Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka vihaavat nykyajan viestittelykulttuuria

Vierailija
19.04.2019 |

Onko muita, joita stressaa ja ärsyttää tämä nykyajan meininki, jossa ihmiset olettavat, että olet tavoitettavissa 24/7? Viestiä laitetaan kesken työpäivän, kysytään viime tipassa jonnekin, toisaalta perutaan menoja viime hetkellä jne. koska viestit ikäänkuin tekevät noista asioista helppoja. Miljoonaan WhatsApp-ketjuun pitäisi vastailla ja jos et jaksa viestitellä niin olet vähän outo/tyly ja tiput porukasta.

Itse olen sosiaalinen ihminen, mutta samalla minussa on omaa rauhaa kaipaava puoli. Töissä haluan keskittyä töihin, en koskaan lue henkilökohtaisia viestejä tai vastaa niihin. Työpäivän jälkeen tai viikonloppuisin monesti laitan puhelimen äänettömälle ja haluan rentoutua mitä se sitten kulloinkin tarkoittaa - ystävien näkemistä, urheilua, miehen kanssa juttelua tai ihan vaan kotona pötköttelyä omassa rauhassa. En halua, että minulla on jokin velvollisuus olla aina ja heti vastaamassa jokaiseen viestiin, kuten tuntuu että nykyaikana vaaditaan. Tuntuuko kenestäkään muusta tämä nykyinen viestintäkulttuuri ahdistavalta vai olenko vaan outo? :D

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun pitää vaan jatkaa samalla tapaa: kouluttamista siis, kyllä ne oppivat.

Ystävällisyys on tärkeää kirjoitetussa viestissä. Aina ei tarvitse vastata.

Muutenkin, viestinnän koulutus pitäisi olla ihan jatkuvaa ja kaikille. Näinä himoviestinnän aikoina.

Vierailija
2/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole outo, olen itse aivan samanlainen. En todellakaan halua olla aina ja koko ajan tavoitettavissa ja pidän oikeastaan aina puhelimeni äänettömällä. Katson kyllä puhelinta välillä töiden jälkeen, jotta näen onko joku yrittänyt tavoitella jossakin kiireellisessä asiassa tai hädässä ja jos on, niin soitan/viestitän silloin kyllä takaisin. Muuten tarvitsen omaa rauhaa ja haluan esim. suunnitella menoja vähän ennakkoon, inhoan sitä tunnetta, että pitäisi olla koko ajan tavoitettavissa ja käytettävissä, joten en halua itse elää niin.

En myöskään halua viettää vapaa aikaani nenä puhelimessa kiinni, joten mieluummin näen ihmisiä tai soittelen kuin vastaan miljoonaan viestiin ja ketjuun koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole outo.

Vierailija
4/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihanaa että joku ajattelee samalla tavalla kuin minä!

Eli kyllä, todellakin ahdistaa. Kun viestittelemään, haluan oikeasti paneutua siihen mitä sanon. En tavallaan osaa kirjoittaa ns. toisella kädellä jotain pikana, vaan haluan että viestini on ajatuksen kanssa laadittu. Ja se taas vaatii tietyn hetken ja energian, mikä harvoinkaan on oikea juuri sillä hetkellä kun puhelin kilahtaa. En haluaisi missään nimessä olla töykeä, mutta tällainen olen ollut aina ja toisaalta ajattelen että määritn itse rajani tämän asian suhteen. En myöskään toisaalta odota, että minulle pitäisi vastata heti.

Ai että kun eläisin lankapuhelinajalla..

Vierailija
5/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Itse on sosiaalinen ihminen, mutta...” Mitä muttia? Itse sanoisin, että olen sosiaalinen ihminen JOTEN en ole koko ajan puhelin kädessä odottamassa viestiä. Jos olen ihmisten kanssa, keskityn heihin. Siis samaa mieltä olen kanssasi ap, et ole mitenkään outo.

Vierailija
6/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ihanaa että joku ajattelee samalla tavalla kuin minä!

Eli kyllä, todellakin ahdistaa. Kun viestittelemään, haluan oikeasti paneutua siihen mitä sanon. En tavallaan osaa kirjoittaa ns. toisella kädellä jotain pikana, vaan haluan että viestini on ajatuksen kanssa laadittu. Ja se taas vaatii tietyn hetken ja energian, mikä harvoinkaan on oikea juuri sillä hetkellä kun puhelin kilahtaa. En haluaisi missään nimessä olla töykeä, mutta tällainen olen ollut aina ja toisaalta ajattelen että määritn itse rajani tämän asian suhteen. En myöskään toisaalta odota, että minulle pitäisi vastata heti.

Ai että kun eläisin lankapuhelinajalla..

Hih, ihanaa kuulla, että siellä on hengenheimolainen! :) Ja mulla juuri tuo sama myös kuin sinulla, että vastaaminen vaatii oikeaa hetkeä ja energiaa. Ap

Vierailija
7/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielest viestien tarkoitus on se, että voi toimittaa asiansa, vaikka toiselle ei just sovi vastata. Sitten vastaa, kun ehtii ja mä voin sit taas kattoo, kun ehdin. Soittamalla ei saa samalla tavalla heti asiaa tiedoksi, jos toinen jättää vastaamatta.

Vierailija
8/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen helpommalla, kun minulla ei ole laisinkaan whatsAppia, snapchatia eikä facebookia. Jos jollakin on todella asiaa, he kyllä laittavat ihan normaalisti viestin. Tuleehan siitä muilta valituksia, etten ole whatsAppissa, mutta valinta on minun. Näen mieluummin oikeassa elämässä ja juttelen kasvotusten.

