtaa alaa.
Tai sitten en viitsinyt kirjoittaa tuohon esimerkiksi tarkoitettuun kohtaan kuuden sivun selostusta hakijoiden taustoista. Heillä oli molemmilla sama koulutus. Yksittäisestä esimerkistä jauhaminen kuitenkin on aika tyhjänpäiväistä, kun sillä ei ole todistusvoimaa puoleen eikä toiseen.
Aloittaja kysyi, mikä työkkärissä hiertää, ja vastasin siihen omien ja lähipiirini kokemusten kautta.
Jos puhutaan nyt vain viime vuosista, olen saanut asiallista palvelua TE-toimistolta.
Mutta, ongelmani on se, että se minkä sovin TE-toimiston kanssa järkeväksi aktiivisuudeksi ottaen huomioon ammattini, sepä ei täytäkään Kelan vaatimuksia aktiivisuudesta.
En edes ymmärrä kuinka meillä voi olla tälläinen tuplajärjestelmä olemassa? Miten laki voi toimia näin??
Taustalla on se että erikoisalani on erityinen, joten mitään alaan ja työuraan liittyvää ei ole ikinä tarjolla TE-toimistossa. Jos osallistun muualla alaani varten räätälöidylle työuran kehittämiskurssille, työkkäri hyväksyy sen aktiivisuudeksi työsuunnitelmaani – Kela ei.
Samoin opiskelen tutkintoa, joka alallani yleensä vaaditaan työllistymiseen ja työkkäri on hyväksynyt sen työsuunnitelmaani – Kela ei tätä hyväksy aktiivisuudeksi ja leikkaa työttömyyskorvaustani.
On myös tilasuuksia edistää uraani, mutta jos hyväksyn ne, Kela estää sen.
Olisi kiva jos ym. juristityyppi antaisi vinkkiä miten valittaa tästä tilanteesta. Itse koen että joudun syrjinnän kohteeksi johtuen alastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä me ymmärretään virastossa asioita ja hakijoita niitä vaan on PAKKO tivata ja pyytää selvittämään, koska se kuuluu siihen meidän työnkuvaan. Monesti hävettää, ja tietää, että asiakkaat pitää meitä idiootteina. Muistakaa, että se on meidän työtä mitä tehdään lakien ja sisäisten ohjeiden vuoksi me kysellään.
Miksi teillä sitten on tuollainen sisäinen ohje? Mihinkään lakiinhan tässä tapauksessa viitattu kyseleminen ei tietenkään perustu. Mitä yhteiskunnallista hyötyä tuolla ohjeella on tarkoitus saavuttaa?
Kannatan monipuolisia kursseja työttömille, siis muutakin kuin työnhakuvalmennuksia tai koulutuksia suoraan johonkin työhön. Omalla paikkakunnallani onkin kuntouttavassa työtoiminnassa kansalaisopiston yhteistyönä tarjolla useita harrastusmaisia kursseja eri aiheista. Ihminen kaipaa omaehtoisuutta. Jo se että saa itse valita useammasta vaihtoehdosta millaiselle kurssille menee, voi lisätä tyytyväisyyttä verrattuna siihen, että käsketään johonkin, mikä ei tunnu henkilölle itselleen yhtään mielekkäältä. Mahdollisuuksien mukaan siis sanoisin, että aina kannattaa tarjota työttömälle useampaa vaihtoehtoa, jos niitä on. Ymmärrän että jotain pitäisi työttömänkin tehdä, mutta siihen pitäisi myös saada vaikuttaa itse, että mitä se on.
Sieltä ei saa mihinkään tekemiseen selkeää lupaa etukäteen kysymällä. Ei ole resursseja vastata ennenkuin teet sen aktivoitumisyrityksen ja heittäydyt tyhjän päälle. Istuuko siellä jotain kermaper###itä jotka eivät voi käsittää että ne muutamat sataset tosiaan tarvitaan ihan jokapäiväiseen elämiseen. Ei ole mahdollisuutta odotella miten te kokoustatte ja pähkäilette estääkö vaikka kerran kuussa tukiperheenä toimiminen viikonlopun ajan sen kokoaikatyön vastaanottamisen. Tämä homma mun piti sitten lopettaa alkuunsa, kun laitettiin lausuntoa yritystoiminnasta ym.
En ole myöskään saanut mitään tukea liian myöhään leikatusta selästä aiheutuneen hermovian kanssa työllistymiseen. Kaikenlaista p-hommaa tässä yritetty aivovammaisen avustajasta lähtien ja välillä karenssien kautta kohti uusia vastoinkäymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan nyt vain viime vuosista, olen saanut asiallista palvelua TE-toimistolta.
