Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keinoja ja vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen

RöökiPois
15.04.2019 |

Heippa kaikki!
Päätin eilen illalla kun poltin tupakin ennen nukkumaan menoa, että nyt alkaa tupakka"lakko" (jostain luin, että näin on helpompi päästä tupasta eroon). Olen yrittänyt lopettaa aikaisemminkin useita kertoja, mutta lähes aina retkahtanut jo heti seuraavan aamuna, kerran pääsin jopa iltaan asti.
Olen kokeillut lopettamista illalla, aamulla sekä päivällä.

Mainittakoon vielä, että olen eräänlaisessa tunnesidoksessa tupakkaan, ajatus lopettamisesta ahdistaa niin maan vietävästi, tuntuu kuin osa omaa identiteettiä revitään pois ym. typerää ajattelutapaa.

En omaa vahvaa halua lopettaa tupakointia saatika motivaatiota, en ole muutenkaan perusluonteeltani mitenkään motivoitunut mihinkään. Enkä semmoista vahvaa halua saa mistään, oma terveys on se ja sama ja sivulliset eivät voisi vähempää kiinnostaa, kunhan vaan saa sen röökin huuleen niin kaikki on kunnossa yms. yms.

Tekosyitä kyllä riittää, yksi naurettavimmista on lihoamisen pelko: olen aina ollut laiha, lapsena olin alapainoinen johonkin 17-vuotiaaksi asti, jolloin parissa vuodessa lihoin parikymmentä kiloa (normaalipainon rajoissa olin silloin). Aloitin tupakoinnin ja syömisen vähentämisen samoihin aikoihin, jolloin paino tippui puolessa vuodessa reilu kymmenen kiloa, eli pääsin omaan ihannepainoon. Olen todella laiska liikkumaan (tupakkahan ei TIETENKÄÄN vaikuta tähän (sarkasmia)) ja mikään liikunta ei innosta.
Eli helpoin tapa pysyä laihana on polttaminen.

Mutta mutta, tupakasta haluan eroon, polttamiseni on mennyt siihen pisteeseen että olen vuoden ajan polttanut asunnossani sisällä. Ulos en jaksa raahautua ja parveketta ei asunnossani ole, joten tupruttelen keittiön ikkunasta. Koko kämppä varmasti lemuaa pinttyneelle röökille, tosin itse en mitään haista, paitsi silloin pienesti kun käyn esim. töissä ja tulen kotiin.

Olen kokeillut joitakin nikotiinivalmisteita: nikotiinilaastarista ei ole juurikaan ollut huomattavaa hyötyä, kun taas nikotiinipurkka (4mg) on kyllä vienyt tupakanhimoa, mutta itselläni alkaa kurkku turpoamaan kun purkka on ollut suussa pari minuuttia (en jauha sitä koko aikaa, pari puraisua ja sitten laitan sen hampaiden ja posken väliin). Tai tulee semmoinen inhottava paineen ja palan tunne, joka pahenee minuutti minuutilta, en ole uskaltanut pitää purkkaa suussa tosiaan muutamaa minuuttia kauempaa.

Onkos muilla kokemuksia esim. Zonnic suusumutteesta? Onko aiheuttanut turvotusta ja onko siitä ollut hyötyä?
Muita hyväksi todettuja keinoja?

Lääkääriin ei ole varaa mennä hakemaan kalliita lääkkeitä, äidilläni oli joku monta sataa euroa maksava lääkekuuri silloin kun hän lopetti tupakoinnin, mutta itse en semmoista pysty kustantamaan.

Pahoittelen sekavaa tekstiä, aamutupakan väliin jättäminen saa ajatukset myllertämään pelkän röökin ympärillä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät vain sen päivän ensimmäisen sytyttämättä - niin helppoa se on...!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkötupakka on ylivoimainen. Tammikuussa tulleen tutkimuksen mukaan sillä on 2-kertainen todennäköisyys onnistua lopettamisessa verrattuna nikotiinipurkkaan. Bbc:llä on uutinen asiasta. Tutkimus on julkaistu myös New England Journal of Medecine:ssä.

"E-cigarettes are almost twice as effective as nicotine replacements for helping smokers quit, a study suggests."

"Public Health England has already called for e-cigarettes to be made available on the NHS within five years, pointing to a body of research that suggests they are at least 95% less harmful than cigarettes."

https://www.bbc.com/news/health-47041111?fbclid=IwAR25Gd6aih2bW3GFvwKtu…

Vierailija
4/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi jostain käsiisi Allen Carr:in kirja "The Easy Way to Stop Smoking", en muista suomenkielistä nimeä, mutta googlaa. Itse lopetin sen avulla, ja oli todella helppoa. Olen sen jälkeen lainannut tai antanut kirjan varmaan 10 ihmiselle, joista yhtä lukuunottamatta kaikki ovat onnistuneet lopettamaan. Kirja selittää sen, miten nikotiiniriippuvuus toimii. Kun sen ymmärtää, on paljon helpompi lopettaa.

Vierailija
5/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin nicoretten suusuihkeen avulla ja suosittelen. Se auttaa tod. nopeasti tupakanhimoon, noin minuutissa, ja tarvittaessa voi ottaa 2annosta kerralla. Olo sen jälkeen on samanlainen kuin olisi käynyt tupakalla.

Laastarista, purkasta tai imeskelytableteista en itse saanut apua.

Luin tuon Allen Carrin kirjankin joskus, se oli täyttä asiaa kyllä mutta ei saanut itseäni lopettamaan.

Tsemppiä, aluksi on vaikeaa mutta et tule katumaan.

Vierailija
6/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UK:ssa NHS, eli Thl:ää vastaava, suosittelee sähkötupakkaa, hieman eri asenne kuin Suomessa.

Vierailija
7/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tosiaan sähkötupakka olisi pienempi paha.

Jos koukku on nimenomaan tunnepuolella, hypnoosi voisi auttaa.

Vierailija
8/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkötupakkaa voi käyttää myös kokonaan ilman nikotiinia, jos haluaa. Vähitellen vain vähentää sen annostusta. S.tupakka muutenkin tuottaa höyryä, ei savua. Oleellinen ero tupakkaan.

Vierailija
9/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tupakoinnin lopettamista tuo tuollainen on, että vaihdetaan tavallinen rööki sähkötupakkaan? Tuolla metodilla juoppokin raitistuu kun vaihtaa tiukan viinan mietoihin....

Vierailija
10/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salli mun nauraa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tupakoinnin lopettamista tuo tuollainen on, että vaihdetaan tavallinen rööki sähkötupakkaan? Tuolla metodilla juoppokin raitistuu kun vaihtaa tiukan viinan mietoihin....

Tarviiko sen olla niin ehdotonta. Sähkötupakkakin voi sitäpaitsi olla pelkkä välivaihe, siitä on helpompi lopettaa kokonaan, sillä koukuttavia kemikaaleja ei ole kuin nikotiini. Monet lopettaneet sähkiksenkin käytön lopuksi.

Vierailija
11/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on tunnepuolen juttu.

Se hetki kun haluat eroon tupakasta, se onnistuu.

Oli sitten kyseessä "en kehtaa polttaa koska uusi ihastus" tai "en voi polttaa koska raskaus"

Vierailija
12/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun niksapurkka on liian vahvaa, osta miedompaa, jos käytät eikä nikotiinin makuista, se närästää helposti. Jos kokeilet e-savuketta, käy alan liikkeessä niin saat järkevät neuvot ja käyttöohjeet. Voit miedontaa nikotiinin vahvuutta oman mielesi mukaan. Mulla ei ole enää nikotiinia juuri lainkaan ja toivon, että tämäkin jää harvojen iltojen huviksi jossain vaiheessa. Olen maistanut vuosi sitten tupakkaa ja niin vaan laatta lensi parin hatsin jälkeen, joten..

Vierailija
13/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä :)

Aamutupakan juuri poltin (3h heräämisestä), tai oikeastaan otin vain muutamat savut ja tumppasin, koska alkoi huimata ja tuli huono olo, kuten yleensä käy kun on pitkään polttamatta. Päätin että tästä tunteesta pidän kiinni, en siitä hyvän olon tunteesta.

