Minua syyllistetään kun en halua tehdä ilmaiseksi töitä – ei siis TE-palvelut vaan yksityinen firma
Syytetään rahanahneeksi, kun olen sitä mieltä, että en ryhdy tekemään ilmaista työtä. Mikä ihmetyttää, koska sori vaan, sitä ne työmarkkinat ovat – toinen antaa osaamisensa ja työpanoksensa ja toinen korvaa siitä rahallisesti.
Ja kyseessä ei ole TE-palveluiden "pakkotyö", josta sentään siitäkin saa sen pienen korvauksen, vaan aloitteleva pieni firma joka ei maksa minulle senttiäkään. Lupailee, että voisin saada pienen omistusosuuden, joka voi olla jonkin arvoinen joskus vuosien kuluttua.
Mutta en vain ymmärrä, miksi ihmeessä edes kuvittelevat, että lähtisin tähän? On erittäin epätodennäköistä, että pieni omistusosuus olisi koskaan minkään arvoinen ja sen eteen joutuisin tekemään vuosikausia ilmaista työtä firmalle, ja vielä erittäin vaativaa sellaista.
Ihmetyttää, että mitä ihmettä se toinen ajattelee ja inhottaa, kun syyllistää nyt minua syyttelemällä rahanahneeksi ja antamalla ymmärtää, että olen huono ihminen. WTF?
Kommentteja, mielipiteitä? Olenko huono ihminen jos haluan, että työstäni maksetaan? Miksi ihmeessä tekisin ilmaiseksi töitä sen hyväksi, että toinen voi rikastua? Kyseinen firma kun on ihan bisnestä, ei mitään hyväntekeväisyyttä, eli silläkään ei voi perustella. Olen hämmentynyt siitä, että joku kehtaa edes vaatia tuollaista.
Kommentit (30)
Mitä ihmettä? Millä rahalla sitten eläisit ne kaikki vuodet kun tekisit ilmaistyötä? Mikä ihme kuvio tuo muka on?
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään ole huono ihminen, työstä pitää saada palkkaa. Suullisiin lupauksiin ei kannata luottaa. Kun taas uusi yrittäjä on normaali suomalainen yrittäjä joka on sitä mieltä että on kunnia-asia saada tehdä hänelle hyväntekeväisyytenä ilmaista työtä, että työkokemus hänen yrityksessään on jotenkin ylimaallisen loistava tilaisuus. Yrittäjä elää harhoissa ja jo tuosta asenteesta paistaa läpi kirkkaasti tuleva konkurssi. Yrittää käyttää sinua hyväkseen syyllistämällä, joten älä syyllisty, naura ja sano että onnea valitsemallesi tielle. Onneksi nämä tällaiset yrittäjät karsiutuu suht nopeesti kun tekevät sen ensimmäisen konkurssin tai päätyvät käräjille erilaisten työsuhderiitojen vuoksi ja maine on menetetty. Sitten itkevät lehtien palstoilla kun ei suomalaisille työt kelpaa :D
Kiitos vastauksesta! Olen vain niin ällistynyt, että joku edes kehtaa ehdottaa tuollaista. On tosiaan vasta laittanut firman ensimmäistä kertaa pystyyn.
Raamattukin sanoo, "työmies on palkkansa ansaitseva", joten älä ihmeessä lähde jonkun ihmisen tarjoamiin orjatöihin, se olisi tyhmyyttä ja väärin.
Onpa mielenkiintoinen liikeidea tuolla hepulla. Eli ajattelee pyörittää firmaa sen varassa, että toiset tekevät hänelle ilmaiseksi työt? No joo, noinhan se menisi helposti, mutta ei taida ihan olla realistista.
Vastaa, että sori, mä olen tottunut syömään joka päivä....
Sano, että haluat vähintään 45% yrityksen omistuksesta itsellesi. Tulkitsin siis, että tämä työpanostasi pyytävä henkilö rakentaa firmaa ihan yksinään? Jos näin, niin pyydä tuo osuus tai 50%, ja ilmoitat ryhtyväsi täyspainoiseksi kumppaniksi yrityksessä.
