Harmittaa, kun Lordin piti pilata esityksensä sillä
neljäntuulenlakilla. Meni koko ilo pilalle moisen kulttuurivarkauden takia. :( Ellei sitten laulaja ole saamelaissukua, mutta enpä usko, että saamelainen pitäisi tuollaista lakkia hirviöpuvun kanssa.
Kommentit (51)
Joskus totuuden näkee kirkaampana pienen etäisyyden päästä. LApin Kansa on ainakin täysin sokea itselleen. Olen samaa mieltä tuon edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että saamelaisia on kohdeltu huonosti.
Käsittäkseni eu-tuomioistuimessa asiaa on arvioitu samoin.
Tulihan se lakinpitolupa sieltä!=) Hyvä kun joku tietää.
Enoni on naimisissa saamelaisen kanssa,joten serkkuni on saamelainen. Jos minussa olisi yhtään saamelaisverta,tietäisin sen kyllä,sen verran ylpeitä ovat saamelaiset juuristaan...
Koska nyt näyttää " huhupuheiden" mukaan olevan niin, että Putaansuu on saamelaista sukujuurta ja oikeutettu pitämään saamelaisten pukua, mielestäni on ihan ok että hän piti sitä lakkia päässä. Aitoudesta en sen kummemmin tiedä kun en niin tarkoin katsonut. Tuumasin vain että ohhoh, sekö on saamelainen. Ja saattaapi olla vieläpä ylpeä sukujuuristaan, kuten yleensä saamelaiset ovat. Olisko tätä meteliä noussut, jos saamelaiset juuret olisivat olleet julkisessa tiedossa aikaisemmin.
ottaa kunnianosoituksena. Ihme touhua alkaa ruikuttaa kuin pikkulapsi. Jotenkin rahvaanomaista ja sivistymätöntä, kielii huonosta itsetunnosta.
Mitä siellä väitetään saamelaisten ajattelevan siitä tai tästä, on ihan yhtä tyhjän kanssa. Varmasti kaikkia saamelaisia ei haittaakaan, mutta monia haittaa. Tai ainakin myötähävettää hölmön turistilakin kanssa pelleily.
niin muista, että sinulle nauraa moni.
Ja osta ihmeessä perheen pienimmille kanssa niin kuin jokainen kunnon juntti!
kun joku näyttää näin luuelevan. Siellä on töissä uskomattoman saamelaisvastaista porukkaa, onneksi myös muunlaista. Lehden taso on ylipäänsä ottaen aika matala. Ei kuitenkaan mitään verrattuna eräisiin Saamelaisalueen paikallislehtiin - eräässäkin väitetään pokkana kunnan saamelaisluvun olevan 400, vaikka se on yli 2000. Se siitä tiedonvälityksestä.
ap:lle ja muille: niin hieno ja koko Suomen näkökulmasta arvokas kuin saamelainen kulttuuriperimä onkin, ei saamelaisuus ole pyhää eikä sen pidäkään olla. Eivät saamelaiset ole sen kummempia kuin muut -- olisiko pohjalaisten pitänyt raivostua VR:n tai Omon jussipaitamainoksista? Nykykulttuurille on tyypillistä eräänlainen intertekstuaalisuus, lainaus, jopa pastissi. Putaansuun lappilaisuutta tuskin olisi voinut muuten välittää tuossa tilanteessa ja minusta ainakin on arvokasta että hän se teki. Sen sijaan ap:n ja muidenkin tässä ketjussa harrastama purnaus on lapsellista oman hännän nostoa -- minä tiedän jotain mitä sinä et tiedä ja olenpa myös pikkuisen parempi -tyyliin. Relatkaa hiukan ja löysätkää sitä neljän tuulen lakkianne...
Ihan sama mitä vetää päähänsä tuollaisen shown ja menestyksen jälkeen!!!! Onnea Lordi!!!!!
Se Lapin Kansahan on tunnetusti täysin objektiivista ja luotettavaa uutisointia harrastava lehti. Siitä tosiaan saa TÄYSIN oikean ja ennenkaikkea PUOLUEETTOMAN kuvan niistä asioista joita saamelaiset haluavat nostaa esille.
Näin ainakin minusta. Olen etelä-suomalainen, täysin ulkopuolinen ja tämä asia aukeni täysin kiistattomana lomamatkallani (siis huh, en ollut aiemmin nk. maakuntalehtiin tutustunut ja täytyy sanoa, että ei tee mieli enää tutustuakaan. Oli kuin olisi Pravdaa selannut)
Joka vähänkin tuntee Suomen historiaa tietää, että saamelaisia on ihan oikeesti sorrettu, maat on viety, olemassaolevat lailliset omistusoikeudet painettu villasella, lapset kärrätty kouluihin ja riistetty vanhemmilta, ties mitä.