Jos olo alkaa käydä sietämättömäksi, voin taas sytyttää tupakan ja todeta että hyi h****** mikä olo siitä tulee, joska päähän iskostuisi ettei se röökaaminen niin herkkua todellakaan ole.

Kokeilin vahvinta nikotiinipurkaa siksi, koska saatan polttaa kokonaisen sätkätopan päivässä (+50 tupakkaa) huonoina aikoina, tosin nikotiiniannos on varmasti täysin eri.

Suusumutetta ajattelin kokeilla seuraavaksi, jotta saan nopean lievityksen.

Sähkötupakkaan vaihtaminen ei ole enää vaihtoehto, sen jälkeen kun tuli se tilauskielto ulkomailta, ei ole varaa käyttää satoja euroja sähkötupakkaan ja litkuihin, varsinkin kun sitä tulee sitten koko ajan sauhuteltua (on kokeiltu vuosia sitten).

Toivotaan, että suusumuttimesta olisi hyötyä. :) siispä sellainen ostamaan ------>

Vierailija
14/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi jostain käsiisi Allen Carr:in kirja "The Easy Way to Stop Smoking", en muista suomenkielistä nimeä, mutta googlaa. Itse lopetin sen avulla, ja oli todella helppoa. Olen sen jälkeen lainannut tai antanut kirjan varmaan 10 ihmiselle, joista yhtä lukuunottamatta kaikki ovat onnistuneet lopettamaan. Kirja selittää sen, miten nikotiiniriippuvuus toimii. Kun sen ymmärtää, on paljon helpompi lopettaa.

BookBeatissa voi nyt lukea Allen Carrin Stumppaa tähän! maksutta kahden viikon ajan.

https://www.bookbeat.fi/kirja/stumppaa-tahan-17518

Vierailija
15/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies onnistui lopettamaan muutaman vuosikymmenen tupakoinnin nikotiinilaastareiden avulla.

Vierailija
16/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stumppaa tähän on kirjan suomenkielinen nimi. Mieheni lopetti yli 30-vuotisen tupakoinnin luettuaan tämän kirjan. Tai siis, poltti vielä muutaman mutta melkein suuttui itselleen joka röökin jälkeen. Ja niin se jäi.

Vierailija
17/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP:lle! Kyllä sä onnistut!

Vierailija
18/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko se olla ratkaisu, että vähentäisit?

Jos poltat nyt noin paljon, niin voisi olla iso askel, jos päättäisit, että poltat vain esim aamulla yhden ja illalla yhden, tai mikä se onkaan, milloin eniten kaipaat savuketta.

Ja polttaessasi mietit kaikkea negatiivista polttamiseen liittyvää.

Mulla tulee mieleen, että onko perusongelma mielekkään elämänsisällön puuttuminen kun edes ehdit poltella noin paljon, melkein koko hereilläoloajan! Parasta olisi miettiä elämää laajemmin. Käytkö töissä, opiskeletko, onko sulla harrastuksia - kaikkea mikä rajoittaisi polttamiseen käytettävissä olevaa aikaa.

Vierailija
19/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sähkötupakan makuaineiden haittoja on myös tutkittu. Tutkimuksista viimeisin tehtiin hiljattain brittiläisessä Yalen yliopistossa, ja sen mukaan esimerkiksi appelsiinin sekä purukumin makuiset yhdisteet aiheuttivat keuhkoissa ärsytystä sekä tulehdusreaktioita.

Tutkijoiden mukaan keuhkojen ärsytys sekä tulehdusreaktiot voivat altistaa syöville, diabetekselle sekä sydäntaudeille. Aiempien tutkimusten valossa myös havaittiin, että erityisesti sitruksiset sekä kukkaismaut vapauttavat keuhkoissa syöpään yhdistettyjä vapaita radikaaleja."

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/f297f001-532a-4615-a524-52c47…

Vierailija
20/39 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

UK:ssa NHS, eli Thl:ää vastaava, suosittelee sähkötupakkaa, hieman eri asenne kuin Suomessa.

Ei ne varsinaisesti 'suosittele', vaan sanovat vain, että se voi auttaa. Mutta sähkötupakan ongelma on aivan sama kuin muidenkin nikotiinituotteiden, eli ne ylläpitävät nikotiiniriippuvuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme