Iltalehden 10 vk ilmainen treeniohjelma
En tiedä tajuaako muut, että oikeastihan tuo treeni ei tule tekemään osallistujien kroppaan mitään muutosta. Kyykkäämiset ja jalannostot muutaman kerran viikossa ei valitettavasti riitä tekemään nelikymppisistä jo enemmän tai vähemmän elämää nähneistä vartaloista fittiä tai sporttista. Jos nelikymppinen äiti haluaa vartalon joka esim. ohjelman treenarilla on, vaatii se huomattavasti raskaampaa treeniä, pitkiä juoksulenkkejä ja todella tarkkaa ruokavaliota jopa vuosien ajan. Kiva ajatushan tuo on, ja toki kaikki liike on aina hyvästä, mutta antaa hieman väärän kuvan. :)
Kommentit (3)
Minusta se nimenomaan lannistaa. Sohvaperuna nostelee nostelemistaan jalkojaan, mutta mitään muutosta ei tapahdu. Sohvaperuna lannistuu ja homma jää. Ohjelma pitäisi markkinoida rehellisesti: näin lisäät elämääsi liikuntaa jotta totut siihen ja voit alkaa oikeasti muokata kehoasi jos haluat. Harva tajuaa miten rajua touhua timmin kehon ylläpito yli nelikymppisenä on, ja mitä uhrauksia se esim. syömisen suhteen vaatii.
Jumppaaminen on varmasti oikein hyvä lihaksille, mutta jos haluaa solakamman vartalon, suosittelen uintia.
Olen pian nelikymppinen perheenäiti ja aloitin vuosi sitten uimisen. Mitat olivat silloin 170 cm ja 72 kg eli minulla oli vähän sellainen pyylevä ja huonokuntoinen olemus.
Menin ensin aikuisten alkeistekniikkakurssille. Uin aluksi vain kerran viikossa ryhmävalmennuksessa mutta lisäsin siihen pian ensin yhden ja sitten toisenkin itsenäisen harjoituksen.
Noin 3 kk meni ja homma alkoi sujua. Jatkoin harrastusta jatkoryhmässä ja sitten edistyneiden ryhmässä. Noin 5 kk kuluttua päätin kokeilla, miltä juokseminen tuntuisi. Paino oli pudonnut siinä vaiheessa noin 5 kiloa, mutta suurin yllätys oli se, että jotenkin uintitreenit olivat vahvistaneet keskivartaloa niin, että juokseminen tuntui yllättäen helpolta. Olin ihan aidosti kuvitellut, että juokseminen ei vain sovi minulle. En ollut tajunnut, että kyse olikin siitä, että keskivartalo ei jaksanut tukea kehoani tarpeeksi.
Nyt, noin vuoden kuluttua uinnin aloittamisesta paino on noin 60 kiloa mutta näytän siltä kuin se olisi pudonnut enemmän. Monet ihmettelevät, miten paljon ulkonäköni on muuttunut. Vyötärö on kaventunut varmaan 15-20 senttiä koska kaikki vanhat housut tippuvat päältä. Uin edelleen 2-3 kertaa viikossa ja viikonloppuisin juoksen. Sain pidennettyä juoksulenkkien kestoa huomattavasti kun tutustuin run-walk-run-menetelmään. Kannattaa googlata ja kokeilla.
Olen vuosien mittaan kokeillut bodypumppia ja käynyt aika ahkerasti kuntosalilla, mutta vasta uinti oikealla tekniikalla sai itselläni keskivartalon vahvistumaan ja kapenemaan huomattavasti. Suosittelen lämpimästi ihan jokaiselle! Vedessä liikkuminen myös poistaa turvotusta kehosta.
Itse en ole muuttanut ruokavaliota oikeastaan lainkaan.
Jokaiselle tasonsa mukaan. Sohvaperuna jos koittaa lähteä parantamaan kuntoaan aktiivikuntoilijan ohjelmalla niin tulos on joko se että yritys loppuu alkuunsa ylirasitukseen tai sitten vammoihin. Iltalehden ohjelma taitaa olla niille jotka ei ole juurikaan liikkuneet pitkiin aikoihin.