Aika moni oli onneksi ymmärtänyt virpomisen idean, eikä sekoittanut Halloweeniin. Mutta yksi Spiderman
oli taas virpojien joukossa. Mikäköhän ajatus siinä oli? Pääsiäishämähäkkimies? Voi toki olla, että vanhemmat olivat esim. ulkomaalaisia taustaltaan, eivätkä ymmärrä mistä on kyse.
Kommentit (29)
Ihme curlingia taas, "kun ei lapsi halua olla mikään pääsiäistyyppi"... No ehkä ei sitten kannata osallistuakaan? Ei se koulussakaan voi päättää että on joulunäytelmässä ihan jotain muuta kuin mitä käsikirjoitus sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Minun ketutukseni on pyhempi kuin lasten ilo! Koska minä olen oikeassa ja kakarat eivät älyä mistään mitään!
Kyllä tuolla kaduilla toiset lapsetkin vähän ihmetteli ja osoitteli kun joku oli sekoittanut Halloweenin pääsiäiseen. Nämä lasten jutut on kuitenkin hyvä hetki opettaa kulttuuria ja juhlaperinnettä.
Mitkään naamiaisasut eivät kuulu virpomisperinteeseen. Noitina kylillä pyöriminen on ihan eri perinne kun karjalainen palmusunnuntain virpominen.
Spiderman sopii mielestäni jokaiseen juhlaan :) Eiköhän tuo melkoinen noita ole sekin kaveri :D
Parempi sekin kuin meillä käynyt joukko varhaisteinejä, jotka olivat katkaisseet pihakoivusta oksan ja kävivät sen kanssa läpi naapurustoa normivaatteissaan kerjäämässä karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi pari pientä keijua virpomassa, enpä tajunnut tuosta loukkaantua..
Keijut perhossiipineen nyt ei olekaan kovin kaukana pääsiäisen ajatuksesta, kevään ja uudelleensyntymisen juhla. Mutta joku sarjakuvasankari... Voihan toki olla että ovat maahanmuuttajaperheistä, eikä suomalaiset tavat vielä kovin tuttja.
Ainoa suomalainen pääsiäisperinne, jota lasten kanssa pitäisi ehdottomasti edelleen noudattaa, on piiskaaminen pitkänäperjantaina vapahtajan kärsimysten muistoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun ketutukseni on pyhempi kuin lasten ilo! Koska minä olen oikeassa ja kakarat eivät älyä mistään mitään!
Ei lapset tule onnelliseksi sillä että saavat tehdä mitä tykkäävät. He tulevat onnelliseksi kasvaessaan ymmärtäväksi ja vaikuttavaksi osaksi yhteiskuntaa, oppivat sosiaalisen kanssakäymisen pelisääntöjä, kompromissien tekoa ja pientä ponnistelua palkinnon eteen. Kokonaisuuden kannalta on yks hailee vaikka virpoisivat joulupukkina, mutta yleisesti ottaen perinteiden selittäminen ja lasten osallistaminen ja odotusten asettaminen tekee oikeasti lasten psyykelle ja tulevaisuudelle hyvää.
Joskus se spiderman-asu on paras veto, joskus se on karhunpalvelus.
Siitäpä saisikin kiintoisan joulukuvaelman.
Keisari Palpatine Herodeksena, Darth Vader murjaanien kuninkaana ("hoo, miksi olet noin musta?"), iskujoukkosotilas knihtinä jahtaamassa jedilapsia, ja mänkki pyörittelee Kuolontähteä.
Kiitos ideasta, tästä pitää kehitellä jotain.