Teini halusi tietää politiikasta, mitä asioita puolueet ajavat
Kerroin pääpiirteittäin puolueiden arvopohjista ja painotuksista. Siskoni oli kylässä ja alkoi aivopesemään heti teiniä. Jouduin sanomaan että lopeta.
Miten vaikeaa on puhua politiikasta niin ettei omat asenteet puske läpi jatkuvasti. Sanoin teinille että kyselee muiltakin ihmisiltä, että minun määritelmäni ovat vain minun ja hänen tulee itse muodostaa käsityksensä asioista, mieluusti mahdollisimman puolueettomista lähteistä. Sisko ei ymmärtänyt ollenkaan miksi en suostunut kertomaan lapselle miten asiat ovat.
Osaatteko te pitää omat asenteenne ominanne vai siirrättekö ajatusmalleja väkisin lapsiinne?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini:"Äitii siis mitä niinku ne puolueet kannattaa"
En usko, että näin on käynyt.Mitä tarkoitat? Miksei teini voisi kysyä tuollaista vanhemmaltaan?
Miten siis uskot että on käynyt?
Teinit yleensä googlaavat. Tämä provo on uskottava vain niille jotka syntyivät intetnetin yleistymistä ennen.
Surullista.
Onko täysin mahdotonta että ovat googlanneet, mutta silti haluavat myös vanhempiensa selittävän?
Itse hain jokaisen puolueen lehdet ja luimme niitä. Teinit etsivät niistä mm. nuoria ehdokkaita ja etsivät sopivaa ehdokasta.
Juteltiin, että on hyvä kun on erilaisia puolueita, jotka vastaavat erilaisten suomalaisten toiveisiin. Arvoista myös on juteltu, mutta avoimesti, ei tuputtaem omaa kantaa.
Lapset toivoivat omaa puoluetta ja sitä, että he saisivat äänestää. Sitten heillekin luvattaisiin asioita ja omat heidän asioitaan hoidettaisiin paremmin. Heillä on hyviä ideoita esim. kouluviihtyvyyttä koskien.
Jutellaan lasten kanssa. Esitteitä saa kaikilta puolueita ihan ilmaiseksi ja niitä on kiva lukea yhdessä koko perheen voimin.
Sohvaperunat vaaleista 2019.
Kerroin myös, kuinka kivaa oli äsken äänestää ja kehuin nähneeni useita nuoria äänestämässä. :)
Mukavaa vaali-iltaa teille kaikille ja onnea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että näin on käynyt.Hah.
Kaikkien teinit eivät katsos ole mälli huulessa ja contourit naamassa poseeraamassa instassa, katsos.Minun lapseni ovat lukutaitoisia, mutta nykyään ei kaikki peruskoulusta pääsevät ole.
Et siis kommunikoi lastesi kanssa, oletko pienestä pitäen tunkenut heille tabletin/älypuhelimen kouraan ja käskenyt olla hiljaa?
Kyllä puhun heidän kanssa, mutta yleensä opettelevat perusteet netistä itse.
Lässyn lässyn. Jos teini ei ole esim aiemmin ollut kiinnostunut koko politiikasta, mutta nyt vaalitohinan käydessä kuumana alkaa yhtäkkiä miettiä mistä missäkin puolueessa on pääpiirteittäin kyse, niin onko täysin mahdoton ajatus että teini kysyy sitä vanhemmiltaan, vai meneekö aina ensin googlaamaan kaikkien puolueiden vaaliohjelmat läpi ja vasta sen jälkeen mahdollisesti keskustelee niistä vanhempiensa kanssa?
Meidän teini on paremmin selvillä politiikasta ja eri puolueiden ajamista asioista. Kuitenkin hän halusi keskustella minun ja isänsä kanssa aiheesta ennen kuin teki äänestyspäätöksensä. Hän on siis juuri täyttänyt 18v, joten pääsi nyt ensimmäistä kertaa äänestämään.
Ensinnäkin, meillä ja luultavasti monessa muussakin perheessä, teinit jo tietää puolueiden erot. Toisenna, minä ainakin haluan siirtää arvoni lapsilleni. En puoluekantaa, mutta arvoni.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain jokaisen puolueen lehdet ja luimme niitä. Teinit etsivät niistä mm. nuoria ehdokkaita ja etsivät sopivaa ehdokasta.
Juteltiin, että on hyvä kun on erilaisia puolueita, jotka vastaavat erilaisten suomalaisten toiveisiin. Arvoista myös on juteltu, mutta avoimesti, ei tuputtaem omaa kantaa.
Lapset toivoivat omaa puoluetta ja sitä, että he saisivat äänestää. Sitten heillekin luvattaisiin asioita ja omat heidän asioitaan hoidettaisiin paremmin. Heillä on hyviä ideoita esim. kouluviihtyvyyttä koskien.
Jutellaan lasten kanssa. Esitteitä saa kaikilta puolueita ihan ilmaiseksi ja niitä on kiva lukea yhdessä koko perheen voimin.
Sohvaperunat vaaleista 2019.
Kerroin myös, kuinka kivaa oli äsken äänestää ja kehuin nähneeni useita nuoria äänestämässä. :)
Mukavaa vaali-iltaa teille kaikille ja onnea!
Olen tämän viestin kirjoittaja ja lapseni ovat vasta ala-asteikäisiä. Hakivat vaaliteltoilta karkkia, kun haettiin lehdet.
Kyselevät kovasti, ketä minä äänestän. Ollsan siis luettu kaikista puolueista ja ovat kuulleet tv:n vaaliohjelmia, joita itse kuuntelen.
Haluan kertoa, että kaikki puolueet ovat hyviä omille kannattajilleen ja on korostanut, kuinka tärkeää on saada erilaisia ja eri-ikäisiä edustajia Suomen eduskuntaan.
Voisin ns..aivopestä helposti, mutta kerron positiivisesti kaikista puolueista. Saavat sitten ihan itse pohtia omia kantojaan asioihin ja yhteiskuntaan.
Kivoja keskusteluja on ollut. Suosittelen kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- RKP ajaa ruotsinkielisten asioita
- KD ajaa kristillisiä arvoja eli se on konservatiivinen puolue
- Kokoomus ajaa varakkaiden ja rikkaiden asioita
- Persut ajavat tiukempaa maahanmuuttopolitiikkaa
- Keskusta ajaa maaseudulla asuvien asioita
- SDP ajaa pienituloisten ja duunarien asioita, samoin Vasemmistoliitto
- Vihreät on vähän niin kuin SDP ja Vasemmistoliitto, mutta heille myös ympäristöarvot ovat tärkeitäKeskusta ajaa maakuntien asiaa laajasti. Myös maaseutukaupunkien asiaa. Kartkeasti ottaen n. 80% alueen asiaa.
SDP ei aja pienituloisten asiaa.
Vihreät on oikestopuolue. Haavisto miljonääri. Luonnon asiaa ajavat ellei osu omaan nilkkaan ja sehän ei osu kun palkka verovaroista.
Vihreillä ei ole mitään tekemistä oikeiston kanssa, vaan vihreät ovat lähimpänä nazeja ja nazismia sekä kannnattavat totalitarismia ja sen ylläpitämistä fasismilla ja näiden lisäksi he tukevat täysin avoimesti terrorismia ja terroristejä.
Muuten kaikki heidän ajamansa asiat, puheet ym. heistä lähtevä on suoraan kuin hullujenhuoneen suljetun osaston potilailta.
Erittäin helppoa ja yksinkertaista vastata tuohon kysymykseen jos itse on rehellinen.
Vanhat valtapuolueet kokoomuksesta - vihreisiin haluavat matuttaa koko Suomen joka johtaa meidän itsemme hävittämiseen ajan kanssa, sen lisäksi nuo haluavat myydä ja lahjoittaa kaiken kansallisomaisuutemme pois ja luovuttaa viimeisetkin rippeet meidän itsenäisyydestämme totalitaristiselle EU:lle.
Toinen vaihtoehto on Perussuomalaiset jotka ainoana ja viimeisenä toivonamme on Suomalaisten ja Suomen puolella vastustaen tuota kaikkea maanpetturuutta ja äärimmäistä pahuutta mitä vanhat valtapuolueet ajavat.
