Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kateellinen naisille jotka tuskailee ettei muka liho vaikka söisi mitä.

Vierailija
20.04.2019 |

Tiedän että liian laihalla ja lihavalla ne isoimmat ongelmat pään sisällä, mutta silti jotenkin tuntuu että nykyisessä ulkonäköihanteessa ei liian laihana olo ole niinkään ongelma kun lihavuus.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikilla naisilla pärse leviää. Loput ovat ruttuperseitä. Karu fakta.

Minä olenkin aina ollut kateellinen miehille jotka vain komistuu mitä vanhemmaksi elävät. Etenkin kroppa kiinteytyy ja peppu varsinkin. Oletteko huomanneet miten pinkeet pakarat kaikilla yli 50v miehillä on? Niin kateellinen ;) Surku että meillä naisilla on niin huonot geenit.

Vierailija
22/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttaudu sillä faktalla, että laihat jotka väittävät syövänsä paljon lihomatta, eivät oikeasti syö kovin paljoa. Ihmisten aineenvaihdunnoissa ei ole niin paljon eroa, että joku voisi syödä tuhansia kaloreita ilman painonnousua. Enimmillään ”nopean” aineenvaihdunnan ero on ~parisataa kaloria päivässä, eli yhden suklaapatukan verran.

Totuus on, että laihat ihmiset jotka väittävät syövänsä kuin hevonen, yliarvioivat reippaasti syömisensä. Jos he oikeasti laskisivat viikon verran kalorinsa (virheettömästi), he huomaisivat syövänsä täysin normaalin, päivittäistä kulutusta vastaavan kalorimäärän.

Sama pätee lihaviin, jotka väittävät ettei paino lähde millään vaikka ei syö juuri mitään. Aliarviointia. Jostain niiden kalorien on tultava. Ihan fysiikan lakien mukaan, kroppa ei voi luoda energiaa tyhjästä saatika hävittää ylimääräistä energiaa maagisesti.

Tieteellinen fakta: jos syöt enemmän kaloreita kuin kulutat, lihot, koska ylimääräinen energia säilyy kehoon läskinä. Jos syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut, koska tarvittava energia lähtee läskistä.

Pitkillä miehillä on helpointa, koska heillä päivittäinen kulutus on luonnostaan korkeampi joten heillä on enemmän varaa syödä kaloreita. Lyhyillä naisilla on kaikkein vaikeinta, koska heidän päivittäinen kaloritarve on reippaasti pienempi. Esimerkkinä mieheni 190cm/83kg, saa syödä n. 2300 kcal päivässä, kun taas minä 157cm/49kg, saan syödä vain 1400 kcal päivässä jos en halua lihoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin syödä mitä haluan, enkä liho. Nuorempana painoin muutaman kilon vähemmän, nyt nelikymppisenä paino on jämähtänyt 58 kiloon (mutta olen siis pitkä). Ja teille, jotka ajattelette, että se vaan luulee syövänsä paljon, voin kertoa, että usein otan ruokaa lisääkin (esim. lasagne on herkkua) ja lisäksi saatan vetää suklaalevyn jälkkäriksi. Napostelen myös pitkin päivää (ainoastaan aamulla syön vähän). Kun vaihdoin työpaikkaa ja omien eväiden sijaaan rupesin päivälläkin ottamaan usein ruokaa lisää, ainoa muutos oli se, että wc-käynnit lisääntyivät.

Vierailija
24/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaveri, joka on laiha ja "voi syödä vaikka mitä". Todellisuudessa syömiset on luokkaa broilerfile, lusikallinen riisiä ja puoli lautasta kasviksia, jälkkäriksi pala juustoa ja konvehti...

Vierailija
25/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaveri, joka on laiha ja "voi syödä vaikka mitä". Todellisuudessa syömiset on luokkaa broilerfile, lusikallinen riisiä ja puoli lautasta kasviksia, jälkkäriksi pala juustoa ja konvehti...

Ei suurin osa meistä hoikista ”syöpöttelijöistä” kuitenkaan ajattele, että tuo on määrä on ”vaikka mitä”. Itsekin tunnen vaikka kuinka monta hoikkaa ihmistä (esim. äitini, tätini, serkkuni), jotka voivat oikeasti herkutella pullilla ja suklaalla, ja tarkoitan suurta määrää, en yhtä pullaa tai patukkaa, normaalien aterioiden päälle.

Vierailija
26/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suurin osa meistä hoikista ”syöpöttelijöistä” kuitenkaan ajattele, että tuo on määrä on ”vaikka mitä”. Itsekin tunnen vaikka kuinka monta hoikkaa ihmistä (esim. äitini, tätini, serkkuni), jotka voivat oikeasti herkutella pullilla ja suklaalla, ja tarkoitan suurta määrää, en yhtä pullaa tai patukkaa, normaalien aterioiden päälle.

