Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Takahammas halkesi! Apua! :(

Vierailija
20.04.2019 |

Huomasin siis pari tuntia sitten syödessäni, että taaimmaisesta ylähampaasta lohkesi pala. Hammasta on paikattu muutama vuosi sitten, joten en ole varma onko kyseessä itse hammas, paikka, vai peräti molemmat. Eniten häiritsee terävä reuna, mikä raastaa poskea melko ikävästi. Hammas ei ole kipeä eikä sitä vihlo, mutta se haisee hieman, eli on tainnut haljeta reiän takia? Olisiko siis aihetta lähteä Haartmanin päivystykseen, vai voinko odottaa tiistaihin, jolloin varaan ajan oman alueen päivystykseen?

Kärsin paniikkihäiriöstä, joten en ole vielä viitsinyt soitella Haartmaniin, kun yleensä ylireagoin tällaisiin asioihin. Kaipaan nyt vaan neuvoja paremmin tietäviltä, että saan rauhoiteltua itseni. :(

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taltta ja vasara. Pyydät jonkun talttaamaan sen hajonneen hampaan pois.

Vierailija
2/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen mennään jos asia ei voi odottaa vastaanoton aukeamiseen saakka.

Mikä sinun kohdallasi vaatii päivystykseen hakeutumista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi odottaa, on päivystyshomma.

Pyydä jotain katsomaan taskulampun valolla tarkkaan, näkyykö ruskeaa sisällä?

Vierailija
4/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae laatikollinen mehujää puikkoja ja ime menemään.

Vierailija
5/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi samanlailla, tilasin päivystyksestä ajan että ottaisivat puolikkaan hammasta pois. Toinen puoli lähti itsestään. Laittoivat väliaikaisen paikan ja heinäkuussa otetaan hammas pois. Luulis että samalla kun laitetaan paikka niin ois voinu repästä hampaan tirsan pois. Mut tuleehan nyt kaksinkertainen maksu.

6/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita oman alueen päivystykseen tiistaina. Veikkaan, että vkl-päivystykseen otetaan vain tyyliin hammas särkee niin, että särkylääkkeestä huolimatta sen kanssa ei pärjää tai irronnut jonkun tapaturman seurauksena.

Vierailija
7/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kysele tältä palstalta. Soita mieluummin terveysneuvontaan, josta saat apua kellon ympäri. Tämä on Helsingin numero, joten jos olet muualta, katso netistä oman kuntasi numero.

09 310 10023

https://www.hel.fi/sote/fi/palvelut/palvelukuvaus?id=4298

Vierailija
8/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen ei pääse eikä akuuttiaikaa saa, jos hammasta ei särje. Oma poskihampaani oli paljon paikattu jo ennestään ja lohkeama oli iso. Minulle annettiin aika 3 kkn päähän, kuulemma ensimmäinen vapaa aika, eikä sekään omalla alueellani!

Menin sitten yksityiselle.

Näin se sote toimii.

Vierailija
9/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuossa pitäisi päivystykseen lähteä? Repiikö se posken niin pahasti?

Soitat pääsiäisen jälkeen ajanvaraukseen ja itse olen saanut aina ajan parin päivän päähän. Tarkastus ja muut, jotka ei ole niin tarpeellisia menee sen 3 kk päähän.

Toisaalta, kun kaikki on lomalla maalla, niin hsmmaslääkäripäivystykseen voisi saada helposti ajan.

Soitappa sinne ja tule kertomaan milloin sait ajan.

Haljennut hammas ei sinänsä ole mikään kauhea juttu. Ei siinä mitään ehdi tapahtua, vaikka päiviä kuluisikin.

Vierailija
10/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apteekista väliaikaista paikka-ainetta (Espe Cavit), jos repii poskea pahasti tai alkaa vihlomaan. Maksoi muistaakseni noin seitsemän euroa. Tietysti nopein apu on päivystys, en päässyt, neuvoivat tuota paikka-ainetta.

Vierailija
11/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat päivystykseen nopeasti,

niin sano, että hammasta vihloo etkä pysty syömään kunnolla.

Vierailija
12/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota jos ei kerran satu. Ärsyttävähän se varmasti on, mutta kestänet tiistaihin asti (jollei heittäänny h*lvetin kipeäksi).

Vierailija
13/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harmpaan terävä reuna hankaa limakalvon rikki, niin päivystykseen pääsee ilman muuta.

Vierailija
14/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae apteekista väliaikaista paikka-ainetta (Espe Cavit), jos repii poskea pahasti tai alkaa vihlomaan. Maksoi muistaakseni noin seitsemän euroa. Tietysti nopein apu on päivystys, en päässyt, neuvoivat tuota paikka-ainetta.

Heh heh, eiköhän se kaikki ilmainen hammashoito korvata kohta näillä tee-se-itse-menetelmillä.

Vierailija
15/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on järkyttävää, että tämmösissä ei oteta päivystykseen, vaan pitää jotain oma-apuja käyttää. Sama kokemus nimittäin itsellä ihan vähän aikaa sitten.

Vierailija
16/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, eiköhän se kaikki ilmainen hammashoito korvata kohta näillä tee-se-itse-menetelmillä.

No niinpä. Olin itsekin hämmästynyt. Mutta nyt tiedän syyn. Kiireellisiä tapauksia, muualta muuttaneita oli odotushuone täynnä, kun vihdoin ja viimein pääsin hammaslääkäriin. Tietenkin kiireellisiä, kun ensimmäinen hammaslääkärikäynti on 30-vuotiaana.

Vierailija
17/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos harmpaan terävä reuna hankaa limakalvon rikki, niin päivystykseen pääsee ilman muuta.

No ei välttämättä. En minä ainakaan päässyt.

Vierailija
18/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relax! Sulla on tod.näk. se paikka vaan irronnut/lohjennut ja se tuntuu ikävältä kieleen. Jos ei särje, niin ihan hyvin voit tiistaihin odottaa soittaa. Tietty jos alkaa särkeä, niin sitten akuuttiin.

Vierailija
19/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat päivystykseen nopeasti,

niin sano, että hammasta vihloo etkä pysty syömään kunnolla.

Miksi? Sitten joku jonka hammasta oikeasti särkee ja tilanne pahenee odottarssa, ei pääse sinne. Lohjennut hammas voi olla siellä vaikka vuosia ilman ongelmia tai edes tilanteen pahenemista.

Vierailija
20/25 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä panikoi. Äläkä suutu, mutta apteekin itsehoitopaikka-aine Cavit käy ensiavuksi.

Laita sormenpäähän, pure hampaita yhteen kevyesti ettei paikka jää korkeaksi.

Mulla oli just edellispääsiäisenä, pysyi monta päivää eikä haitannut.

Seuraavan arkipäivän aamuna soitat heti klo 8 sitten päivystykseen.

Jos on kova kipu, lähde heti, vaikka sellaista kipua mikä tulee esim iskusta ei ehkä yhtäkkiä kehity. Relaa vaan.