Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyi hemmetti, jostain ilmestynyt proppuja nielurisojen SISÄLLE eikä niitä saa pois!!!

Vierailija
25.04.2019 |

(oksennusvaroitus) Ahdistaa ja itkettää. Olen jo pari viikkoa kärsinyt oudosta kurkkukivusta ja korvaan heijastuvasta oudosta kivusta, lämpöä nousee myös välillä mutta ei täysin vuodepotilas-kuntoon asti. Olen sairastanut muutaman vuoden sisään todella monta nielutulehdusta joten ajattelin että on varmaan taas sellainen puskemassa päälle, kunnes sain idean tutkia nielua taskulampulla tarkemmin ja löysin yhden pienen pienen propun (ensimmäinen löytämäni ikinä koskaan). Googlailin asiasta, otin propun muovisella piikillä pois mutta oireet vaan jatkui. Sitten yksi päivä nousikin kova kuume ja soitin lääkäriin. Hoitaja kehotti vain kärsivällisesti kaivelemaan lisää proppuja pois siltä varalta, että oireet johtuvat siitä että niitä on enemmänkin piilossa. JA NIINHÄN NIITÄ OLI!!!! En ole kokenut varmaan ikinä kehoni kanssa mitään näin ällöttävää ja hämmentävää samaan aikaan. Pitkällä piikillä kaivaen risojen onkeloiden/kolojen välistä olen saanut mooonta pientä proppua pois, mutta tuntuu että isoimmat ovat ihan täydellisen "jumissa" risojen sisällä niin että ne ikään kuin vaan kuultavat nielurisan läpi mutta eivät ole mistään kolosta tarpeeksi ulkona niin, että niitä voisi kaivaa pois.

Mitä helvettiä tässä nyt täytyy tehdä, jättää ne nieluun haisemaan ja odottaa että ne joku kaunis päivä tulevat itsestään esiin!? Olen siis niin kipeä että en voi mennä esim. töihin puhumattakaan siitä että henki haisee (ties kuinka kauan on tässä jo huomaamattani haissut). Pelkät proput tuskin aiheuttavat näin kovaa kuumetta, eli onkohan minulla joku nielutulehdus nyt tässä samaan aikaan mikä nämä aiheuttaa? Olkaa kilttejä ja auttakaa, lääkärissäkään tuskin suostuvat risoihin isompia reikiä tekemään... Nielurisaleikkausta on suunniteltu aiemmin mutta se operaatio pelottaa niin paljon, etten vielä pelkkien proppujen takia uskalla siihen lähteä, ellei tämä vaiva jatku. Mitä ihmettä teen, paitsi menen huomenna lääkäriin tulehduksen varalta? Olen ihan paniikissa siitä ajatuksesta ettei noita saa tuolta pois vaikka tunnen ne kokoajan... Olen hakenut apteekista desinfioivaa suuvettä, nenän A-vitamiinisuihketta ja syönyt esim. valkosipulia, sitruunaa ja juonut omenaviinietikkaa. Jatkanko vain näillä ja särkylääkkeillä ja toivon parasta, vai mistä ihmeestä tällainen on oire!?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso Youtubesta poistovideoita. Pitkä pumpulipuikko on hyvä. Propuja pitää nimenomaan painaa sen vierestä tai sivusta, että pullahtaa ulos. Mitä useammin niitä poistaa, sitä vähemmän niitä kertyy. Painele aluksi vaikka joka päivä pois, sitten väli pitenee ja voi olla että montakin viikkoa kestää, ettei niitä muodostu. Hajuhaitat häviää niitä poistelemalla ja siihen tottuu mitä enemmän tekee. Minulle alkoi tulla niitä hampaanpoiston jälkeen, kun piti käyttää pitkän aikaa desinfioivat suuvettä. Näin propubakteeri (en muista virallista nimeä) valtasi alaa. Propu on siis bakteeri, joka kerää ympärilleen suojakerrosta syljestä yms. Siksi valkoinen pallero.

Eli suuvesi siis pahentaa ongelmaa, eikä ehkäise proppujen muodostumista? Mielenkiintoista...

