Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähes nelivuotias vaipoissa

Vierailija
20.04.2019 |

Ärsyttää ja kun en viitsi suoraankaan sanoa niin avaudumpa nyt sitten anonyymisti tässä.

Jonkin verran ollut nyt viimeaikoina tekemisissä erään tuttavaperheen kanssa. Heidän lähes nelivuotias tyttö on saanut ns. vapaan kasvatuksen. Ei tietenkään mitenkään tietoisesti, mutta mitä nyt itse tuosta menosta ärsyyntyneenä sanoisin. Lapsi saa siis käytännössä toilailla ihan miten itse tykkää, komentelee vanhempiaan, jotka sitten kiltisti tottelevat. Oikeaa ruokaa ei syö, pelkkiä herkkuja vaan. Siis todellakin kokonaisia vuorokausia olen asiaa tarkkaillut ja lapsi syö vain sipsiä, suklaavanukkaita, keksejä, mehuja ja kaakaota. Tietenkin kyseessä on poikkeustilanne kun vietämme yhdessä vain vapaa-aikaa.

Tekee kaikki vessa-asiansa vaippaan ja huutaa sitten vanhemmilleen, että multa tuli kakka. En usko, että kyseessä on mikään fysiologinen vaiva. Ei vaikuta siltä. Vaikka eihän sitä tietenkään tarvitse lapsensa terveyshuolia koko maailmalle huudella, enkä tosiaan kehtaa suoraan kysyäkään.

Niin ja sitten vuorokausirytmi.... Jos lapsi ei halua nukkumaan, niin ei tietenkään tarvitse. Ja sitten kun tulee yöllä nälkä, eikä vielä silloinkaan oikea ruoka maistu, niin tietenkin voi sitten yöllä taas vetää vähän suklaavanukasta että jaksaa taas nukkua.

Ja kun nyt sitten porukalla ollaan liikenteessä, on tilanteita joissa minä olen ollut ainoana aikuisena paikalla kun lasta on mielestäni pitänyt jostain kieltää tms. Niin huomaan kyllä että en saa. Taitaa tulla suunnilleen hengenahdistus (lapsen äidille lähinnä) jos minä kiellän heidän lasta lyömästä omaani.

Kaipa niistä kasvaa aikuisia vapaamallakin kasvatuksella. Onneks pääsiäinenkin jo pian loppuu.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pari vuotta vielä niin pääsee lapsukainen varhaiskasvatuksen piiriin oppimaan ihmiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi