Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenellekään muulle sanottu neuvolassa että uusien tutk. mukaan rautaa tulisi syödä vain joka toinen päivä että se imeytyisi paremm

Vierailija
25.04.2019 |

Ja että liika raudansyönti ei ole hyväksi?

Mulle neuvolassa toitotetaan tätä vaikka mulla järki sanoo että kyllä sitä rautaa pitää päivittäin ottaa ja näin myös olen tehnyt. Edellisenkin raskauden aikana söin päivittäin eikä siitä mitään haittaa ollut.

Miten mun järki sanoo, että mitä harvemmin rautaa syö, sitä hitaammin hemoglobiini myös nousee. En osaa oikein luottaa noihin ”uusiin tutkimuksiin”.

Myöskään moni mun äititutttavista ei ollut kuullut kyseistä neuvoa kun kerroin siitä heille että neuvolassa on näin neuvottu.

Oletteko noudattaneet aina neuvolan ohjeita? Mä en oo aina noudattanut vaan käyttänyt omaa järkeäni.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään juuri neuvolassa ohjeistettiin syömään kahta annosta rautaa päivässä kun hemoglobiini laskenut anemian tasolle.

Vierailija
2/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo neuvo. Kyllä minulle ainakin ihan tänä vuonna sekä kaksi neuvolan terkkaria että neuvolalääkäri on sanonut, että joka päivä pitää syödä rautaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautalisän ottaminen aiheuttaa sen, että seerumin hepsidiinitaso nousee myös. Hepsidiini on maksan syntetisoima proteiini, joka estää raudan imeytymistä. Kun rautaa ei oteta joka päivä, se imeytyy paremmin. Samalla myös mahdolliset suolisto-oireet vähenevät.

Vierailija
4/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo neuvo. Kyllä minulle ainakin ihan tänä vuonna sekä kaksi neuvolan terkkaria että neuvolalääkäri on sanonut, että joka päivä pitää syödä rautaa.

Tätä mäkin ihmettelin. Mullekin ekaa kertaa annettiin neuvolassa tällainen neuvo. Neuvolaterkkari sellainen päälle parikymppinen nainen joka lukenut varmaan kaikki uusimmat tutkimukset läpi.

Mä oon sitä mieltä että tutkimustulokset vaihtelee jatkuvasti enkä sen takia ole jaksanut noudattaa tätä kyseistäkään neuvoa. Teen kuten aiemminkin olen hyväksi havainnut.

En edes netistä ole löytänyt kyseisenlaista neuvoa.

Ap

Vierailija
5/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautalisän ottaminen aiheuttaa sen, että seerumin hepsidiinitaso nousee myös. Hepsidiini on maksan syntetisoima proteiini, joka estää raudan imeytymistä. Kun rautaa ei oteta joka päivä, se imeytyy paremmin. Samalla myös mahdolliset suolisto-oireet vähenevät.

Joo, tästä syystä minulle on annettu ohje, että rautaa vain kerran päivässä. Jos ottaa kahdesti, se ei ehdi koskaan imeytyä.

Vierailija
6/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että tyhjään vatsaan pitää ottaa. Tarkista sairaanhoitajalta.

Vierailija
7/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualta kuin neuvolasta olen kuullut/lukenut tuosta.

Vaikuttaa paremmin, kun ottaa rautaa joka toinen päivä.

Vierailija
8/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos söisitte ravinteikasta ruokaa, niin ei tarttis pillereitä miettiä.

Vierailija
9/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin etten missään nimessä saa syödä edes monivitamiinejä joissa on rautaa koska hb oli loppuraskaudessakin 154.

Vierailija
10/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi, että tyhjään vatsaan pitää ottaa. Tarkista sairaanhoitajalta.

Riippuu valmisteesta.

Vierailija
11/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä, jos jättäisit neuvot antamatta, jos olet tunnetusti ääliö? Raskaana ollessa memoglobiini laskee lähes aina, mutta jos se on jo alun pitäen alhainen, sen laskeminen voikin olla vaarallista. Tiesitkö (et selvästikään), ett ähemoglobiini on aika yksilöllinen ominaisuus? Mulla se on ollut aina, ihan lapsesta asti melko matala, mutta kuitenkin normaalin rajoissa. Ensimmäisessä raskaudessa se meni jo ennen synnytystä alle sataan (ja sainkin synnytyksen jälkeen verensiirron), toisessa vasta synnytyksen jälkeen. Sen jälkeen en ole saanut sitä oikein nousemaan. Ja takuulla syön paljon paremmin kuin vaikkapa joskus parikymppisenä. Esim. runsaat menkat vaikuttavat todella paljon tähän.

Vierailija
12/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä, jos jättäisit neuvot antamatta, jos olet tunnetusti ääliö? Raskaana ollessa memoglobiini laskee lähes aina, mutta jos se on jo alun pitäen alhainen, sen laskeminen voikin olla vaarallista. Tiesitkö (et selvästikään), ett ähemoglobiini on aika yksilöllinen ominaisuus? Mulla se on ollut aina, ihan lapsesta asti melko matala, mutta kuitenkin normaalin rajoissa. Ensimmäisessä raskaudessa se meni jo ennen synnytystä alle sataan (ja sainkin synnytyksen jälkeen verensiirron), toisessa vasta synnytyksen jälkeen. Sen jälkeen en ole saanut sitä oikein nousemaan. Ja takuulla syön paljon paremmin kuin vaikkapa joskus parikymppisenä. Esim. runsaat menkat vaikuttavat todella paljon tähän.

En tarkoittanutkaan neuvoja sinulle, joka neuvoista saa tuollaiset pultit.

Vierailija
13/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanutkaan neuvoja sinulle, joka neuvoista saa tuollaiset pultit.

Mä luulen, että aika harva ilahtuu typeristä neuvoista.

Vierailija
14/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä viimeisin tieto asiasta on se, että määräänsä enempää suun kautta otettavaa rautaa ei pysty imeytymään, vaan siitä saa vain vatsahaitat. Varsinkin jos on vatsavaivoja raudasta, kannattaa kokeilla joka toinen päivä.

Vierailija
15/15 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naisella on todella runsaat menkat ja vuotaa esim. 13-vuotiaasta esim. nelikymppiseksi joka kuukausi, niin siinä vaiheessa viimeistään ollaan vakavassa raudanpuutteessa, eikä sitä korjata ruokavaliolla missään kohtaa, verenmenetys on niin suurta. Monesti viimeistään tuossa kohtaa naiset alkaa romahtelee ja raudanpuute paljastuu.

Miehet vois valuttaa itsestään verta joka kuukausi, ja katsoa tilanteen 30 vuoden kuluttua, että kuinka heikossa hapessa sitä voikaan olla.