Ruotsissa lentomatkustus rajussa laskussa. Lentomatkustamista pidetään siellä jo häpeällisenä
https://yle.fi/uutiset/3-10740370
Lisäksi Ruotsissa pidetään somessa julkista, joskin täysin epävirallista ryhmää, jossa ilmiannetaan julkkiksia, jotka lentomatkustavat.
Ruotsissa jatkuva lentely ja etelään suhtaaminen alkaa selvästi olemaan jo out. Sen sijaan Suomessa lentomatkustaminen näyttää vain kasvavan.
Mitä mieltä tästä kaikesta?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin minua ärsyttää suunnattomasti kaikki turhat julkkikset jotka koko ajan ja kaikissa mahdollisissa tilanteissa mainostavat sitä kuinka kohta lähdetään taas Espanjaan, ja kohta Dubaihin ja sitten lennetään USAan ja sitten sinne ja kohta taas Balille.
En todellakaan ole kateellinen. Vaan, huolissani ainoan maapallomme ilmakehästä, siitä mitä siitä jää tällä vauhdilla lapsillemme ja heidän lapsilleen.
Kun lukee näiden julkkisten päivityksiä, niin näkee että heillä ei ajatus kulje sinne asti, millaista elämä on heidän lapsenlapsillaan, koska heitä ei kiinnosta. Ei mikään muu kuin oma etu, omat matkat, oma auringon otto ja uima-altaat.
Säälittäviä. Ihmisiä. Oikeasti. Eikö elämässä ole muuta kuin turhanpäiväisiä somepäivityksiä ja matkustaminen?!?!? 99% heidän seuraajistaan on nuoria ihmisiä, jotka eivät vielä ymmärrä asioiden todellista laitaa ja ihannoivat pelkkää materiaa.
Miettikää nyt, mitä seurattavaa suomalaisissa some-julkkiksissa olisi, jos heiltä jäisi pois matkakuvat, meikkikuvat, hiuskuvat, asukuvat, kellokuvat, aurinkolasikuvat ynnä muut turhuudet???!?!? Ei yhtikäs mitään. Tyhjiä kuoria kaikki tuollaiset julkkikset, ja ”me” ylläpidämme heidän hulppeaa elämäänsä ja lentomatkoja ynnä muuta vaatteiden osteltua.
Onneksi voin olla ja olen ilman heidän seuraamistaan. Kuhan nyt vaan sanoin.Tiedät heidän reissuistaan ja päivityksistään ja luet niitä mutta et seuraa heitä? :-DDD
En todellakaan seuraa ko ihmisiä. Heistä ja heidän matkoistaan ynnä muista kerrotaan kyllä liiankin kanssa iltalehdissä ynnä muissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin minua ärsyttää suunnattomasti kaikki turhat julkkikset jotka koko ajan ja kaikissa mahdollisissa tilanteissa mainostavat sitä kuinka kohta lähdetään taas Espanjaan, ja kohta Dubaihin ja sitten lennetään USAan ja sitten sinne ja kohta taas Balille.
En todellakaan ole kateellinen. Vaan, huolissani ainoan maapallomme ilmakehästä, siitä mitä siitä jää tällä vauhdilla lapsillemme ja heidän lapsilleen.
Kun lukee näiden julkkisten päivityksiä, niin näkee että heillä ei ajatus kulje sinne asti, millaista elämä on heidän lapsenlapsillaan, koska heitä ei kiinnosta. Ei mikään muu kuin oma etu, omat matkat, oma auringon otto ja uima-altaat.
Säälittäviä. Ihmisiä. Oikeasti. Eikö elämässä ole muuta kuin turhanpäiväisiä somepäivityksiä ja matkustaminen?!?!? 99% heidän seuraajistaan on nuoria ihmisiä, jotka eivät vielä ymmärrä asioiden todellista laitaa ja ihannoivat pelkkää materiaa.
Miettikää nyt, mitä seurattavaa suomalaisissa some-julkkiksissa olisi, jos heiltä jäisi pois matkakuvat, meikkikuvat, hiuskuvat, asukuvat, kellokuvat, aurinkolasikuvat ynnä muut turhuudet???!?!? Ei yhtikäs mitään. Tyhjiä kuoria kaikki tuollaiset julkkikset, ja ”me” ylläpidämme heidän hulppeaa elämäänsä ja lentomatkoja ynnä muuta vaatteiden osteltua.
Onneksi voin olla ja olen ilman heidän seuraamistaan. Kuhan nyt vaan sanoin.Tiedät heidän reissuistaan ja päivityksistään ja luet niitä mutta et seuraa heitä? :-DDD
En todellakaan seuraa ko ihmisiä. Heistä ja heidän matkoistaan ynnä muista kerrotaan kyllä liiankin kanssa iltalehdissä ynnä muissa.
Eli seuraat heitä lukemalla niitä juttuja. En minä ainakaan edes tunnista tälläkin palstalla esiintyviä nimiä, koska en seuraa julkkiksia enkä lue iltapäivälehtien viihdejuttuja.
