Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakaspalvelutyötä pidempään teheneet huomio! Onko mielestänne ihmisten käytös huonontunut viime vuosina?

Vierailija
15.04.2019 |

Itse toimin erään ison yrityksen aspassa ja olen huomannut kyseisen ilmiön. Alan olla kurkkua myöten täynnä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin yhtä asiakasta kohden oli enemmän aspoja. Nyt tehostamisen seurauksena vähemmän. Voittojen maksimointi saa pintani kireälle.

Vierailija
22/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen luulee olevansa euroopan omistaja vaikka onkin napoleon-kompleksilla varustettu pikkuhitler.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli niin tarkka kuvaus, etenkin nuo epäluuloiset mummot

-joo allekirjotan aikalailla. itekki oon vanhustöitä tehny ja vanhois papoissa taas on sellasii raivoojia osa. :D osa mukavia, mutta jos vanhat mummot on epäluulosii ja passiivisaggressiivisii nii vanhat papat taas on raivohulluja ja herkästä räjähtäviä (OSA :D) ... tietenkin joskus voi olla toisinpäinki.

ainaki asiakasPALVELIJOIDEN palveluasenne on huonontunu mun mielestä viime vuosien aikana. tosi tylyi ihmisii palvelemassa muita rahaa vastaan....

Vierailija
24/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi vuotta alalla enkä ainakaan tänä aikana ole huomannut mitään radikaalia muutosta siihen suuntaan.

Se on ollut päivänselvä fakta koko työurani ajan, että teinit ja nuoret aikuiset ovat käytökseltään kohteliaimpia asiakkaita. 

Tämä varmaan johtuu siitä, kun ne vanhemmat olemme tottuneet enne , että kaikki toimi. Puhelimeen vastasi asiantuntija, ei jonotusta ja asiat selvisi yhdellä puhelinsoitolla. Vikoja ja väärää infoa oli harvoin. Nyt pitää varautua jonotukseen, usein hankakasti selviävään asiaan ja usein asenteeseen, että " mummo ei itse tajua". Ja ennen soitto ja ainakaan jonotus ei maksanut, toisin kuin nykyään. Sitä on jo valmiiksi kettuuntunut, kun mikään ei nykyään toimi, eikä kukaan tiedä mistään mitään. Nuoret ei tiedä entisestä hyvästä ajasta. Siksi eivät ole valmiiksi v niin kuin kettuuntunneita. Eniten ottaa päähän kun näin keski-ikäistä naista ei uskota. Sanotaan vaan, että käyttäjä vika. Saat taistella pitkään ennen kuin saat apua. Uuden Puhelimen kanssa kävin monta kertaa ja aina nuori kundi selitti ettei sellaista vikaa voi olla, tai toinen että päivitys korjaa. Kunnes kerran sain todistettua asian, niin kundi sanoi, että takuu on jo mennyt umpeen. Sain asian hoidettua kuitenkin, mutta tätä kun on aina, niin kyllä ketuttaa valmiiksi jo ennen soittamista.

Vierailija
25/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on, mutta se ei koske vain asiakkaita, myös asiakaspalvelijoina on ihmisiä joiden käytös on alle arvostelun :(

Vierailija
26/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, kuten moni muukin, toisinpäin että asiakaspalvelijat eivät tervehdi eikä edes halua kuunnella asiakasta ettei tarvi tehdä mitään.

Vierailija
27/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen luulee olevansa euroopan omistaja vaikka onkin napoleon-kompleksilla varustettu pikkuhitler.

Molemmat olivat hetken Euroopan omistajia.

Vierailija
28/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittumaisimpia asiakkaita ovat aina olleet 50-70-vuotiaat naiset. Koulutustasokaan ei kerro miten käyttäydytään. Duunarit saattavat ehkä kiroilla enemmän ja huutaa, mutta koulutetut ihmiset ovat sitten näitä uhkailijoita ja piilovittuilijoita ja asian punaista lankaa on vaikea ymmärtää. Asiantuntija-aspana työskentelen, jos asian nyt näin voi muotoilla.

Vanhempia naisia ei oteta tosissaan missään. Huomaat jos joskus sellaiseksi tulet. Mutta jos olet mies, niin samaa ongelmaa ei tule vastaan.

Vierailija
29/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelija kirjoitti:

Todellakin on, mutta se ei koske vain asiakkaita, myös asiakaspalvelijoina on ihmisiä joiden käytös on alle arvostelun :(

Tämä on niin totta. Varsinkin puheli-, netti-, ja liittymäasioissa meinaan joka kerta saada oksennusreaktion kun jokin ylimielinen hyppytukkapoika myy mulle ilmaa ja yrittää laskuttaa tyhjästä. Bullshittiä tulee niin ettei perässä pysy. 

