Pääseekö mt-diagnooseista koskaan eroon?
Mulla on diagnoosina vaikea-asteinen psykoottinen masennus ja olen miettinyt, että pääsenköhän tästä koskaan eroon. Diagnoosi on ollut jo pari vuotta. Vaikka parantuisinkin, niin katoaako diagnoosi koskaan tiedoistani?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
psykologi kirjoitti:
mielen sairaudet eivät parane koskaan, oireet voivat lievittyä, mutta silloinkin tauti jää loppu elämäksi
No ei pidä paikkansa. Osa sairauksista ei parane koskaan, kute bipo, skitsofrenia, persoonallisuushäiriöt yms. Masennus sen sijaan voi kyllä parantua ihan täysin.
Todellakin masennuksesta voi parantua. Noin puolet masennuksista jää kertaluonteisiksi, noin puolet uusiutuu ja niistä osa kroonistuu. Mutta tiesitkö, että myös skitsofreniadiagnoosejakin puretaan, tosin harvinaistahan se vielä on mutta silti nykyään koko ajan enemmän kuin ennen. Jos tauti pysyy kuosissa lääkkeillä, lääkitystä voidaan asteittain valvotusti vähentää ja jos psykoosit pysyvät pois vuosien ajan ilman lääkkeitä, niin diagnoosi puretaan. Persoonallisuushäiriöt sen sijaan eivät ole sairauksia, mutta niidenkin kanssa voi usein oppia elämään terapian avulla. Bipo ei tietääkseni edellenkään parane, mutta voi pysyä lääkkeillä hyvin kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärissä ja siinä yhteydessä tuli puheeksi, että olen ollut masentunut (yli kymmenen vuotta sitten). Luin myöhemmin kanta.fistä, että lääkäri oli kirjoittanut, että minulla on masennustausta. Voiko siitä olla jotain haittaa, vaikka en käynyt lainkaan lääkärissä silloin kun olin masentunut, enkä siis silloin saanut diagnoosiakaan?
En ole kovin huolissani asiasta, kunhan uteliaisuudesta kysyn.
En pitäisi tuota haittana. Lääkäri on vain tehnyt huolellista työtä. Mutta massennustausta voi estää pääsyn esim. sotilasalalle. Siellä on yleensä tarkkaa, ettei haluta ottaa riskiä masennuksen uusiutumisesta kun ollaan ääriolosuhteissa ja käsitellään aseita. Tosin jos masennuksesta on jo yli 10 vuotta, niin ei kai se enää uusi. Ehkä tuo ei enää estä mitään, siellä on lääkärit jotka arvioi, kannattaako tuosta enää välittää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos itse diagnoosin tehnyt lääkäri joutuu perumaan tehdyn diagnoosin? Esim. diagnosoidaan masennus, mutta 2 kuukautta myöhemmin löytyy keuhkosyöpä tai lymfooma. Tällainen diagnoosihan on epäpätevä ja pahimmillaan uhkaa potilaan henkeä. Hätäisesti tehtyjä psykiatrisia diagnooseja on aivan liikaa tässä maassa. Jos seuraukset väärästä diagnoosista vaikuttavat potilaan selviytymiseen tai hoidon saantiin Valvira vedetään mukaan kuvioihin. Tiedän tapauksia, joissa potilaan oireita väitettiin psykoottisiksi, vaikka olivat oikeita todellisia oireita.
Noin voi käydä, että ensin oireet ovat voimakkaita mielialavaihteluja ja väsymystä, ja masennus on sellainen yleisdiagnoosi, jolla saa sairauslomaa. Usein sitä kuitenkin tarvitaan, jos ei työkykyinenkään ole. Pääasia että muitakin tutkimuksia kuitenkin jatketaan, jotta todellinen syy löytyy ja voidaan hoitaa. Ei ole harvinaista, että söyvän yhteydessä on myös masennus.
Vierailija kirjoitti:
psykologi kirjoitti:
mielen sairaudet eivät parane koskaan, oireet voivat lievittyä, mutta silloinkin tauti jää loppu elämäksi
No ei pidä paikkansa. Osa sairauksista ei parane koskaan, kute bipo, skitsofrenia, persoonallisuushäiriöt yms. Masennus sen sijaan voi kyllä parantua ihan täysin.
Persoonallisuushäiriöt ei parane mutta oireet helpottaa ajan kanssa.
Minulla on skitsofrenia eikä minulla ainakaan sairaus ole vaikuttanut mitenkään saamaani hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi ei katoa koskaan, mutta lääkäri voi myöhemmin todeta sut parantuneeksi. Se tosin edellyttää kalliiksi käyviä yksityislääkärin tutkimuksia tai korvaavaa diagnoosia, koska julkisella puolella ei ole resursseja "turhien" erotusdiagnoosien tekemiseen.
+ ystävien hankkimista. Niin kauan, kun raksia ei tule ruutuun "on ystäviä, joiden kanssa tapaa säännöllisesti" pysyt hullun kirjoissa. Ei väliä vaikka olet työelämässä, käyt harrastuksissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Pääsee, jos olet käynyt yksityisellä ilman lähetettä, et ole antanut lupaa tallettaa tietojasi terveydenhuollon kanta-järjestelmään, etkä ostanut sairauden hoitoon reseptillä lääkkeitä ja maksanut kaikki kulut ilman kela-korvausta.
Ei onnistu. Minulta olisi viety kuorma auto kortti jota tarvitsen työssäni, jos en olisi antanut lupaa tutkia kanta arkistoa. Ja yksityisellä kävin, että tämän voisin välttää. Ei onnistu nykyään mitenkään. Minulla on skitsofrenia diagnoosi, joka ei vaikuta elämääni mitenkään. Mitään lääkkeitäkään en syö.
Mä en edes tiedä onko mulla diagnooseja?? :D esim joskus sairaslomaa hakiessa kysytty, että mikä laitetaan diagnoosiksi.
Nuoremmasta elämästä en edes muista, onko laitettu joku diagnoosi. Ainakaan ei minun tietojen mukaan. Että joo.
Jos joku kertoisi minulla olevan tietojen mukaan joku diagnoosi niin varmaan naurattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsee, jos olet käynyt yksityisellä ilman lähetettä, et ole antanut lupaa tallettaa tietojasi terveydenhuollon kanta-järjestelmään, etkä ostanut sairauden hoitoon reseptillä lääkkeitä ja maksanut kaikki kulut ilman kela-korvausta.
Ei onnistu. Minulta olisi viety kuorma auto kortti jota tarvitsen työssäni, jos en olisi antanut lupaa tutkia kanta arkistoa. Ja yksityisellä kävin, että tämän voisin välttää. Ei onnistu nykyään mitenkään. Minulla on skitsofrenia diagnoosi, joka ei vaikuta elämääni mitenkään. Mitään lääkkeitäkään en syö.
Meitä hepposin perustein diagnosoituja on paljon. Itselläni diagnosoitu bipo, johon en ole ikinä lääkkeitä syönyt. Eikös niitä pitäisi syödä, jos tämmöinen olisi.
Multa ainakin unhohtui ainakin unettomuus ja ptsd kun hoitava psykiatri vaihtui.
Sinne meni, ihan lennosta ilmeisesti parannuin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tuo ja nykyäänkin lisäksi kolme muuta diagnoosia, ei niistä kauheasti haittaa ole ollut. Toki en voi ryhtyä miksikään Supon agentiksi tai ydinvoimalan turvamieheksi. Masennus on niin yleinen vaiva.
Näille mainituille tulee harhat työn mukana.
Vierailija kirjoitti:
Itse törmäsin vanhaan diagnoosiin lääkärissä kun hain apua iskiaskipuun. Lääkärihän katseli tietoja ja kysyi sitten voisiko kivut johtua masennuksesta. Särkylääkettä ehdotti ja lepoa. Apu löytyi kun löysin hyvän jäsenkorjaajan joka laittoi si-nivelen kohdalleen.
Tämä on se seuraus. Yksinkertainen autistilääkäri voi kuvitella kerrallaan vain yhden ongelman. Helpompi hänellekin, kun ei tarvitse muuta selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on skitsofrenia eikä minulla ainakaan sairaus ole vaikuttanut mitenkään saamaani hoitoon.
Höpön löpön.