Ja olen siis yrittäjä tämän henkilön aloittelevaa liiketoimintaa lähellä olevalla alalla, tehnyt myös yhteistyötä (onnistuneesti, siinä kaikki osapuolet hyötyivät) firman kanssa jota hän kopioi ja jota pitää keskeisenä kilpailijanaan. Sitä kautta ilmeisesti bongasi minut. Ja nyt hirveä painostus, että antaisin kaikki kontaktini ja osaamiseni ilmaiseksi hänelle käyttöön ja hankkisin hänelle asiakassuhteita ja myyntiä, että hän voisi kasvattaa itselleen firman ja rikastua. Korvauksena tästä hän antaisi minulle parin prosentin omistusosuuden omasta firmastaan, mutta vasta viiden vuoden kuluttua ja muuten ei maksaisi minulle mitään.
Olen aivan ällistynyt, miten voi edes kuvitella, että suostuisin tuohon. Miksi suostuisin? Ja nyt yrittää painostamalla ja syyllistämällä saada minua suostumaan. Eli että luopuisin omasta elinkeinostani ja tekisin ilmaiseksi hänen hyväkseen töitä vuosikausia. Eihän siinä ole mitään järkeä. Olen jopa melko loukkaantunut, että yrittää tuollaista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sano, että haluat vähintään 45% yrityksen omistuksesta itsellesi. Tulkitsin siis, että tämä työpanostasi pyytävä henkilö rakentaa firmaa ihan yksinään? Jos näin, niin pyydä tuo osuus tai 50%, ja ilmoitat ryhtyväsi täyspainoiseksi kumppaniksi yrityksessä.
... tai sitten vaadit ihan rehellistä palkkaa työstäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ja olen siis yrittäjä tämän henkilön aloittelevaa liiketoimintaa lähellä olevalla alalla, tehnyt myös yhteistyötä (onnistuneesti, siinä kaikki osapuolet hyötyivät) firman kanssa jota hän kopioi ja jota pitää keskeisenä kilpailijanaan. Sitä kautta ilmeisesti bongasi minut. Ja nyt hirveä painostus, että antaisin kaikki kontaktini ja osaamiseni ilmaiseksi hänelle käyttöön ja hankkisin hänelle asiakassuhteita ja myyntiä, että hän voisi kasvattaa itselleen firman ja rikastua. Korvauksena tästä hän antaisi minulle parin prosentin omistusosuuden omasta firmastaan, mutta vasta viiden vuoden kuluttua ja muuten ei maksaisi minulle mitään.
Olen aivan ällistynyt, miten voi edes kuvitella, että suostuisin tuohon. Miksi suostuisin? Ja nyt yrittää painostamalla ja syyllistämällä saada minua suostumaan. Eli että luopuisin omasta elinkeinostani ja tekisin ilmaiseksi hänen hyväkseen töitä vuosikausia. Eihän siinä ole mitään järkeä. Olen jopa melko loukkaantunut, että yrittää tuollaista.
Ap
Oliko tämä henkilö sinulle tuttu entuudestaan? Jäin jotenkin siihen kuvitelmaan, että olette kavereita tms.
Jos siis ei ole entuudestaan tuttu, niin kyllä on härski henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Yksinään rakentaa, mutta aikoo ottaa "oikeita" yhtiökumppaneita. Minulle tarjoaa vain kahta prosenttia osakkeista. Jotka eivät siis ole minkään arvoisia ja parhaassakin tapauksessa olisivat vain jonkin parin tonnin arvoisia viiden vuoden päästä. Johon asti en saisi senttiäkään. Hän kyllä aikoo nostaa joka kuukausi usean tonnin palkkaa yrityksestä. Ja tietysti pitää lähes kaiken omistuksen itsellään.