Vierailija
30/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vittumaisimpia asiakkaita ovat aina olleet 50-70-vuotiaat naiset. Koulutustasokaan ei kerro miten käyttäydytään. Duunarit saattavat ehkä kiroilla enemmän ja huutaa, mutta koulutetut ihmiset ovat sitten näitä uhkailijoita ja piilovittuilijoita ja asian punaista lankaa on vaikea ymmärtää. Asiantuntija-aspana työskentelen, jos asian nyt näin voi muotoilla.

Vanhempia naisia ei oteta tosissaan missään. Huomaat jos joskus sellaiseksi tulet. Mutta jos olet mies, niin samaa ongelmaa ei tule vastaan.

Luulen itsekin, että tämä on syy vanhojen tätien asenteeseen. He ovat jo valmiiksi puolustuskannalla, koska ovat tottuneet siihen, että muuten tulevat sivuutetuiksi tai höynäytytetyiksi. Naiset muuttuvat näkymättömiksi viimeistään siinä kuudenkympin tienoilla, elleivät pidä ääntä itsestään.

Vierailija
31/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on! Miettikää nyt... muutama vuosikymmen sitten kohtelias käytös oli itsestäänselvyys. Nykyisin ihmisillä on minäminä-asenne eikä kohteliaasta käytöksestä tietoakaan. Luonnollisesti hyvätapaisiakin ihmisiä on, mutta yleistynyt tuo itsekkyys.

Muutama vuosikymmen sitten, myös palvelu pelasi.

Vierailija
32/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan olen alkanut ymmärtämään keski-ikäisiä naisia. He ovat ylijäämää... Nytkin vaaleissa oikein hehkutaan, kun nuoret ja nätit painaa eduskuntaan setien seuraksi. Missä on kokeneet ja pätevät keski-ikäiset ja vanhemmat naiset? Ei miehistäkään valita pikkupoikia ilo rinnassa. Nainen ei kelpaa, kun ei ole enää kaunus. Tämä on pahinta mahdollista naisten nokkimista hehkuttaa näitä nuoria naisia menestyjinä, koska samalla se nostaa sen, että naisella on arvoa vain kauniina ja nuorena, vaikka olisi muuten vielä kokematon ja osaamaton. Sitten hänet voikin unohtaa ja nostaa uuden "tytön" tikun nokkaan.

Eli keski-ikäiset naiset hoitaa lapsenlapsia, tekevät kotitöitä edelleen, hoitavat vanhempiaan kuten tyttäret yleensäkin, ovat töissä ahkeria puurtajia, joita voi dissata "vanhoina haahkoina" verrattuna nuorempiin, joille miespomot antaa kaiken anteeksi, kun ovat niin mukavan freesejä. Se vanha nainen kelpaa vain työjuhdaksi, joka kantaa vastuuta ja raataa. Koittakaapa keski-iässä vaikka hakea työpaikkaa, niin teidän yli ja ohi kävelee kaikki tyhjäpäät, jos miehet pääsee valitsemaan. Aivan sama, puuttuuko koulutus, kokemus vai mikä, mutta kun on nätti ja nuori, niin te ette ole enää mitään. Tästä en syytä nuoria naisia vaan sikamaisia miehiä, joille naisella ei ole arvoa kuin silmänruokana ja nytkin kaksinaamaisesti hehkuttavat "nuorten naisten esiinmarssia". Pikemminkin etoo. Miltä kuulostaisi, jos vanhat tädit hehkuttaisi, kuinka upeaa on saada näitä nuoria miehiä eduskunta täyteen??

Vierailija
33/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas nyt, olen ollut melkein 30- vuotta asiakaspalvelussa ja yksi asia pitää paikkansa eli jos asiakaspalvelija on ystävällinen niin hankalakin asiakas on taltutettavissa. Tähän työhön kuuluu ns. hankalatkin asiakkaat ja siinä se ammattitaito kysytään. Nuorilla on usein alkuun tässä työssä asenne väärä eli heti loukkaannutaan ja pahoitetaan mieli kun asiakas ei ole niin ymmärtäväinen. Minä saan asian kun asian selvitettyä kun olen nyörä ja pyydän anteeksi niin vaikka syy ei ole minun, siltikin nöyrä käytös ja homma hoituu. Minulle maksetaan siitä, että hoidan ne kiukkuisetkin asiakkaat. Olet väärällä alalla jos et tätä kestä.

