Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita alettu painostaa työkkärissä Facebookin käyttöön?

Vierailija
17.04.2019 |

?? Akka alkoi puhua Siitä, niinkuin olisi pakollista. Ei kai tällaisia asioita voida vaatia. Tuputtavat myös pakollisina kursseja joka 3kk jaksolle. Eikö pitäisi ennemmin työntää asiakasta hakemaan sitä vähintään 18 tunnin työpätkää, jolla välttää meksuleikkurin? Ilmeisesti olettavat, että kaikki hakevat sossusta rahaa, ja kurssit on vain tekosyy piinata ihmisiä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin jos jotain lindediniä tyrkyttäisivät - vaikka turha sekin on - mutta facella nyt ei kukaan täyspäinen tee yhtään mitään. Eikä se ainakaan työnhaussa auta.

Vierailija
2/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV-netti poistuu, joten jotain muuta kautta pitää olla aktiivinen. Mutta vaikea uskoa, että Facebookiin silti voisi pakottaa, eihän se edes ole erityisesti työnhankintakanava.

Kyllähän nyt kaikki tietävät, että noita 18 tunnin työpätkiä ei löydy. Mene iloisena kurssille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa nyt asiakas sepitellä omiaan. Työkkäri ei kannusta FB:n käyttöön, mutta Työmarkkinatori ja LindedIn siellä muistetaan mainita. Hankalaa, kun nuoretkaan asiakkaat ei tajua, että some on muutakin kuin FB.

Vierailija
4/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kyseinen virkailija on itse löytänyt facebookin ja luulee sitä hyötylliseksi. jos vielä tyrkyttää tuota, niin kysy pykälää joka määräisi käyttämään tuota palvelua.

Vierailija
5/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteluiksi sanoi, että työnantaja pystyy "tutustumaan" sisällön kautta hakijaan. Muutenhan ihminen "salailee" jotain, jos ei levitä koko elämäänsä faceboookis.

Ap.

Vierailija
6/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on vaan se ongelma, että työnantajalla ei ole oikeutta mennä tutustumaan työnhakijan Facebookiin tai muihinkaan somekanaviin tai edes googlata työnhakijaa.

Eihän tätä toki noudetata ja suuri osa ei edes tiedä sen olevan kiellettyä.

Vierailija
7/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vastikkeellisuuden maailmaan. Ei sen työttömyyskorvauksen pitäisi ilmaista ollakaan.

Vierailija
8/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se työnantaja tekee sillä tiedolla, että mulla on hevosia ja lapsia. Mitään muuta mun facesta ei näy.

Vierailija
9/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkärissä, mutta työkkärin kurssilla. Kaikkien oli pakko olla Facebookissa. Yksi mies sanoi, että hän ei periaatteesta liity. Häntä ei pakotettu.

Vierailija
10/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,ilmeisesti et halua työllistyä?

Vierailija
11/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook on jo kuoleva somekanava. Nykyään ei enää kukaan alle 40-vuotias tee sinne päivityksiä ja muutkin luovuttavat vähitellen. LinkedIn:ssä olisi kyllä työnhakijan hyvä olla.

Vierailija
12/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebook on jo kuoleva somekanava. Nykyään ei enää kukaan alle 40-vuotias tee sinne päivityksiä ja muutkin luovuttavat vähitellen. LinkedIn:ssä olisi kyllä työnhakijan hyvä olla.

Facebookista olen samaa mieltä. Itse seuraan siellä enää muutamaa ryhmää, kavereista enää tosin harva päivittää sinne mitään, itsekään en juuri koskaan.

LinkedIniä pidän myös turhana tavalliselle duunarille. Käyttääkö sitä muka muut kuin johtajat/asiantuntijat? Onko niillekään mitenkään pakollinen? 

Vierailija
13/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo useampi vuosi kun heitin facebookin pois ja takaisin en sitä laita.

Vierailija
14/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tuo painostus olla vaan AP:n pään sisällä?

Vierailija
15/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on vaan se ongelma, että työnantajalla ei ole oikeutta mennä tutustumaan työnhakijan Facebookiin tai muihinkaan somekanaviin tai edes googlata työnhakijaa.

Eihän tätä toki noudetata ja suuri osa ei edes tiedä sen olevan kiellettyä.

Juuri näin. Sitäpaitsi aika monilla on Facebookin profiilikin sellainen, että sieltä ei näe muut kuin ko henkilön FB-kaverit juuri mitään. Hyvin monilla ei ole edes omaa kuvaa profiilikuvana tai kuva saattaa olla joku lapsuudenaikainen kuva. Itsellänikin on kissani kuva. Ei Facebook ole mikään työnhakukanava eikä edes paikka, jossa verkostuttaisiin ammatillisesti. FB:n avulla pidetään yhteyttä kavereihin ja sukulaisiin ja/tai ollaan mukana joissain ryhmissä esim kirpputoriryhmissä.

Vierailija
16/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusteluiksi sanoi, että työnantaja pystyy "tutustumaan" sisällön kautta hakijaan. Muutenhan ihminen "salailee" jotain, jos ei levitä koko elämäänsä faceboookis.

Ap.

Mitä ihmettä.

Ei työkkäri voi vaatia julkista fb-profiilia kenellekään.

Eihän se työnantaja mihinkään sisältöön pääse tutustumaan ellei profiili ole julkinen. Vai pitääkö kenties lähettää kaveripyyntö samalla kun hakee töitä 😕

Vierailija
17/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo neuvo. Useimmille FB on nimenomaan yksityiselämän some-kanava. Työnhakuun on mm. LinkedIn ja muita palveluja. Tavan duunarille voi olla hyötyä jostain henkilöstövuokrauksesta ja sinne oman profiilin tekemisessä, kun taas korkeakoulutetuilla on some-verkostoilla hieman enemmän merkitystä. Itse olen tosin saanut kaikki työpaikat avoimen haun kautta ilman erityisiä suhteita. Tosin tohtorikoulutettavaksi pyydettiin, mutta olin sitä ennen itse hakenut samaan paikkaan avustajaksi.

Vierailija
18/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten töissä kävi oikein konsultti kertomassa, miten jokainen työntekijä on ikään kuin velvollinen markkinoimaan työtään FB:ssa ja tekemään näin työpaikkaansa tunnetuksi. Moni yritti sanoa, ettei siellä ole työkavereita eikä yhteistyökumppaneista vaan ihan perheenjäseniä. Mutta tämä konsultti oli sitä mieltä, että se on ainoa kanava markkinoida osaamistaan.

Jo silloin facebook alkoi olla laskusuhdanteessa ja nykyisin vielä enemmän. Naurattaa koko konsultti. Ei ollut ihan ajan hermolla hän.

Yksityisyydellä on arvonsa. Kunnioittakaa omaanne ja toisten.

Vierailija
19/19 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ainakin tarkoituksella sotkenut omaa fabo-profiilia alusta alkaen, joten jos yhtään kukaan sitä kautta yrittää tehdä profilointia, voi olla hiukan hämmentynyt. Oletan, että suurin osa ihmisistä tajuaa, ettei sinne fiksut pistä oikeita tietojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan