Onko muita, joilla kevät tekee kellonsiirrosta lähtien täysin tyhjiinpuristetun ja kuolemanväsyneen olon?
Vielä talvella ajattelin, että viime keväät olleet poikkeuksia, nyt mennä porskutetaan.
Ja taas sama seisahdus.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt viitsikö. Kyse on tunnista.
Kannattaa varmaan käydä jo lääkärissä jos kroppa menee tunnista noin sekaisin.
Meneekö teillä lomallakin rytmi noin sekaisin vai menettekö silloinkin samaan aikaan joka ilta nukkumaan ja heräätte joka aamu samaan aikaan?Samaa mieltä kanssasi, että ihme narinaa tunnista.
Nukun kun laitan pään tyynyyn siihen saakka kun kello soi tai olen muuten virkeä. Yhtään ei väsytä.
Psykiatri töissä puhui kyllä siitä miten kellojen siirtely vaikuttaa viikkojen päähän ja kuinka ihmiset menevät sekaisin ellei suuria sopeuttamistoimenpiteitä tehdä, esim melatoniinilla.Olin ihan että wtf, mistä tuo ukko puhuu. Mutta ilmeisesti joku on asiasta hänellekkin valittanut.
Tämä nyt vaan ihmisen perusfysuologiaa. Valon määrä tahdistaa ihmisen biologista kelloa- näyttaapä kello mitä tahansa. Kesäaikana joudut taistelemaan tätä luontaista rytmiäsi vastaan.
En ajattele koko kellojen siirtoa, lukuunottamatta pari-kolme minuuttia ,joka kului , kun siirsin kaikki kellot. Ei vaikuta siis mitään ,eikä mihinkään.
Miks joku vaivaa päätään tuollaisilla miettimisillä.
Mulla on unirytmit taas kellojen siirrosta johtuen ihan sekaisin. Valvon yöllä klo 24-2, ja aamulla en meinaa herätä millään. Ennen oli vain aamu-unisuutta kellojen siirrosta johtuen, mutta nyt vanhemmiten menen ihan sikinsokin kellojen siirrosta. Tiedän, olen herkkä ihminen ja oleskelen paljon luonnossa, eli annan auringonvalon vaikuttaa. Maaliskuussa meni vielä hyvin, heräsin itse ilman kelloa klo 5 automaattisesti lisääntyneen valon vuoksi.
Ap, I feel You.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö teillä lomallakin rytmi noin sekaisin vai menettekö silloinkin samaan aikaan joka ilta nukkumaan ja heräätte joka aamu samaan aikaan?Samaa mieltä kanssasi, että ihme narinaa tunnista.
Nukun kun laitan pään tyynyyn siihen saakka kun kello soi tai olen muuten virkeä. Yhtään ei väsytä.
Psykiatri töissä puhui kyllä siitä miten kellojen siirtely vaikuttaa viikkojen päähän ja kuinka ihmiset menevät sekaisin ellei suuria sopeuttamistoimenpiteitä tehdä, esim melatoniinilla.Olin ihan että wtf, mistä tuo ukko puhuu. Mutta ilmeisesti joku on asiasta hänellekkin valittanut.
Jep. Normaalin työpäivän jälkeen väsyttää illalla jokatapauksessa, ei siihen vaikuta onko kello illalla kymmenen tai yksitoista. Aamuherätyksistä tuskin kukaan nauttii mutta töihin on silti mentävä, oli se kello sitten kuusi tai seitsemän.
Enemmän taitaa olla asenteesta tuo kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö teillä lomallakin rytmi noin sekaisin vai menettekö silloinkin samaan aikaan joka ilta nukkumaan ja heräätte joka aamu samaan aikaan?
Mitä se lääkäri sihen kellojensiirtelyyn auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Joudun heräämään aamulla aikaisin ja reagoin hyvin voimakkaasti kellojen siirtelyyn. Väsymys jatkuu useita viikkoja. Normaaliin eli ns talviaikaan siirryttäessä siirryttäessä on heti normaaliolo ja elämä hymyilee.
Ihmiset ovat erilaisia.
Niin. Toiset ovat terveitä ja aistivat siksi herkästi luontoa. Toiset ovat turruttaneet itsensä ties millä niin, että kellojensiirtely luonnottomiin aikoihin ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä että nyt ollaan oikeassa ajassa. Talvi menee aina vähän sekaisissa merkeissä, kroppa tuntee että väärää aika eletään.
Oletko venäläinen?
Vierailija kirjoitti:
valoo! kirjoitti:
kaikki vouhottaa että valoisa aika lisääntyy...pas*anmarjat lisääntyyy! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006077899.
No kyllä se minun valveillaoloajassani lisääntyy!
Tällä hetkellä aurinko nousee viideltä ja laskee iltayhdeksältä. Talviajan mukaan se nousisi jo neljältä!! Miten hienoa, mutta suurin osa ihmisistä nukkuu yli kuuden ainakin ja aurinko vain häiritsee unia monta tuntia. Ja talviajassa laskisi jo kahdeksalta. Onhan tuo ilta nyt huomattavan paljon valoisampi normaalirytmissä elävälle väestölle.
Älä sitten koskaan mene lääkäriin, sairaalaan tai muille epänormaaleille eläville.
Noin siinä käy,elimistö alkaa joulun jälkeen pikkuhiljaa totutella aamulla lisääntyvään valoon ja kaikki menee hyvin. Sitten yhdessä yössä tulee aikashokki joka sekoittaa koko pakan.
Aiemmin ei tuntunut missään, mutta neljänkympin jälkeen on ollut tosi vaikeaa ja olen elänyt muutaman kesän talviajassa.
En tiedä toiko sen ikä vai kilpirauhasen poisto vai se, että olen tilanteessa, jossa saan elää rytmini mukaisesti. Aiemmin oli univaikeuksia kesät ja talvet, kesällä pahempia. Nyt nukun, mutta kesäaikaan on vaikea mennä aikaisemmin nukkumaan ja aamulla haluaisi joskus nukkua pidempään,koska uni jää muuten liian vähiin.
Vierailija kirjoitti:
No mitås lääkäri sanoo siihen, kesäaikaan siirtyminen antoi koko keholle sellaisen nuijaniskun koko keholle, että se liikkuminen, mikä talvella tuntuu hyvältä,tuntuu nyt poikkeuksellisen rasittavalta.
Pulssi on korkeammalla ym.
Kellojen siirtely voi tosiaan noin vaikuttaa joillakin, mutta jos kellot ovat koko ajan samassa rytmissä, elimistö kyllä sopeutuu oli kyseessä kumpi aika vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mulla tollasta.
Eikä kellään mullaakaan. Kunhan vitsailevat. Jos oikeasti tunti vaikuttaa, niin kannattaa hankkia jo apua vaikka psykologilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö teillä lomallakin rytmi noin sekaisin vai menettekö silloinkin samaan aikaan joka ilta nukkumaan ja heräätte joka aamu samaan aikaan?Mitä se lääkäri sihen kellojensiirtelyyn auttaa?
Onko yleensäkään terve. Normaalilla terveellä aikuisella ei tunnin kellon siirtely vaikuta viikkoja saati kuukausia unirytmiin.
Minua taas Väsyttää ja ahdistaa se, että en pysy kellon mukana. En saa kaikkea tehtyä.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/764491-kansalaisaloite-pysyva…
Jee, joku media edes tarttuu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, on niin puhti poissa kun olla voi. Ja tätä jatkuu syksyyn asti, tiedän vanhasta muistista. Ei auta nukkuminen tai lepääminen, vasta kun kellot on taas normaaliajassa elimistö normalisoituu ja vireys palaa. Koko kesän olen kuin joku hiivatin zombi.
Höpö höpö. Teillä ruikuttajilla on vain normaali kevätväsymys. Sillä ei ole muuta tekemistä kesäaikaan siirtymisen kanssa kuin että ne sattuvat samaan kalenteriaikaan.
En ole väsyneempi, mutta aamuista ja usein jopa illoista on tullut kiireisempiä.
Minulla on selvä unirytmi, joka herätti minut työpäivinä hyvissä ajoin ihan itsestään. Kellojen siirron jälkeen haluaisin nukkua tai paremminkin kroppani haluaisi nukkua n.7.15 - 7.30, koska en saa yrityksistä huolimatta kuitenkaan tuntia aiemmin unta (tämä on testattu kaikki nämä vuodet) ja seitsemän jälkeen on jo myöhäistä, koska töissä pitäisi olla kahdeksaksi.
Työni on hyvin kiireistä, joten nyt kun aamutkin ovat kiireisiä, koska venyttän herätyskelloajan äärimmilleen tai vaikka nousisi ajoissa, väsyttää ja v%&¤. Kiire koko ajan. Illalla taas kiire, kun perheellä on harrastusmenoja (lapsilla eri päivinä harrastuksia) ja pitäisi ehtiä nukkumaan ikäänkuin tuntia aiemmin. Kyllä on lapsillakin aina kova koulu näin keväisin herätä tuntia aiemmin esim. kahdeksaksi.
Pirteystasossani ja jaksamisessani ei ole muutosta, mutta heräämis- ja nukahtamisaika ottavat päähän joka arkipäivä eli se kiireisyyden tuntu. Tunnilla on kummasti merkitystä.
Lomamatkoilla tunneilla on tietenkään ole väliä, koska ollaan lomalla. Eihän lomailu kestä montaa kuukautta, ainakaan tällaisella keskivertoveronmaksajalla.
On ottanut pattiin tämä kellojen siirtäminen koko ajan, joten olen todella onnellinen, että se loppuu ja että päädytään talviaikaan. Oma kehoni toimii talviajan mukaan erinomaisesti.
Olen samoilla linjoilla ap:n ja monien muiden kanssa!
Ei se varmaankaan siihen kellojen siirtoon liity. Sitä vaan tulee valoa niin paljon enemmän, että hormonitasoissa tapahtuu muutoksia ja yleensä itse aina jotenkin masennun sitten tähän aikaan vuodesta. Pikkuhiljaa alkaa sitten tottumaan uuteen tilanteeseen ja kaikki on taas suhteelliusen ok. Voi kiroilla kun on liian kuuma.
Vierailija kirjoitti:
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/764491-kansalaisaloite-pysyva…
Jee, joku media edes tarttuu tähän.
Siis asiastahan on juuri ollut puhetta joka mediassa ja uutisissa maailmanlaajuisesti jo pitkään. Keskusteltu Eu-parlamentissa jne. Miten on mahdollista, että et ole huomannut mitään muuta kun tämän yhden uutisen?
Jet lag ei haittaa, jos on lomalla. Voi edelleen elellä auringon mukaan. Työmatkalla ahdistaa kyllä. Mutta jet lagia kestää vain viikon tai mitä se matka kestääkään. Sitten voit palata normaalirytmiin. Kesäaikaa kestää helvetin puoli vuotta!
Jos suomalisilla olisi munat, olisimme ilmoittaneet eu:lle, että siirrymme jo nyt heti normaaliaikaan.