Mutta totuus on silti, että viikottainen kalorimäärä näilläkin henkilöillä pysyy normaaleissa rajoissa. Ehkä herkuttelupäivän jälkeisenä päivänä tulee syötyä huomattavasti vähemmän. On fyysisesti mahdotonta, että normaalipainoinen ja -pituinen ihminen söisi muka 2500+ kcal joka päivä ja pysyisi silti hoikkana.

Vierailija
27/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aina sain lapsena kuulla kaikilta miten laiha olen. Kavereilta, sukulaisilta, ja jopa yläasteen terveydenhoitaja laittoi minut yllättäen tarkistamaan painoni luonaan säännöllisesti. En ikinä ymmärtänyt miksi asia tuntuu häiritsevän kaikkia, kun itse en ikinä edes miettinyt syömisiäni tai painoani. Lukioaikana kuulin yhden ainoan järkevän kommentin silloiselta terveydenhoitajalta, joka totesi että kyllä se siitä kun ikää tulee lisää. Olin ihan että KIITOS, edes yksi ihminen joka osaa olla hysterisoimatta. Tämän jälkeen on vielä kerran kommentoitu työhöntulotarkastuksessa että "vatsan ympärille pitäisi saada lisää". Eipä taas voinut kuin pyöritellä silmiä. No, nyt noin viisi vuotta tämän jälkeen, lähentelen kolmeakymppiä ja rasvaa on kyllä sillekin alueelle kertynyt. Mutta mietinpä vain: kuinka h-lvetissä tämä on sitten parempi?! Eikö lihavia ihmisiä ole vielä tarpeeksi?

Vierailija
28/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta totuus on silti, että viikottainen kalorimäärä näilläkin henkilöillä pysyy normaaleissa rajoissa. Ehkä herkuttelupäivän jälkeisenä päivänä tulee syötyä huomattavasti vähemmän. On fyysisesti mahdotonta, että normaalipainoinen ja -pituinen ihminen söisi muka 2500+ kcal joka päivä ja pysyisi silti hoikkana.[/quote

Kyllä on nahdollista olla alipainoinen jos on vikaa esim. Aineenvaihdunnassa.

Vierailija
29/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans ärsyttää nämä "en liho millään, yhyy". No ihan varmasti lihoo, jos syö ranskiksia, pizzaa, juustoista pastaa ja muita rasvaisia ruokia. Jälkiruoaksi jäätelöä ja lettuja. Ja välipaloina pähkinöitä. Illalla iso kuppi kaakaota täyskermavaahdolla ja kourallinen suklaakonvehteja.

Varmaan on myös elimellisiä poikkeamia, jotka estävät lihomisen, mutta ne ovat poikkeustapauksia.

Ihmisen energiankulutus ja aineenvaihdunta ovat kuitenkin matematiikkaa...erot aineenvaihdunnan nopeudessa eivät voi selittää tuhansien kalorien "häviämistä" kuin pieru saharaan.

Vierailija
30/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei ne kalorit tosiaan "vain häviä" jonnekin, vaan hoikat syö sitä epäterveellistäkin ruokaa vähän ja harvoin ja usein myös harrastavat vähintään hyötyliikuntaa. Samaten se läski ei ilmesty tyhjästä, vaan liikuntaa harrastavakin ihminen lihoo, jos annoskoot on isot ja aterioiden välissä sinne suuhun eksyy yhtä, jos toista.

Esim. siskoni on langanlaiha, vaikkei tarkkaile syömisiään. Hän aina sanoo syövänsä, mitä tekee mieli, mutta usein hänen ei juuri tee mitään mieli. Jos syö aamulla myslipatukan ja päivälliseksi pienen annoksen broileria ja kasviksia ja muun päivän elää kahvilla, niin ei siinä juuri liho, vaikka kerran, pari kuussa söisi pitsaa, tai suklaata.

Itse harrastan liikuntaa, mutta olen pullukka juuri siksi, että päivittäinen kalorinsaantini on korkea. Joko syön hirveät määrät terveellistä ruokaa, tai pihtaan ruoasta ja korvaan sen makeisilla. Treenaamalla on aika vaikeaa saada kiinni montaa sataa ylimääräistä kaloria ja siksi en laihdu, enkä kiinteydy. Minulle "vähän ruokaa" on se, etten santsaa, vaan tyydyn yhteen järjettömän isoon mättöannokseen, joka varmana riittäisi hoikalle siskolleni pariksi, kolmeksi päiväksi.

