Missä menee sen väkivallan raja, jota ei enää selittely pelasta?
Seurustelen miehen kanssa, jonka käytös on alusta saakka ollut hiukan erikoista. Mies on ollut minusta koko ajan ”liian” ihastunut ja olen tuntenut joutuvani olemaan vähän varpaillani koko ajan siksi, että mies hermostuu todella pienistä asioista ja kärpäsestä paisuu usein todellinen härkänen.
Tilanne kärjistyi siihen, että molemmat viiniä vähän liikaa juotuamme rupesimme riitelemään. Sanoin suoraan asioista, jotka minua ärsyttävät miehessä (mm. miehen tapa suhtautua pieniin vastoinkäymisiin raivaamalla lapsenomaisesti, heikot elämänhallintataidot) ja mies vimmastui tästä aivan suunnattomasti. Heitti mm. päälleni ensin lasin vettä, sen jälkeen lasillisen viiniä. Muistan itse vain istuneeni järkyttyneenä sohvalla ja miettineeni, missä vaiheessa soitan hätänumeroon. Mies jatkoi raivoamistaan ja ilmeisesti häntä fyysinen rauhallisuuteni vain ärsytti. Lopulta hän heitti minua lasilla, joka onneksi lensi pääni ohitse kovaa vauhtia rikkoutuen seinään takanani. Tämän jälkeen mies vielä ravisteli minua hartioista niin, että puseroni meni rikki.
Em. episodin jälkeen en ole osannut suhtautua mieheen mitenkään. Mies on pyytänyt jälkikäteen anteeksi mutten osaa antaa anteeksi. Puoli vuotta ollaan tunnettu, laitanko tähän pisteen?
Kommentit (47)
Totta munassa jätät miehen. Väkivalta pahenee, aina.
Tuollaiset tunnesäätelyltään puutteelliset ihmiset, mitä miehesi on, eivät kuulu parisuhteeseen muita rikkomaan ja pahoinpitelemään. Etkä sinä ole hänen paranemisestaan vastuussa.
Jos et laita, ilmaiset, että sinua SAA kohdella noin. Siis se todellakin merkitsee SITÄ. Anteeksipyynnöillä ei ole merkitystä, mies ymmärtää ratkaisusi TÄYSIN, MIKÄLI hän haluakin sydämestään pyytää anteeksi. Hänhän satutti sinua jo. Ei teidän tarvitse odpttaa, että hän satuttaa ssinua, ja sitten erota. Jokainen joka ei halua satuttaa olettaakin, että otat eron nyt. Vaikka se pilaisikin häneltä hyväksikäyt... siis hyvän parisuhteen.
Tuo on vain alkusoittoa, siitä voit olla varma. Katkaise suhde heti, mutta varaudu vaikeuksiin. Tuskin päästää irti noin vain.
Ai missäkö se raja menee? No siinä vesilasillisessa, JOS sen heittoa täydensi raivostunut huuto.
Ei asiat tuosta ainakaan helpota, laitat poikki. Mulla pimahti täysin joskus kun exän kanssa riideltiin (hän oli humalassa ja halusi keskustella jostain, itse halusin nukkumaan), ja hän seisoi oviaukossa etten päässyt hänen ohitseen. Ei siis koskenut muhun mitenkään, mutta esteli mun pääsyä makuuhuoneeseen ja vaati että nyt puhutaan (jostain ihan turhanpäiväisestä). Menin kiertämään toista kautta, niin asettui toiselle oviaukolle ja rintakehällään puski vastaan kun yritin mennä ohi. Seuraavana aamuna sanoin että jos ikinä vielä tekee niin, niin oli viimenen kerta. Erottiin muista syistä, mutta mulle pelkästään se mun liikkumisen rajoittaminen ja puhumaan vaatiminen oli liikaa.
Tuota...älä nyt hitossa jää odottamaan yhtään. Saat vielä turpaasi, ihan varmasti. Jos huonosti käy, pääset hengestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei asiat tuosta ainakaan helpota, laitat poikki. Mulla pimahti täysin joskus kun exän kanssa riideltiin (hän oli humalassa ja halusi keskustella jostain, itse halusin nukkumaan), ja hän seisoi oviaukossa etten päässyt hänen ohitseen. Ei siis koskenut muhun mitenkään, mutta esteli mun pääsyä makuuhuoneeseen ja vaati että nyt puhutaan (jostain ihan turhanpäiväisestä). Menin kiertämään toista kautta, niin asettui toiselle oviaukolle ja rintakehällään puski vastaan kun yritin mennä ohi. Seuraavana aamuna sanoin että jos ikinä vielä tekee niin, niin oli viimenen kerta. Erottiin muista syistä, mutta mulle pelkästään se mun liikkumisen rajoittaminen ja puhumaan vaatiminen oli liikaa.
Nimenomaan näin, kuka h*lvetti antaa kohdella itseään kuin p*skaa? Suhteessa, jossa toiselta pitäisi saada RAKKAUTTA?
Ihan siinä, mihin uhri sen itse vetää.
Olette molemmat terapian tarpeessa.
Mistä te näitä helmiä löydätte?
Ja miksi te roikutte näissä helmissä?
t. KILTTI mies
Miehestä ollaan eroamassa kun käyttäytyy noin mutta jos nainen tekee noin... Sillä vaan on huono päivä.
No siis joko lähdet suhteesta ton väkivaltaisen käytöksen takia tai sitten kummankin pitää hakea apua. Mutta jos käytös ei muutu, niin pakko erota. Ei väkivaltaa kannata ottaa vastaan. Sitä saattaa kestää jonkin aikaa, mutta se vahingoittaa ihmistä pysyvästi. (Fyysisesti ja henkisesti.) Ja ne arvet ei parane välttämättä koskaan. Ja fyysinen väkivalta voi pahimmillaan viedä jopa hengen.
Vierailija kirjoitti:
Miehestä ollaan eroamassa kun käyttäytyy noin mutta jos nainen tekee noin... Sillä vaan on huono päivä.
Jättäisin naisen, jos hänellä olisi tapana avautua kännissä vitutusta aiheuttavista asioista. Tässähän vakka ja kansi ovat löytäneet toisensa.
Kannattaa soittaa nollalinjalle: 080 005 005. Sieltä saat keskusteluapua tilanteeseen.
Aloituksen perusteella en varmaan itse haluaisi jatkaa suhdetta.
Väkivalta on aina väärin eikä minusta sitä selittely pelasta koskaan, vaan se, että siihen syyllistynyt tekee parannuksen, jos vielä suhdetta minaa jatkaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Joo yleensä nämä itsehillintä ongelmat vain pahenevat. On tietenkin mahdollista, että ihminen oppii jotain kun tekee virheen ja muuttaa toimintatapojaan. Useimmin näin ei kuitenkaan tapahdu, ja on hyvin mahdollista, että tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun näin on tapahtunut. Sanoisin, että jos ongelmakäyttäytymistä tapahtuu kahdesti on jo 100% varmaa, että asia ei tule muuttumaan.
Suosittelisin lopettamaan suhteen mahdollisimman nopeasti. Jos jäät, niin älä nyt sitten ainakaan ala kännissä tilittämään miehelle kaikista hänen vioistaan. Tuo tilittäminen ei muutenkaan ole etenkään toistettuna mikään toimiva keino tehdä muutoksia, ihan vihjeenä seuraavaa suhdetta silmälläpitäen.
Koska mainitsit tuon liian ihastumisen, kuulostaa käytökseen yhdistettynä siltä, että miehellä on heikko itsetunto. Ei se rakastamalla parane, mutta käytös pahenee. Tulee mustasukkaisuutta, aiheettomia epäilyjä ja väkivaltaisuutta jo tulikin.
Vierailija kirjoitti:
No sen pystyy kyllä kalenterista katsomaan, milloin niitä päiviä on. On se kuitenkin eri asia, kun miehellä ei ole vastaavia hormonaalisia muutoksia, jotka vaikuttavat mielialoihin. Miehellä kyse on enemmän pysyvästä tilasta. Lisäksi mies yleensä on ylivoimainen jos riita menee kunnolla fyysiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sen pystyy kyllä kalenterista katsomaan, milloin niitä päiviä on. On se kuitenkin eri asia, kun miehellä ei ole vastaavia hormonaalisia muutoksia, jotka vaikuttavat mielialoihin. Miehellä kyse on enemmän pysyvästä tilasta. Lisäksi mies yleensä on ylivoimainen jos riita menee kunnolla fyysiseksi.
Anteeksi mitä vittua?
Ootko oikeasti sitä mieltä, että nainen on niinkuin eläin, joka ei voi hormonien takia hallita käyttäytymistään? Ja niin heikkokin vielä, että ei tarvitsekaan kun ei kuitenkaan hentoisilla naisen kätösillään saa mitään aikaan?
Mitäs jos tulisit tälle (tai edes edelliselle) vuosisadalle?
Juu, laitat.