Onko muita, joilla kevät tekee kellonsiirrosta lähtien täysin tyhjiinpuristetun ja kuolemanväsyneen olon?
Vielä talvella ajattelin, että viime keväät olleet poikkeuksia, nyt mennä porskutetaan.
Ja taas sama seisahdus.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tunnin siirto vaikuttaa noin paljon?
Mulle ei vaikuta edes monen tunnin aikaero mitenkään. Pääsen heti kiinni paikallisesta ajasta.
Sama. Ei edes pitkät lennot haittaa aiheuta ylimääräistä väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Ai siitä tunnin kellojen siirrostako tämä johtuukin? Olen ajatellut, että loppua lähestyvä lukuvuosi on vain imenyt kaikki mehut minusta (olen opettaja). Siihen lisätään vielä siitepölyn aiheuttama allergia, joka sekin väsyttää.
Olin tulossa samaa sanomaan: allergia + lääkitys + näistä johtuva huono yöuni vetää sippiin. Alkaa maaliskuussa loppuu lokakuussa. Lääkityksestä huolimatta olo on tuon 8 kk samanlainen kuin olisi pieni flunssa päällä. Jokainen tietää miltä se tuntuu. Ja tosiaan, onhan tässä taas raskas työvuosi takana (en ole opettaja).
Vierailija kirjoitti:
valoo! kirjoitti:
kaikki vouhottaa että valoisa aika lisääntyy...pas*anmarjat lisääntyyy! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006077899.
No kyllä se minun valveillaoloajassani lisääntyy!
Tällä hetkellä aurinko nousee viideltä ja laskee iltayhdeksältä. Talviajan mukaan se nousisi jo neljältä!! Miten hienoa, mutta suurin osa ihmisistä nukkuu yli kuuden ainakin ja aurinko vain häiritsee unia monta tuntia. Ja talviajassa laskisi jo kahdeksalta. Onhan tuo ilta nyt huomattavan paljon valoisampi normaalirytmissä elävälle väestölle.
Mutta onko se hyvä kun valveillaolo aika lisääntyy?
Sehän on pois yöunista, joka heikentää terveyttä.
Mulla on urheilukello, joka mittaa stressitasoja. Pari ekaa päivää huusi punaisena ”ettei päivän lepoaika riitä tasoittamaan stressireaktioita”, vaikka päivät oli ihan sellaisia kuin ennenkin. Meni melkein kaksi viikkoa ennen kuin tasot tuli takaisin normitasoille. Olen aina tiennyt, ettei kehoni pidä tästä kellojen siirtelystä, mutta ensimmäistä kertaa sain ihan konkreettista tietoa asiasta.
Ja aikaeroista, jos reissaan työmatkoja, niin kyllä on vaikeuksia aikaeron kanssa (pitää siis herätä aamulla jonnekin ja olla skarppina). Lomamatkoilla on helpompaa, koska ei ole niin väliä koska herää.
Juu en tiedä miksi.
Täällä sama. Vaikutus ei tuntunut taaskaan heti siirron jålkeen, vaan vasta noin viikon kuluttua jysähti ja zombina tosiaan raahaudutaan syksyyn.
Luonnollisen aurinkorytmin muuttelu vaikuttaa joihinkin ihmisiin voimakkaammin.
Joieioo mun laji tämä kesäaika. Nukkumaanmeno venyy aina tunnilla, mutta kello herättää aamulla viideltä. Viime yönä nukuin alle 5h.
Ja te jotka vingutte jostain matkailusta ja aikaeroista, a) kaikki ei matkusta b) aikavyöhykkeen sisällä voi matkustaa c) lomaillessa rytmi menee muutenkin sekaisin eikä siellä lomakohteessa herätä klo 5 suorittamaan työelämää d) aikaero rasittaa elimistöä myös heillä jotka eivät koe sitä edes huomaavansa.
Valon määrä kiihdyttää ja sitten väsyttää. Tunne-elämä muuttuu ja nenä vuotaa yms.
Sulla on todella paha ongelma. Kannattaiskohan aloittaa noin puoli vuotta ennen siirtoa sellainen siirtymävaihe? Siirrät kelloa pari minuuttia viikossa, niin ei tule kerta rysäyksellä se yksi tunti, joka tuhoaa ilmeiseti sun elämän. Saisit sellaisen luonnollisen siirtymän.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan matkustanut minnekään? Eikö se sitten häiritse, että ollaan eri aikavyöhykkeellä esim. Ruotsissa?
Minulla on kaveri, joka jaksaa tästä kellojen väännöstä valittaa jatkuvalla syötöllä mutta kuulemma ei kärsi jet lagista lainkaan. Just. Eihän siinä olekaan kyse yhtään samasta asiasta...
Ns psykologiset syyt ovat ihan yhtä painavia, turha niille on naureskella.
Juuri tämän takia on tärkeää, että saadaan Suomeen pysyvä talviaika. Ihmiset tarvitsevat kunnolla unta. Univaje on paha asia terveydelle.
Ei, sen sijaan talviaika vaikuttaa niin, että vaan väsyttää ja väsyttää ja mikään määrä unia ei virkistä.
Kansalaisaloite piste fi
Mulla kestää yleensä muutama viikko sopeutua tuntia aikaisempaan herätykseen. Nukun muutenkin unilääkkeellä. Koetan aikaistaa nukkumaanmenoaikaa hitaasti mutta taas kävi niin että heräsin aamuyöstä, nukkuminen meni vähäksi aikaa sekaisin ja lääkkeen käyttö lisääntyi. Nyt olen jo sopeutunut, mutta se kävi tänä vuonna harvinaisen nopeasti, kahdessa viikossa. Harmi että EU:ssa on näitä jarruttajia, olisin toivonut että kellojen siirtely olisi jo loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia on tärkeää, että saadaan Suomeen pysyvä talviaika. Ihmiset tarvitsevat kunnolla unta. Univaje on paha asia terveydelle.
Enemmän univajetta teettää talviaika kesällä, keväällä ja syksyllä kun aamuisin herää monta tuntia liian aikaisin. Ihminen tarvitsee yksilöllisesti puoli tuntia-tunnin hämärää ennen nukkumaanmenoa, jotta melatoniinin eritys on huipussaan, ei sen enempää. Eli mitään syytä ei ole sille, että esim klo 19 tai 20 edes pitäisi olla hämärää, toisin kuin jotkut tutkijan statuksella väittävät. Ja jos kovin aikaisin haluaa nukkumaan, hankkii ne pimennysverhot.
Talviaika on sama, kuin aurinkoaika, jolloin aurinko on keskipäivällä klo 12 etelässä
Ihmisen vuorokausirytmi on siihen tottunut, ja lääkäritkin sanovat, että kesäaika on epäluonnollinen, mistä ihmisen terveys kärsii.
Kello on nyt 07:41 ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Winter is coming. Joo sitähän kansa haluaa, ikuista talvea.
Talviaika on ainoa vaihtoehto, vaikka eräs aamuvirkku iltalehtitäti onkin yrittänyt venyttää faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei, sen sijaan talviaika vaikuttaa niin, että vaan väsyttää ja väsyttää ja mikään määrä unia ei virkistä.
Kansalaisaloite piste fi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006077899.html
Kannattanee lukea tämä ennenkuin pistää nimeään kaiken maailman höttentötterötätien mutun pohjalta luotuihin aloitteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi tsiisus näitä heikkoja parkujia.
Kenelläkään ei yksi tunti vaikuta noin.
Nopeasti tottuu tuohon.
Itse en huomannut mitään.
Meitä on niin moneksi. Huh huh.
No joopa joo, joku kuka on erilainen kuin sinä, on 'heikko parkuja'? Hyi helvetti mitä ihmisiä.
Vaikutat erinomaisen epämiellyttävältä.
Ei todellakaan. Virta vaan lisääntynyt, ihan kuin olisi herännyt talviunesta. Ihana kevät ja valo.