En siis todellakaan aio lähteä mukaan ihan henkilön itsensä takia , puran tänne vain tätä uskomatonta ällistystäni ja jopa loukkaantumistani. En voi edes uskoa, että joku kehtaa! Tätä painostusta on jatkunut kuukausia, olen pitänyt etäisyyttä mutta nyt taas tuli puhelimessa syyllistämistä. Aion laittaa tälle kyllä stopin, mutta olen vain niin ällistynyt toisen röyhkeydestä. Emme tunne kovin hyvin, mutta vaikutti aluksi tosi mukavalta. Mutta tästä on tullut aivan absurdia, en edes meinaa uskoa koko kuviota todeksi.
Ap
Työnantajahan tuossa itse on rahanahne, kun haluaa säästää rahansa ottamalla orjan.
Jos kerta itsekin olet yrittäjä, niin voit ilmoittaa tyypille että tuntitaksa on sitten x euroa ja lasku tulee perästä. Jos ei maksa niin perintään.
Muutenkin nämä te keskuksien ilmaistyöt on lopetettava! Vievät palkkatyöt ja senkatia ihmiset eivät työllisty OIKEAAN TYÖHÖN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oliko tämä henkilö sinulle tuttu entuudestaan? Jäin jotenkin siihen kuvitelmaan, että olette kavereita tms.
Jos siis ei ole entuudestaan tuttu, niin kyllä on härski henkilö.
Ei ollut alunperin tuttu. Otti joitain kuukausia sitten yhteyttä ja aloitti esittelemään ehdotustaan. Nyt koko ehdotus on viimein selkiintynyt ja olen ottanut etäisyyttä kun se on mielestäni itselleni aivan järjetön, niin nyt on alkanut tuo painostus, vaatiminen ja syyllistäminen. Aluksi oli tosi mukava, siksi vastasin yhteydenottoihin ja lähdin edes keskustelemaan jostain mahdollisesta yhteistyöstä. Mutta ilmeisesti se alun mukavuus oli teeskentelyä. Voihan olla, että hän aidosti uskoo bisnekseensä ja että tulisin hyötymään mukanaolosta, mutta silti, omituinen kuvio.
Ap
Älä nyt ilmaiseksi mitään tee! Ihme yrittäjä. Näen niin tuon yritksen kaatuvan joku päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vitsit, perus freelancerin arkea! Mulle yks asiakaskandidaatti karjui puhelimessa kun kerroin että tuntihintani on 60 € + alvit. Olin ahne p*ska ja on ihme jos kukaan suostuu mun asiakkaaksi. Ompa noita asiakkaita kumminkin riittänyt. Hänen mielestään töitä olis pitänyt tehdä 10 € + alv/h.
Mikä ala, siis suunnilleen edes? Kiinnostais tietää millä alalla noin häikäilemättömästi yritetään hyötyy muista...
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin nämä te keskuksien ilmaistyöt on lopetettava! Vievät palkkatyöt ja senkatia ihmiset eivät työllisty OIKEAAN TYÖHÖN.
Tämä on vain vieläkin röyhkeämpi kuvio, kun ei edes tarjota sitä 9 eur/tunti, vaan pyöreää nollaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala, siis suunnilleen edes? Kiinnostais tietää millä alalla noin häikäilemättömästi yritetään hyötyy muista...
En ihan viitsi kertoa näin julkisesti.
Ap
Et tietenkään ole huono ihminen, työstä pitää saada palkkaa. Suullisiin lupauksiin ei kannata luottaa. Kun taas uusi yrittäjä on normaali suomalainen yrittäjä joka on sitä mieltä että on kunnia-asia saada tehdä hänelle hyväntekeväisyytenä ilmaista työtä, että työkokemus hänen yrityksessään on jotenkin ylimaallisen loistava tilaisuus. Yrittäjä elää harhoissa ja jo tuosta asenteesta paistaa läpi kirkkaasti tuleva konkurssi. Yrittää käyttää sinua hyväkseen syyllistämällä, joten älä syyllisty, naura ja sano että onnea valitsemallesi tielle. Onneksi nämä tällaiset yrittäjät karsiutuu suht nopeesti kun tekevät sen ensimmäisen konkurssin tai päätyvät käräjille erilaisten työsuhderiitojen vuoksi ja maine on menetetty. Sitten itkevät lehtien palstoilla kun ei suomalaisille työt kelpaa :D