Tarkista puhelimesi palomuurit yms.
Täällä oli ketju kerjäläisistä jota en enää löytänyt. Minulle tapahtui toissa kesänä Turussa että kerjäläiset joilla yhdellä oli älypuhelin ja korvanappi korvassa seurasivat minua joen rantaan. Minä hätistin ne pois jolloin he menivät seuraavalle penkille päihtyneen miehen kiusaksi. Näytti siltä kuin se yksi (joka oli pukeutunut tytöksi mutta oli mielestäni poika) olisi skannanut miestä kännykällään ja piti omaansa lähellä miehen kännykkää. Kävelin ohitse ja sanoin miehelle että pidä varas ettei ne ryöstä sinua. Mies sanoi pitävänsä.
On olemassa apleja joilla voi kopioida toisen kännykän tiedot ja tapahtumat. En enää kulje kännykkä mukana mobiilidata auki. Kerroin tästä myös Turun poliisille.
Kommentit (12)
Bluetooth, NFC (lähilukuominaisuus) ja wifi ovat ehkä todennäköisempiä yhteydenottotapoja lähietäisyydellä kuin mobiilidata ja niitä monet pitävät päällä täysin turhaan koko ajan. Kuluttavat lisäksi akkuakin.
Älypuhelin on kuin pieni tietokone ja tietoturvasta kannattaa huolehtia.
Kävin lenkillä etelässä ja minulla oli lenkkiapli päällä, kun tulin takaisin hotellille, kaikki viestisovellutukset oli aukaistu, siis käytetty. Juuri olin ne sulkenut kun lähdin.
Jospa etsivät kännykän sijaan pankkikorttia, jossa on lähimaksuominaisuus?
https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-pankkikortilla-tapahtuvasta-lahi…
Wifi ja Bluetooth pois aina kun ette käytä niitä.
Se voi olla että etsivät lähimaksukorttia. Se kerjäläinen kuljetti kännykkäänsä sen kaverin ympärillä ja toisessa korvassa nappikuuloke. En tiedä tekikö poliisi mitään, eivät ilmoita jos tekivät. Viimeksi kun kävin siellä oli niitä vanhoja istuvia kerjäläisiä ei enää ryhmiä myymässä jotain .
Kannattaa vilkasta tuo linkki. Kotikonstein voi torjua rosmot näin--
Juomatölistä voi leikata, ihan saksilla onnistuu, sopivan kokoisen palan lompakkoon.
Se ei paina mitään ja suojaa ettei korttia voi lukea lompakon lävitse.
Alumiini on sen verta terävää että kannattaa vaikka maalarinteipillä reunat suojata.
Toimii on testattu.
Joku viisaampi voi kertoa mitä puhelimen logiin jää. Onko siellä esim pankkikortti tiedot?