Onkohan enää syötävää?
Minulla on popsin iso vitonen -nakkipaketti tai siis oikeastaan kaksi nakkipakettia. Ne ovat menneet pakkauksen mukaan vanhaksi. Parasta ennen päiväys on ollut 12.02.2019. Nakit eivät sinällään ole muuttunut miksikään. Näin netissä anonyyminä kehtaan kertoa löytäneeni nakkipaketin roskiksesta. Olen siis juoppoämmä joka kittaa säännöllisesti perustoimeentulotuen heti kuun alussa. Kotona on kaapissa vehnäjauhoja ja lihaliemikuutioita sekä muita mausteita, joten nakkikastiketta ajattelin nakeista tehdä. Kymmenkunta tyhjää tölkkiä tai pulloa keräämällä saan kaupasta perunoita.
Arvostelijoille tiedoksi, ettei ruokaa oikeasti jaeta missään tällä paikkakunnalla. Hoitoon hakeutuminenkin on vaikeaa. Viimeksi kun pyrin katkolle, ei lääkäri siihen suostunut, koska arvioi minun pärjäävän ilman hoitoakin. Tavallaan olikin oikeassa, kun kyse on vain muutaman satasen kuukausittaisesta juomisesta, eli taloudellisesta rappiosta. Joisin varmasti enemmänkin, mutta onneksi perustoimeentulotuki on vain alle viisisataa euroa / kk.
Siltä varalta, että joku haluaa auttaa ja paikkakunta kiinnostaa, niin tämä on Vihti. Lapsella ei ole hätää, koska koulussa pystyy ruokailemaan ja viikonloppuisin on isällään.
Kommentit (9)
Roskis on ulkona ja siellä on tällä hetkellä jaakaappilämpötila. Uskoisin nakkien olleen jääkaapissa ja kun on huomattu niiden päiväyksen mennee umpeen, on ne heitetty roskiin. Sosiaalitoimi on nykyään siirtynyt Kela:n yhteyteen. Riskinä olisi myöskin lapsen huostaanotto, joten sen voi unohtaa. Jonkinlaisia mielenterveysongelmia minulla on varmastikin juomisen taustalla. Lähinnä ahdistusta ja pelkoa. Yritän ensi kuusta alkaen olla juomatta rahojani.
Yst: Ap
Hmm...öisin on kyllä vielä aika viileää, etelässäkin pakkasen puolella, joten jos ulkoroskiksessa ovat ollet... Ehkä avaisin paketit ja yrittäisin haistella ja tutkia silmämääräisesti, ovatko nakit vielä hyviä. Jos haisevat pahalle tai ovat kovin limaisia, heitä pois. Jos syöt, paista kunnolla tirisevän kuumiksi. Itsekin syönyt kk vanhoja makaroita, jotka olivat koko ajan omassa jääkaapissani ja hyviä olivat. Mutta käytä järkeä ja aistejasi.
Käsittääkseni huostaanottoon pitää olla painavat perusteet, en ole varma riittääkö siihen se, että vanhempi juo jos lapsesta kuitenkin huolehditaan hyvin. Ehkä joku muu täällä tietää? Yritä vielä päästä katkolle toisen lääkärin tai jopa psykiatrin kautta, heillä on osaamista näistä asioista. Juomisesi täytyy saada hallintaan. Psyykkisiä ongelmia usein yritetään lääkitä alkoholilla, mutta se vain pahentaa tilannetta (isälläni oli tämä ongelma kun olin teini).
Toivotan sinulle paljon voimia ja tsemppiä parantaa tilannettasi - se on sekä sinun että lapsesi etu.
Avasin toisen paketin. Haju oli aivan normaali. Löysin kaapista vielä perunamuussiannospusseja. Leikkasin nakit saksilla paloiksi ja parasta aikaa räiskyvät pannulla runsaassa paistoöljyssä. Makaronipusseja on vielä kaksi jäljellä. Ne olen ajatellut säästää myöhempää varten. Jotenkin tässä on pakko selvitä ensi kuun alkuun asti. Nettikirpparilla sain ilmeisesti äsken myytyä vaatteita ja niistä tulee pari kymppiä. Omalle tililleni en voi kuitenkaan rahoja ottaa ja siitä syystä olen sopinut aina noudon ja käteismaksun. Kovin moni kauppa jää tuon takia tekemättä.
Haista ja maista nakkeja, kyllä sen huomaa jos on jotain vikaa. Hyvä kastike niistä tulee!
Esimerkiksi listeriaa ei voi mausta päätellä, joten jättäisin tuossa tilanteessa syömättä, kun päiväys on noin kaukana ja kylmäketjun eheydestä ei ole takeita.
Toivon sydämestäni sinulle parempaa vointia, toivottavasti pääsisit hoitoon ja kuiville. Olen itsekin alkoholistin lapsi ja menetin äitini pari vuotta sitten.
Miksi olet tuollaisessa tilanteessa hankkiutunut raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi listeriaa ei voi mausta päätellä, joten jättäisin tuossa tilanteessa syömättä, kun päiväys on noin kaukana ja kylmäketjun eheydestä ei ole takeita.
Toivon sydämestäni sinulle parempaa vointia, toivottavasti pääsisit hoitoon ja kuiville. Olen itsekin alkoholistin lapsi ja menetin äitini pari vuotta sitten.
Luin pikaisesti riskeistä. Listeria tuhoutuu lämmittäessä. Laitoin pannulle kannen, joten lämpötila on ollut korkea. Annan tietysti kastikkeen vielä porista kunnolla. Ei ole mikään kiire syömään vaikka aika nälissäni olen. Hoitoon pääseminen ei varmaankaan onnistu, mutta kuiville pääsen varmasti. En enää osta yhtäkään pulloa, sen olen päättänyt. Tämä on toistuvaa ja on oikeastaan aika iso sattuma, että minäkin menetin äitini kaksi vuotta sitten. Oikeastaan siitä asti olen juonut.
Tuntuu ihan hirveältä ajatella kuinka pitkään tätä on jatkunut. Ja aina sama juttu. Rahat on loppu jo keskellä kuuta tai aikaisemmin. Aluksi vielä pärjäsin, kun oli luottotiedot kunnossa ja sai otettua vippejä. Nyttemmin olen vain pitänyt "dieettiä" 2-3 kk kuukaudesta. 1-2 lihaliemikuutiota ja ehkä perunoita olen aina loppukuusta käyttänyt ravintona. Uskoakseni tämä on periytyvää. Äitini oli myöskin aivan kamala juomaan. Joi yli 20-vuotta, kunnes vaipui maksakoomaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet tuollaisessa tilanteessa hankkiutunut raskaaksi?
Tulin raskaaksi noin 10-vuotta sitten ja silloin asiat olivat paljon paremmin. Ne ajat tuntuvat vierailta, kuin toisen ihmisen elämästä. Tässä tilanteessa on tietenkään edes harkitsisi raskaaksi tulemista, tietenkään herran jestas! :D Ja tuskin kukaan minuun edes munaansa työntäsi, koska olen dokaamisen seurauksena aivan kauhean näköinen. Saan olla todella iloinen, jos saan seksiä kerran vuodessa :D
Jos paketit olisivat olleet koko ajan kylmässä vaikka jääkaapissasi, uskoisin ettei ongelmaa olisi- makkaroissa yn. on reilusti säilöntäaineita. Mutta jos olet löytänyt ne roskiksesta lämpöisestä paikasta, ehkä jättäisin syömättä.
Toivon sydämestäni, että saat apua juomisen hallintaan. Pyri katkolle vielä jotakin kautta - voiko sosiaalitoimi auttaa?