Vierailija
22/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisköhän pitää vähän parempaa huolta suuhygieniasta, ettei tulis tollasia bakteerikasvustoja kurkkuun?! Ette varmaan pese sähköhammasharjalla hampaita ja lankaa kahdesti päivässä hammasvälejä ja käytä purkkaa ruokailujen jälkeen. Varmaan juotte myös paljon limua. Hygienia kuntoon.

Itse olen aina ollut se tyyppi, joka pesee hampaat kolmekin kertaa päivässä ja jonka hampaiden kuntoa on aina hammaslääkärissä kehuttu. Langata voisi joo useammin ja tarkemmin, mutta se ei kuule paljoa nielurisojen kolojen kokoon vaikuta... Koskaan ennen ei ole ollut tällaista proppuongelmaa (tai ainakaan en ole ollut siitä tietoinen) mutta luulen että lukuisten nielutulehdusten ansiosta jo valmiiksi valtavat risani ovat "vaurioituneet" ja koloja on syntynyt lisää. Luin nyt netistä, että öljyinen ruokavalio ja runsaampi veden juonti voisi auttaa koska suun kuivuus on se mikä aiheuttaa proppuja (kun bakteerit jäävät risoihin kiinni eivätkä huuhtoudu pois) helpommin, ei hammashygienia (vaikka toki senkin täytyy olla kunnossa). Juon vettä ihan kamalasti osittain siitä syystä että aina janottaa, minulla siis ilmeisesti on kuiva suu ja nyt se on alkanut oireilemaan tälläkin inhottavalla tavalla... Kiitos kuitenkin avusta kaikille. AP 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sita pitaa painaa siita sivusta, niin sitten tulee ulos isommatkin. Lusikan varrella tai hammasharjan varrella. Pitaisi onnistua ihan painamalla, eika kaivamalla niinkaan, ihan siis isotkin. Joku kaverikin saattaa olla lopulta aivan innostunut auttamaan. Mina ainakin olisin.

Vierailija
24/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä haittaako suuvesi vaan minulla aiheutti desinfioiva suuvesi. Eli siis tappoi sieltä ns. hyviä bakteereja ja nämä jäi tilalle ja valtasi alaa. Oli siis sellainen suuvesi, joka tappoi suun bakteerikantaa. Tavallisesta en tiedä.

Vierailija
25/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi yhdistää kätevästi kaksi normi kokoista topsypuikkoa teippaamalla ne yhteen puolesta välistä tai jollain muulla luovalla tavalla keksiä jatkovarsi topsypuikkoon.

Vierailija
26/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saatte ronkittua niitä ilman oksennusrefleksiä? Olen koettanut monta kertaa mutta aina homma loppuu kakomiseen ja yökkäilyyn.

Vierailija
27/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli vastaava vaiva nuorempana. Lopulta sain tarpeekseni, varasin ajan korvalääkärille (jolla olin aiemmin käyttänyt lastani, joten tiesin hänet mukavaksi) ja liioittelin vaivojani hiukan. Sain lähetteen sairaalaan ja suoraan leikkausjonoon.

Ennen leikkausta hirvitti se, miten kipeä kurkku tulee olemaan.

No kipeä oli, mutta vain ekan viikon. Sain reseptit todella tehokkaisiin kipulääkkeisiin jotka auttoivat hyvin. Kurkku parani hienosti ja jos nyt pitäisi uudellen valita, menisin todellakin leikkaukseen mutta olisin tehnyt sen päätöksen jo aiemmin.

Tsemppiä!

Vierailija
28/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte lääkärit suostumaan nielurisaleikkaukseen? Mä olen kysynyt sitä lukemattomia kertoja lääkäriltä, mutta sitä ei muka suositella enää?? Mulla on ihan jumalattoman kokoiset kitarisat

Neljä angiinaa pitäisi olla diagnosoitu puolen vuoden sisään, kolme on rajatapaus. Yritin 1,5 vuotta saada lähetettä ennenkuin oli tarpeeksi monta diagnoosia, että irtosi. Oli kyllä viittä vaille että menin yksityiselle hankkimaan lähetteen.

Ei se tarkoita että pääset leikkaukseen vaikka saisitkin lähetteen yksityiseltä. Saat mahdollisesti vain sairaalan poliklinikalle ajan ajan korva- nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärille joka katsoo kurkkuusi ja korviisi ja nenääsi ja toteaa että mitään leikattavaa ei ole.

Yksityiseltä voit kyllä ostaa leikkauksen.

Mulla kävi siten, että neljän angiinan jälkeen sain suoraan lähetteen leikkaukseen. Normaalisti on käynti korvapolilla, mutta sain ohittaa sen koska oli edellisenä vuonna ollut siellä kurkkuongelmien kanssa katsottavana.

Vierailija
29/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä saa aika hyvin julkisella puolella risojen poiston, ihan vaan proppujen vuoksi. Yhdeltä lapselta poistettu (ongelma katosi myös), korvalääkäri itse asiassa ehdotti, että ennen murrosikää kannattaa poistaa ongelma (korvalääkärikin siis julkisen puolen). Ja toinen lapsi kohta menossa risojen poistoon, proppuongelma ainoastaan.

Kurkku kyllä kipeytyykin, jos joutuu monta kertaa viikossa tonkimaan. Vaikka ihan pumpulipuikkoa käyttäisi.

Vierailija
30/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen leikkausta. Itse hain lähetteen yksityiseltä ja sieltä suoraan leikkaukseen julkiselle. Ei tullut kalliiksi ja kipulääkkeet auttoivat hyvin, parin päivän jälkeen jo huomattavasti helpotti. Ongelmat loppuivat siihen ja kurkku on tilava, kivuton ja raikas!

Vierailija
31/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa myydän pitkävartisia pumpulipuikkoja, noin 2 e muistaakseni hinta, pakkauksessa useita kymmeniä. Mutta tosiaan risat kannattaa pyytää poistamaan, kyllä ne proput ovat ihan todellinen ongelma.

Vierailija
32/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa myydän pitkävartisia pumpulipuikkoja, noin 2 e muistaakseni hinta, pakkauksessa useita kymmeniä. Mutta tosiaan risat kannattaa pyytää poistamaan, kyllä ne proput ovat ihan todellinen ongelma.

Proppujen muodostuminen ei ole mikään sairaus, ne ovat vain debristä eli jätettä risojen pinnalla. Ja on niillä risoilla vähän merkitystäkin immuunipuolustuksen osalta, eivät ne ihan turhat ole. Eikä henki välttämättä haise vaikka proppuja tulisikin. Mikä ongelma ne ovat ja miksi niitä täytyy poistella ja ronkkia risoja. Enempi se ronkkiminen on ongelma jos kurkku tulee siitä kipeäksi. Turhaa medikalisaatiota tuollainen risojen poistelu proppujen takia. Olisi varmaan tärkeämpääkin hoidettavaa julkisella puolella kuin tuollainen turha leikkaaminen. Toki yksityiseltä saa ostaa vaikka mitä, esim. rasvaimun tai kasvojen kohotuksen tai risojen poiston.

Vierailija
33/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan proput pois ihan sormella, tarkemmin ottaen etusormen kynnellä. Helposti ainakin minulla lähtee noin. Yökkäilykin vähentyy kun tottuu. 

Vierailija
34/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
35/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaivan hius pinnillä, pitää vaan kovasti varoa ettei pinni lipsahda kurkkuun. Joskus ei muista muutamaan viikkoon kaivaa ja silloin ne kokkareet haisee kyllä pahalle. Minulla on itsekseen risojen onkalot jotenkin vähän suurentuneet muutamassa vuodessa. Ei ole kyllä kurkku kipeänä että ei ne mulla ainakaan mitään tulehdusta aiheuta.

Vierailija
36/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää visvasyylä kurkussa vai mikä. Eikö proppu ole sulake. Ei mee jakeluun.

Vierailija
37/37 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene kirkkaaseen valoon peilin kanssa ja vilkase sinne kurkkuusi. Mikä lie niiden nimitys, muttä ovat sellasia vaaleita epämääräsen näköisiä kokkareita. Jospa niitä ei kaikille tulekkaan, mutta suussa on niin paljon bacteereja että jotain tekemistä niillä niiden kanssa varmaan on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi