Apua kaivataan, kaverini kertoi kohdelleensa vauvaa kaltoin
Kaverini on nuori yh ja kertoi joku aika sitten olevansa tosi väsynyt reilun puolivuotiaan vauvansa kanssa. Lapsi on siis ihan normaali, kiltti, joskin puuhakas ja nukkuu yöt hyvin. Kertoi huutaneensa lapselle, kunnes lapsi itki sekä kohdelleensa lasta "rajusti." Kun kysyin, oliko kyse ravistelusta, hän kielsi, sanoi että saattaa puristaa lasta tai muuten töniä tai työntää jalalla sivuun lattialla.
Sanoin hänelle, että varmasti ei ole ainoa pienen lapsen äiti, joka menettää malttinsa ja että tärkeintä on, että hän oli jälkeenpäin katunut heti tekojaan, pyytänyt anteeksi lapselta ja lopettanut sen mitä oli tekemässä ja lohduttanut lasta. Silti tapahtunut jäi kaivamaan minua. Miten itse toivoisitte, että reagoidaan, jos tekistte/olette tehneet vastaavaa? Miten voisin parhaiten auttaa kaveriani? En usko, että on tarvetta lasuun, mutta pelkään, jos hän jatkaa kaltoinkohtelua tai jos tilanne pahenee tuosta. Mitä tekisitte, neuvoja?
Kommentit (21)
Puristaa, tönii ja työntää jalalla sivuun??? Puolivuotiasta vauvaa?! Ja sinusta ei ole aihetta lasuun?! Hyi v*ttu että tekee pahaa.
Harvoin saa lukea typerämpää aloitusta kuin tämä. Pyytänyt anteeksi lapselta?? Tässä on ehdottomasti saatava ulkopuolista apua ennenkuin lapsi pääsee hengestään.
Kyllähän tuo kuulostaa siltä, että hän on pahoinpidellyt lastaan, ja silloin oikea reaktio olisi rikosilmoitus. Tosin koska vammoja ei tainnut tulla, ei sitä saisi näytettyä toteen.
Kaverisi tarvitsisi sitä kotiapua, mikä on säästöjen nimissä ajettu alas. Neurologisen vamman hoidon kustannuksilla per lapsi rahoitettaisiin yhden kaupungin kotiavut...
voi voi nyt on toimittava kaikkien parhaaksi mutta eniten lapsen parhaaksi viipymättä. lastensuojeluilmoitus heti ei auta nyt muu. siunausta kaikille
Vierailija kirjoitti:
Sanon tämän ihmisenä, jonka lapsesta on tehty lasu ja se tuntui hyvin pahalta ja loukkaavalta: tee se lastensuojeluilmoitus.
hienoa minusta että laitoit tämän kommentin. aikuismaista ja varmasti vaikeaa. hyvä sinä.
Hyi kamala. Kaverisihan taatusti ravistelisi lasta jos uskaltaisi. Nyt sitten tekee tuollaista koska lapselle tuskin vammoja tulee ja ei jää kiinni. Mutta entäpä kun kerran raivostuu kunnolla, itsehillintä pettää lopullisesti?? Teet sen lasun. Puolivuotias ei s**tana ymmärrä mistään anteeksi pyytelystä ja tuollainen vaikuttaa vauvan kehitykseen ja tunne-elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon tämän ihmisenä, jonka lapsesta on tehty lasu ja se tuntui hyvin pahalta ja loukkaavalta: tee se lastensuojeluilmoitus.
hienoa minusta että laitoit tämän kommentin. aikuismaista ja varmasti vaikeaa. hyvä sinä.
Ei ollut erityisen vaikeaa. Mutta kiitos tsempityksistä.
Näihin asioihin on saatavissa apua ja kaverisi tarvii sitä kipeästi.Tee lasu lapsen tähden!!!!
Tee se lasu. Pelkäätkö että kaveri suuttuu sinulle? Mitä väliä vaikka suuttuisi? Itseä ei kiinnostaisi tippaakaan tuollaisen äidin kuvatuksen suuttumiset
Voit tehdä äidin kanssa yhdessä yhteydenoton lapsiperhepalveluihin tuen tarpeen arvioimiseksi. Sosiaalihuoltolain mukaan lapsiperheille on tarvittaessa järjestettävä kotipalvelua tai muuta tukea. Lapsi ei välttämättä olisi edes lasun asiakas, vaan hän voisi olla ehkäisevissä palveluissa eli sosiaalihuoltolain mukaisissa palveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä äidin kanssa yhdessä yhteydenoton lapsiperhepalveluihin tuen tarpeen arvioimiseksi. Sosiaalihuoltolain mukaan lapsiperheille on tarvittaessa järjestettävä kotipalvelua tai muuta tukea. Lapsi ei välttämättä olisi edes lasun asiakas, vaan hän voisi olla ehkäisevissä palveluissa eli sosiaalihuoltolain mukaisissa palveluissa.
Tämä. Jos äiti suostuu itse hakemaan apua, niin ei tarvitse pilata välejä "kantelemalla" hänestä, kun on sinulle luottamuksella asioita kertonut. Jos ei suostu, niin sitten on tehtävä se ilmoitus. Tsemppiä.
Tuossa tilanteessa olisin kiitollinen, jos joku tekisi lasun tai auttaisi minua tekemään sen itse. Ehkä kaverisi avautuminen oli avunpyyntö. Vastaa siihen ja tee lasu. Minunkin lapsistani on tehty lasu uupumukseni vuoksi. Saimme apua. Saimme sellaistakin apua, jota olin pyytänyt jo jonkin aikaa, mutta jota täällä päin sai vasta lasun asiakkaana.
Minäkin uskon että tuo oli avunpyyntö kaverilta. Ei itse uskalla hakea lasusta apua, mutta salaa toivoo että sinä teet jolloin se ei ole hänen käsissään. Ole kiltti ja tee.
Tee lasu (lastensuojelu)-ilmoitus. Ei tuollainen ole hyväksyttävää. Lapsi on pieni eikä ymmärrä anteeksipyytelyistä mitään. Eikä se anteeksipyytely edes auta jos ei mikään muutu.
Js hän on ystäväsi (?) voisitko esim hoitaa lasta välillä jotta hän saisi levätä?
Miten mä nyt tämän sanoisin, jos kyseessä olisi 3-vuotias tavaroita heittelevä, potkiva, lyövä ja huutava uhmaikäinen, niin joo voisin itsekin todeta, että eiköhän kaikilla ole mennyt kuppi nurin tällaisen kanssa välillä ja provosointiin on voitu vastata taantumalla sinne uhmaikäisen tasolle. Mutta puolivuotias vauva, joka ei todellakaan itke turhasta tai osaa ärsyttää tahallaan - saati sitten että olisi väkivaltainen. Ei todellakaan ole ap normaalia menettää hermot vauvan kanssa tuolla tavalla, tee lastensuojeluilmoitus.