Minun omatuntoni on puhdas. En ole koskaan käyttänyt sitä. Enkä käytä.
Olen tiedostavasta, punavihreästä perheestä. Mä en ymmärtänyt jo lapsena 90-luvulla miten jollakin voi olla pokkaa haluta isona lentäjäksi tai lentoemännäksi. Jo tuolloin puhuttiin lentoliikenteen saastuttavuudesta. En vieläkään arvosta kyseisiä ammatteja pätkääkään, enkä ihmisiä jotka matkustavat lentokoneella. Ammattikin pitäisi valita niin ettei tarvitsisi matkustaa lentäen (kuten minä, etäfreelancer).
Ja en ole koskaan lentänyt ja olen aina ollut vegaani.
TkT, dosentti (emeritus) Antero Ollila (Aalto Yliopisto) kirjoitti Uuden Suomen blogiin tutkijoiden ilmastonmuutosta koskevasta yksimielisyydestä eli konsensuksesta sen suhteen, että onko se ihmisten pelkästään aiheuttama. Ollila sanoo itsestään seuraavaa: "Olen tehnyt väitöskirjan laadunhallinnasta, jossa jouduin perehtymään kyselytekniikan perusteisiin ja siitä on kysymys pohjimmiltaan tässäkin tutkimuksessa."
Niinhän sanotaan, että 97% tutkijoista on ihmisten aiheuttaman muutoksen kannalla. Tämä 97% konsensus perustuu siihen, että on tutkittu 11 944 ilmastonmuutosta ja ihmisen osuutta siihen koskevaa tutkimusta.
Tämän mukaan noin 11 600 tutkimusta olisi siis päätynyt tulokseen, että ihminen on syypää. Todellisuudessa kuitenkin vain 3896 tutkimusta 11 944:stä pitää ihmistä syypäänä. Tutkimusjoukosta (11944) on poistettu ne tutkimukset (7930), jotka eivät ottaneet kantaa onko ihminen syyllinen muutokseen. Tällöin tutkimuksia jää jäljelle 4014.
Hän kirjoittaakin, että todellinen yksimielisyys ihmisen syyllisyydestä (edes osittain) muutokseen tehdyissä 11944 tutkimuksessa on vain 32,6%; kun 11944 tutkimuksesta vähentää tutkimukset, jotka eivät ota kantaa ihmisen osuuteen (7930 tutkimusta), jää jäljelle 4014 tutkimusta, joiden mukaan ihminenkin on syyllinen. 4014/ 11944 = 32,6%. Näistäkin tutkimuksista (4014) vain 41 kpl oli täysin yksimielisesti sitä mieltä, että vain ihminen on syypää.
Kategorioita joihin tutkimukset 11944 kpl jaettiin tutkimustuloksen mukaan, oli 7. Kategoriat olivat väliltä "ihmisellä ei osuutta muutokseen - ihminen on ensisijainen syy muutokseen". Eräs näistä 7:stä kategoriasta oli myös tutkimukset lopputuloksella, jotka eivät ottaneet kantaa siihen, onko ihmisellä osuutta vaiko ei.
http://aveollila1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/253999-ilmastonmuutoskonsens…
Vierailija kirjoitti:
Olen tiedostavasta, punavihreästä perheestä. Mä en ymmärtänyt jo lapsena 90-luvulla miten jollakin voi olla pokkaa haluta isona lentäjäksi tai lentoemännäksi. Jo tuolloin puhuttiin lentoliikenteen saastuttavuudesta. En vieläkään arvosta kyseisiä ammatteja pätkääkään, enkä ihmisiä jotka matkustavat lentokoneella. Ammattikin pitäisi valita niin ettei tarvitsisi matkustaa lentäen (kuten minä, etäfreelancer).
Ja en ole koskaan lentänyt ja olen aina ollut vegaani.
Kaverini valmistui juuri lentäjäksi (ei Suomessa.)
Kerron hänelle terveisiä sinulta kun hänet seuraavan kerran näen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIstä olette valmiita luoopumaan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi? Saako koskea omaa elintapaa?
Pikamuoti, hiusvärit, tupakka, kahvi, tee, liha, soija, riisi, avocado. Näistä pienistä asioista voi jokainen luopua ja ei ole vaikeaa. Valitettavasti työni vuoksi en voi luopua autosta ja harvoin tapahtuvasta lentomatkailusta.
Mikä on sun ammattisi? Ralliautoilija tai formulakuski?
Vierailija kirjoitti:
RAJU LASKU = Muutama prosentti......
Hei viherpiipertäjät, olette te vaan suloisia!
Itselläni yksi lentomatka varattuna ja toinen työn alla. Hiihtoloman vietimme Karibialla koko perhe.
Muutama prosentti vuoden neljän ensimmäisen kk:n alalla, jolla vuosittaiset muutokset normaalisti ovat prosentin osien luokkaa?
Fakta on fakta, vaikka sinä sen kertoisit.
Ja kyllä, lennän matkoillani edelleen.
Kyllä on taas niin mustavalkoista kommenttia.
Ihan sama, mitä ruotsalaiset tekee. Jokainen suomalainen voi ainakin vähentää turhaa lentomatkailua. Jos on vuodessa tehnyt pari reissua lentokoneella, voi sen toisen korvata jollain kotimaan kohteella (ei lentämällä). Jos syö lihaa ihan joka päivä, voi tehdä itselleen muutaman lihattoman päivän. Jos käyttää autoa joka päivä, voi yrittää korvata osan niistä matkoista esim. polkupyöräilemällä tai suosimalla kimppakyytiä.
Sen sijaan lentämisestä, lihansyönnistä ja autoilusta kokonaan luopuminen aiheuttaa vain vastareakion, jonka ansiosta persut saavat kannatusta. Ehdottomuus ei ole se keino, jolla saadaan ihmiset muutoksen kannalle.
Vierailija kirjoitti:
No Ruotsissa ollaan aina edellä monissa asioissa.
Ruotsissa ollaan edellä tuhon tiellä. Ruotsi on feministinen ja matriarkkaainen yhteiskunta. Miehiltä on siellä leikattu munat.
Feminismin takia Ruotsissa mennään kohti kuilun reunaa. Naisten joukossa kyttäminen ja juoruilu ovat näköjään muodostaneet Ruotsiin uuden normaalin. Toivottavasti Suomeen ei tule koskaan mitään samankaltaista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas niin mustavalkoista kommenttia.
Ihan sama, mitä ruotsalaiset tekee. Jokainen suomalainen voi ainakin vähentää turhaa lentomatkailua. Jos on vuodessa tehnyt pari reissua lentokoneella, voi sen toisen korvata jollain kotimaan kohteella (ei lentämällä). Jos syö lihaa ihan joka päivä, voi tehdä itselleen muutaman lihattoman päivän. Jos käyttää autoa joka päivä, voi yrittää korvata osan niistä matkoista esim. polkupyöräilemällä tai suosimalla kimppakyytiä.
Sen sijaan lentämisestä, lihansyönnistä ja autoilusta kokonaan luopuminen aiheuttaa vain vastareakion, jonka ansiosta persut saavat kannatusta. Ehdottomuus ei ole se keino, jolla saadaan ihmiset muutoksen kannalle.
Toisaalta p ppukipuilu on hauskaakin seurattavaa. Muilta mainitsemiltasi jutuilta on mennyt hohto jo vuosikymmeniä sitten ja niiden välttämäminen moninaisista syistä on arkipäiväistynyt.
Lentomatkustaminen on vielä tyystin toisin. Ne jotka lentomatkustavat. Heidän lentomatkustamisen vähentäminen ja välttäminen ei ole lainkaan arkipäiväistynyt. Ja tämä vaihe tulee olemaan erittäin kivulias harrastajilleen. Kiintoisaa seurata. Ei yksittäisiä ihmisiä vaan ilmiötä. Vaalien alla jo jossakin medioissa huomautettiin poliittikkojen siivonneen matkailukuvien julkisia julkaisuja. Et voi väittää etteikö olisi kiinnostava muutos menossa.
Heh heh. Suomalaisen naisen tuki ilmastohössötykselle lopahtaa heti kun pitäisi jostain itselleen mieluisesta =matkustus, luopua. >D Onko olemassa naurettavampaa, heikkoluontoisempaa ja valheellisempaa kûsipäätä kuin suomalainen nainen?!
Suomessa vihreät seisoo lentokoneessa mennessään lomamatkalle. Poliisi poistaa koneesta. 😁
Vierailija kirjoitti:
Kommentoinkin jo edelliseen samanlaiseen keskusteluun. Pakko vielä sanoa tähän, että en ole yllättynyt, että ruotsalaiset ovat tässäkin asiassa suomijuntteja edellä.
Onpa taas tyhmästi sanottu. Nämä ihailemasi ruotsalaiset ovat myös siinä olleet edellä, että ovat lennelleet ympäri maailmaa huomattavasti kauemmin ja enemmän kuin "suomijuntit".
Kotimaan matkailua junalla pitäisi tukea.
Pohjois-Korean johtaja toimii myös esimerkillisesti valitessaan matkustusvälineeksi junan.
Mutta kyllähän tämä ekologinen suuntaus vaatii paljon totuttelua. Luopuminen kahvista ja teestä kuulostaa vaikealta. Miten saan itseni hereille töitä varten?
Lihan syöntiä voi vähentää tekemällä lihapaloista mahdollisimman vastenmielisen näköisiä. Murea ja siisti hyvälaatuinen liha houkuttelee maistamaan, mutta jos sen pilkkoo niin, että palat ovat laadultaan epätasaisia, näyttävät rumilta eikä maustaminenkasn ole onnistunut, niin on miellyttävämpää valita ruoaksi kauniisti valmistettuja kasviksia.
Varmasti lentämisestäkin saisi nykyistä epämukavampaa, jolloin ihmiset eivät kokisi sitä vaivattomaksi.
Tiedät heidän reissuistaan ja päivityksistään ja luet niitä mutta et seuraa heitä? :-DDD