Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Munasoluja luovuttaneet, pohdintaa mahdollisen lapsen yhteydenotosta / tapaamisesta

Vierailija
17.04.2019 |

Luovutin sukusoluja ennen vuoden 2007 lakimuutosta, jolloin kumottiin ns. anonymiteetti. Luovutin itse anonyymisti (muistaakseni silloin sai itse valita, sai siis myös antaa luvan tietojen myöhempää luovuttamista varten). En koskaan kysynyt lähtikö raskaus käyntiin luovuttamistani soluista tai syntyikö lapsi (nämäkin tiedot saa, mutta siihen se sitten loppuukin).

Jälkeenpäin olen pohtinut asiaa tultuani itse äidiksi ja nyt toisaalta kaduttaa, etten antanut tietojani. Mahdollinen lapsi ei siis koskaan saa niitä, vaikka täysi-ikäisenä hänellä siihen olisi laillinen oikeus ja vuoden 2007 jälkeen luovuttaneiden tiedot ovat saatavilla. Toivoisin kaikesta huolimatta, että jos lapsi on saanut alkunsa sukusoluistani, niin hän löytäisi biologiset juurensa. Minusta se olisi oikein. Mutta anonyymi-statusta ei voi muuttaa jälkeenpäin.

Pohtiiko kukaan muu tällaisia? Olisi myös mielenkiintoista kuulla, onko kukaan koskaan saanut yhteydenottoa tällä tavalla :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan laittaa tietosi saataville. En pohdi, koska en ole luovuttanut sukusolujani.

Vierailija
2/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan laittaa tietosi saataville. En pohdi, koska en ole luovuttanut sukusolujani.

Siis minne "saataville"? Anonymiteettia ei pysty enää jälkikäteen muuttamaan. Vai mitä tarkoitat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä samankaltaisia aloituksia on täällä usein? Jotain mielipiteenmuokkausta vai? :)

Itse en ikinä luovuttaisi munasoluja etenkään terveysriskien takia. En halua mahdollista syöpää tai muuten sekoittaa hormonitoimintaani. Ajatus biologisesta lapsesta jossain ei myöskään kuulosta kivalta.

Vierailija
4/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä samankaltaisia aloituksia on täällä usein? Jotain mielipiteenmuokkausta vai? :)

Itse en ikinä luovuttaisi munasoluja etenkään terveysriskien takia. En halua mahdollista syöpää tai muuten sekoittaa hormonitoimintaani. Ajatus biologisesta lapsesta jossain ei myöskään kuulosta kivalta.

Mielipiteenmuokkausta? En ymmärtänyt?

Tuolloin ei ollut tietoa terveysriskeistä. Ajattelepa jos kaikki olisivat yhtä ehdottomia kuin sinä, mitä se tarkoittaisi sukusolujen vastaanottajien näkökulmasta?

Vierailija
5/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on todella käsittämätöntä, että jotkut suhtautuu sukusolujen luovutukseen todella kevyesti. Niistä voi kuitenkin syntyä luovuttajan biologinen lapsi! Luovuttajalle pitäisi myös maksaa noin suuresta asiasta reilusti enemmän, kuten monissa muissa maissa.

Ymmärrän luovutuksen esim. lähisukulaiselle, mutta miksi haluaisit antaa biologisen lapsesi tuntemattomien kasvatettavaksi, joita et saa edes itse valita? Mitä jos lapsen ja vanhempien temperamentit tms. eivät sovikaan yhteen tai lapsen elämästä tulee muuten kurjaa?

Vierailija
6/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne missä luovutit ja mahdollisesti myös nettiin sukututkimussivustolle, jos maksat itsestäsi DNA-näytteen. Kun lapsi tutkituttaa myös DNA-näytteensä, hän löytää sinut.

1.

Vierailija
7/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolloin ei ollut tietoa terveysriskeistä. Ajattelepa jos kaikki olisivat yhtä ehdottomia kuin sinä, mitä se tarkoittaisi sukusolujen vastaanottajien näkökulmasta?

Mielipiteitä muokkaamalla yritetään vaikuttaa tunteisiin ja suuriin massoihin; jatkuvat aloitukset aiheesta saavat asian vaikuttamaan arkipäiväiseltä ja yleiseltä, vaikkei se sitä ole. Faktoilla ei ole mitään väliä.