Mutta, ongelmani on se, että se minkä sovin TE-toimiston kanssa järkeväksi aktiivisuudeksi ottaen huomioon ammattini, sepä ei täytäkään Kelan vaatimuksia aktiivisuudesta.
En edes ymmärrä kuinka meillä voi olla tälläinen tuplajärjestelmä olemassa? Miten laki voi toimia näin??
Taustalla on se että erikoisalani on erityinen, joten mitään alaan ja työuraan liittyvää ei ole ikinä tarjolla TE-toimistossa. Jos osallistun muualla alaani varten räätälöidylle työuran kehittämiskurssille, työkkäri hyväksyy sen aktiivisuudeksi työsuunnitelmaani – Kela ei.
Samoin opiskelen tutkintoa, joka alallani yleensä vaaditaan työllistymiseen ja työkkäri on hyväksynyt sen työsuunnitelmaani – Kela ei tätä hyväksy aktiivisuudeksi ja leikkaa työttömyyskorvaustani.
On myös tilasuuksia edistää uraani, mutta jos hyväksyn ne, Kela estää sen.
Olisi kiva jos ym. juristityyppi antaisi vinkkiä miten valittaa tästä tilanteesta. Itse koen että joudun syrjinnän kohteeksi johtuen alastani.
Ei tuossa tilanteessa olekaan mitään järkeä. Epäoikeudenmukainen kaksoisjärjestelmä johtuu siitä, että aktiivimalli runnottiin väkisin läpi ilman kunnon valmistelua, eikä viranomaisia ohjeistettu siitä, miten lakia pitää tulkita.
Vaikea tuohon on mitään konkreettista neuvoa antaa tietämättä tilannettasi. Olet varmaankin Kelalle jo perustellut, että TE-toimisto hyväksyy opintosi aktiivisuudeksi.
Kelan postitetuissa päätöksissä pitäisi aina olla mukana muutoksenhakuosoitus, jota seuraamalla voit hakea muutosta päätökseen määräajan kuluessa. Ohjeet löytyy myös Kelan sivuilta. Muutoksenhaku osoitetaan ensimmäisessä vaiheessa Kelan muutoksenhakuelimeen (onkohan nimeltään muutoksenhakulautakunta tms.) ja jos vielä sieltäkin tulee sinulle kielteinen päätös, voit valittaa hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeusvalitus on maksullinen, jos valitus hylätään.
Jatkoa edelliseen. Onko siellä.joku mustalista, vai mikdi esim 94 merkonomiksi valmistuneista jotkut työllistettiin alan paikkoihin, eli toimistoihin. Minulla oli kiitettävä todistus ja alle 20v otettu opintolaina tutkinnon suorittamiseksi. Minut laitettiin teidän toimesta myymään possoja torille ja pitämään tukkimiehen kirjanpitoa museon tuulikaappiin ja pyyhkimään lattioita. Tämä oli siis laman aikaan, kun työpaikkoja ei meille vastavalmistuneille juuri ilman teidän järjestämistä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa edelliseen. Onko siellä.joku mustalista, vai mikdi esim 94 merkonomiksi valmistuneista jotkut työllistettiin alan paikkoihin, eli toimistoihin. Minulla oli kiitettävä todistus ja alle 20v otettu opintolaina tutkinnon suorittamiseksi. Minut laitettiin teidän toimesta myymään possoja torille ja pitämään tukkimiehen kirjanpitoa museon tuulikaappiin ja pyyhkimään lattioita. Tämä oli siis laman aikaan, kun työpaikkoja ei meille vastavalmistuneille juuri ilman teidän järjestämistä ollut.
Muistan vieläkin miten tämä museonjohtaja kummasteli, kun näki erinomaisen todistukseni kun menin sitten käsketysti kyseistä paikkaa hakemaan. Kysyin sitten jotenkin, että no minkälaista ihmistä olitte te-toimistosta pyytäneet ja vastaus oli välttelevästi , että "tietyn tyyppistä". No tämä valkeni kyllä siinä puolen vuoden työllistymisajalla. Semmoista apinan hommaan soveltuvaa tukkimiehen kirjanpitäjää ja lattialta jalanjälkien pyyhkijää.
Outoa, että tuleva juristi ei ole paneutunut asiaan sen vertaa, että tajuaisi kahden samanikäisen työttömän olevan kuitenkin taustoiltaan erilaisia. Jos toinen on ammatiltaan reikäkorttilävistäjä (ei töitä tarjolla) ja toinen lähihoitaja (töitä on tarjolla), niin se lähihoitaja ei voi opiskella työttömyysetuudella, vaikka haluaisi vaihtaa alaa.