Uudet lasit, näen vanhoilla paremmin
Hain tänään uudet silmälasit. Vanhojen ja uusien välillä toisen silmän näkö oli huonontunut hieman ja toisen parantunut (??) 0,5. Nyt kun kotona teen vertailua niin näen tuolla "parantuneella" silmällä uusien lasien kanssa paljon huonommin kuin vanhoilla laseilla, joissa sitä voimakkuutta on tietysti enemmän. Että kun harmittaa, miksi piti uskoa optikkoa, vaikka näön parantuminen kuulosti oudolta. Voiko tälle edes tehdä mitään, ei ole pitkään aikaan varaa uusiin laseihin. :(
Kommentit (14)
Näkö voi kyllä parantuakin, mutta onhan noilla linsseillä takuu, jos eivät toimi. Saat uudet.
Toimiiko takuu noin oikeasti? Jos linsseissä itsessään ei ole muuta vikaa kuin että eivät vastaa mun tarvetta?
/Ap
Tuliko hajataittoa lisää? Oliko edellinen resepti silmälääkäriltä vai optikolta? Heillä on keskenään eri tapa merkitä hajataittoa ja tästä johtuen vahvuudet näyttävät ihan erilaisilta, vaikka ovat samat.
Lisäksi laseilla etsitään sinulle paras mahdollinen yhteisnäkö - sinä itse näkötestissä valitset "sopivimmat" linssit, tämä toki varmistetaan usemmalla eri testillä. Ei etsitä kummallekin silmälle yksistään parasta, vaan se yhteisnäkö.
Uusiin linsseihin tottumiseen menee jonkun aikaa. Vaihtuko linssityyppi, esim. tuli ekat monitehot?
Jos ei parissa viikossa ole asettunut, käy liikkeessä uudestaan. Siellä voidaan varmistaa, että lasit ensinnäkin ovat tilauksen mukaiset ja mahdollisesti miettiä uutta näöntarkastusta.
Suurimalla osalla ketjuja lienee tyytyäisyystakuu, että linssit vaihdetaan kuukauden sisällä uusiin, jos tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko hajataittoa lisää? Oliko edellinen resepti silmälääkäriltä vai optikolta? Heillä on keskenään eri tapa merkitä hajataittoa ja tästä johtuen vahvuudet näyttävät ihan erilaisilta, vaikka ovat samat.
Lisäksi laseilla etsitään sinulle paras mahdollinen yhteisnäkö - sinä itse näkötestissä valitset "sopivimmat" linssit, tämä toki varmistetaan usemmalla eri testillä. Ei etsitä kummallekin silmälle yksistään parasta, vaan se yhteisnäkö.
Uusiin linsseihin tottumiseen menee jonkun aikaa. Vaihtuko linssityyppi, esim. tuli ekat monitehot?
Jos ei parissa viikossa ole asettunut, käy liikkeessä uudestaan. Siellä voidaan varmistaa, että lasit ensinnäkin ovat tilauksen mukaiset ja mahdollisesti miettiä uutta näöntarkastusta.
Suurimalla osalla ketjuja lienee tyytyäisyystakuu, että linssit vaihdetaan kuukauden sisällä uusiin, jos tarve vaatii.
En valitettavasti muista oliko edellinen tarkastus optikolla vai silmälääkärillä. Hajataittoa tuli ensimmäisen kerran, mutta optikon sanoin todella vähän. Yksiteholinssit molemmissa.
Ja ymmärrän sen, että haetaan sitä yhteisnäköä mutta kun sekään ei parantunut. Katsoin vastapäisen talon kattoa, jossa näkyy pystyviivat vanhoilla laseilla mutta uusilla laseilla en näe niitä pystyviivoja. On siis sen verran sumeampi. Eikä mene järkeen kyllä se, että kun vanhoilla laseilla näen huonommalla silmällä kaukana kirjahyllyssä kirjan nimen selkeästi, uusilla laseilla se on yhtä puuroa.
