Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt avautuu mies: ”Miten nykyaikainen, aikuinen nainen ei osaa pitää kotia siistinä?”

Vierailija
22.04.2019 |

Kysyimme, mitä mieltä miehet ovat nalkuttamisesta.
Onko naisen pakko nalkuttaa? Me Naiset pohti muutama päivän sitten. Taitaa olla, vastasivat Jyväskylän yliopiston tutkijat. Niin sanottu naisvalittaminen on heidän mukaansa parisuhteessa elävän naisen tapa kertoa toisille ihmisille esimerkiksi siitä, että kumppani ei ota tarpeeksi vastuuta kodin pyörittämisestä.

Ja tämä on tutkittu juttu, että edelleen suurin osa kotitöistä kaatuu naisen niskaan, vaikka hän tekisi ihan yhtä pitkiä työpäiviä kuin mies. Miksi juuri naisen pitäisi aina olla kodin projektipäällikkö?

Kysyimme miehiltä, mitä mieltä he ovat naisten valittamisesta. Joidenkin mielestä naiset vaikuttavat suorastaan nauttivan nalkuttamisesta.

Näin lukijamme vastasivat:

”Nalkutus vain jatkuu”
Entä jos naisen ei tarvitse tehdä kotona mitään tai mies tekee ainakin puolet? Ja silti nalkutus jatkuu. Miten tämä selitetään?

Police

”Mies, katso peiliin”
Kyllä mieskin voi hyvin ottaa peilin käteen. Turha mennä kotiin kiukuttelemaan, jos ei osaa/hoksaa jakaa mitä tahansa töitä kotona ja perheessä. Ihmeellistä, jos kaikesta pitää sopia erikseen. En tiedä yhtään menestynyttä firmaa, jossa työntekijä voi tokaista, että ”voi kun en yhtään huomannut!”. Siitä seuraa pätkäsuhteita ja pätkätöitä, jotka tosin nekin näyttävät kelpaavan yhä useammille. Eiku saikulle, baariin ja eläkkeelle!

Velimies

”Nainen valittaa, jos ei asiat eivät suju kuten hän haluaa”
Nainen nillittää, vaikka mies tekisi kaikki kotityöt ja sen päälle muutkin hommat. Nainen valittaa, koska asioita ei tehty juuri hänen haluamallaan tavalla. Vaikka lopputulos on sama miehen tekemällä tavalla. Ja kotitöiden päälle kun mies tekee muutkin työt, valittaa nainen, koska miehellä ei ole aikaa hänelle. Tämä on fakta. Nainen on tyytyväinen vain silloin kun kaikki asiat hänen elämässään sujuu hänen haluamallaan tavalla. Muuten valitetaan.

Totuus tekee kipeää

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Turha yleistää”

Tätä nyt ei ainakaan kannata yleistää. Tiedän montakin naista jotka eivät todellakaan ole mitään kodin hengettäriä ja silti nalkuttavat vaikka eivät joudu tekemään kaikkia kotiaskareita!

Make

”Kyllä ne vaan tykkää siitä”

Niinpä niin. Itse osallistun kotona. Imurointi, pölyjenpyyhintä, vessojen pesu ja kukkien kastelu kontollani. Lisäksi täytän ja tyhjennän astiapesukoneen ja viikkaan pyykit kuivumasta jos huomaan sellaisia olevan. Lisäksi hoidan myös ne kaikki ns. miesten työt, renkaiden vaihdot, pikkurempat sun muut. Ja silti nalkutetaan. Kyllä ne vaan tykkää siitä. Ainiin ja teen myös ruokaa ja osallistun lastenhoitoon.

Mies

”Avioerohan siitä tuli”

Minä tein avioliittomme aikana pitkää työpäivää ja kun lopulta pääsin väsyneenä kotiin, sain kuulla kuinka vähän osallistun kotitöihin. Vaimo istui kotona kaiket päivät puhelimessa valittamassa elämänsä kurjuutta ja huusholli jäi huonolle hoidolle. Minun vikanihan se tietysti oli. Siihen aikaan kun ei kiinteähintaisia liittymiä ollut, meni minulta vuosittain kuuden viikon työpanos pelkästään rouvan puhelinlaskujen maksamiseen. Avioerohan siitä tuli, enkä ole hetkeäkään katunut.

