Jeffree Star ja muovi
Olen jo pidemmän aikaa seurannut youtubesta erilaisia kauneus-ja meikkikanavia. Pidän näistä videoista todella paljon ja olen saanut hyviä vinkkejä meikkaamiseen ja ihonhoitoon, mutta mikä itseäni huolestuttaa on monien tubettajien suhde kuluttamiseen, etenkin ns. kertakäyttökulttuuri ja muovi.
Jostain syystä esimerkiksi Jeffree Star pitää kovasti muovipakkauksista ja kehuu niitä aina tuotearvosteluissaan. Esimerkiksi kallis highligher, jonka pakkaus ei ollut muovia, vaan pahvia, sai moitteita tästä.
Itseäni hirvittää muovin takia Jeffree Starin uusimmat tuotteet ja etenkin jykevään muoviin pakattu paletti Blueblood ja peitevoide, joka sisältää muutaman millilitran tuotetta, mutta pakkaukseen on panostettu senkin edestä ja se on tietenkin muovia. Kaikki se muovi päätyy kaatopaikoille, luontoon ja meriin, kun tuote on käytetty loppuun tai trendit vaihtuu. Ja en edes normaalisti ole erityisen vihreä tai huolissaan luontoasioista, mutta tämä asia vaivaa itseäni jostain syystä kovasti.
Rakastan meikkejä, mutta mielestäni on väärin pakata niitä pakkausmateriaaleihin, jotka eivät ikinä hajoa vaan saatuttavat luonnon. Jotenkin tuntuu myös hassulta, että joku ylistää muovia pakkausmateriaalina tänä päivänä kun netissä kiertää paljon videoita muovilaatoista merellä ja muoviin tukehtuneista eläimistä. Ehkä olen liian idealistinen, mutta olen myös hieman pettynyt että tubettajat, joilla on miljoonien yleisö hehkuttavat muovia.