Mikä on tekosyysi mikset osta vaatteita vastuullisesti?
Eli maksat niistä enemmän, niin että ne kestää jopa yli viisi vuotta. Miksi kulutat pikamuotia?
Kommentit (35)
Raha. Sinulle tekosyy, minulle syy.
Olen köyhä, ja silloin harvoin kun ostan niin ostan halpoja vaatteita. Käytän niitä kuitenkin useita vuosia ja heitän pois vasta kun niissä on useita reikiä, joita ei voi paikata.
Ostan aniharvoin vaatteita. Onko ok?
Olen köyhä opiskelija pienellä paikkakunnalla. Kirpputoreissakin on täälläpäin vain roskakamaa (siis kirjaimellisesti vaatteet täynnä tahroja, reikiä yms). Ei ole varaa ostaa 100€ farkkuja kun on juuri ja juuri rahaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostan aniharvoin vaatteita. Onko ok?
ani harvoin
Raha. Ostan kyllä eettisiäkin vaatteita, mutta en kaikkea. Varsinkaan lapsille! Monella kotimaisella merkillä on ihan ok-hintaisia lastenvaatteita, mutta kaikki housut ovat joustocollegea, joka ei kestä.
Pidän vaatteista ja jos minä en niitä osta, niin ne viedään kaatopaikalle ja tuhotaan. Teen siis ilmastoteon ostaessani kertakäyttövaatteita kahta kertaa varten.
Mulla on 10v kestäneitä 2e maksaneita vaatteita sitten on satasia maksaneita vaatteita jotka ei ole kestäneet kuin kerran päällä. Hinta ei takaa laatua
Ostatko ap kaiken vastuullisesti?
Mulla on kyllä halpisvaatteet kestäny useita vuosia. Just pidin paitaa, joka on ollut mulla kuvissa näköjään tyttäreni syntymän aikaan ainakin (tytär 9 v). Ostettu h&m:ltä. Sama useissa muissakin. Myös lasten vaatteet tullu h&m:ltä useiden muksujen jälkeen meille. Hyvässä kunnossa.
Enemmän mua kiinnostaa mitä täytyy tehdä väärin, että saa vaatteensa rikki hetkessä?
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä opiskelija pienellä paikkakunnalla. Kirpputoreissakin on täälläpäin vain roskakamaa (siis kirjaimellisesti vaatteet täynnä tahroja, reikiä yms). Ei ole varaa ostaa 100€ farkkuja kun on juuri ja juuri rahaa ruokaan.
Minäkin olen opiskelija ja tilaan kaikki vaatteet Zalandosta. Farkut voi maksaa siinä 50 euroa ja ne kestää vuosia.
Hinta ei mitenkään takaa tuotteen kestävyyttä tai eettistä valmistamista. Lähinnä siksi. Koko vaateala on täysin läpinäkymätön. Ja merkkivaatteet on kalliita koska ihmiset on niin helposti vedätettävissä, ei laadun takia.
Vielä kun tietäis mikä kestää. Just on samaan aikaan ostetut merkkileggingsit ja toiset hmstä, molempia pidetty saman verran. Hintaero nelinkertainen.. Ja hmn on ihan uutta vastaavat, kalliit taas näyttää jo ihan kuluneilta. Että ostapa siinä kestävää kun on ihan herran haltuun.
Kai sitä nyt muutaman satasen voisi valmiiksi revenneistä farkuista maksaa.
Itse kannan parempaa tavaraa kierrätyseen.
Kerro mistä löydän vastuullisesti valmistettuja vaatteita.
Mistä löydän kestäviä vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Voit vaikka tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Ompelijalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löydän kestäviä vaatteita?Voit vaikka tehdä itse.
Teetko itse myös iPhonesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löydän kestäviä vaatteita?Voit vaikka tehdä itse.
Teetko itse myös iPhonesi?
Puhelimeni on PiPhone ja teen sen kyllä itse.
Italiassa tehdyt 150€:n farkkuni eivät silti kestä kuin vuoden käytön.
Ps. Kysymyksenasettelusi: "Mikä on tekosyysi" aiheuttaa aihellisen paskamyrksyn.