Miksi yli 50-vuotiaat ovat usein lihavia?
Miksi yli 50-vuotiaat usein ovat lihavia ja elävät epäterveellisesti? Monella verenpaine, kolesteroli yms lääkitystä, vaikka ne aiheutuvat omista huonoista elintavoista. Miksi ei tajuta tätä asiaa? Monesti myös se karmea ylipaino ja epäterveelliset elintavat estävät työllistymisen. Sitten itketään ikärasismista. Puhumattakaan siitä sairauksien määrästä.
Kommentit (20)
Meidän porukassa (n 10 paria 49-59v) ) miehet on ylipainoisia ja naiset hoikkia/normaalipainoisia.
En ole huomannut että näin olisi, mutta sen tiedän että iän myötä aineenvaihdunta hidastuu ja kehon koostumus muuttuu. Näiden myötä myös energiantarve pienenee. Liikunnallisuus saattaa myös erilaisten vaivojen myötä vähentyä.
40 jäkeen paino tuppaa nousemaan 1-2 kg vuodessa. Jos ei ole valmis nipistämään syömisistään jatkuvasti niin kyllä se näkyy vyötäröllä ajan myötä.
Toki pieni osuus johon nämä luonnonlait ei päde..
Mä en oo, mutta hirvee duuni pitää itsensä normaalipainoisena.
No, minäpä kerron. Olen nyt 50 v nainen ja ikäni ollut pitkä ja hoikka, jopa hieman alipainoinen eli olen saanut syödä aina mitä vaan enkä ole lihonut. Nyt pari vuotta sitten huomasin, että vyötärö vaan paisuu ja paisuu eli aloin lihoa, ilmeisesti jotain aineenvaihdunnassa tapahtui koska muuten olen elänyt samalla lailla. Nykyään syön vaan yhden lämpöisen aterian päivässä ja illalla en syö mitään, näin painon nousu loppui. Haluan juuri noista terveydellisistä syistä pysyä hoikkana ja tämä nyt vaatii nykyään itsekuria.
Olen n 50-vuotias. En ole lihava, en edes ylipainoinen mutta en mikään laihakaan.
Mutta liikun aivan älyttömän paljon, lenkkeilen pyöräilen, kävelen lisäksi töissä joka päivä 7000-10000 askelta. Syön terveellisesti. En syö karkkia tai roskaruokaa, en tupakoi, enkä juo.
Sain juuri aivoberenkiertohäiriön ansiosta verenpainelääkkeet siltikin.
Siinäpä sulle ihmeteltävää! Lapsi kulta, se aukeaa kyllä sullekin tämä salaisuus kun saat ikää lisää.
Minä olen 55-v.nainen, ylipainoa on mittaan nähden ainakin 20 kiloa. Jostain syystä olen kuitenkin terve kuin pukki- 15 000 askelta päivässä saan jo töissä ison pesulan johdossa, en ole koskaan tupakoinut mutten tod.ole terveysintoilija ja viinikin maistuu jos siltä tuntuu.
Tärkein juttu on kuitenkin iloinen mieli, hyvät ihmissuhteet ja kiristämätön pipo.Niiden ylläpito de vasta ihmettelyn aihe onkin!
Voi, voi... kyllä niitä on nykyään aika lihavia nuoriakin.
( ...mutta niitähän ei tietysti lasketa, sillä vain yli 50-vuotiaitahan tässä on nyt tarkoitus mollata. Sellaisiksihan nykynuoret eivät tietysti 'ikiteineinä' koskaan tulekaan heh,heh...)
Vierailija kirjoitti:
No, minäpä kerron. Olen nyt 50 v nainen ja ikäni ollut pitkä ja hoikka, jopa hieman alipainoinen eli olen saanut syödä aina mitä vaan enkä ole lihonut. Nyt pari vuotta sitten huomasin, että vyötärö vaan paisuu ja paisuu eli aloin lihoa, ilmeisesti jotain aineenvaihdunnassa tapahtui koska muuten olen elänyt samalla lailla. Nykyään syön vaan yhden lämpöisen aterian päivässä ja illalla en syö mitään, näin painon nousu loppui. Haluan juuri noista terveydellisistä syistä pysyä hoikkana ja tämä nyt vaatii nykyään itsekuria.
Se on just näin. Kummasti keskivartalo alkaa paisua, vaikka kuinka olisi ollut hoikkauumainen. Töitä on tehtävä painonhallinnan eteen koko ajan. Hormonitoiminta ja vaihdevuodet ne aikaansaa ja valitettavasti ei voi kuin sanoa, että edestänne löydätte!
Toivon todella 25 v. töitä tehneenä vain pääseväni pois työelämästä, koska maailman naiset saapuvat tänne lihoineen elätettäviksi. En minäkään halua töitä tehdä.
Minut saa milloin vaan poistaa työarsenaalista ja koska olen lihavahko suomalainen, niin saunan taakse laittakaa. Ei menisi kallisarvoisia eurojanne eläkkeen muodossa ym.
Tutkimus toi hurjaa tietoa suomalaisten lihomisesta: Lähes puolet parikymppisistä miehistä on ylipainoisia tai lihavia
Kyllä sitä maailmassa ihmeteltävää riittää, ja etenkin toisissa ihmisissä ja erityisesti juuri toisissa ikäluokissa. Etenkin jos oma elämä on tapahtumaköyhää, on aikaa ihmetellä ja märehtiä muita.
Niin se vaan menee. Olen 55 v ja painan 55 kg. Paino on sama kuin lukiossa aikoinaan, mutta kroppa todellakaan ei.
Olen ollut vuosikymmeniä kasvissyöjä, liikunnallinen ymv.
Rasva vaan on lähtenyt pepusta ja osin reisistäkin, ja kaikki läski tunkee vatsaan ja vyötärölle. Siis en lihava tosiaan, mutta nuoren silmään varmaan kauhistus vatsamakkaroineni.
Ja : mitään ette voi nuoret naiset tehdä. Edellinen sen sanoi, edestänne löydätte :)
Yli 50v on massia millä mällätä, eikä tarvitse ho rojen perässä juosta, saati niitä tyydyttää. Elämän auvoisinta aikaa.
Koska:" Maailmassa monta ,ihmeellistä asiaa. Ne hämmästyttää ,kummastuttaa pientä kulkijaa..." ...juu
Ne on ne paussit, meno- ja andro-
Siinä iässä on tarkoituskin olla jo vähemmän lisääntymishaluja herättävän muotoinen ;) Luonto hoitaa asiat järkevästi.
Aineenvaihdunta hidastuu. Pitäisi vähentää syömistä tai liikkua riittävästi. T. Ikää 53.
Kyllä tuntemani 30 v ovat läskimpiä järestään. Se se vasta ihme onkin.