Auttakaa laskemaan kannattaako vaihtaa asumistuki lisätyöhön?
palkka 2367e, tämä tulo huomioituna asumistuki nyt 180e/kk.
Tuon päälle saan tienata 399e/kk ilman että tarvitsee ilmoittaa tai muuttaa asumistukea, eli saan tienata yht.2766e saaden vielä 180e asumistukea.
Nyt olisi mahdollisuus tehdä tämänhetkisen 2367e palkan lisäksi n. 900e bruttona toista työtä. Siitä jäisi käteen 675e. Mutta asumistuki siis olisi 0e.
Kumpi siis "kannattaa" mielestäsi?
a) päivätyön palkka 2367e + lisätyötä 399e ( näistä siis jää käteen 2074e+ asumistuki 180e) = 2254e netto/kk
b) päivätyön palkka 2367e+ lisätyötä 900e ( näistä siis jää käteen 2400e). = 2400e netto/kk
Erotus on 146e netto. Tuon 146e käteen jäävän rahan eteen joutuisin tekemään 9vuoroa normaalin päivätyöni lisäksi/kk.
Ja nyt kun tässä kirjoittelin, ja luin samalla kirjoittamaani, niin on kyllä aika selvää, ettei tuon 146e saadakseni kannata olla 9 vuoroa töissä, eli 9 iltaa poissa lapsen luota.
Vai menikö näin?
Kommentit (31)
Tee työt pimeästi niin ei tarvitse tuollaisia miettiä.
Työnteko on aina parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Työnteko on aina parempi vaihtoehto.
Niinhän se on, ja itseansaittua. Mutta väkisinkin sitä nyt vertaa tuohon asumistuki-malliin..... siihen nähden tienaisin vain n. 16e/ilta ylimääräistä, kun olisin iltavuorossa päivätyön lisäksi.
ap
Tämän takia asumistuki on poistettava heti! Miten voit saada tukea kun saat kuitenkin ihan kohtuullista palkkaa!? Oletko miettinyt kuka ton sun tuen maksaa!?
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia asumistuki on poistettava heti! Miten voit saada tukea kun saat kuitenkin ihan kohtuullista palkkaa!? Oletko miettinyt kuka ton sun tuen maksaa!?
No, kyllä minä myös maksan veroja..... et vain sinä.
JA ihan kuule Kelan oman normin mukaan sitä minullekkin maksetaan.
ap
miten tuolla tulolla saa asumistukea? en ymmärrä.
En mä edes ymmärrä millaisessa tilanteessa ollaan Kelaan yhteydessä jos tulot on noin hyvät? Haiskahtaa lorvailulta...
No teet töitä tuolla 400€ max ja otat sen asumistuen. Kukaan ei jaksa olla aina töissä.
Vierailija kirjoitti:
En mä edes ymmärrä millaisessa tilanteessa ollaan Kelaan yhteydessä jos tulot on noin hyvät? Haiskahtaa lorvailulta...
Jos asumistukea on tarjolla ihan rehellisesti työtä tekemällä eikä lorvailemalla, niin miksi sitä ei saisi ottaa vastaan???
Vtun apurit, ihminen sentään yrittää tehdä töitä ja täällä kateelliset mollaa jos vähän apuja saa. En ole ap
Ota Ap ne tuet niin saat olla kotona enemmän, etkä pala lopuun ja saat muksun/t kasvatettua ilman yksinoloa.
Oletko monen lapsen yksinhuoltaja? Ei noilla tuloilla yleensä asumistukea saa. Vai asutko kokkareiden puoluetoimistolla?
En ottaisi lisätyötä, jos noin vähän jäisi käteen
Lapselle tuossa menee myös tietynlainen viesti. Onneksi Antti Rinne on luvannut korottaa asumislisiä joten tuo ongelma apllä poistuu jo toukokuussa. Kansalaispalkalla tuokin poistuis myös koko ongelma laajemminkin. Itse oon näissä kuitenkin laskenut että annan työttömälle mahdollisuuden kun saattaa mullistaa koko työttömän elämän jos joku saadaan palkattu ja siten kieltäydyn myös ylitöistä. Meillä minä ainoa joka työssä, mies ja pojat toimeentulotuella. Hehän jos tietäis että saan euronkaan ylitöistä niin pakottaisivat tuplavuoroon
Teetkö ihan täyttä työaikaa? En todellakaan ottaisi ainakaan silloin lisätyötä, elämästä pitää keretä myös nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Teetkö ihan täyttä työaikaa? En todellakaan ottaisi ainakaan silloin lisätyötä, elämästä pitää keretä myös nauttia.
Päivätyöni on 7,5h/arkipäivä.
ap
Tarkistetaanhan sinun tulosi kuitenkin seuraavassa määräaikaistarkastuksessa eli vaikka taktikoisit alle 400 euron se ei sinua kauaa hyödytä.
Ja kyllä asumislisää saa vielä noilla tuloilla, jos on useampia elätettäviä.
Sanonpahan tähän tuki asiaan nyt yhden jutun, joka ei sinänsä tähän keissiin liity.
Olen kaupanalalla esimiehenä ja jos tarjoan lisätyötä 15/30h tuntilaiselle niin siitä kieltäydytään siksi että tuet lähtee!!@
Sitten nämä henkilöt ottaa/pyytää palkatonta lomaa jonka vuoksi he saavat taas lisää tukia.
Tämä on kestämätöntä sompailua näiden tukien kanssa! Ei saisi olla ilmasta rahaa jaettavissa muutakun hätätapauksessa.
Älä ota lisätyötä. Ja kun kirjoitit tuon määrän, eli teet jo lähes täyttä työpäivää, niin sanon että älä missään nimessä ota. Varsinkin kun on lapsi(a?).
Jos tulee lois-viestejä, niin heille voisi sanoa vaikka siitä, että työttömiä kyllä riittää, jospa joku heistä hyötyy tuosta lisätyöstä enemmän. Ap menettäisi vapaa-aikaa kohtuuttomasti hyötyyn nähden.
Kannattaa vaihtaa aina, jos saa edes saman verran. Jos saa vähemmän niin sitten ei kannata.