Jo näin yksinkertaisella selvityksella lapsi ymmärtää jotain politiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että näin on käynyt.Mitä tarkoitat? Miksei teini voisi kysyä tuollaista vanhemmaltaan?
Teinit yleensä googlaavat. Tämä provo on uskottava vain niille jotka syntyivät intetnetin yleistymistä ennen.
Provo?
No aika helposti syttyvä saa olka jos tästäkin joku provosoituu.
Mitä ihmeellistä siinä on että vaalipäivänä teini kysyy että mikä tää juttu on. Ja hyvä että kysyy. Nykyään ei aikuisetkaan kaikki ymmärrä miten politiikka toimii, saati teinit.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, meillä ja luultavasti monessa muussakin perheessä, teinit jo tietää puolueiden erot. Toisenna, minä ainakin haluan siirtää arvoni lapsilleni. En puoluekantaa, mutta arvoni.
Miksi? Miksi teinit eivät saa muodostaa omaa arvopohjaansa?
Arvot ja ajatukset yhteiskunnan toiminnasta näkyvät kyllä kasvatuksessa, varsinkin jos perheessä keskustellaan yhteiskunnallisista asioista. Näin ollen täysin puolueetonta esitystä on mahdoton antaa. Tällaisissa perheissä yleensä annetaan nuorille mahdollisuus miettiä itse ja kyseenalaistaa vanhempien ajatuksia, muussakin tietysti kuin politiikassa. Aloittajaa taitaa nyt kaihertaa vain se, että siskon poliittinen kanta on erilainen kuin hänen itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- RKP ajaa ruotsinkielisten asioita
- KD ajaa kristillisiä arvoja eli se on konservatiivinen puolue
- Kokoomus ajaa varakkaiden ja rikkaiden asioita
- Persut ajavat tiukempaa maahanmuuttopolitiikkaa
- Keskusta ajaa maaseudulla asuvien asioita
- SDP ajaa pienituloisten ja duunarien asioita, samoin Vasemmistoliitto
- Vihreät on vähän niin kuin SDP ja Vasemmistoliitto, mutta heille myös ympäristöarvot ovat tärkeitäKeskusta ajaa maakuntien asiaa laajasti. Myös maaseutukaupunkien asiaa. Kartkeasti ottaen n. 80% alueen asiaa.
SDP ei aja pienituloisten asiaa.
Vihreät on oikestopuolue. Haavisto miljonääri. Luonnon asiaa ajavat ellei osu omaan nilkkaan ja sehän ei osu kun palkka verovaroista.
Vihreillä ei ole mitään tekemistä oikeiston kanssa, vaan vihreät ovat lähimpänä nazeja ja nazismia sekä kannnattavat totalitarismia ja sen ylläpitämistä fasismilla ja näiden lisäksi he tukevat täysin avoimesti terrorismia ja terroristejä.
Muuten kaikki heidän ajamansa asiat, puheet ym. heistä lähtevä on suoraan kuin hullujenhuoneen suljetun osaston potilailta.
Noh, JOKU tässä kyllä kuulostaa hullujenhuoneen suljetun osaston potilaalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista teinivuosistani ei ole kuin parisen vuotta, mutten tosiaankaan olisi joskus yläasteikäisenä ymmärtänyt Googlen puoluehakutuloksista hölkäsen pöläystä – kun eivät ne täysin yksiselitteisiä ole näin parikymppisellekään!
Vierailija kirjoitti:
Arvot ja ajatukset yhteiskunnan toiminnasta näkyvät kyllä kasvatuksessa, varsinkin jos perheessä keskustellaan yhteiskunnallisista asioista. Näin ollen täysin puolueetonta esitystä on mahdoton antaa. Tällaisissa perheissä yleensä annetaan nuorille mahdollisuus miettiä itse ja kyseenalaistaa vanhempien ajatuksia, muussakin tietysti kuin politiikassa. Aloittajaa taitaa nyt kaihertaa vain se, että siskon poliittinen kanta on erilainen kuin hänen itsensä.
Itseasiassa ei ole.
Kyllä puhun heidän kanssa, mutta yleensä opettelevat perusteet netistä itse.