Kyllähän uusiin laseihin tulee totutella, mutta ei mulla ole ikinä ollut näin, että näen uusien lasien myötä huonommin. Harmittaa niin hirveästi. Eikä myytäessä mitään sanottu takuusta, pieni optikkoliike kyseessä, ei edes ketju. :(
Minulle on pari kertaa käynyt niin, että hajataittoni on kuulemma parantunut, ja sain sellaiset linssit, joilla ei ole mitään mahkua nähdä. Siitä lähtien olen sanonut joka kerran, että uusien lasien TÄYTYY olla suurin piirtein samaa vahvuutta kuin entisetkin.
Molemmat lasit menivät takuuseen. Ilmeisesti hajataittoa on vaikea mitata.
Pidä uusia laseja ainakin pari päivää ennen kuin teet johtopäätöksiä. Silmä on tottunut niihin vanhihin linsseihin, joten pieni muutos ei näy heti.
Mene käymään siellä optikolla. Niissä laseissa on jotain vikaa.
Meillä lapsella oli nuorempana lasit, ne tulivat silmäpolin kautta karsastuksen hoitoon, niihin sai tukea. Sitten se loppui, sieltä vain sanottiin että voi käyttää niitä laseja tai olla käyttämättä ( ja ilmeisesti näkö oli parantunutkin) tai jotain, ja lapsi lopetti käyttämästä.
Muutaman vuoden päästä koululääkäri passitti silmälääkäriin. Ensin kuului käydä optikolla, joka teki omat mittauksensa, sitten pääsi sinne silmälääkärille.
Silmälääkäri haukkui optikon mittaukset. Ja kun reseptin jälkeen palattiin optikolle oli siunaillut että onpa sulla eriparisilmät jne.
Itselleni jäi tästä mieleen että millä helkkarin arvauksilla ne mittauksensa lopulta tekee.
Nyt ehkä pitäisi tarkistaa tilanne uudestaan, ei vaan ole varaa, mutta mietin että onko sillä optikolla mitään virkaa, tai onko tuo lapsi sellainen tapaus että pitää vaan suoraan mennä sinne lääkärille jos meinaa ettei tule vääriä laseja.
Suosittelisin, että parin viikon verran totuttelisit uusiin laseihin. Voi olla, että uusi voimakkuus on oikea, mutta aivoilla kestää hetki totutella uuteen kuvaan. Varsinkin, jos miinusvoimakkuutta on vähennetty, voi ylimääräistä miinusta poistanut akkommodaatio olla jumissa ja purkautumisessa menee aikaa.
Jos lasit edelleen totuttelemisen jälkeen tuntuvat hankalilta, niin mene kertomaan asiasta liikkeeseen, mistä ostit lasit. Lasimäärityksessä tai linssien asennuksessa saattaa hyvinkin olla jotain pielessä. Välttämättä kyse ei ole virheestä, tutkimuksen tuloksiin vaikuttaa moni asia. Optikko ja silmälääkäri ovat vastuussa tekemästään tutkimuksesta ja silmälasit myynyt liike lasien reseptinmukaisuudesta. Takuu ei siis koske ainoastaan valmistusvirhettä vaan myös sitä, että sinulle valmistetut lasit sopivat sinulle. Liikkeessä asia selvitetään ja tarvittaessa korjataan. Ei pidä pelätä valittaa.
Optikko: Mutta eihän se ole tottumiskysymys, etten näe sellaisia yksityiskohtia mitä näen vanhoilla laseilla? Miellän itse tottumiskysymykseksi sen, että vähän särkee päätä aluksi mutta aikaisemmin laseja hankittaessa tarkkuus on kyllä parantunut heti kun lasit on laittanut päähän...
/Ap
Miten niin uskoin optikkoa? Ainakin minulta optikko kysyy, millä linssillä näen parhaiten, ei hän itse keksi taittovikaa tai likinäköisyyttä.
Pienissä optikkoliikkeissä asiointi on siitä kivaa, että sieltä saa uudet lasit, jos linssit on virheelliset.