Vierailija
9/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän vituttaa kun ihmiset ovat kuvaamassa ihan joka paikassa. Missään et saa olla rauhassa ilman, että olet jonkun kameran edessä. 

Vierailija
10/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lataa tollaisia whatsuppeja jos et halua reagoida sovelluksen viesteihin? Mulla ei ole koskaan ollut sitä eikä tulekaan.

Vierailija
11/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kans törmännyt siihe et valitetaa jos en heti vastaa viesteihin. Viesti ois vielä nii turha ku moi mite menee, eikä mitää tärkeää.. Heti aletaan valittaa et vihaaks mua jne. Ja eteenkin sukulainen joka on yli 50 valittaa tälleen ja luulee aina et oon suuttunu hälle jos en heti vastaa

Vierailija
12/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän vituttaa kun ihmiset ovat kuvaamassa ihan joka paikassa. Missään et saa olla rauhassa ilman, että olet jonkun kameran edessä. 

Vieläkin vittumoisempaa on se, että ei vaan kuvata, vaan LÄHETETÄÄN LIVEKUVAA. Jumalauta, joku roti. Bussissa, ravintolassa, missä vaan saattaa joku vatipää lähettää FB- tai youtube-liveään viereisessä pöydässä eikä ollenkaan ajattele muita. Pistää vihaksi oikeasti.

Vierailija
13/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihaan sitä, että joku laittaa kesken työpäivän viestiä. Esim.kysyy, että nähdäänkö töiden jälkeen tai jotakin muuta mihin odotetaan vastausta työpäivän aikana ja mahdollisimman pian. Olen ruvennut systemaattisesti "kouluttamaan" muita siihen etten vaan vastaa töissä, koska koen sen tosi stressaavana. Toinen on se, että viikonloppuna pyydetään yhtäkkiä jonnekin. Viikonloppuisin laitan usein puhelimen äänettömälle tai kiinni ja teen omia juttujani, haluan keskittyä ja elää hetkessä silloin ja ärsyttää todellakin tämä viestittelykulttuuri, jossa oletetaan, että olet aina tavoitettavissa ja tosta noin vaan lähdössä jonnekin.

Vierailija
14/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite kans törmännyt siihe et valitetaa jos en heti vastaa viesteihin. Viesti ois vielä nii turha ku moi mite menee, eikä mitää tärkeää.. Heti aletaan valittaa et vihaaks mua jne. Ja eteenkin sukulainen joka on yli 50 valittaa tälleen ja luulee aina et oon suuttunu hälle jos en heti vastaa

Aha taidat olla siis näitä jotka joka toinen kerta "unohti" vastata kun toinen odottaa vastausta johonkin kutsuun vaikka ja pitää kysellä perään päiviä myöhemmin?

Jos lähtee noihin viestimiin mukaan, niin on niissä tietty etikettikin.

Vierailija
15/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös samanlainen! En pidä somesta johon pitäisi päivittää omia kuulumisia säännöllisesti. Enkä kännykästä jos siihen pitäisi reagoida jatkuvasti. Mutta onneksi ei tarvitse. Käytän kännykkää kuten vanhanajan lankapuhelinta, vastaan jos satun olemaan kuulolla kun siihen soitetaan tai viestitetään. Muulloin en ole kiinnostunut.

Vierailija
16/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile laittaa puhelin kiinni 1kk? Mulla on ollut jo 2kk kiinni ja ai että miten hyvä olo.

Vierailija
17/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään sometilejä, koska en halua ylimääräistä viestitulvaa. Jos jollain on asiaa, voi soittaa, laittaa tekstarin tai vaikka lähettää sähköpostia. Olisi painajainen jos puhelin piippaisi jatkuvasti jonkin turhanpäiväisen asian takia. Toki vastaan viesteihin heti kun ne saan ja odotan sitä myös muilta (en tietenkään yöllä tms.)

Vierailija
18/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanlainen. Tuntuu lisäksi että työmäärä on lisääntynyt vähintäänkin tuplasti, kun viestiä voi laittaa reaaliajassa. Aikaisemmin piti odottaa rauhassa postin saapumista tai sitä, että henkilö on kotona vastaamassa puhelimeen. Vapaa-aika oli oikeasti vapaa-aikaa. Nykyään pitäisi olla jatkuvasti kaikkien käytettävissä.

Todella usein turhaudun koko kännykkään ja koneeseen, tekisi mieli heittää molemmat vempeleet mäkeen ja paeta jonnekin vuorille tavoitettamattomiin. Olen ap:n tavoin sosiaalinen, mutta tiettyyn rajaan asti. Tarvitsen myös latautumisaikaa ja ihan vain aikaa omassa rauhassa.

Vierailija
19/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Puhelin on aina äänettömällä ja usein vielä mykistän työpaikan ryhmän ilmoitukset. En ole aina tavoitettavissa eikä onneksi kaveripiiri sitä odotakaan.

Vierailija
20/35 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha taidat olla siis näitä jotka joka toinen kerta "unohti" vastata kun toinen odottaa vastausta johonkin kutsuun vaikka ja pitää kysellä perään päiviä myöhemmin?

Jos lähtee noihin viestimiin mukaan, niin on niissä tietty etikettikin.

Ei vaan käyn töissä e kä vaihtaa puhelinta töissä ollessa.. Kotona taas lapsen kanssa ja jos lapsella on vaikka itku kohtaus nii toki lähen vaihtaa puhelinta keske kaiken. Myös suihkusta lähen keske kaiken koska puhelin piippaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän