Apua alkoholistille - mitä on tarjolla
Olen alkoholisti, enkä vaan saa lopetettua juomista. Jonkin aikaa kävin AA:ssa, mutta koin sen erittäin ahdistavaksi. A-klinikallakin olen käynyt, mutta vähättelin silloin juomistani. Nyt siellä on tuttu töissä, enkä uskalla edes varata sinne aikaa.
Olen todella huonossa kunnossa. Juomisen jälkeen sattuu pari päivää alavatsaan ja munuaisiin. Juomista seuraa myös ankara masennus. Olenkin humalassa todella hölmö ja olen pettänyt kännissä miestäni useita kertoja. Olen menettänyt juomisen takia neljä työpaikkaa.
Tämä kaikki on niin kauheaa! Nuorena olin todella kiltti ja tunnollinen tyttö. Nyt olen hirviö.
Minkälaista apua esim. lääkäri voi antaa? Jonkun lääkityksen? Onko vielä jokin apukeino, jota en ole koittanut?
Kommentit (28)
No hyi víttu. Entä jos jättäisit sen miehesi ensimmäiseksi niin ei tarvitse pettää enää.
Tiedän, että täytyy erota. En ole pystynyt siihenkään, koska kaipaan niin suunnattoman paljon sitä, että joku on lähellä ja edes halaa joskus. Miehelle olen kyllä sanonut, että hänen täytyy vielä etsiä itselleen uusi vaimo. Että hän ei voi tuhlata elämäänsä kanssani.
Tänään tapasin ystävän, joka ei juo alkoholia ollenkaan. Hän myös tietää osittain ongelmastani. Kukaan ei tiedä koko karmeaa totuutta.
Ap
Miten sinne Minnesota-hoitoon pääsee?
Ap
No onhan ainakin antabus lääkitys olemassa viinanhimoon. Juominen on kyllä yleensä seuraus jostain mikä pitää turruttaa, joten olisi hyvä nyt miettiä että miksi oikein juotkaan. Jos on jotain traumaattista taustalla niin terapiasta voi olla jopa enemmän hyötyä kuin lääkkeistä. Tai jos elämäsi on hirveän epäsopivaa sinulle, niin siihenkin voi alkaa tehdä muutoksia että elämänlaatusi kohenisi eikä sitä elämää tarvitsisi paeta päihtymykseen. Muista olla armollinen itsellesi, pikkuhiljaa kohti parempia aikoja nyt kun vihdoin haluat muuttua ja tehdä asioille jotain.
Saatoin kuvitella, että empaattiset av-mammat kommentoivat juuri noin. He ovat myös ihania äitejä.
Itselläni ei ole antaa sinulle neuvoja, mutta toivon sulle kuitenkin kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse ainakin löysin heti kotisivut. Yritäpä etsiä tuolta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse ainakin löysin heti kotisivut. Yritäpä etsiä tuolta tietoa.
Niin ja se linkki.
https://www.minnesota-hoito.fi/
Jos AA ei ole sinun juttusi, niin oletko kokeillut netin vertaistukiryhmiä? Ainakin paihdelinkki.fi -sivuston foorumi on varsin vilkas. Ymmärrän, että monet AA-ryhmät voivat olla ahdistavia varsinkin naisille. Se äijien sotajuttukulttuuri ja muu itsensä ylentäminen on niissä niin tavallista (minulla on kaksi raitistunutta ystävätärtä, jotka eivät myöskään pitäneet AA:sta tämän seikan vuoksi).
Antabusta ei ilmeisesti enää suosita ekana lääkitysvaihtoehtona. Jos oikein muistan, niin se on nimeltään naltreksoni, jota pääasiassa määrätään juomishimon taltuttamiseen. Vaihtoehtoisista hoitomuodoista moni on kokenut saaneensa avun akupunktiosta. Siitä en tiedä, tarjotaanko sitä julkisella puolella kovin laajalti.
Tämä itseinho on jotain aivan kauheaa. Juuri nyt en voi kuvitellakaan meneväni ovesta ulos.
