Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin laskevat asuinalueet?

Vierailija
24.04.2019 |

Nousevia alueita koskevasta keskustelusta inspiroituneena kysyisin, millä Helsingin alueilla hinnat mielestänne todennäköisimmin laskevat lähitulevaisuudessa.

Olen katsellut asuntoa Punavuoresta, Kruununhaasta, Siltasaari/Hakaniemi -alueelta ja Kalliosta. Näistä yllättäen Kallio miellyttää melkein eniten, vaikka en edes katsoisi hintoja.

Kruna on betoniviidakko, josta ei pääse nopeasti kävellen minnekään kivalle viheralueelle eikä kivalle vesialueellekaan, poisluettuna ehkä Kauppatori, mutta ehkä ei sitten kuitenkaan. Tilanteen ei voi odottaa parantuvan edes tulevaisuudessakaan, kun Kruunusiltakin tulee kulkemaan Merihaan eikä Krunan kautta. Koko paikka jää ihmeelliseksi pussinperäksi, jos mietitään virkistysalueiden saavutettavuutta alueelta. Katutila on kohtalaisen karua ja epäviihtyisää verrattuna vaikkapa Torkkelinmäkeen tai Karhupuistoon.

Punavuoressa on sama epäviihtyisän katutilan ongelma. Virkistysalueita on sentään joitakin pieniä kohtuullisen matkan päässä. Mutta matka Pitkänsillan pohjoispuolen ihaniin ravintoloihin, klubeihin ja kahviloihin on pitkä ja vaivalloinen. Ydinkeskustan läheisyys kiva puoli. En silti maksaisi tuolla asumisesta enempää kuin Kalliostakaan.

Siltasaari ja Hakaniemi ovat kysymysmerkkejä. En ole kovin ihastunut Hakaniemen torin uudistussuunnitelmaan. Pelkään että menee jopa pahemmaksi nykyisestä. Tässä on haaskattu todellinen tilaisuus luoda kantakaupunkiin uusi viihtyisä keidas. Toisaalta Hämeentien suunnitelmat voivat parantaa alueen yleistä viihtyvyyttä, etenkin jos ne johtaisivat kadulla sijaitsevien liikkeiden ilmeen siistiytymiseen ja tarjonnan monipuolistumiseen. Näiden tekijöiden yhteisvaikutusta on aika vaikea arvioida.

Mitä mieltä olette mainitsemistani alueista? Minkä alueen näkisitte menettävän arvostustaan lähivuosina?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krunikan hintataso ihmetyttää. Toisaalta Katajanokalla hinnat ovat selvästi korkeampia vielä, joten siinä mielessä tasoa voi pitää perusteltuna. Toisaalta, kenellä on varaa maksaa näitä hintoja?

Vierailija
2/25 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikalla Kruununhaan arvostajia? Kertoisitteko, mikä tekee alueesta mielestänne arvokkaan?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikalla Kruununhaan arvostajia? Kertoisitteko, mikä tekee alueesta mielestänne arvokkaan?

ap

Asun nykyään Krunassa, muutin tänne juurikin Kalliosta. Samalla virkistysalueilla (Töölönlahti, Keskuspuisto, Mustikkamaa) täältä tulee käytyä ja etäisyys on käytännössä sama, plus Kaivarin rantaan on lyhyempi matka. Kruna on asukkaidensa puolesta paljon homogeenisempi (jotkut arvostavat sitäkin) ja joka tapuksessa rauhallisempi kuin Kallio, paikat pysyvät siistimpänä ja yleisolemus on rauhallinen ja turvallinen. Keskustaan en enää ota metroa, vaan kävelen n. 10 minuutissa Stockalle. Lisäksi itse pidän 1900-luvun alun taloista ja arkkitehtuurista, joita Kruununhaka on täynnä. Niitä on kaunis katsella, ja omissakin neliöissä vaikuttaa olevan enemmän tilaa, kun kuutioita on useampi. Kallio on kiva myös, mutta perheasuntoa sieltä ei ollut mahdollista minun vaatimuksillani löytää. Punavuoren arvostuksesta en osaa sanoa, se on itsellenikin mysteeri.

Vierailija
4/25 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Asun nykyään Krunassa, muutin tänne juurikin Kalliosta. Samalla virkistysalueilla (Töölönlahti, Keskuspuisto, Mustikkamaa) täältä tulee käytyä ja etäisyys on käytännössä sama, plus Kaivarin rantaan on lyhyempi matka. Kruna on asukkaidensa puolesta paljon homogeenisempi (jotkut arvostavat sitäkin) ja joka tapuksessa rauhallisempi kuin Kallio, paikat pysyvät siistimpänä ja yleisolemus on rauhallinen ja turvallinen. Keskustaan en enää ota metroa, vaan kävelen n. 10 minuutissa Stockalle. Lisäksi itse pidän 1900-luvun alun taloista ja arkkitehtuurista, joita Kruununhaka on täynnä. Niitä on kaunis katsella, ja omissakin neliöissä vaikuttaa olevan enemmän tilaa, kun kuutioita on useampi. Kallio on kiva myös, mutta perheasuntoa sieltä ei ollut mahdollista minun vaatimuksillani löytää. Punavuoren arvostuksesta en osaa sanoa, se on itsellenikin mysteeri.

Punavuoressa oli aikanaan kaikki kivoimmat rennon mutta tyylitietoisen asiakaskunnan suosimat ravintolat. Tätä nykyä nämä ovat Kalliossa. Ihan yllätyin viimeksi käydessäni ulkona, miten tasokasta ravintolatarjonta oli. Ennen piti mennä Pariisiin, jotta saisi konseptiltaan tuoretta ja hyvää syötävää konstailemattomassa mutta kuitenkin korkeatasoisessa ilmapiirissä. Eipä tarvitse enää! Lisäksi Pitkänsillan pohjoispuolella on Siltanen/Kuudes Linja ja Ääniwalli. En ole pitkiin aikoihin muualla käynytkään enkä ole edes tietoinen siitä, missä punavuorelaiset mahtavat omilla kulmillaan käydä (jos missään??).

Punavuori tuntuu nykyisin siltä, että sieltä on "kaikki" aika kaukana, paitsi tietysti Kaivari ja Eiran arkkitehtonisesti huikeat katumaisemat. Mutta onhan sielläkin vanhoja jugend-taloja siinä missä Krunassakin, vai ymmärsinkö jotenkin väärin tuon kommenttisi? Onko Kruununhaassa mielestäsi tässä mielessä jotain erityistä?

ap

Vierailija
5/25 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisin erityisesti kommentteja Hakaniemestä. Mitä ajatuksia teillä muilla on alueen kehityksestä / nykytilasta? Onko riski ostaa sieltä asunto nykyhinnoilla, jos elämäntilanne on sellainen että mahdollisesti joutuu myymään sen jo muutaman vuoden kuluttua?

Ja totta kai ketjuun saa kommentoida ihan kaikista Helsingin alueista, vaikka avaukseni keskittyikin kantakaupunkiin. Mitä mieltä olette vaikkapa Käpylästä? Siellähän ollaan jo kantakaupungin hinnoissa tällä hetkellä, jos olen oikein ymmärtänyt.

Erityisen potentiaalisena laskijana omasta näkökulmastani muuten mainitsisin Töölön. En ole koskaan halunnut sinne asumaan, koska tunnelma siellä tuntuu jotenkin kolkolta, eikä tilanne ole viime vuosina muuttunut ainakaan myönteiseen suuntaan. Johtuneeko oikeistokonservatiivisesta asukaskunnasta vai mistä? Itse olen voimakkaasti liberaali ihminen ja Töölössä alkaa ahdistaa heti, jos käyn siellä edes kääntymässä, näin lievästi liioitellen.. ;) Toisaalta, kaipa sitä oikeistokonservatiiveja on tulevaisuudessakin, ja jossainhan heidänkin täytyy asua. :)

ap

Vierailija
6/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasisteja ketjussa kun ei Itäkeskus kelpaa?

Vierailija
8/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että asuntojen hinnat tulevat laskemaan yhdessäkään mainitsemassasi paikassa. Muutat sinne, missä tunnet olosi kodikkaaksi ja mihin rahat riittävät. Itse tein valintaa Ruoholahden ja Näkinpuiston/Lintulahden välillä. Valinta kääntyi jälkimmäiseen, koska työmatka lentoasemalle oli paljon lyhyempi.

Vierailija
9/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

konseptiltaan tuoretta ja hyvää syötävää konstailemattomassa mutta kuitenkin korkeatasoisessa ilmapiirissä. 

ap

Konseptiltaan tuoretta, jes!

Vierailija
10/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että asuntojen hinnat tulevat laskemaan yhdessäkään mainitsemassasi paikassa. Muutat sinne, missä tunnet olosi kodikkaaksi ja mihin rahat riittävät. Itse tein valintaa Ruoholahden ja Näkinpuiston/Lintulahden välillä. Valinta kääntyi jälkimmäiseen, koska työmatka lentoasemalle oli paljon lyhyempi.

Asun tällä hetkellä melkein naapurissasi (ikkunat Katri Valan puistoon). Täältä haluaisin uudenkin kotini, mutta tarjontaa on aika vähän siinä kokoluokassa ja pohjaratkaisumallissa, jollaista etsin. Sitten kun joku löytyy, niin hinta on yleensä tähtitieteellinen. Mutta niin tätä nykyistäkin ostaessani pidin hintatasoa aivan poskettomana, ja siitä on tultu ylöspäin enemmän kuin kehtaa myöntääkään.

