Miten lorupussia käytetään ja kuinka jaksaa lukea lorukirjaa lapselle kun ei itse ymmärrä niitä loruja?
Sain lapselle lorupussin. Mikä sen idea on?
Meillä on myös paksu lorukirja mutta en jaksa lukea sitä, koska en ymmärrä lukemaani. Liikaa vanhanaikaisia sanoja.
Onko ideoita miten voisin " lorutella " lapselle tästä huolimatta.
Ulkomuistista en osaa mitään lastenlauluja. Aina pitää lukea jostain samalla.
Kommentit (26)
Räppää. Kunhan puhut paljon lapselle ja pidät sylissä. Jo puheen nuotti ja lähelläolo kehittävät lasta. Riimit ja runot ovat toistoa, jota lapset rakastavat ja oppivat itsekin siitä. Lausu vaikka laulun sanoja.
Lorupussista voi ottaa loruja, joita sitten yhdessä luetaan. Lapsi voi itsekin ottaa. Se on jännittävää.
Ei haittaa, vaikka itse et ymmärrä sanoja, lapsi voi ymmärtää tai sitten ei, ei sekään haittaa. Sanojen kuuntelu kehittää, vaikkei sisältöä heti ymmärtäisikään.
No nyt kyllä kiinnostaisi kuulla joku näistä loruista/lorun sanoista joita et ymmärrä! Kirjoita muutama.
Loruissa on nimenomaan rikasta kieltä. Lasten sanavarasto muuttuu kokoajan suppeammaksi.
En enää muista sen kirjan nimeä. Kokeilin lukea sitä pari kertaa ja laitoin sen pois. Lapsi ei oo enää vauva vaan kohta parivuotias. En ole vielä alkanut loruilemaan.
Kerro joku esimerkki vaikeasti ymmärrettävästä lorusta? Kaikissa loruissa ei ole järkeä, ne ovat vain leikkiä hassuilla tavuilla ja oudoilla mukavankuuloisilla sanoilla. Tiedät varmaan enttententtenit yms.
Vierailija kirjoitti:
Loruissa on nimenomaan rikasta kieltä. Lasten sanavarasto muuttuu kokoajan suppeammaksi.
Entä aikuisten?
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä vauvojen loruja? Onkohan kaikki ihan kunnossa? Mikä on tämä lorukirja, jonka sisältöä pidät vanhanaikaisena?
Eiväthän lapset osaa kouluissakaan enää kirjoittaa eivätkä ymmärrä tavallisia sanoja. Sellaisia aikuisiakin on. Niin hirveältä kuin se kuulostaakin. Eivät ymmärrä edes joululauluja.
Löysin sen kirjan. Västäräkki Vääräsääri.
Esim. Näitä en ymmärrä:
Vierettelen, kuikuttelen, mämmikakkara, piirasiksi, verkaviitan, keskitanhualle, kukahtelevi, vaski leualta valuvi, vaskisehen vakkasehen, vellit pitkin hellii, entemä rentemä reteli...
600 kappaletta täyttä siansaksaa. Ei tällaista jaksa.
Mahtanu joku venäläinen Tsiolkowsky lorupussis.
Tai sitten oot liuotellut aivojasi oikein tosi huolellisesti..
Vierailija kirjoitti:
Esim. Näitä en ymmärrä:
Vierettelen, kuikuttelen, mämmikakkara, piirasiksi, verkaviitan, keskitanhualle, kukahtelevi, vaski leualta valuvi, vaskisehen vakkasehen, vellit pitkin hellii, entemä rentemä reteli...
Vieritän, etsiskelen, ohra- tai ruisleipänen, piirakoiksi, villakangasviitta, keskipihalle, kukkuva, teräs tai rauta valuu leualta, teräsastiaan, velliä heitellään ympäriinsä, höpöhöpökieltä lopuksi. Jotenkin noin.
Ala heti loruilemaan, jo vauvalle pitää loruilla! Nyt voi olla jo myöhäistä.
Tässä on myös näköjään väkivaltaa. Ukko ja akka tappeli saunassa yms. Taidan antaa tämän pois. En kyllä osaa räpätäkään enkä keksi mitään sanottavaa tyhjästäkään.
Silloin kun hän oli vauva, en puhunut päivisin juuri mitään. En oikein osaa yksikseni puhua joutavia. Kyllä toi silti osaa puhua jo.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun hän oli vauva, en puhunut päivisin juuri mitään. En oikein osaa yksikseni puhua joutavia. Kyllä toi silti osaa puhua jo.
Voi hyvänen aika, puhu ajatuksiasi ääneen. " Nyt on aamu ja täytyy varmaan nousta, keittäänkö puuroa, Taidat olla vielä väsynyt, mitä unta näit? Minä näin unta, jossa olin savannilla ja apinalauma...."
Puhu vaikka kuinka hölmöjä, mutta puhu, muuten lapsen sanavarasto ei kasva. Lue kirjoja itsekin, sinunkin sanavarastosi on surkea, jollet ymmärtänyt noita ylläolevia sanojakaan. Lukeminen auttaa siihen.
Ei lapselle loruilu ole mitenkään pakollista. Mulle luettiin loruilun sijaan Hesaria, opin lukemaan ennen koulua ja omaan ihan kelvollisen sanavaraston. Äidinkielestäkin kirjoitin aikoinaan hyvin arvosanoin.
Mä yritin silloin jossain vaiheessa puhua mitä teen ja ajattelen, mutta huomasin aina jonkin ajan päästä että olin keskittynyt tekemiseen enkä puhumiseen. En pysty yhtä aikaa tekemään ja puhumaan, jompi kumpi menee pieleen. Mulla menee kaikki energia siivoamiseen ja ruoanlaittoon ja teen ne hiljaa.
Sanavarastoni ei ole surkea koska mulle on luettu paljon kun olin pieni. En vain näköjään osaa itse toimia samoin. En vain jaksa enkä osaa.
ei niitä sanoja tarvitse ymmärtääkkään,tärkeintä on se yhdessäolo ja sen kirjan tutkiminen,kuvien katselu ja läheisyys.
Lainaa kirjastosta kirjastonhoitajan avulla lisää lorukirjoja. Lorut kehittävät kaikenlaista,kuulemista,näkemistä,vaikka mitä. Samoin lastenlaulut,niitäkin voi lainata.
Puhuminen on tärkeää vuorovaikutuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Näitä en ymmärrä:
Musta olis just hauska lukea ääneen tuollaista, vaikkei kaikkea niin tajuaisikaan.
Et ymmärrä vauvojen loruja? Onkohan kaikki ihan kunnossa? Mikä on tämä lorukirja, jonka sisältöä pidät vanhanaikaisena?