Vierailija
34/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan olen alkanut ymmärtämään keski-ikäisiä naisia. He ovat ylijäämää... Nytkin vaaleissa oikein hehkutaan, kun nuoret ja nätit painaa eduskuntaan setien seuraksi. Missä on kokeneet ja pätevät keski-ikäiset ja vanhemmat naiset? Ei miehistäkään valita pikkupoikia ilo rinnassa. Nainen ei kelpaa, kun ei ole enää kaunus. Tämä on pahinta mahdollista naisten nokkimista hehkuttaa näitä nuoria naisia menestyjinä, koska samalla se nostaa sen, että naisella on arvoa vain kauniina ja nuorena, vaikka olisi muuten vielä kokematon ja osaamaton. Sitten hänet voikin unohtaa ja nostaa uuden "tytön" tikun nokkaan.

Eli keski-ikäiset naiset hoitaa lapsenlapsia, tekevät kotitöitä edelleen, hoitavat vanhempiaan kuten tyttäret yleensäkin, ovat töissä ahkeria puurtajia, joita voi dissata "vanhoina haahkoina" verrattuna nuorempiin, joille miespomot antaa kaiken anteeksi, kun ovat niin mukavan freesejä. Se vanha nainen kelpaa vain työjuhdaksi, joka kantaa vastuuta ja raataa. Koittakaapa keski-iässä vaikka hakea työpaikkaa, niin teidän yli ja ohi kävelee kaikki tyhjäpäät, jos miehet pääsee valitsemaan. Aivan sama, puuttuuko koulutus, kokemus vai mikä, mutta kun on nätti ja nuori, niin te ette ole enää mitään. Tästä en syytä nuoria naisia vaan sikamaisia miehiä, joille naisella ei ole arvoa kuin silmänruokana ja nytkin kaksinaamaisesti hehkuttavat "nuorten naisten esiinmarssia". Pikemminkin etoo. Miltä kuulostaisi, jos vanhat tädit hehkuttaisi, kuinka upeaa on saada näitä nuoria miehiä eduskunta täyteen??

Toisaalta totta, mutta nuorten naisten hehkutus johtuu luullakseni myös siitä, että perinteisesti nuorilla naisilla ja tytöillä on ollut yhteiskunnassa kaikkein vähiten valtaa. Esim. agraariyhteisössä emäntä oli tietynlainen mahtihahmo, joka huolehti kodista ja perheestä ja sai sen mukana päätäntävaltaa ja oikeuden sanoa sanansa sekä tiettyä lainturvaa, jota esim. naimattomalla naisella ei ollut. Kun taloon tuli miniä, oli hän pahnanpohjimmainen ja kaikkien pompoteltavana, kunnes sai omia lapsia ja nousi itse äidiksi ja emännäksi. Nuori nainen on nähty ja usein vieläkin nähdään vähän tyhmänä ja holhottavana, vaikka päin vastoin nuoret naiset ovat usein todella fiksuja ja itsenäisiä. Lisäksi monet kohtaavat tytöttelyä ja ahdistelua. Osa siitä hehkutuksesta mielestäni liittyy tämän vanhan mallin murtumiseen. 

Mutta totta kyllä tuokin, että kauneus ja nuoruus takaavat ainakin median kiinnostuksen ja vanhemmat naiset unohtuvat helposti eivätkä saa ihmisiä samalla tavalla puolelleen mitä nuoret naiset. 

Vierailija
35/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Peruskäytöstavat, kuten tervehtiminen ja kiittäminen ovat hävinneet. Jo pienistä asioista aletaan sättiä ja nostaa kamala härdelli, vaikka asia selviäisi asiallisesti kysymällä sujuvammin.

Tarjoilija

Ei nuo ole olleet mitään yleisiä tapoja Suomessa. Etenkin tuo tervehtiminen on lisääntynyt huomattavasti. 2 vuotta sitten kukaan ei tervehtinyt ketään tuntemattomia ihmisiä esim kaupassa asioidessa. Homma toimi niin, että tervehditään vain niitä ihmisiä, jotka oikeasti tunnetaan ja muita mulkoillaan epäluuloisesti. Kyllä käytöstavat Suomessa ovat pikemminkin parantuneet merkittävästi.

Tarjoilija: Hei! Mitäs teille saisi olla?