Nyt vain jännittää tuo, että jos tosiaan hinnat kääntyvät väliaikaisesti lievään laskuun, saatan joutua myymään juuri hintakehityksen kannalta pahimmalla hetkellä.

ap

Vierailija
11/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun tällä hetkellä melkein naapurissasi (ikkunat Katri Valan puistoon). Täältä haluaisin uudenkin kotini, mutta tarjontaa on aika vähän siinä kokoluokassa ja pohjaratkaisumallissa, jollaista etsin. Sitten kun joku löytyy, niin hinta on yleensä tähtitieteellinen. Mutta niin tätä nykyistäkin ostaessani pidin hintatasoa aivan poskettomana, ja siitä on tultu ylöspäin enemmän kuin kehtaa myöntääkään.

Nyt vain jännittää tuo, että jos tosiaan hinnat kääntyvät väliaikaisesti lievään laskuun, saatan joutua myymään juuri hintakehityksen kannalta pahimmalla hetkellä.

ap

Jos hinnat laskisivat, saisit uudenkin halvemmalla. Itse asiassa välirahan tarvehan pienisi silloin.

Vierailija
12/25 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos hinnat laskisivat, saisit uudenkin halvemmalla. Itse asiassa välirahan tarvehan pienisi silloin.

Muuten näin olisikin, mutta olen aikeissa muuttaa ulkomaille kaupunkiin, jossa asuntojen hinnat ovat huomattavasti korkeammalla kuin täällä Helsingissä. Harmittaisi jos menettäisin osan siihen asti lyhenyksinä säästetystä summasta vain siksi, että asunnon arvo on laskenut.

ap

Vierailija
13/25 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Muuten näin olisikin, mutta olen aikeissa muuttaa ulkomaille kaupunkiin, jossa asuntojen hinnat ovat huomattavasti korkeammalla kuin täällä Helsingissä. Harmittaisi jos menettäisin osan siihen asti lyhenyksinä säästetystä summasta vain siksi, että asunnon arvo on laskenut.

ap

Asuntojen hinnat keskimäärin eivät ole laskeneet Helsingissä merkittävästi sitten 90-luvun laman. Yksilölliset erot, vuodenaika, kiinteistönvälittäjä ja tuuri näyttelevät suurempaa osuutta hinnanmuodostuksessa lyhyellä tähtäyksellä kuin taloustilanne.

https://www.asuntojenhinnat.fi/myytyjen-asuntojen-tilastot/kunta/Helsin…

Vierailija
14/25 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käpyläläisenä on ihan pakko hehkuttaa, että Käpylä on ihan paras paikka. Varsinkin jos kaipaat lyhyellä etäisuyduyydellä luontoyhteyttä. Muutenkin täällä on kaunista ja rentoa, yhteisöllistä, kaikki tarvittavat palvelut.

Vierailija
15/25 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Asuntojen hinnat keskimäärin eivät ole laskeneet Helsingissä merkittävästi sitten 90-luvun laman. Yksilölliset erot, vuodenaika, kiinteistönvälittäjä ja tuuri näyttelevät suurempaa osuutta hinnanmuodostuksessa lyhyellä tähtäyksellä kuin taloustilanne.

Aivan. Itse kuitenkin ajattelen nimenomaan omaa tilannettani, eikä siinä tilastollisesti keskimääräinen hintojen pysyminen samana paljon auta, jos vaikkapa Hakaniemen myllerrysremontin takia sieltä ostettua asuntoa on hankalaa saada myydyksi. Tai Kruununhaassa siksi, että siellä asuu lähinnä vanhoja ihmisiä, jotka ovat vain vanhenuneet entisestään, eikä uusia tule ikäluokkien pienemmän koon takia enää samaa tahtia tilalle. Tai Punavuoressa siksi, että siellä asumisesta nauttineet ovat siirtyneet Kallioon parempien yhteyksien ja paremman ravintolatarjonnan äärelle. Jne. 

Olenko mielestänne ihan hakoteillä siinä, että tällaiset asiat voivat jonkin verran vaikuttaa hintatasoon?

ap

Vierailija
16/25 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käpyläläisenä on ihan pakko hehkuttaa, että Käpylä on ihan paras paikka. Varsinkin jos kaipaat lyhyellä etäisuyduyydellä luontoyhteyttä. Muutenkin täällä on kaunista ja rentoa, yhteisöllistä, kaikki tarvittavat palvelut.

Tiedän. Käyn siellä usein kävelemässä. Kaunista seutua! Ainoa, mitä toivoisin, olisi nykyistä nopeampi ratikkayhteys keskustaan ja parempi lähiruokakauppa (Vallilan S-market on suosikkini, siinä taas yksi syy miksi haluaisin asua Kalliossa tai Vallilassa). Lentokentälle on ihanan lyhyt matka.

ap

Vierailija
17/25 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Aivan. Itse kuitenkin ajattelen nimenomaan omaa tilannettani, eikä siinä tilastollisesti keskimääräinen hintojen pysyminen samana paljon auta, jos vaikkapa Hakaniemen myllerrysremontin takia sieltä ostettua asuntoa on hankalaa saada myydyksi. Tai Kruununhaassa siksi, että siellä asuu lähinnä vanhoja ihmisiä, jotka ovat vain vanhenuneet entisestään, eikä uusia tule ikäluokkien pienemmän koon takia enää samaa tahtia tilalle. Tai Punavuoressa siksi, että siellä asumisesta nauttineet ovat siirtyneet Kallioon parempien yhteyksien ja paremman ravintolatarjonnan äärelle. Jne. 

Olenko mielestänne ihan hakoteillä siinä, että tällaiset asiat voivat jonkin verran vaikuttaa hintatasoon?

ap

Luulen remonttien ennemminkin mahdollisesti vähän pidentävän myyntiaikoja kuin laskevan hintoja. Harvalla on niin hätä myydä, että lähtisi hintoja polkemaan.

Ja mikä olisi merkittävä hinnanmuutos? 1, 5 vai 10%?

Vierailija
18/25 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Punavuoressa oli aikanaan kaikki kivoimmat rennon mutta tyylitietoisen asiakaskunnan suosimat ravintolat. Tätä nykyä nämä ovat Kalliossa. Ihan yllätyin viimeksi käydessäni ulkona, miten tasokasta ravintolatarjonta oli. Ennen piti mennä Pariisiin, jotta saisi konseptiltaan tuoretta ja hyvää syötävää konstailemattomassa mutta kuitenkin korkeatasoisessa ilmapiirissä. Eipä tarvitse enää! Lisäksi Pitkänsillan pohjoispuolella on Siltanen/Kuudes Linja ja Ääniwalli. En ole pitkiin aikoihin muualla käynytkään enkä ole edes tietoinen siitä, missä punavuorelaiset mahtavat omilla kulmillaan käydä (jos missään??).

Punavuori tuntuu nykyisin siltä, että sieltä on "kaikki" aika kaukana, paitsi tietysti Kaivari ja Eiran arkkitehtonisesti huikeat katumaisemat. Mutta onhan sielläkin vanhoja jugend-taloja siinä missä Krunassakin, vai ymmärsinkö jotenkin väärin tuon kommenttisi? Onko Kruununhaassa mielestäsi tässä mielessä jotain erityistä?

ap

Kruna on Pitkänsillan oikealla puolella. Sen huomaa asuntojen koosta, siellä mitään hella&huone -koppeja koskaan ollutkaan. Sijainnin huomaa myös katukuvasta, lähinnä siitä puuttuvasta aineksesta. Tervasaari, Pojoisranta, Halkolaituri, Kauppatori, Tähtitorninmäki, Töölönlahti, Kaivopusto jne ovat kävelyetäisyydellä. Krunalaiselle nämä riittävät, koska oma vapaa-ajanpaikka.

Vierailija
19/25 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinpaikan valitseminen sen perusteella missä on eniten "pöhinää" ja trendikkäimmät kuppilat on melko lyhytnäköistä. Kukaan ei nuori ikuisesti, eikä kuppiloissa juokseminen kiinnosta kuin pari-kolme vuotta. Ja niihin pääsee pidemmältäkin, jos kovasti juoksuttaa. Asuntojen koot, tulevat remontit, kaupunginosan infra, kaavoitus jne ovat paljon oleellisempia. Ja katunäkymät; onko rauhallista, kerjäläisiä, alkoholisteja, joutuuko poliisi partioimaan tiuhaan alueella, uskaltaisitko päästää lapsesi yksin illalla lähikauppaan jne?

Vierailija
20/25 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuinpaikan valitseminen sen perusteella missä on eniten "pöhinää" ja trendikkäimmät kuppilat on melko lyhytnäköistä. Kukaan ei nuori ikuisesti, eikä kuppiloissa juokseminen kiinnosta kuin pari-kolme vuotta. Ja niihin pääsee pidemmältäkin, jos kovasti juoksuttaa. Asuntojen koot, tulevat remontit, kaupunginosan infra, kaavoitus jne ovat paljon oleellisempia. Ja katunäkymät; onko rauhallista, kerjäläisiä, alkoholisteja, joutuuko poliisi partioimaan tiuhaan alueella, uskaltaisitko päästää lapsesi yksin illalla lähikauppaan jne?

Moniko ostaa ensiasunnokseen perheasunnon? Moni muuttaa kalliolaisyksiöstään kolmioon rauhallisemmille seuduille, kun omat juoksut muuttuvat lasten juoksuihin.