Miksi kenenkään pitäisi antaa tuosta vaan sukusolujaan muiden käyttöön? Antaisitko itse? Eikö voi opetella elämään ilman lasta tai adoptoida, tai auttaa lapsia muilla, vähemmän itsekkäillä keinoilla?

Vierailija
8/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella käsittämätöntä, että jotkut suhtautuu sukusolujen luovutukseen todella kevyesti. Niistä voi kuitenkin syntyä luovuttajan biologinen lapsi! Luovuttajalle pitäisi myös maksaa noin suuresta asiasta reilusti enemmän, kuten monissa muissa maissa.

Ymmärrän luovutuksen esim. lähisukulaiselle, mutta miksi haluaisit antaa biologisen lapsesi tuntemattomien kasvatettavaksi, joita et saa edes itse valita? Mitä jos lapsen ja vanhempien temperamentit tms. eivät sovikaan yhteen tai lapsen elämästä tulee muuten kurjaa?

Olen kanssasi samaa mieltä. Nykyään. Suhtauduin asiaan aivan liian kevyesti. Nyt olen näiden pohdintojen keskellä. Mutta puolustuksekseni - olin tuolloin todella nuori (2-kymppinen), elämäni oli ollut aika repaleista lapsena, halusin tehdä jotain hyvää jollekulle. Korvaus tosiaan oli vain nimellinen, ei edes murto-osaa sitä mitä esim. USA:ssa maksetaan. Olin nuori, naiivi, ymmärtämätön ja tätä tietysti käytettiin hyväksi klinikalla - menin vapaaehtoisesti, minulle tehtiin muodolliset psykologiset haastattelut (johdattelevat) ja vakuuteltiin, ettei ole mitään riskiä olemassa.

Vierailija
9/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteitä muokkaamalla yritetään vaikuttaa tunteisiin ja suuriin massoihin; jatkuvat aloitukset aiheesta saavat asian vaikuttamaan arkipäiväiseltä ja yleiseltä, vaikkei se sitä ole. Faktoilla ei ole mitään väliä.

Miksi kenenkään pitäisi antaa tuosta vaan sukusolujaan muiden käyttöön? Antaisitko itse? Eikö voi opetella elämään ilman lasta tai adoptoida, tai auttaa lapsia muilla, vähemmän itsekkäillä keinoilla?

Kyllä minä annoin (olen ap.) ja nyt en enää oikein tiedä mitä ajatella asiasta. Ei sitä oikein unohtaakaan voi. Etsin täällä vertaistukea, koska eipä tällaista asiaa missään kahvipöydässä oteta esille. Harva on kanssani samassa tilanteessa.

Tuo mielipidemuokkaus kommenttisi on muuten todella loukkaava. Se satuttaa. Onko sinulla, itsekkyydestä puhuvalla ihmisellä, tähän mitään sanottavaa?

Vierailija
10/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneeköhän sukusolujen luovuttaminen vielä pois muodista tai ainakin, että biologisesti yhtä olevien yhteys tunnustettaisiin niin, että voisivat tavata toisiaan? Osa identiteetistä rakentuu aina biologiselle perustukselle.

Vierailija
11/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä. Nykyään. Suhtauduin asiaan aivan liian kevyesti. Nyt olen näiden pohdintojen keskellä. Mutta puolustuksekseni - olin tuolloin todella nuori (2-kymppinen), elämäni oli ollut aika repaleista lapsena, halusin tehdä jotain hyvää jollekulle. Korvaus tosiaan oli vain nimellinen, ei edes murto-osaa sitä mitä esim. USA:ssa maksetaan. Olin nuori, naiivi, ymmärtämätön ja tätä tietysti käytettiin hyväksi klinikalla - menin vapaaehtoisesti, minulle tehtiin muodolliset psykologiset haastattelut (johdattelevat) ja vakuuteltiin, ettei ole mitään riskiä olemassa.

Ymmärrän. Tuli surullinen olo tuosta kertomuksestasi. Minusta luovutuksen ikärajaa pitäisi nostaa tai mikä vielä parempi, ottaa vastaan sukusoluja ainoastaan jo lapsensa hankkineilta. Siltikään terveysriskit eivät poistu.

Vierailija
12/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne missä luovutit ja mahdollisesti myös nettiin sukututkimussivustolle, jos maksat itsestäsi DNA-näytteen. Kun lapsi tutkituttaa myös DNA-näytteensä, hän löytää sinut.

1.

Juuri kerroin, ettei anonyymiutta voi enää muuttaa.

Tuo DNA-idea saattaisi toimia, kiitos. Mahdollisesti ainoa keino.

Vierailija
13/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Tuli surullinen olo tuosta kertomuksestasi. Minusta luovutuksen ikärajaa pitäisi nostaa tai mikä vielä parempi, ottaa vastaan sukusoluja ainoastaan jo lapsensa hankkineilta. Siltikään terveysriskit eivät poistu.

Toivon todella, ettei yhteen luovuttamiskertaan liity syöpäriskiä. Minulla on nyt omia lapsia, olisi hirveä tragedia jos sairastuisin. Ilmeisesti näillä joilla ovat luovuttaneet toistuvasti, on löytynyt sitten mahdollisesti tähän liittyviä sairauksia.

Olen samaa mieltä - ikärajaa tulisi nostaa ja omia lapsia tulisi luovuttajalla jo olla. Todella edesvastuutonta toimintaa klinikoilta! Olin hyvin haavoittuvaisessa elämäntilanteessa ja joku psykologin tittelin taakse verhoutunut teki arvion, että olen oikein pätevä ja hyvä luovuttaja.

Vierailija
14/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon todella, ettei yhteen luovuttamiskertaan liity syöpäriskiä. Minulla on nyt omia lapsia, olisi hirveä tragedia jos sairastuisin. Ilmeisesti näillä joilla ovat luovuttaneet toistuvasti, on löytynyt sitten mahdollisesti tähän liittyviä sairauksia.

Olen samaa mieltä - ikärajaa tulisi nostaa ja omia lapsia tulisi luovuttajalla jo olla. Todella edesvastuutonta toimintaa klinikoilta! Olin hyvin haavoittuvaisessa elämäntilanteessa ja joku psykologin tittelin taakse verhoutunut teki arvion, että olen oikein pätevä ja hyvä luovuttaja.

Minä tiedän yhden toisen vähän samanlaisen tapauksen alle kymmenen vuoden takaa. Nainen oli juuri parikymppinen luovuttaessaan, myös haavoittuvaisessa elämäntilanteessa, ja hänelle sanottiin että on mitä parhain luovuttaja. Erikseen vielä kehuttiin, kuinka hyvä tulos saatiin; hänellä ei kuulemma tulisi olemaan ongelmia saada omia lapsia tulevaisuudessa! Eipä sitten muutaman vuoden päästä onnistunutkaan tulemaan raskaaksi, hormonitoiminnassa häikkää ja joutui itse myöhemmin hedelmöityshoitoihin. Tuplariski terveydelle :(

Onneksi sinä olet saanut omia lapsia myöhemmin.

Moni (nuori) luovuttaja tarvitsisi itse ensin apua, mutta ajattelee saavansa paremman olon auttamalla muita. Tyypillistä empaattisille, suorittajahenkisille naisille. Heidän hyvyyttään ei pitäisi käyttää hyväksi.

Vierailija
15/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko ottanut huomioon, että lahjasoluilla tuotettu lapsi ei välttämättä halua edes selvittää biologista vanhempaansa? Kaikki eivät tahdo, vaikka voisivat. Oma isäni on vauvaikäisenä annettu adoptioon, mutta hän on perin juurin jyrkästi kieltäytynyt selvittämästä omaa taustaansa, vaikka toki se asiapapereista helposti löytyisikin.

Vierailija
16/17 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko ottanut huomioon, että lahjasoluilla tuotettu lapsi ei välttämättä halua edes selvittää biologista vanhempaansa? Kaikki eivät tahdo, vaikka voisivat. Oma isäni on vauvaikäisenä annettu adoptioon, mutta hän on perin juurin jyrkästi kieltäytynyt selvittämästä omaa taustaansa, vaikka toki se asiapapereista helposti löytyisikin.

Tuollainen on aika harvinaista.

Vierailija
17/17 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut ja en ymmärrä mistä aiheeseen liittyvä negatiivisuus johtuu