Vierailija
31/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kuvittelin olevani sellainen. Kun työmatka lyheni lyhyeen kävelymatkaan, niin johan alkoi paino nousta. Toisaalta myös, kun olin aktiivinen niin en ehtinyt syödä. Kuvittelin voivani syödä vaikka mitä, kun söin yhden appelsiinin ja ison pizzan. Mutta jos tuo pizza oli päivän ainoat kalorit appelsiinin lisäksi, ei se oikeasti ollut vaikka mitä. 

Vierailija
32/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä kuvittelin olevani sellainen. Kun työmatka lyheni lyhyeen kävelymatkaan, niin johan alkoi paino nousta. Toisaalta myös, kun olin aktiivinen niin en ehtinyt syödä. Kuvittelin voivani syödä vaikka mitä, kun söin yhden appelsiinin ja ison pizzan. Mutta jos tuo pizza oli päivän ainoat kalorit appelsiinin lisäksi, ei se oikeasti ollut vaikka mitä. 

Siis en ollut paljon kotona, päivät töissä, töissä liikkumista, illat koulussa. Nyt lyhyt työmatka, iltaisin aikaa ja työ on istumatyötä 

Vierailija
33/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon liikkuva ei liho. Liikkumaton lihoo, vaikkei söisi kuin ilmaa.

Tiedän omasta kokemuksesta. Lihoin nopeasti kun sairastuin pahasti, ja sen jälkeen ylipaino ilmeisesti on ylläpitänyt sairautta, eli en jaksa enkä halua kämpästä ulos liikkumaan. Ennen sairautta kävelin 10 km päivässä.

Tiedättekö, mikä on terveyskeskusten ratkaisu ylipainon hoitoon?

Sitä ei hoideta, se vain kirjataan.

Jos olet vähävarainen, ainut keino laihtua on joku ihminen, joka pakottaa sinut liikkeelle. Mulla ei ole sellaista ihmistä.

Vierailija
34/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon liikkuva ei liho. Liikkumaton lihoo, vaikkei söisi kuin ilmaa.

Tiedän omasta kokemuksesta. Lihoin nopeasti kun sairastuin pahasti, ja sen jälkeen ylipaino ilmeisesti on ylläpitänyt sairautta, eli en jaksa enkä halua kämpästä ulos liikkumaan. Ennen sairautta kävelin 10 km päivässä.

Tiedättekö, mikä on terveyskeskusten ratkaisu ylipainon hoitoon?

Sitä ei hoideta, se vain kirjataan.

Jos olet vähävarainen, ainut keino laihtua on joku ihminen, joka pakottaa sinut liikkeelle. Mulla ei ole sellaista ihmistä.

Liikuntaa harrastamatonkaan ei liho, jos ei syö liikaa. Ruoka on painonhallinnassa paljon tärkeämpi asia kuin liikunta. Itse olen työtön ja suurimman osan päivästä makaan sohvalla, ainoa liikunta on pari lyhyehköä löntystelylenkkiä koiravanhuksen kanssa, joilla kulutan varmaan hyvällä tuurilla 300kcal, silti pysyn ihan hyvin samassa painossa kun katson vähän mitä syön.

Vierailija
35/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin kyllästynyt siihen että ihmiset huomauttelee mun laihuudesta. Harrastan kerrospukeutumista ja välttelen sukujuhlia tms. En vaan voi tälle itse mitään.

Vierailija
36/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kans ärsyttää nämä "en liho millään, yhyy". No ihan varmasti lihoo, jos syö ranskiksia, pizzaa, juustoista pastaa ja muita rasvaisia ruokia. Jälkiruoaksi jäätelöä ja lettuja. Ja välipaloina pähkinöitä. Illalla iso kuppi kaakaota täyskermavaahdolla ja kourallinen suklaakonvehteja.

Varmaan on myös elimellisiä poikkeamia, jotka estävät lihomisen, mutta ne ovat poikkeustapauksia.

Ihmisen energiankulutus ja aineenvaihdunta ovat kuitenkin matematiikkaa...erot aineenvaihdunnan nopeudessa eivät voi selittää tuhansien kalorien "häviämistä" kuin pieru saharaan.

En usko että kovin monet laihat jotka sanovat "etteivät liho vaikka mitä söisivät", tarkoittavat ihan tuollaista mättöruokaa. Ei todellakaan kuulu yhdenkään ei-lihavan normaaliin käsitykseen ruoasta. Eihän tuollaisella saa kuin oksennuksen lentämään.

Vierailija
37/37 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavilla on ongelmana se että heitä pidetään lihavina ja halveksutaan lihavuuden takia. Laihoilla ja hoikilla taas ongelmana ne lihavat jotka pitää liian laihoina ja halveksuvat laihuuden takia. Oli niin tai näin niin koskaan ei ole hyvin.