SUN tulee vähentää SUN KULUTUSTA - HETI!
ja MUN ja meidän kaikkien.
MAAPALLON kantokyky ei kestä nykyistä kulutustahtia. Ihmiskunta käyttää joka vuosi noin seitsemän kuukauden aikana luonnonvarat, joiden pitäisi riittää koko vuodeksi.
Jos kaikki kuluttaisivat kuin suomalaiset, ihmisen ekologisen jalanjäljen tasapainottamiseen tarvittaisiin lähes neljä maapalloa.
Nyt ekaks MEIDÄN tulee lopettaa meidän älytön lomamatkustelu.
Ekologista jalanjälkeä kasvattaa merkittävästi yksityisautoilu. Monet lyhyet matkat voisi taittaa kävellen tai pyörällä.
Pienillä teoilla on merkitystä asumisessakin. Vältä sähkölaitteiden turhaa käyttöä ja laske asunnon keskilämpötilaa. Ja jos koti on liian iso, pitäisi muuttaa pienempään.
Turhuuden huippuja ovat erilaiset LUKSUStuotteet: tuhansien eurojen laukut, ökyautot, -kellot ja -veneet.
Titanicin kannella olemme koko sakki.
Kommentit (22)
Ei tarvi.
Ilmastonmuutos on itse itsensä ratkaiseva ongelma:
Liikaa populaa -> liikaa kulutusta -> ilmasto lämpenee -> populaa kuolee -> kulutus vähenee -> ilmasto jäähtyy.
Problem solved!
Ihan vaan huomautuksena, että luksustuotteet ovat itse asiassa parempi asia kuin halpistuotteet. Tavaran tuottaminen ja kuljettaminen on varmasti suunnilleen saman verran luonnonvaroja kuluttavaa.
Luksustuotteesta jää kuitenkin suurempi arvonlisävero, kate ja näin se tuo paljon enemmän vauhtia talouden rattaisiin kuin yksi halpistuote, jossa on lähes sama ympäristökuorma, mutta hyöty parin euron verran.
Lisäksi luksustuotteen ostaja ostaa varmasti vähemmän tuotteita panostaen näin parempaan laatuun.
Ja ei - minulla ei ole Porschea, Rolexia, Vuittonia tai muutakaan erityisen mainittavaa luksustuotetta. Kunhan nyt pohdin, että ne, kenellä rahaa on kulutukseen, niin kyllähän sitä kannattaa viisaasti käyttää.
Mieluummin yksi tonnin laukku kuin 15 halvempaa.