Ei enää avioon

Vierailija
2/8 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuttajalle pitää näyttää ovea, eikä sitoutua siihen. Turha sitä on itkeä sitten, kun maito on jo maassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nainen valittaa, jos ei asiat eivät suju kuten hän haluaa

Nainen nillittää, vaikka mies tekisi kaikki kotityöt ja sen päälle muutkin hommat. Nainen valittaa, koska asioita ei tehty juuri hänen haluamallaan tavalla. Vaikka lopputulos on sama miehen tekemällä tavalla."

Tähän voin kertoa esimerkin elävästä elämästä: Mies jättäytyi kotiin työttömäksi ajatuksella, että hän sitten hoitaa kotihommat kun minä tuon leivän pöytään. Astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys keran päivässä ja keskilattian imuroiminen kerran viikossa on hänen käsityksensä kotihommisen hoitamisesta. Miettikääs, missä kunnossa meillä on vessat, kylppäri, sauna, sohvien aluset, kaappien päällystät, keittiötasot ja pöydät... Mitä syödään, miten pyykkihuolto toimii...

Joo en valita, en nalkuta. Pikku hiljaa tässä vain valmistelen muuttoa kotiin, jossa joku EI hoida kotihommia vaan teen ne itse niin kuin minun mielestäni on hyvä.

Vierailija
4/8 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nykyainen mies, joka siivoaa, laittaa ruokaa, leipoo, pesee pyykkiä... kuten minä itsekin teen. Kukaan ei nalkuta kenellekään yhtään mitään.

Vierailija
5/8 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle osapuolelle voi tarjota kahta vaihtoehtoa, joko osallistuu 50/50 kotitöihin tai sitten maksaa jollekin siitä, että tämä tulee hänen puolestaan tekemään ne. Kolmas mahdollisuus on lähteä eri teille, jollei yhteiselo ota onnistuakseen.

Vierailija
6/8 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ns.perinteinen työnjako ja kukaan ei nalkuta, koska hommat sujuu ja kaikki tietää mitä pitää tehdä.

Mies käy töissä ja hoitaa auton ja pihan, minä hoidan lasta, pidän kodin siistinä ja laitan ruokaa. Lapsikin on oppinut että jokaisella on omat hommansa, ja hoitaa huoneessaan tavarat paikoilleen.

Kaikki on onnellisia näin.

Vierailija
7/8 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen nillittää, vaikka mies tekisi kaikki kotityöt ja sen päälle muutkin hommat. Nainen valittaa, koska asioita ei tehty juuri hänen haluamallaan tavalla. Vaikka lopputulos on sama miehen tekemällä tavalla."

Tähän voin kertoa esimerkin elävästä elämästä: Mies jättäytyi kotiin työttömäksi ajatuksella, että hän sitten hoitaa kotihommat kun minä tuon leivän pöytään. Astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys keran päivässä ja keskilattian imuroiminen kerran viikossa on hänen käsityksensä kotihommisen hoitamisesta. Miettikääs, missä kunnossa meillä on vessat, kylppäri, sauna, sohvien aluset, kaappien päällystät, keittiötasot ja pöydät... Mitä syödään, miten pyykkihuolto toimii...

Joo en valita, en nalkuta. Pikku hiljaa tässä vain valmistelen muuttoa kotiin, jossa joku EI hoida kotihommia vaan teen ne itse niin kuin minun mielestäni on hyvä.

Ratkaisusi on paras! Jos puhuisit miehellesi ja kertoisit, että hänen kodinhoitonsa ei ole tarpeeksi tasokasta, olisit taloutenne rahantuojana syyllinen taloudelliseen hyväksikäyttöön. Paras siis vain lähteä kaikessa hiljaisuudessa.

Vierailija
8/8 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisusi on paras! Jos puhuisit miehellesi ja kertoisit, että hänen kodinhoitonsa ei ole tarpeeksi tasokasta, olisit taloutenne rahantuojana syyllinen taloudelliseen hyväksikäyttöön. Paras siis vain lähteä kaikessa hiljaisuudessa.

Mies on kertonut mielipiteensä nalkuttamisesta. Useaan kertaan. Toistuvasti. ;)

Sinänsä jännä, että tämä kaikkien kotihommien hoitaja valittaa toistuvasti tekemättöänstä ruuasta, viemättömistä roskapusseista, pesemättömistä pyykeistä ja saastaisiata vessoista.