Paljonko teidän perheessä kuluu viiniä pääsiäisenä?
Onko pöydässä edes lammasta, jonka kanssa voi hieman viiniä siemailla?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se aikuisen käytös muuttuu siitä "yhdestä" lasillisesta, (joita siis oikeasti juodaan 3-4) vaikka aikuinen ei sitä itse huomaakaan. Anna lapselle raitis lapsuus.
No se selittää, miten kaikki ranskalaiset, italialaiset, ym. ovat niin häiriintynyttä porukkaa - ne on joutuneet lapsena katselemaan, kun vanhemmat ryystää viiniä joka hiton aterialla, ja joskus vielä konjakkia tai grappaa siihen päälle! No, onneksi niissä maissa lapsillekin juotetaan laimennettua vinkkua, niin eivät pöhnäpäissään tajua, miten kova heidän kohtalonsa on.
Kannattaa joskus päivittää tietojaan, mutta vaikeaahan se on, kun kokemus noista maista rajoittuu kuulopuheisiin tai satunnaisiin turistimatkoihin. Mutta tiedoksi kuitenkin: viiniä ei todellakaan juoda noissa maissa "joka hiton aterialla". Suuntaus on, terveysboomin myötäkin, jo pitkään ollut kohti alkoholittomia ja viinin tai muunkin alkoholin kohtuukäytönkin haitoista puhutaan jatkuvasti. Jotkut varmaankin juo joka aterialla tai ilman aterioitakin ja heille löytyy se sama nimitys kuin Suomessa: alkoholistit.
Juoppomammat taas selittelee viinanjuontiaan. Säälittävää.
Vielä ei ole mennyt yhtään, ehkä tänään ruuan kanssa lasillinen ja sitten illemmalla seurustelujuomaksi. Jos joku muisti tuoda kaupasta.
Yksi pullo menee punkkua. Lammasta ei ole. Vietän pääsiäistä lasteni kanssa ja eilen illalla saunan jälkeen join 1,5 lasillista juustojen kanssa. Kun on vielä pari iltaa aikaa, niin luulen saavani tuon pullon tyhjättyä. Onkin viimeksi jouluna ollut kotona punaviiniä. Muuta alkoholia en pyhien aikana juo.
En juo alkoholia pienten lasten seurassa. Ikinä. Joten 0 viinipulloa, olutta ym.
Ei voi vielä tietää. Pääsiäinenhän ei ole edes alkanut. Lammasta ei ole ostettu, ollaan kasvissyöjiä.
Söin eilen lammasta minttukastikkeessa (lidlin valmispakkaus, hyvää!) ja kasvisgratiinia ja niiden kanssa lasin punaviiniä, aah mitä makujen harmoniaa. Sitten sain kutsun yllätysvierailulla ja en keksinyt mitään mitä viedä niin otin punaviinin mukaani ja juotiin se siellä takapihalla seurustellessa. Nyt ei tee enää yhtään mieli alkoholia.
Kasviksia on, ei viinaksia. Kaikki eivät ole ylipainoisia alkkiksia, eivätkä syö eläimen raatoja.
Vierailija kirjoitti:
En juo alkoholia pienten lasten seurassa. Ikinä. Joten 0 viinipulloa, olutta ym.
Hyvä päätös. Eilen illalla join 2 annosta viinipullosta ruuan kanssa. Mies loput ja kaksi olutta. Nyt hän tiuskii sohvalla lapsille. Aamupalapöydässä hänellä meni hermo lasten nahisteluun istumapaikoista. Nyt nuorimmainen reagoi isän käytökseen käyttäytymällä vielä huonommin. Lasten kuullen en voi sanoa, että tämä johtuu alkoholista ja sen vaikutuksesta yöunen laatuun.
*mummeli* kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä just teen kauppalistaa Alkoon. Ostan kaksi pulloa valkkaria ja vaikka ei kysyttykään niin ostan myös kossua kaksi isoa pulloa. Paikanpäällä voi tulla mieleen ostaa jotain muutakin.
Lammasta ei ole ruokapöydässä vaan kanaa. Lauantaina on lapsia käymässä niin silloin ei naukkailla.
Meillakin on lauantaina lapsia (3 alle kouluikaista) mutta eipa mulle tullut edes mieleen, etteiko otettaisi alkoholia kun grillataan... (Eika ole tullut mieleen lasten vanhemmillekaan.) Meilla tosin "naukkailu" ei tarkoita kossupullon kietaisemista huiviin, vaan paria lasia viinia ruuan kanssa.
Lapset ovat tottuneet pienesta pitaen siihen, etta aikuiset voivat ihan hyvin ottaa muutaman lasin alkoholia myos lasten seurassa ilman sen suurempia traumoja. Nain ei tehda alkoholista mitaan hirviota, joka pitaa pitaa lapsilta piilossa, vaan opetetaan etta on ihan ookoo ottaa lasi tai kaksi "aikuisten juomaa" lasten ollessa paikallakin.
Ymmärrän kyllä, mutta itse olen mummo ja voin juoda viinini silloin, kun olen itsekseni.
Hyvää pääsiäistä 🌼
Ja mina olen itse lapseton (omasta valinnasta) joten jos meille tulee porukkaa lapsien kanssa, niin he (vanhemmat) tietavat etta korkit on auki, toki sivistyneesti eika orvellysperiaatteella
Meita oli yhteensa 6 aikuista ja 3 lasta, kukin vahti vuorollaan sen mita tarvitsi. Lapset tosin 6-7 -vuotiaita, eli aika itsenaisesti leikkivat keskenaan.
Oli lammasta,itse kasvatettua.Punaviiniä meni kaks lasia ja vähän kastikkeeseen.
8-9 hengen päivällinen pitkän kaavan mukaan.
Aperitivo/alkupalat (kuivaa kuohuvaa tai joku pitkä drinkki), pääruualle olutta ja Alsacen viiniä (blinit), hedelmäjälkiruoka ja raikas moscato.
Menee mitä menee.
Vierailija kirjoitti:
Lammas juuri uunissa ja siihen meni 0.3 litraa alkoholitonta punaviiniä.
Miksi pilata ruoka jollain litkulla? yök
Se oikean punaviinin alkoholi kyllä haihtuu haudutettaessa mutta maku on ihan eri.
treffit kirjoitti:
*mummeli* kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täss4ä just teen kauppalistaa Alkoon. Ostan kaksi pulloa valkkaria ja vaikka ei kysyttykään niin ostan myös kossua kaksi isoa pulloa. Paikanpäällä voi tulla mieleen ostaa jotain muutakin.
Lammasta ei ole ruokapöydässä vaan kanaa. Lauantaina on lapsia käymässä niin silloin ei naukkailla.
Meillakin on lauantaina lapsia (3 alle kouluikaista) mutta eipa mulle tullut edes mieleen, etteiko otettaisi alkoholia kun grillataan... (Eika ole tullut mieleen lasten vanhemmillekaan.) Meilla tosin "naukkailu" ei tarkoita kossupullon kietaisemista huiviin, vaan paria lasia viinia ruuan kanssa.
Lapset ovat tottuneet pienesta pitaen siihen, etta aikuiset voivat ihan hyvin ottaa muutaman lasin alkoholia myos lasten seurassa ilman sen suurempia traumoja. Nain ei tehda alkoholista mita
Meillä lapset 0-18v on olleet aina mukana pitkillä illallisilla. Kun meidän ja ystäväperheiden lapset olivat vauvoja he makoilivat vilteillä pöydän vieressä. Heti kun oppivat istumaan syöttötuolissa otettiin mukaan pöytään ja 1v lähtien ruuatkin samat.
Viiniä on aina otettu näillä juhlavimmilla aterioilla, ei tullut mieleenkään että se olisi ollut outoa?? Lapset eivä todellakaan joutuneet kärsimään kännisistä sillä jokainen meillä tuntee rajansa, krapuloitakaan ei ole podettu.
Nyt nämä 13 lasta ovat kaikki aikuisia eikä kenelläkään ole alko-ongelmia, päinvastoin ovat opettaneet kavereillekin että juomat kuuluu ruokailuun ennemmin kuin ördäämiseen
Ei mene yhtään alkoholia pääsiäisenä.
Saman verran menee kuin muinakin päivinä.
Ei yhtään, eikä muinakaan päivinä yhtään sellaista juomaa, joka sisältää alkoholia.
Voi lammas-parka 😥