Kokemuksia ryhmäpaineesta aikuisiällä?
Löytyykö minkälaisia kokemuksia ryhmäpaineesta? En nyt kaipaa välttämättä mitään kouluaikaisia kokemuksia, vaan enemmän aikuisiällä vastaan tulleita. Itse olen melko itsenäinen enkä tarvitse samalla tavalla lauman suomaa turvaa kuin moni muu, mutta silti on tilanteita joissa ryhmäpaine muodostuu kovaksi ja sitä vastaan saa taistella. Kokemuksia?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemuksia. Muut eivät määrää minun tekemisiäni.
Niin sanoo moni, mutta silti toimii täysin päinvastoin. Esimerkiksi yksi tuttuni piti itseään itsenäisenä ihmisenä, jota "ei muiden mielipiteet kiinnosta", mutta silti hän meni naimisiin koska "halusi kunnioittaa perinteitä". Lol.
Ei ole kokemusta. Toki on ollut asioita, joissa muut ovat olleet ihan oikeassa eli on järkevääkin toimia samalla tavalla kuin nämä muutkin. Esimerkiksi olisi tyhmää maksaa älyttömiä vuokria, kun samalla rahalla makselee omaakin. Mutta ei tule mieleen yhtäkään tilannetta, jossa olisin tehnyt jotain typerää tai omien arvojeni vastaista vain siksi, että muutkin tekevät niin.
Itseä on painostettu lähinnä jossakin työyhteisössä, koska en ole kiinnostunut heidän seurastaan vapaa-ajallani. Kyseessä pieni työpaikka, jossa naamat tulevat hyvin tutuiksi ja monet hengaavat vapaa-ajallaankin keskenään. Olen johdonmukaisesti kieltäytynyt kaikista illanistujaisista ja perustellut, että haluan pitää työ- ja vapaa-aikani erillään, kiitos vaan. Sitä on ihmetelty, osin jopa vihjattu että minun olisi pakko tulla mukaan, tai se otetaan loukkauksena. Näissä tilanteissa on vaikea pitää oma linjansa, koska sitä saa herkästi ryhmän "petturin" leiman päälleen ja ryhmäpaine on kova.
Ei ole kokemuksia. Muut eivät määrää minun tekemisiäni.