Miksi ette välitä pyöräilevistä lapsistanne
Kyllä taas pyöräillessä ihmetytti vanhempien toiminta pyöräilevien lastensa kanssa. On lähdetty yhdessä pyöräilemään mutta vanhempi painelee jopa satoja metrejä edelle eikä lapsi pienillä jaloillaan ja pienemmällä pyörällään pysy perässä. Lapsi sitten vääntyilee ja kääntyilee ympäriinsä laidasta toiseen pitkin pyörätietä. Pää pyörii kuin väkkyrä eikä eteen katsota ollenkaan. Samalla kun pää kääntyy, kääntyy myös ohjaustanko. Ovat vaaraksi itselleen ja muille tiellä liikkujille. Vanhempi ei näe mitään eikä opasta miten pyörällä liikutaan turvallisesti koska viilettää itse jo kaukana. Miten vaikeaa on ymmärtää, että lapsi kulkee aina aikuisen edellä jolloin vanhempi voi siitä helposti opastaa ja neuvoa: Pysytään nyt tässä reunassa, katso eteenpäin, nyt hidastetaan, kohta käännytään yms. Mielestäni tämä on yksinkertaisen looginen keino pitää oma lapsi turvassa mutta näköjään aivan täysi mahdottomuus suurimalle osalle. Pisti niin vihaksi katsoa tuota touhua. Yksikin pieni yritti huutaa vanhemmille, että odottakaa mutta eihän ne kuulleet sinne satojen metrien päähän...
Kommentit (6)
Ja sitten tulee vastaan jalkakäytävällä vierekkäin pyöräileviä vanhempia lapsineen. Vastaantulijan lähestyessä vanhemman kuuluu neuvoa lasta että nyt ajetaan peräkkäin kun tulee joku vastaan.
Aina autoilijoita moititaan, mutta pyöräilevät aikuiset ovat aivan yhtä törppöjä. Niin hampaat irvessä polkevat spandex-miehet kuin jopolla kännykkä kädessä hoipertelevat hipsterinaisetkin. Enemmistö on jäänyt 11-vuotiaan tasolle, kun ajavat jalkakäytävällä ja kehtaavat vielä kelloa soittaa, jos kävelijät eivät väistele.
Liikenne nyt on täynnä ajattelemattomia kulkijoita, pyörillä, jalkaisin, autolla jne. Helpoimmalla pääsen, kun keskityn omaan tekemiseeni ja opastan omat muksuni niin kuin parhaaksi katson. Vain omaan tekemiseen kun voi vaikuttaa.
Minun päälleni juuri törmäsi tällainen viime viikolla.
Ja minä olin se, joka sai äidiltä vihaisen katseen osakseni kun en tajunnut väistää takaa tulevaa lasta ja tämä haukkasi katua kun kaatui.
Ja sitten kun vanhempi huomaa, että lapsi onkin jäänyt jo kauas, hän alkaa itse katsella taakseen, eikä katso mitä edessä tapahtuu. Siinä sitten sättii ja hoputtaa lasta vaikka tämänkin olisi voinut välttää jos lapsi menisi edellä ja määrittäisi itselleen sopivan vauhdin.
Miks pitäis välittää?