Asiakas: Kahvi

T: Ole hyvä, se tekis 2 euroa

A: *mykkä tuijotus alaviistoon ja setelin ojennus*

T: Kiitos ja tästä 8 euroa takaisin

A: En sitä kuittia

T: Okei, sokeri ja maito löytyy sitten tiskin päästä ja oikein hyvää päivänjatkoa teille!

A: *liukenee paikalta*

Vierailija
36/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on vaan noussu vähän neste päähän kun on ostettu elämän mittaisella lainalla puolen miljoonan talo ja viidenkymmenen donan auto.

Ovat sitten niin tärkeitä ihmisiä ja kaikkee.

Vierailija
37/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas nyt, olen ollut melkein 30- vuotta asiakaspalvelussa ja yksi asia pitää paikkansa eli jos asiakaspalvelija on ystävällinen niin hankalakin asiakas on taltutettavissa. Tähän työhön kuuluu ns. hankalatkin asiakkaat ja siinä se ammattitaito kysytään. Nuorilla on usein alkuun tässä työssä asenne väärä eli heti loukkaannutaan ja pahoitetaan mieli kun asiakas ei ole niin ymmärtäväinen. Minä saan asian kun asian selvitettyä kun olen nyörä ja pyydän anteeksi niin vaikka syy ei ole minun, siltikin nöyrä käytös ja homma hoituu. Minulle maksetaan siitä, että hoidan ne kiukkuisetkin asiakkaat. Olet väärällä alalla jos et tätä kestä.

Mäkin hoidan asiakaskohtaamiset ammattitaidolla ja pyrin, että asiakas poistuu hyvällä mielellä. En kuitenkaan siedä ala-arvoista kohtelua. Ihmisiä tässä kaikki ollaan ja jokaisen tulee kohdata se tarjoilija/aspa/myyjä niin kuin ihminen, jolla on tunteet ja ihmisarvo.

Vierailija
38/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että vielä tuossa 10 vuotta sitten asiakaspalvelijoiden asiantuntemus oli ihan eri tasolla kuin nykyisin. Paljon on esim. kaupoissa myyjinä ihan turhakkeita, jotka pystyvät ainoastaan rahastamaan asiakkaan (joskus jopa senkin väärin) ja siinä se. Myyjältä ei enää edellytetä minkäänlaista osaamista ja tietoa myymästään asiasta. Myyjän täytyy osata neuvoa ja vastata asiakkaan kysymyksiin, ja jos ei osaa niin selvittää asia kokeneemmalta kollegalta. Tämän pitäisi olla päivänselvää. "Emmätiä" mutistuna asiakkaan suuntaan ei ole kelvollinen vastaus. Asiakaspalveluhenkilön tulee sisäistää se että silloin kun asiakkaalla on ongelma, ja hän kertoo siitä asiakaspalvelijalle, silloin kyseinen ongelma on asiakaspalvelijan hoidossa. Hänen tulee löytää siihen ratkaisu. Asiakasta ei pompotella eteenpäin epämääräisillä kommenteilla ja kädenheilautuksilla vaan käydään itse selvittämässä asia, niin että asiakas asioi koko ajan saman henkilön kanssa. Tätä kutsutaan asiakaspalveluksi ja se tuntuu olevan hätkähdyttävän monelle, varsinkin nuorelle ihmiselle täysin tuntematon käsite.

-Nainen 32v

Vierailija
39/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tuntuu olevan aivan uskomattoman onnellinen sattuma ja ilonaihe kun löytää ystävällisen myyjän joka vielä tietää asiastaan paljon ja on valmis näkemään vaivaa asiakkaiden eteen. Siinä tulee asiakkaalla melkein jo kyyneleet silmiin. Tällainen helmi saattaa olla tulos kokemuksen karttumisesta mutta monesti tulee myös nuorempia ihmisiä vastaan jotka todella osaavat palvella ja ovat kuin kotonaan myyntityössä. En tarkoita tavaroiden tuputtamista. Tarkoitan asiakkaan ja hänen tarpeidensa kohtaamista ja vastuun ottamista omasta työstään. Asiantuntevan ystävällisen myyjän asiakas on tyytyväinen asiakas eikä varmasti käyttäydy huonosti.

Vierailija
40/41 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Tein 25 vuotta hommia hotelli ja ravintola-alalla, viimeiset 10 vuotta hotellin respassa ja todellakin riitti. Suomalaiset asiakkaat ovat todella raskaita. Kaksi vuotta sitten perustin oman yrityksen täysin muulle alalle ja olen tyytyväinen.