Tuo Levin onnettomuus on aivan hirvittävä, ahdistaa ajatellakaan!
Surettaa erityisesti sen pelastautuneen sisaruksen puolesta.
Aivan kamala taakka kannettavaksi 😢
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Minua vain naurattaa kun ajattelen, että ne lapset kuolivat siellä tulipalossa ja se vanhin lapsi oli niin tyhmä vammainen, että se juoksi pakoon eikä pelastanut sisaruksiaan niin että toivottavasti sillä on koko loppuelämänsä ajan hirveät tunnontuskat lol se oli ihan homo vammainen :-D
Kurkkaapa peiliin ja toivotaan, ettet oikeasti joudu vastaavaan tilanteeseen. Olet oksettava.
Surullista huomata, miten monen mielestä on ok jättää omat lapset yksin lomamatkalla ja lähteä itse dokaamaan. Ja ne ketkä eivät sellaista tee, ovat ylihuolehtivia vanhempia. Hieno homma....aivan kuin se olisi sama asia, että lapset ovat joskus yksin kotona tutussa kodissa, kuin toisella puolella Suomea jossain korpimökissä. Varmaan on käyty paloturvallisuusseikat läpi ennen kuin lapset on jätetty keskenään ja sen sellaista, huolehdittu, että lapset nukkuvat alakerrassa, koska yläkerrasta ei ole poistumisreittiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaapas tuo linkki. Suomen laissa ei ole ikärajaa, milloin lapsen voi jättää yksin. Perustuu vanhemman arviointiin ja uskoisin että tuossakin tilanteesssa ei ole ensimmäiseksi syytä epäillä jotain holtitonta tapausta.
Mekin olemme kahden teinin vanhempina välillä jättäneet heitä illaksi yksin, aivan yhtä hyvin tällainen onnettomuus voisi tapahtua kellonajasta riippumatta. Yöllä tapahtuvalla tulipalolla on vain helposti karmeat seuraukset
https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…
Meillä oli 18 ja 13 vuotiaat viikon kahdestaan, kun olimme miehen kanssa lomalla ja eivät halunneet lähteä mukaan.
Nykyään ollaan ihan liian hysteerisiä ja siksi nuoristamme kasvaa uusavuttomia pösilöitä.
Ko tapauksessa oli vahinko tapahtunut eikä siitä ketään pidä syyttää.
Se, että lapsesi eivät halunneet lähteä mukaan matkalle, kertookin teidän perhedynamiikasta aivan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaapas tuo linkki. Suomen laissa ei ole ikärajaa, milloin lapsen voi jättää yksin. Perustuu vanhemman arviointiin ja uskoisin että tuossakin tilanteesssa ei ole ensimmäiseksi syytä epäillä jotain holtitonta tapausta.
Mekin olemme kahden teinin vanhempina välillä jättäneet heitä illaksi yksin, aivan yhtä hyvin tällainen onnettomuus voisi tapahtua kellonajasta riippumatta. Yöllä tapahtuvalla tulipalolla on vain helposti karmeat seuraukset
Meillä oli 18 ja 13 vuotiaat viikon kahdestaan, kun olimme miehen kanssa lomalla ja eivät halunneet lähteä mukaan.
Nykyään ollaan ihan liian hysteerisiä ja siksi nuoristamme kasvaa uusavuttomia pösilöitä.
Ko tapauksessa oli vahinko tapahtunut eikä siitä ketään pidä syyttää.
Minä asuin 16 vuotiaana viikot yksin, kun vanhemmat oli töissä toisella paikkakunnalla, enkä halunnut itse lähteä sinne. Asuin siis omakotitaloa yksin viikot. Vanhemmat tulivat perjantai-iltana ja lähtivät sunnuntai-iltana. Ihan oli puulämmitys ja puusauna. Kesä meni pihalla aurinkoa ottaessa ja kirjoja lukiessa ja nauttiessa rauhasta. Kunhan pidin talon siistinä ja kastelin kukat, niin siinä oli suurimmat kotihommat. Minusta oli ihana kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko tapauksessa oli vahinko tapahtunut eikä siitä ketään pidä syyttää.Se, että lapsesi eivät halunneet lähteä mukaan matkalle, kertookin teidän perhedynamiikasta aivan tarpeeksi.
Minä olen myös juuri 18 täytettyäni ollut 13-vuotiaan siskon kanssa kotona, kun vanhemmat olivat reissussa. Eipä tullut mieleen, että tuossa olisi ollut jotain ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen lasun jos kuulen että alaikäiset jätetty yksin kotiin.
Onko sun alaikäisillä koululaisilla hoitotäti iltapäivisin.
Harvalla on varaa palkata lastehoitaja iltapäiviksi. Miten toimit?
On totta kai. Meidän 15v pääsee koulusta klo 14 ja sille on palkattu hoitaja kahdeksi tunniksi, kunnes itse tulen töistä. Näin tekee kunnon vanhemmat.
Toimikoon tämä muistutuksena että tarkistakaa ne palovaroittimet kotona nyt ja aina mennessänne vuokramökkiin tai vastaavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on varaa palkata lastehoitaja iltapäiviksi. Miten toimit?On totta kai. Meidän 15v pääsee koulusta klo 14 ja sille on palkattu hoitaja kahdeksi tunniksi, kunnes itse tulen töistä. Näin tekee kunnon vanhemmat.
Mitä helv? 15-vuotiaalle hoitaja pariksi tunniksi??!!
Näin tekee curling-vanhemmat.
Älä ihmettele, kun se kolmikymppisenä roikkuu sun persiissä.
Vierailija kirjoitti:
Toimikoon tämä muistutuksena että tarkistakaa ne palovaroittimet kotona nyt ja aina mennessänne vuokramökkiin tai vastaavaan.
Eihän tuosta nyt ole vielä edes tullut tietoa, ettäkö ei olisi palovaroittimet olleet kunnossa. Voi olla, että yläkerrassa ei ehditty vaan reagoida tarpeeksi nopeasti vaikka siellä olisi pirahtanutkin palovaroitin hälyttämään. Palo voi olla niin raju, että tukkii pakoreitin hyvin nopeasti ja jos heräät sikeästä unesta niin reagointinopeus on tuskin parhaimmillaan. Palokaasut leviää nopeasti ja ne kun henkäiset keuhkoihin niin myöhästä on, taju menee ja se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palovaroitin on toki lakisääteinen, mutta sen todellisesta kunnosta ei voi koskaan olla varma. Vaikka testinappulasta toimii, niin ei välttämättä tositilanteessa toimikaan. Kelvottomia varoittimia on jossain testeissä löytynyt ja poistettu markkinoilta, mutta uusia tulee tilalle koko ajan.
Kumma juttu että meillä toimii aina ja tutuillakin. Yleensä se syy muu, patterit loppu tai hälytintä ei ole.
On paljon ihmisiä joita ei pätkääkään kiinnosta joku patterin vaihto palovaroittimeen.Se henkiinjäänyt heräsi nimenomaan siihen palovaroittimeen joten tästä ei ole kyse. Ehkä sen sijainti oli huono ja ylhäällä nukkuvat ehti hengittää liikaa häkää herätäkseen ja sitten oli jo liian myöhäistä.
Noinhan se ehkä on mennyt. Ja kyllä meillä nuo teini-ikäiset nukkuvat tosi sikeästi, saa melkein seinät kaataa ympäriltä ennen kuin heräävät. Surullinen ja pysäyttävä tapahtuma, lämmin osanottoni perheelle.
Aika hulppea tuo isorakka. Onko siellä siis vain yksi vanhempi ollut reissussa, ja ketähän ovat, kovin on hiljaista sen saralta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on varaa palkata lastehoitaja iltapäiviksi. Miten toimit?On totta kai. Meidän 15v pääsee koulusta klo 14 ja sille on palkattu hoitaja kahdeksi tunniksi, kunnes itse tulen töistä. Näin tekee kunnon vanhemmat.
Mitä helv? 15-vuotiaalle hoitaja pariksi tunniksi??!!
Näin tekee curling-vanhemmat.
Älä ihmettele, kun se kolmikymppisenä roikkuu sun persiissä.
Ehkä tuo edellinen oli kuitenkin sarkasmia ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä palon syytä, mutta mökeillä on useitakin tulipaloriskejä, joita kerrostalossa ei ole. Jotkut eivät tiedä, että esim. vaatteita ei missään tapauksessa saa kuivattaa kiukaan pääöllä tai läheisyydessä. Kynttilöitä poltetaan paljon enemmän yms. Mökeillä on varoitukset vaaroista, mutta kiireinen turisti ei jaksa perehtyä asioihin. Valitettavasti. Toki sähkölaite voi vaurioitua ja sytyttää tulipalon. Jospa tuostakin hirveästä tragediasta jotakin opitaan tulevaisuuden varalle.
Veljeni kuoli 80-luvulla maalla häkämyrkytykseen, kun oli sulkenut puulämmitteisen uunin pellit liian aikaisin. Sen vuoksi en ikinä uskalla laittaa mökkien takkojen peltejä kiinnin ennen kuin hiillos on aivan mustunut. Lämpöä menee harakoille, mutta henkikulta säästyy.
varsinkin ne jotka ovat iänkaiken asuneet kerrostalossa. Itse oon asunut omakotitalossa maaseudulla lapsena ja osan nuoruutta ja silti oon epävarma kun tulikivi uuni lämmitetään niin sen pellin kanssa. Rantasaunaa ei saa paahtaa liikaa eikä varsinkaan talven jäljiltä.
No vuokramökissä ei tarvitse miettiä sähkönkulutusta ja yrittää optimoida lämmön talteenottoa, senkun pellittää reilusti ja varman päälle.
Hmm. Ajoin 14-vuotiaana kaverini kanssa pyörillä meidän mökille, matkaa 107km. Olimme viikon kahdestaan soutumatkan päässä olevassa saaressa, kokkasimme kaasuhellalla ja tietysti lämmitettiin saunaa. Ei ollut kännyköitä eikä palovaroittimia, eikä ollut kyllä ainakaan kaksia pelastusliivejäkään.
Oma poikani oli kerran 14-15 -vuotiaana yksin kotona kolme yötä.
En osaa nähdä yläasteikäisten ja yhden hilkkua vaille täysi-ikäisen jättämistä keskenään nukkumaan minään heitteillejättönä, eikä taida nähdä poliisikaan. On ennemminkin aika kummallista, jos tuon ikäiset eivät joskus ole ilman aikuista.
Sekopäät ne vaan mässäilee muiden vahingolla...
Sekopäät ne vaan mässäilee muiden vahingolla...
Mä muutin heti 17 täytetttäni pois kotoa. Hyvin pärjäsin. Miksei joku toinen 17 vuotias pystyisi huolehtimaan sisaruksistaan?
Jotkut muuttavat 16 vuotiaana toiselle paikkakunnalle ja hyvin menee.
Levin tapahtuma on surullinen mutta olisi voinut tapahtua vaikka paikalla olisi ollut pelkkiä aikuisia.
Meitä on niin moneksi. Täällä on ollut paljon ketjuja, missä mammat hehkuttaa, että heidän 3 vuotiaat jo ulkoilee yksin pihalla ja uskovat, kun niille sanotaan, ettei saa mennä tielle tai rantaan. Sitten on niitä, jotka vielä 17 vuotiaalle hommaa lapsenvahdin, kun menevät lähibaariin parille oluelle.
Muistaakseni Herra myös sanoo, ettei anna kenellekään suurempaa taakkaa kuin tämä jaksaa kantaa. Ja puhutaan myös suuremmasta suunnitelmasta.