Oikeus äidinkieleen eds jossain muodossa tuli vasta 1970-luvulla. Ne puvut on suunnilleen ainoa symboli mitä saamelaisille sallittiin. Musta on täysin luonnollista että niitä vituttaa niiden lakkien ja pukujen tärvely (enkä nyt tarkoita että Putaansuu tärveli, vaan lähinnä monet muut idiootit).
Vituttaisi teitäki jos ruotsalaiset tekis suomenlipusta ja suomalaisista jotain alentuvia vitsisketsejä. Ihanoikeesti, haluisin nähdä sen suomalaisen, joka ei vetäis hernettä nenään. Tilanne on täysin verrannollinen, suomalaiset on lapissa vallottajia ja vieraan siirtomaavallanedustajia ihan kuten ruotsaliaset oli täällä.
Vertailun vuoksi voisitte myös katsoa, miten Norjassa ja Ruotsissa saamelaiset on saanu oikeuksia, kun Suomessa niitä edelleen poljetaan.
Mukavaa että Lordi " muistaa" juurensa ja tuo sen myös häpeilemättä esiin. Yleensähän tuo hattu on oikein " SuperJuntti"
Vierailija:
neljäntuulenlakilla. Meni koko ilo pilalle moisen kulttuurivarkauden takia. :( Ellei sitten laulaja ole saamelaissukua, mutta enpä usko, että saamelainen pitäisi tuollaista lakkia hirviöpuvun kanssa.
eikä heillä ole oikeutta saamelaisten kulttuuriin.
Joo, ja tiesin, että Lordi on Rovaniemeltä, mutta se ei muuta asiaa miksikään.
ap
Pienestä on taas kiinni asiat. Toinen tekee loistotyön ja sitten se katuu yhteen hattuun?? Ompa tosi vakavaa...
Mutta jospa Lordin sukujuuret ovat saamelaiset? Oletko ap, tutkinut hänen sukupuutaan laajaltikin?
kuulkaapa suomen kansa. rovaniemellä yhen lukion abit on kymmenien vuosien ajan pukeutuneet lappilaispukuihin abipäivänä. joka ikinen vuosi saamelaiset valittaa asiasta.
he valittavat myös jos jossain hotellissa, tapahtumassa, esiintymässä joku ei-saamelainen käyttää jotain saamepuvun osaakin. KUKAAN ei-saamelainen ei saa käyttää MITÄÄN osaa heidän puvustaan. se on pyhä.
he myös VIHAAVAT pirkka-pekka peteliusta ja sitä aakea, koska nämä esittivät kahta heinäkenkäistä, nokinaamaista nunnuka-nunnuka-saamelaista jotka joikhasivat ja naurattivat kansaa siinä yhdessä ohjelmassaan kauan sitten. ps. he esittivät myös mm. romaaneja, mutta romaanit vain nauroivat sketseille, toisin kuin saamelaiset.
saamelaiset haluaisivat myös omistus- ja käyttöoikeuden kaikkiin maihin Lapin läänissä. he ovat omasta mielestään ainoita alkuperäisihmisiä Lapissa ja heidän tulisi saada määrätä kaikesta, omistaa kaikki ja saada voittoa kaikista bisneksistä Lapissa. Heidän mielestään täällä SATOJA vuosia asuneilla suomalaisilla ei ole mitään oikeuksia mihinkään.
He myös tykkäävät tappaa kotkia, ahmoja, ilveksiä, susia ja karhua monelaisilla erilaisilla tavoilla, esim. moottorikelkalla päälle niin monta kertaa, että henki lähtee. Ja sitten haetaan lisäkorvauksia valtiolta, kun porot kärsivät.
He myös haluavat pitää poroja niin paljon kuin mahdollista, koska paljon poroja = paljon rahaa. Ihan sama, vaikka tutkijoiden mukaan osa poroista tietyillä alueilla NÄKEE NÄLKÄÄ. He myös haluavat kieltää ei-saamelaisten tarhaporojen kasvatuksen, koska se tarkoittaisi sitä, että joku muu saisi myös rahaa.
Asuista vielä mainitakseni, he kritoisoivat mm. jossain tilaisuudessa naisia, joilla oli ollut MIEHEN saamepuvun takki päällä = saamelaisten häväistystä. Samaan aikaan heillä on suosittu saametyttöjen bändi (tytöt hakkaavat rumpuja ja joikhaavat), jossa tytöt pukeutuvat mm. pitsistä tehtyihin " saamepukuihin" ...
Että sellaista leppoisaa ja eksoottista väkeä nämä saamelaiset ovat.
ei yhtään häiritse, jos joku neumann pukeutuu inkkarikoruihin...
pukeudun ranskalaisen suunnittelemaan pukuun?
Onkohan tää " kulttuurivarkaus" nyt ihan oikeasti noin iso asia?