Kun (jos) mies tulee kotiin, sanon, että hänelle on parasta, jos eroamme.
Itse en ole alkoholisti vaikka silläkin on tullut läträttyä, vaan kannabis ja -lääkeriippuvainen. Kohta 15 vuotta on aina takaraivossa ollut tunne että jokin ei ole hyvin ja viitisen vuotta sitten aloin pikkuhiljaa käyttämään kaikkea lähes päivittäin. Sitten yhden itsemurhayrityksen jälkeen sain lääkäriltä masennuslääkereseptin ja nyt viiden kuukauden jälkeen se olo, että voisi vaikka hakata päätä seinään kunhan vaan ei tarvitse kuunnella omia ajatuksiaan on poissa. En ole polttanut uudenvuoden jälkeen ja puolikaskin olut tekee vain huonon olon ja päänsäryn.
Riippuvuus on aine oire jostain syvemmästä, suosittelen terapiaa ja lääkärin arvion mukaan(!) mielialalääkkeiden aloittamista. Vaatii tuhottamasti rohkeutta kohdata pirunsa mutta yrittänyttä ei laiteta. Tsemppiä!!
Sulle on lahjaksi annettu vapaa tahto. Voit siis ajatella ja toimia aivan kuinka haluat. Aivan kuten loput 7mrd.
Vierailija kirjoitti:
Tämä itseinho on jotain aivan kauheaa. Juuri nyt en voi kuvitellakaan meneväni ovesta ulos.
Kun (jos) mies tulee kotiin, sanon, että hänelle on parasta, jos eroamme.
Usko pois, että itseinho menee ohi, etkä ole ainoa, joka nytkin kärvistelee samoissa tuntemuksissa. En tiedä sinusta, mutta itse haluaisin olla noissa tiloissa yksin enkä missään nimessä haluaisi olla tekemisissä kenenkään kanssa.
Kyllä sä pääset ylös sitten kun pohjakosketus on saavutettu. Pohjalta on hyvä ponnistaa.
Sulla voi olla pohjalle vielä matkaa.
Pohjalta on vain yksi suunta ja se on ylöspäin.
Aivan kujalla suurin osa kommentoijista taudin luonteesta, tsemppiä ap.
Hei, tärkeintä on,että haluat muutosta! Riippuvuuksiin liittyy kieltäminen ja sairauden tunnottomuus,joten tuo on jo askel eteenpäin! Sitten haluan sanoa,että harva saa muutoksen aikaan yksin,joten älä turhaan lähde sitä koittamaan,vaikka avun hakeminen ON vaikeaa.
Apua tarvitsee myös pidemmän aikaa; ensin vieroitukseen (jos ei itse saa lopetettua), sen jälkeen raittiuden alkuun saamiseen (ensimmäiset viikot ja kuukaudet) ja sitten raittiuden ylläpitäminen muuttamalla niitä vanhoja reagointitapoja ja toimintamalleja,joihin on tottunut alkoholia käyttämään. Tämä kestää pitkään! Samalla lisätään niitä hyviä asioita elämään,jotka tekee siitä mukavia.
Tie on pitkä,silti en tunne ketään,joka olisi raittiuttaan katunut.
Tärkeintä kuitenkin on,että tänään et juo.
Siihen tavoitteeseen suhteutettuna ota myös. AA vaihtoehdoksi,vaikkei se juuri ratkaisevalla tunnukaan. Jos se kuitenkin auttaa olemaan vaikean paikan yli juomatta,se on jo hyvä. Mikään muukaan hoito tai palvelu ei ongelmaa ratkaise.
Kyse on paremminkin siitä,että uskallat mennä ne kaikki hankalatkin päivät läpi selvinpäin!
Ja usko,se alkaa pian helpottaa!
Voi hyvin, toivotan paljon rohkeutta matkallesi!
Jos itse haluat muutosta, apua löytyy, mutta jos et ole itse mukana tosissasi, ei se riitä. T. Läheisen alkolle menettänyt.
Hakkaa kätes poikki nii korkki pysyy kii. Ehkä.