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön. Ja kuravettä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä hepposin perustein diagnosoituja on paljon. Itselläni diagnosoitu bipo, johon en ole ikinä lääkkeitä syönyt. Eikös niitä pitäisi syödä, jos tämmöinen olisi.
Riippuu kuin paha ja haittaako elämää. Monet on todella löysin rantein diagnosoitu kyllä. Yhteen väliin tuntui että riitti että kävelee psykiatrille niin on sairas sen takia kun sinne menee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos itse diagnoosin tehnyt lääkäri joutuu perumaan tehdyn diagnoosin? Esim. diagnosoidaan masennus, mutta 2 kuukautta myöhemmin löytyy keuhkosyöpä tai lymfooma. Tällainen diagnoosihan on epäpätevä ja pahimmillaan uhkaa potilaan henkeä. Hätäisesti tehtyjä psykiatrisia diagnooseja on aivan liikaa tässä maassa. Jos seuraukset väärästä diagnoosista vaikuttavat potilaan selviytymiseen tai hoidon saantiin Valvira vedetään mukaan kuvioihin. Tiedän tapauksia, joissa potilaan oireita väitettiin psykoottisiksi, vaikka olivat oikeita todellisia oireita.
Tämä on ihan todellinen ongelma. Tutkitusti mielenterveysdiagnoosin saaneet henkilöt kuolevat nopeammin fyysisiin sairauksiin, koska heitä ei hoideta vaan kaikki oireet laitetaan mielen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärissä ja siinä yhteydessä tuli puheeksi, että olen ollut masentunut (yli kymmenen vuotta sitten). Luin myöhemmin kanta.fistä, että lääkäri oli kirjoittanut, että minulla on masennustausta. Voiko siitä olla jotain haittaa, vaikka en käynyt lainkaan lääkärissä silloin kun olin masentunut, enkä siis silloin saanut diagnoosiakaan?
En ole kovin huolissani asiasta, kunhan uteliaisuudesta kysyn.
Saattaa vaikuttaa vakuutuksiin, tosin en ole varma miten tapauksessasi, kun ei ole diagnoosia. Voi vaikuttaa myös hoidon saamiseen, et varmaan halua, että kaikki oireet laitetaan masennuksen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole oikeutta tulla unohdetuksi, mitä tulee terveystietoihin. Vaikea-asteinen psykoottinen masennus on kuitenkin usein ohimenevä tila oletusarvoisesti, eivätkä lääkärit pidä sinua välttämättä kroonisesti sairaana.
Minulla sen sijaan on skitsofrenia ollut jo kymmenen vuotta diagnoosina. Se kieltämättä häiritsee. Vastaanotolla sönkötetään asian tullessa puheeksi usein jotain "asiantuntevaa" skitsofrenian perinnöllisyydestä ja kysellään, onko suvussa skitsofreniaa ja joudun aina tuottamaan pettymyksen, että ei ole.
Kysellään usein myös, että tunnistanko psykoottisten oireiden alkamisen ja osaanko silloin hakea apua ihan ja mieleni tekisi sanoa, että oli kieltämättä erittäin huono idea hakea apua silloin kymmenen vuotta sitten, kun hain apua psykososiaaliseen traumaan ja että en kiitos ei, en aio toistaa sitä virhettä uudestaan. Olen lopettanut Kanta-järjestelmän käytön
Pharma ei ole hyvä laitos. Pysykää erossa tuosta kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi ei katoa koskaan, mutta lääkäri voi myöhemmin todeta sut parantuneeksi. Se tosin edellyttää kalliiksi käyviä yksityislääkärin tutkimuksia tai korvaavaa diagnoosia, koska julkisella puolella ei ole resursseja "turhien" erotusdiagnoosien tekemiseen.
+ ystävien hankkimista. Niin kauan, kun raksia ei tule ruutuun "on ystäviä, joiden kanssa tapaa säännöllisesti" pysyt hullun kirjoissa. Ei väliä vaikka olet työelämässä, käyt harrastuksissa jne.
Aika moni keski-ikäinen ei tapaa säännöllisesti ystäviä. On ehkä perhe ja sitten ne työ- ja harrastuskaverit. Näin varsinkin introverteilla. Että outo vaatimus.
Diagnooseja on pysyviä ja määräaikaisia. Kyllä niitä myös lopetetaan. Mutta näkyy se historiassa.