Heippa puutarhuriväki - mitä touhusit tänään?
Minä koulin broccolinot ja fenkolit. Vielä pitäisi punahatut koulia. Voiko niitä laittaa useamman ruukkuun.
Ja jotain voisin kylvää vielä. Vaikka samettikukkaa
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Leikkasin marjapensaat
Missä iässä marjapensaiden leikkaaminen aloitetaan? Tai onko jotain määrää esim. alkuun 20 oksaa, joka pidetään minimilukuna ja sitten leikellään niitä vanhempia pois? Kun on uusi taimi, joka vasta kasvaa niin milloin sitä aletaan leikellä? Muistelen, että ne edellesinä vuonna marjoneet otetaan pois, mutta milloin se aloitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkasin marjapensaat
Missä iässä marjapensaiden leikkaaminen aloitetaan? Tai onko jotain määrää esim. alkuun 20 oksaa, joka pidetään minimilukuna ja sitten leikellään niitä vanhempia pois? Kun on uusi taimi, joka vasta kasvaa niin milloin sitä aletaan leikellä? Muistelen, että ne edellesinä vuonna marjoneet otetaan pois, mutta milloin se aloitetaan?
Meidän mummolassa oli 3 m X 2 m musta- ja punaherukkapensaat, eikä niitä olut koskaan leikattu. Kasvoivat isoiksi pensaiksi ja tuottivat mielettömät määrät marjoja. En ymmärrä miksi leikataan?
Vierailija kirjoitti:
Raivasin nurmikkoon 2m2 alueen mihin siirsin pari puuta ja puskaa evakkoon.
Torstaina tulee rekka hakemaan kuorman kiviä pois ja trake kaapimaan nurmen pois.
Uusi tekemätön piha johon edelliset vain laittoivat nurmen
Eilen siirrettiin 8 pemsasta evakkoon, samoin 3 marjapensasta uuteen paikkaan. Grillille tehtiin väliaikainen paikka terassin viereen.
Tänään alan raapimaan soraa pois pihasta ja muotoilemaan tulevia istutusalueita ja käytäviä. Yhdelle istutuslaatikolle teen paikan talon seinustalle
Heräsin jo kuudelta ja jatkoin Monty Donin puutarhaohjelmien katselua: suuria unelmia, pieniä puutarhoja. Voi kun meilläkin olisi tuollaiset kasvuolosuhteet!
Leikataan pois määrä kohta memevät oksat ja ilmataan oksistoa poistamalla. Kypsyy paremmin.
Opiskelin hugelkultur penkin tekemistä.
Ja hitsi kun on niin kylmä. Taimet vie niin paljon tilaa sisällä.
Koulin avomaankurkkuja tänään tai huomenna. Ne pomppasi viikolla ylös mullasta kun viikonloppuna kylvin. Kurpitsantaimia laitoin myös alulle. Odottelen osaa vielä itäväksi.
Lunta tuli monta senttiä, mutta ämpäriperunat ovat noin 5 cm korkeita ja moni muu kasvi jatkaa esikasvamistaan siirrettynä sisätiloihin :)
Evakuoin minäkin taimet sisälle. Tosi kylmää - yöllä pakkasen puolella
Pitääkö kurpitsat olla isossakin ruukussa?
Askartelin paskartelin ikkunoiden luo varastohyllyjä, että saan ahtaasti olleet taimet kasvivalojen alta luonnonvaloon ikkunalle väljemmin. Osa jäi vielä kasvivalojen alle, mutta väljemmin nekin.
Katsoin YouTubesta Charles Dowdingin videoita, se mies on mun puutarhaguru.
Kitkin kukkapenkkejä ja mansikkamaata, kunnes alkoi sataa rakeita. Kastelin tomaatintaimet.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kurpitsat olla isossakin ruukussa?
Riippuu kurpitsalajikkeesta. Kesäkurpitsoille olisi hyvä olla vähintään 40x40 cm.
Kuinkahan nopsaan kurpitsat itää? Osa pomppasi heti mutta myskikurpitsat ei noussut kuin yksi. Pitäisikö kylvää uudet?
Minulla lähti ensimmäiset kurkut :)
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut sipulikukkien kukintaa, krookukset ja iirikset kukkii tällä hetkellä, pian tulppaanit ja jättilaukat. Viime vuonna kylvin lemmikkejä joiden pitäisi myös kukkia jossain vaiheessa, pieniä surkeita taimia jo näkyy, jos siis ovat lemmikin taimia, en ole ihan varma.
Iirikset? Nyt jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut sipulikukkien kukintaa, krookukset ja iirikset kukkii tällä hetkellä, pian tulppaanit ja jättilaukat. Viime vuonna kylvin lemmikkejä joiden pitäisi myös kukkia jossain vaiheessa, pieniä surkeita taimia jo näkyy, jos siis ovat lemmikin taimia, en ole ihan varma.
Iirikset? Nyt jo?
Kevätkurjenmiekat, iris reticulata kukkii aikaisin, meillä kukinta on jo ohi.
Tänään lisäsin vanhoihin kasvatuslaatikkoihin lisää multaa. Mies rakensi ison uuden laatikon. Istutin retiisit. Tein vanhoista lusikoista koukkuja istutuspöytään.
Pala inkiväätinjuurta multaan vaan ja kastelemaan.
Lämpenisipä jo! Pitäisi ulkoiluttaa taimia vähitellen
Minä pistän kurpitsoita alulle ja avomaankurkkua. Jotain yrttejä myös. Käyn kurkkaamassa palstaa