Takahammas halkesi! Apua! :(
Huomasin siis pari tuntia sitten syödessäni, että taaimmaisesta ylähampaasta lohkesi pala. Hammasta on paikattu muutama vuosi sitten, joten en ole varma onko kyseessä itse hammas, paikka, vai peräti molemmat. Eniten häiritsee terävä reuna, mikä raastaa poskea melko ikävästi. Hammas ei ole kipeä eikä sitä vihlo, mutta se haisee hieman, eli on tainnut haljeta reiän takia? Olisiko siis aihetta lähteä Haartmanin päivystykseen, vai voinko odottaa tiistaihin, jolloin varaan ajan oman alueen päivystykseen?
Kärsin paniikkihäiriöstä, joten en ole vielä viitsinyt soitella Haartmaniin, kun yleensä ylireagoin tällaisiin asioihin. Kaipaan nyt vaan neuvoja paremmin tietäviltä, että saan rauhoiteltua itseni. :(
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat päivystykseen nopeasti,
niin sano, että hammasta vihloo etkä pysty syömään kunnolla.Miksi? Sitten joku jonka hammasta oikeasti särkee ja tilanne pahenee odottarssa, ei pääse sinne. Lohjennut hammas voi olla siellä vaikka vuosia ilman ongelmia tai edes tilanteen pahenemista.
Jos haluat. Vaikka esimerkiksi pelkäät tilanteen muuttuvan pahaksi. Suomalaisillakin on oikeus päivystykseen.
Lohjennut, ei-kipeä hammas on hammaslääkäreiden mukaan kiireetön tapaus. Tai näin oli ainakin itselläni. Paikkaus tapahtui minulla n. 2 kuukauden kuluttua lohkeamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat päivystykseen nopeasti,
niin sano, että hammasta vihloo etkä pysty syömään kunnolla.Miksi? Sitten joku jonka hammasta oikeasti särkee ja tilanne pahenee odottarssa, ei pääse sinne. Lohjennut hammas voi olla siellä vaikka vuosia ilman ongelmia tai edes tilanteen pahenemista.
Särkylääke? Myös kaneli auttaa.
Kyynärpäätaktiikka on tätä päivää, valitettavasti. Kuten tuossa jo aikaisemmin tuli ilmi, paikkaamme hampaat itse. Jotain on pielessä.
Eri
Kiitos neuvoista! Odottelen tiistaihin ja soitan sitten oman alueen päivystykseen, ellei hammasta ala särkemään ennen sitä. Oman kaupungin terveysneuvonnan numero on nyt myös varuiksi tallennettu puhelimeen. Pohdin myös tota väliaikaista paikkaa, mutta kolo on sen verran hankalassa kohdassa, etten tiedä saanko paikattua sen itse. Lähiapteekki on tosin auki koko viikonlopun, eli paikkausainetta saa tarvittaessa haettua. :)
-ap
Miksi sitä ei korjata? Puoli-implantti? Hampaat voi lohkeilla myös bruksaamisen takia