Ei enää töitä ja työnhakua. Kamelinselkä katkesi.
Kiitos rekrytoijat työssäolevien suosimisesta ja kiitos poliitikot tyhjistä puheista.
Jos itse olisin rekrytoija ottaisin haastateltavakseni työttömiä, jotka oikeasti tarvitsevat töitä, enkä vain niitä joilla on jo työ.
Ei se mitään. Jään työnhausta nyt pitkälle sairaslomalle. Sen jälkeen haen eläkettä ja työurani on taputeltu näin 37 vuotiaana. Onneksi ehdin tehdä sen verran töitä jo, että asuntolaina on maksettu ja elätän itseni kyllä muutaman satasen tuloilla. Itsemurhakin on käynyt mielessä, mutta enköhän minä voi olla ihan sallitusti yhteiskunnan elätti. Toivottavasti kesä on yhtä kaunis kuin viime kesäkin. Saa nauttia Suomessa kauniista kesäsäistä. Kyllä tässä pärjätään.
Kommentit (57)
Me ammattikorkeakoulutetut ja yliopistosta valmistuneet istutaan työkkärin koulutuksessa, tehdään palkaton työharjoittelu ja palataan työttömäksi hakemaan niitä harvoja työpaikkoja, joita hakee sata muutakin hakijaa ja joihin lopulta valitaan joku jo työssä oleva. Kituutellaan sitten taas luuserina, kun taas päästään jollekin kurssille, palkattomaan työharjoitteluun... Kuunnellaan kuinka ollaan sohvalla makaavia loisia, kunnes olematon eläke vapauttaa ja alkaa loppuelämän kituutus eläkeläisenä.
Koulutuksissa tosin oppii monenlaisia verkkotyöskentelymenetelmiä ja muita ohjelmia, joita työssäkävijät eivät hallitse, mutta pääseekö niitä koskaan käyttämään, jotta palkkaakin saisi.
Vierailija kirjoitti:
Kun rekrytoijat tuli kuvioihin, työnsaanti loppui siihen. Kun ta valikoi, harvoin kävi niin ettei työtä saanut. Tosin, nyt olen 50+ eli kukaan ei palkkaa.
''
Näinhän se on, vuosia kun tulee lisää niin arvo työmarkkinoilla alkaa laskea.
Uskallan kyllä väittää niinkin että rekryfirmojen yleistyttyä myös virherekrytoinnit on lisääntyneet. Tietty työnantaja itse tietää parhaiten millaista ihmistä hakee, rekryfirma valitsee sen jollaista olettaa työnantajan hakevan.
Toisaalta rekryfirmat ei välttämättä valitse sitä pomon veljen poikaa, vaan puolueettomammin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aktiivimallille on tarvetta vai oletteko niin lyötyjä, ettette jaksa enää.
Toki osa on väärässä loosissa työnhakijana.
Ainakaan tälle nykyisenlaiselle aktiivimallille ei ole tarvetta, koska siinä lyödään lyötyä.
No, jos esim minä en pysty tarjoamaan työnantajalle mieluista lisäarvoa, niin sille en voi mitään, jos se ongelma työnantajan mielestä on esim mt ongelmista johtuneet vuosien sairaslomat/määräaikaiset eläkkeeni. Voisin tehdä kyllä nykyään osa-aikatyötä, mutta jos ei kelpaa niin se ei ole minun vikani..
Työkkärin koulutuksessa on niitä pupukursseja sitten on koulutuksia, joissa joutuu paahtamaan tehtäviä iltoja myöten rankemmin kuin koskaan töissä. Eipä se haittaisi, jos seuraisi palkallista työtä, mutta työmarkkinatuella + 9 eurolla ehkä kannattaisi ottaa rennommin, kun ei paremmasta tulevaisuudesta ole tietoa. Ei jaksa edes enää uskotella itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle työnhakijalle tuosta aktiivimallista ei ole mitään hyötyä. Vai mitä sä yrität sanoa? Päivärahasta leikataan osa ja sen voi hakea tt- tukena Kelalta, jos päiväraha on kovin pieni.
Aktiivimallista ei ole hyötyä millekään taholle millään tavalla.
Jossain hakemuslomakkeissa kysytään, onko tuttuja talon sisällä ja ketä. Pitää varmaan tuntea vielä oikeanlainen henkilö, sillä työpaikan ilmapiirin pilaajan tunteminen ei välttämättä paranna mahdollisuuksia. Virastoissa tuollaisen kysymyksen pitäisi olla kielletty, koska hieman nepotismin kaltaista meininkiä. Kelan työnhakulomakkeessa tämä taisi olla, joten turha yrittää sinne päästä.
Siis miten ap meinasit päästä eläkkeelle?
Olen naamasta asti puhkiviillelty ja oksennan aina kun pitäisi lähteä kauppaan, silti en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Pitkäaikaistyöttömästä firmoilla on mahdollisuus saada 1400€/kk 24 kuukauden ajan puhdasta rahaa. Se on todella houkutteleva summa ja se maksaa itsensä joka tapauksessa takaisin. Kuudessa kuukaudessa näkee kyllä onko henkilö soveltuva työhönsä vai ei.
Ei ole tuollaisesta aktiivimallista mitään hyötyä, kun ei pääse itse välttämättä vaikuttamaan lopputulokseen. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella keikkahommia ei ole kaikille halukkaille, työvoimakoulutuksiin on moninkertaisesti hakijoita, omaehtoista opiskelua ei välttämättä hyväksytä, pupukursseille ei voi varmaankaan joka 65 päivän tarkastelujaksolla osallistua, vastentahtoisia yrittäjiä ei odota loistava tulevaisuus, sillä Suomessa vain joka toinen aloittanut yritys toimii enää vuoden päästä eikä monen yrittäjän tulot riitä edes elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen tasan samoin, ikäkin on sama. Pieneläkkeitä myös nostetaan ja asumistuki on eläkeläisillä parempi, samoin verotus on vähäisempää. Miksi pyrkiä johonkin mihin ei pääse johtuen menneisyydestään.
Jäin tänä vuonna eläkkeelle, veroprosentti nousi yhdellä prosentilla.
Olitko ennen eläkkeelle jäämistä palkkatyössä vai työttömänä? Työttömyysetuuksien verotus on paljon korkeampi kuin palkkaverotus. Esim. työmarkkinatuen veroprosentti on 20. Saman suuruisen palkan veroprosentti on vain 1-2 prosenttia.
Onpa katkeraa porukkaa. Kun 20 ekaa haastattelua ei anna työpaikkaa, alkaa huuto syrjimisestä ja yhteiskunnan rakenteista. Mutta kun niitä haastatteluja pitää jaksaa vähän enemmän kuin muutaman kuukauden ajan. Paitsi jos haluaa märistä syrjittynä työttömänä.
Olen tehnyt töissä ollessani psykologisia testejä. Sain niistä vertailuryhmään nähden keskivertoa paremmat tulokset. Vertailuryhmän henkilöt ovat töissä ja ovat saaneet työpaikkoja suoraan lennosta.
Miten eroamme paperilla toisistamme? Minulla on enemmän koulutusta ja olen aloittanut työurani nuorempana. Olisi hyvä joskus tietää se ihan oikea syy miksi en saa paikkaa. Tiedän, että olisin joihinkin näihin nähden parempi valinta. En ikinä sanoisi sitä missään ääneen, vaikka se on osoitettu ihan mittareilla töissä. Nyt kun on työtön alkaa miettiä näitäkin asioita.
Eräs rekrytoija oli kuin joku "veemäinen kissanainen". Se tuli mieleeni hänen taustoja hieman netistä katsottua. Hänellä oli huomattavasti matalampi koulutus kuin minulla ja ollut töissä joissa nyt rekrytoijana saattoi haluta päästä käyttämään valtaansa... Sellaisia nillittäjiä on tullut vastaan muutamia.
Vierailija kirjoitti:
Onpa katkeraa porukkaa. Kun 20 ekaa haastattelua ei anna työpaikkaa, alkaa huuto syrjimisestä ja yhteiskunnan rakenteista. Mutta kun niitä haastatteluja pitää jaksaa vähän enemmän kuin muutaman kuukauden ajan. Paitsi jos haluaa märistä syrjittynä työttömänä.
Kunpa saisi syrjäytyä rauhassa. Kun ei niitä töitä riitä kaikille niin miksi pitää potkia?
Olen tavannut paljon masentuneita, itsemurhan partaalla olevia työttömiä. Osa heistä käy terapiassa ja muutkin yrittävät löytää masennukselleen syitä esim. lapsuudestaan. Kummasti he paranevat masennuksestaan ja lakkaavat pohtimasta lapsuuttaan kun he saavat töitä. Kun palkka alkaa juoksemaan, on paras masennuslääke. Ja vielä kun pääsevät eroon työtöntä syyllistävästä työvoimatoimistosta.
Täällä on paljon sellaisia, jotka puhuvat työttömyydestä "ulkopuolisen äänellä" ja kuitenkin, heidän sitä tietämättään, voi työttömyys olla heilläkin "oven takana". Karma tarjoaa meille uskomattomalla tavalla oppiläksyjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut paljon masentuneita, itsemurhan partaalla olevia työttömiä. Osa heistä käy terapiassa ja muutkin yrittävät löytää masennukselleen syitä esim. lapsuudestaan. Kummasti he paranevat masennuksestaan ja lakkaavat pohtimasta lapsuuttaan kun he saavat töitä. Kun palkka alkaa juoksemaan, on paras masennuslääke. Ja vielä kun pääsevät eroon työtöntä syyllistävästä työvoimatoimistosta.
Täällä on paljon sellaisia, jotka puhuvat työttömyydestä "ulkopuolisen äänellä" ja kuitenkin, heidän sitä tietämättään, voi työttömyys olla heilläkin "oven takana". Karma tarjoaa meille uskomattomalla tavalla oppiläksyjä.
TÄMÄ!
Paljon on tarjolla lyhyitä määräaikaisuuksia. Niiden kautta nämä ihmiset pääsisivät näyttämään osaamisensa ja saisivat tuoreen arvion työstä suoriutumisestaan jolla toivottavasti olisi positiivinen vaikutus jatkon kannalta.
Millaisia kokemuksia teillä työttömät ja työllistyneet on? Kuinka kauan olette hakeneet töitä ennen kuin on onnistanut?
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia teillä työttömät ja työllistyneet on? Kuinka kauan olette hakeneet töitä ennen kuin on onnistanut?
Olin 9 vuotta työtön kunnes kaupunki työllisti palkkatuella vuodeksi. Tuon 9 vuoden aikana pari turhaa työkkärin kurssia ja kahdesti 9 e orjana joitain kuukausia. Nyt taas työttömänä toista vuotta. Ei tulevaisuuden näkymiä, ei haaveita. Jonkun verran teen työhakemuksia ja joskus niihin jopa vastataan ei. Yleensä ei edes vastata.
Minulla on stalkkeri tällä palstalla. Miinustaa kaikki kirjoitukseni.