Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakaspalvelutyötä pidempään teheneet huomio! Onko mielestänne ihmisten käytös huonontunut viime vuosina?

Vierailija
15.04.2019 |

Itse toimin erään ison yrityksen aspassa ja olen huomannut kyseisen ilmiön. Alan olla kurkkua myöten täynnä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Peruskäytöstavat, kuten tervehtiminen ja kiittäminen ovat hävinneet. Jo pienistä asioista aletaan sättiä ja nostaa kamala härdelli, vaikka asia selviäisi asiallisesti kysymällä sujuvammin.

Tarjoilija

Vierailija
2/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ikäni ollut erilaisissa aspa hommissa ja on kyllä totta että röyhkeämpää ja vaativampaa porukkaa nykyään. On vaikeeta saada pieniä virheitä anteeksi ja joka stnan asiasta pitää piikitellä.

Varsinkin keski-ikäiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin

Vierailija
4/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu kymmenen vuotta takana ja ihan yhtä kyrpiä ne on aina ollut. Puhelimessa suomalaiset ovat alkaneet kohteliaammaksi.

Vierailija
5/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta alalla enkä ainakaan tänä aikana ole huomannut mitään radikaalia muutosta siihen suuntaan.

Se on ollut päivänselvä fakta koko työurani ajan, että teinit ja nuoret aikuiset ovat käytökseltään kohteliaimpia asiakkaita. 

Vierailija
6/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huonontunut. Varsinkin puhelimessa käytös on uskomatonta välillä. Puhelu jonkun asian hoitamiseksi alkaa usein oudolla huutokohtauksella, josta ei meinaa saada mitään tolkkua. Työskentelen esimiehenä väliportaassa ja ns. ikävämmät asiakastapaukset ohjautuu usein minulle. Kiroilua, huutoa, uhkailuja, reklamaatioita asioista jotka ei mitenkään liity meidän toimintaamme. Moni käyttäytyy kuin 2-vuotias. Ymmärrän sen, että asiat vaivaa ja vituttaakin, mutta ihmettelen ettei aikuinen ihminen tajua sitä, että yleensä paljon parempi  vastakaiku tulee sillä asiallisella käytöksellä. Mitään hyvää tuolla vittuilulla ei edes saa aikaiseksi. Itse en edes kuuntele sitä vaan sanon, että palatkaa asiaan kun pystytte asian rauhallisesti selittämään ja hei hei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi vuotta alalla enkä ainakaan tänä aikana ole huomannut mitään radikaalia muutosta siihen suuntaan.

Se on ollut päivänselvä fakta koko työurani ajan, että teinit ja nuoret aikuiset ovat käytökseltään kohteliaimpia asiakkaita. 

Sama huomio! Nuoret tervehtivät, näyttävät henkkarit pyytämättä ja esittävät erikoistoiveet kohteliaasti kysyen. En tiedä missä kohtaa ne käytöstavat unohtuvat, mutta pienten lasten vanhemmat ja keski-ikäiset ovat mielestäni ikävimpiä käytökseltään.

1

Vierailija
8/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On huonontunut. Varsinkin puhelimessa käytös on uskomatonta välillä. Puhelu jonkun asian hoitamiseksi alkaa usein oudolla huutokohtauksella, josta ei meinaa saada mitään tolkkua. Työskentelen esimiehenä väliportaassa ja ns. ikävämmät asiakastapaukset ohjautuu usein minulle. Kiroilua, huutoa, uhkailuja, reklamaatioita asioista jotka ei mitenkään liity meidän toimintaamme. Moni käyttäytyy kuin 2-vuotias. Ymmärrän sen, että asiat vaivaa ja vituttaakin, mutta ihmettelen ettei aikuinen ihminen tajua sitä, että yleensä paljon parempi  vastakaiku tulee sillä asiallisella käytöksellä. Mitään hyvää tuolla vittuilulla ei edes saa aikaiseksi. Itse en edes kuuntele sitä vaan sanon, että palatkaa asiaan kun pystytte asian rauhallisesti selittämään ja hei hei...

Kohteliaille asiakkaille hyvitän mielelläni vähän vaikka extraa ja kiukuttelijoille välttämättömimmän. Ihme, että asiakkaat eivät tätä tajua.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittumaisimpia asiakkaita ovat aina olleet 50-70-vuotiaat naiset. Koulutustasokaan ei kerro miten käyttäydytään. Duunarit saattavat ehkä kiroilla enemmän ja huutaa, mutta koulutetut ihmiset ovat sitten näitä uhkailijoita ja piilovittuilijoita ja asian punaista lankaa on vaikea ymmärtää. Asiantuntija-aspana työskentelen, jos asian nyt näin voi muotoilla.

Vierailija
10/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huonontunut selvästi viiden viimeisen vuoden aikana ainakin Helsingissä. Käytöstapoja ei alkeellisiakaan (tässä loistavat erityisesti keskustan akateemiset ihmiset), tavaton röyhkeys sekä minä-olen-yksin-tärkeä-koko-maailmassa -käytös. Oksettaa kaikki tuollainen ja suunnittelen alanvaihtoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nykyään ehkä kriittisempiä kuin ennen, mutta kun antaa asiakkaan luulla olevansa oikeassa kaikki ovat voittajia.

T: kokki-tarjoilija

Vierailija
12/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huonontunut. Varsinkin puhelimessa käytös on uskomatonta välillä. Puhelu jonkun asian hoitamiseksi alkaa usein oudolla huutokohtauksella, josta ei meinaa saada mitään tolkkua. Työskentelen esimiehenä väliportaassa ja ns. ikävämmät asiakastapaukset ohjautuu usein minulle. Kiroilua, huutoa, uhkailuja, reklamaatioita asioista jotka ei mitenkään liity meidän toimintaamme. Moni käyttäytyy kuin 2-vuotias. Ymmärrän sen, että asiat vaivaa ja vituttaakin, mutta ihmettelen ettei aikuinen ihminen tajua sitä, että yleensä paljon parempi  vastakaiku tulee sillä asiallisella käytöksellä. Mitään hyvää tuolla vittuilulla ei edes saa aikaiseksi. Itse en edes kuuntele sitä vaan sanon, että palatkaa asiaan kun pystytte asian rauhallisesti selittämään ja hei hei...

Kohteliaille asiakkaille hyvitän mielelläni vähän vaikka extraa ja kiukuttelijoille välttämättömimmän. Ihme, että asiakkaat eivät tätä tajua.

Eri

Sama täällä. Tiettyihin asioihin voin vaikuttaa vaikka linjaus on että emme sitä tee. Mukavalle asiakkaalle joka myöntää oman virheensä voin sääntöjä venyttää. Usein vaan tullaa suunnilleen syökemään naamalle ja syytetään aspaa joka ei olisi voinut estää asiakasta tekemästä sitä virhettä. Silloin en veny vaan kerron pelkästään mikä linjaus meillä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää alalla mutta vanhoja kesätöitä muistellen ja ylipäätään ihmisten kanssa tekemisissä ollessani olen huomannut saman: nuoret ovat enimmäkseen aivan ihanaa porukkaa, kohteliaita ja jos niitä jokin risoo, niin osaavat yleensä ilmaista senkin rakentavasti. Hassua, että nuoria aina haukutaan, vaikka ovat suurin piirtein ainoa siedettävä ihmisryhmä.

Pikkulasten vanhemmat ovat todella kireitä ja ikäviä, varsinkin äidit. Ei näytä olevan hauskaa hommaa, mutta kyllä ymmärrän elämänvaiheeseen liittyvän stressin. Toinen inhokkiryhmäni on sellaiset uramiehet, jotka tulevat pikkutakki päällä pätemään, ovat muka niin kiireisiä, katsovat nenän vartta pitkin ja virnuilevat typerästi ja ovat muutenkin omasta mielestään maailman napoja. Keksivät tikusta asiaa ja sitten alkavat valtavalla äänellä pitämään luentoa siitä, että servetti oli väärän värinen joten kyllä hänen nyt pitää tämä kahvi ilmaiseksi saada. No et saa.

Keski-ikäisissä on näitä ns. isoja lapsia, eli aikuisia ihmisiä jotka ovat jotenkin epäonnistuneet kunnolliseksi ja sydämelliseksi ihmiseksi kasvamisessa. Sekoillaan ja älämölötään ja jos itse mokaa jotain, niin asiakaspelvelija saa haukut. Yleensä ovat jotenkin pihalla eivätkä osaa ja tajua monia ihan perusjuttuja ja jostain syystä jäävät mielellään inttämään kaikesta turhasta ja alkavat esitellä jotain typeriä pikku ajatuksiaan jostain asiaan liittymättömästä, kuten vaikka asiakaspalvelijan ulkonäöstä. Puhuvat päälle eivätkä kuuntele vaikka heitä yrittäisi auttaa. 

Vanhuksissa osa on herttaisia, mutta varsinkin vanhoissa mummoissa on paljon sellaisia ihmeellisiä passiivisaggressiivisia ja epäluuloisia tapauksia, joilla on selvästi tarve päästä jotenkin niskan päälle ja saada näpäyttää asiakaspalvelijaa, oli syytä tai ei.

Joo, inhoan ihmisiä :D Onko miehillä yhtä vaikeaa asiakaspalvelussa, vai napsahtaako joillain ihmisillä jokin primitiivinen reaktio nähdessään pienen nuoren naisen, että hei tuona niskaan voin kaataa kaiken p*skan ja se joutuu kuuntelemaan eikä ainakaan lyö tai mitään.

Onneksi saan nykyisessä työssäni olla ihan rauhassa näkemättä juuri ketään päivän aikana.  

Vierailija
14/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että nykyään kaikki pitää tapahtua heti. 5 minutin odotus aiheuttaa aivan uskomattomat reaktiot.

Pahinta on, kun aidosti yritän auttaa ja yritän parhaani ja kun jotain ei ole mahdollista (syistä, joihin en pysty vaikuttamaan) vastaukseksi saan esim.: ”kiitos ei mistään” tai ”älä nyt hoe, että valitettavasti ei onnistu, ei sinua kiinnosta yhtään, et vaan halua auttaa”.

Välillä tekisi mieli itkeä ja usein työpäivän jälkeen haluan olla vain yksin ja hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on! Miettikää nyt... muutama vuosikymmen sitten kohtelias käytös oli itsestäänselvyys. Nykyisin ihmisillä on minäminä-asenne eikä kohteliaasta käytöksestä tietoakaan. Luonnollisesti hyvätapaisiakin ihmisiä on, mutta yleistynyt tuo itsekkyys.

Vierailija
16/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole enää alalla mutta vanhoja kesätöitä muistellen ja ylipäätään ihmisten kanssa tekemisissä ollessani olen huomannut saman: nuoret ovat enimmäkseen aivan ihanaa porukkaa, kohteliaita ja jos niitä jokin risoo, niin osaavat yleensä ilmaista senkin rakentavasti. Hassua, että nuoria aina haukutaan, vaikka ovat suurin piirtein ainoa siedettävä ihmisryhmä.

Pikkulasten vanhemmat ovat todella kireitä ja ikäviä, varsinkin äidit. Ei näytä olevan hauskaa hommaa, mutta kyllä ymmärrän elämänvaiheeseen liittyvän stressin. Toinen inhokkiryhmäni on sellaiset uramiehet, jotka tulevat pikkutakki päällä pätemään, ovat muka niin kiireisiä, katsovat nenän vartta pitkin ja virnuilevat typerästi ja ovat muutenkin omasta mielestään maailman napoja. Keksivät tikusta asiaa ja sitten alkavat valtavalla äänellä pitämään luentoa siitä, että servetti oli väärän värinen joten kyllä hänen nyt pitää tämä kahvi ilmaiseksi saada. No et saa.

Keski-ikäisissä on näitä ns. isoja lapsia, eli aikuisia ihmisiä jotka ovat jotenkin epäonnistuneet kunnolliseksi ja sydämelliseksi ihmiseksi kasvamisessa. Sekoillaan ja älämölötään ja jos itse mokaa jotain, niin asiakaspelvelija saa haukut. Yleensä ovat jotenkin pihalla eivätkä osaa ja tajua monia ihan perusjuttuja ja jostain syystä jäävät mielellään inttämään kaikesta turhasta ja alkavat esitellä jotain typeriä pikku ajatuksiaan jostain asiaan liittymättömästä, kuten vaikka asiakaspalvelijan ulkonäöstä. Puhuvat päälle eivätkä kuuntele vaikka heitä yrittäisi auttaa. 

Vanhuksissa osa on herttaisia, mutta varsinkin vanhoissa mummoissa on paljon sellaisia ihmeellisiä passiivisaggressiivisia ja epäluuloisia tapauksia, joilla on selvästi tarve päästä jotenkin niskan päälle ja saada näpäyttää asiakaspalvelijaa, oli syytä tai ei.

Joo, inhoan ihmisiä :D Onko miehillä yhtä vaikeaa asiakaspalvelussa, vai napsahtaako joillain ihmisillä jokin primitiivinen reaktio nähdessään pienen nuoren naisen, että hei tuona niskaan voin kaataa kaiken p*skan ja se joutuu kuuntelemaan eikä ainakaan lyö tai mitään.

Onneksi saan nykyisessä työssäni olla ihan rauhassa näkemättä juuri ketään päivän aikana.  

Tää oli niin tarkka kuvaus, etenkin nuo epäluuloiset mummot 😂

Vierailija
17/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on kans niin pirun kiireisiä nykyään. Jos joutuu lauantain ruuhkahuippuna odottamaan ruokaa puoli tuntia niin se on itkupotkuraivarin paikka tai jos ei ole tehnyt pöytävarausta ja joutuu odottamaan pöydän vapautumista, niin siitä tehdään kunnon huokailushow. On ovelta kääntynyt asiakkaita poiskin sen takia, että yllätyksenä on tullut et tyhjässäkin ravintolassa ruoan tekoon menee se 10-15 min. Mistä ne kuvittelee sen ruoan ilmestyvän?

Vierailija
18/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät ole muuttuneet epäkohteliaammiksi.

Yritykset eivät vain osaa vastata nykypäivän asiakastarpeisiin, mikä saa asiakkaat hermostumaan.

Yritysten tulee kehittää palvelujaan, eikä mennä ”se kelpasi 10v sitten- se saa kelvata nytkin”- mentaliteetilla.

Vierailija
19/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Ihmiset eivät ole muuttuneet epäkohteliaammiksi.

Yritykset eivät vain osaa vastata nykypäivän asiakastarpeisiin, mikä saa asiakkaat hermostumaan.

Yritysten tulee kehittää palvelujaan, eikä mennä ”se kelpasi 10v sitten- se saa kelvata nytkin”- mentaliteetilla.

Kyllä se on käytöstapojen puutetta jos se oma turhautuminen puretaan aspaan joka ei yrityksessä niitä päätöksiä tee.

Vierailija
20/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Peruskäytöstavat, kuten tervehtiminen ja kiittäminen ovat hävinneet. Jo pienistä asioista aletaan sättiä ja nostaa kamala härdelli, vaikka asia selviäisi asiallisesti kysymällä sujuvammin.

Tarjoilija

Ei nuo ole olleet mitään yleisiä tapoja Suomessa. Etenkin tuo tervehtiminen on lisääntynyt huomattavasti. 2 vuotta sitten kukaan ei tervehtinyt ketään tuntemattomia ihmisiä esim kaupassa asioidessa. Homma toimi niin, että tervehditään vain niitä ihmisiä, jotka oikeasti tunnetaan ja muita mulkoillaan epäluuloisesti. Kyllä käytöstavat Suomessa ovat pikemminkin parantuneet merkittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän