Eikö teidän mielestä koirat haise aika voimakkaasti?
Olen huomannut tämän kun käyn kylässä kodissa, jossa on koiria. Niide henigtys usein haisee ja talvella kun ne tulee ulkoa niin se kostean turkin haju.
Joku pienempi asunto jossa on vaikka ispmpi koira tai parikin niin kyllä ne haistaa jo eteisessä. Eikö se häiritse omistajia?
Kommentit (44)
Riippuu koirasta. Koirat joilla on rasvainen alusturkki haisee erilaiselta kuin aluskarvattomat koirat.
Itse huomaan koiranhajun kun koiravilttejä ei ole pyykätty hetkeen, hengitys haisee vain jos koira haukottelee päin naamaa. Koira aluskarvaton.
Jos koira haisee se on likainen tai sairas. Mm. kuivunut kuola alkaa märkänä haista, vaikkei päälle näy eikä kuivana tunnu käteen. Älä yleistä yhtä kokemustasi kaikkiin koiriin.
En ole huomannut. Meillä chihuahua. Pesun jälkeen tai sateen jälkeen voi hieman haista "koiralle", mutta väitän ettei meidän kodista kyllä muuten voi koiraa haistaa. Toki jokaisessa kodissa on muutenkin oma ominaistuoksunsa.
Ne todella haisee, yksi painava syy, etten halua koiraa.
Koirat todellakin haisee. Myös kissat, marsut jne haisee. Jostain syystä koiran haju on minulle todella vastenmielinen. Esim joku kissa saattaa haista voimakkaammin, mutta se ei häiritse niinkuin koira. Mitä terveempi/puhtaampi/nuorempi koira on sen vähemmän se toki haisee, mutta haisee silti.
Pennut ja nuoret koirat hyvinhoidettuina eivät haise juuri millekään.
Sen sijaan vanhemmiten koira alkaa haista. En tiedä, mikä aineenvaihdunnallinen juttu tämä on, mutta usein todettu kyläpaikoissa, omienkin ja hoitokoirien kohdalla.
Oli viikon hoidossa juuri 11-vuotias borderterrieri ja että se haisi... Voi luoja! Koko kämpässä piti olla koko ajan läpiveto (luonto kiittää tästä ekologisuudesta), että siellä pystyi olemaan. Tämä kuitenkin poikkeus. Harvoin vanhempikaan koira siettämättömän voimakkaasti haisee.
Tämä tietysti on haistajan nenään liittyvä juttu. Jotkut eivät koe vahvaakaan koiran hajua epämiellyttävänä.
Mä myös inhoan koiran hajua. Todella kuvottava voimakas haju. Ja moni koiran omistaja haisee samalta. Varsinkin jos omistaa vähintään pari koiraa. Ja sitten näiden koiraihmisten autot. Hyi kamala mikä löyhkä! Mä olen muutaman kerran vastannut kieltävästi kyläilykutsuun, jos paikassa ollut pari jotain isoa ronttia. En halua vaatteisiini niiden karvoja ja hajua.
Yhdellä ystävälläni on villakoira. Ei haise eikä jätä karvoja. Niitä harvoja koiria jotka ovat tervetulleita kotiini.
Haiseehan ne vähän. Meidän koiran turkki tuoksuu ainakin kuivana hyvälle, joskus nuuskuttelen turkkia. Toki juurikin koiralle. Mutta märkänä en ees haistele.
Väitän että ruokavaliolla on väliä. Esimerkiksi meidän koira syö pelkkää raakaruokaa, joten voi olla siksikin miellyttävämpi haju turkissa/ihossa kun keho voi hyvin, eikä ruokavalio ole täynnä maissia ja muita täyteaineita. Jos ateriassa on paljon lohta, se voi kyllä hetken tuoksua turkista läpi. Koiran karvanlähtökin pysynyt hallinnassa hyvin ja kyseessä on paksuturkkinen rotu.
Tuntuu riippuvan myös rodusta. Esim. kultaisetnoutajat haisevat jostain syystä ihan hirvittävältä.
Vierailija kirjoitti:
Mä myös inhoan koiran hajua. Todella kuvottava voimakas haju. Ja moni koiran omistaja haisee samalta. Varsinkin jos omistaa vähintään pari koiraa. Ja sitten näiden koiraihmisten autot. Hyi kamala mikä löyhkä! Mä olen muutaman kerran vastannut kieltävästi kyläilykutsuun, jos paikassa ollut pari jotain isoa ronttia. En halua vaatteisiini niiden karvoja ja hajua.
Yhdellä ystävälläni on villakoira. Ei haise eikä jätä karvoja. Niitä harvoja koiria jotka ovat tervetulleita kotiini.
Mun tutulla 3 isoa koiraa ja vanha auto. Hyi hele et siellä autossa haisee. Kesällä kerran oksensin siitä lemusta mutta vetosin, että olen vain syönyt jotaim huonoa. En sen jälkeen ole enää mennyt kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Koirat haisee, kissat haisee ja ihmisetkin haisee. Sellaista se tuppaa olemaan.
Ei kyllä kissat haise juuri millekään. Siivoavat jätöksensäkin piiloon jos vain on mahdollisuus.
Ei haise koirat sen enempää kuin sinäkään.
Koirat on ihan kiva eläinlaji muiden eläinlajien joukossa muttei ihmisen lemmikkinä.
Työkoirat asia erikseen.
Itsestänikin se ulkoa tulleen koiran haju on kuvottava, siis jos on kostea keli. Mutta menee nopeasti ohi kuivassa sisätilassa. Minulla on aluskarvaton lyhytkarvainen koira. Ja tietysti koira pestäön, jos alkaa olemaan jatkuvasti pahn hajuinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos koira haisee se on likainen tai sairas. Mm. kuivunut kuola alkaa märkänä haista, vaikkei päälle näy eikä kuivana tunnu käteen. Älä yleistä yhtä kokemustasi kaikkiin koiriin.
Hajuaistisi on heikentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Koirat haisee koiralle. Ei se tarkoita sairautta. Tyhmä...
Meillä ei haise koiralta eikä lähde karvaa lainkaan. Rotuvalinta. Ja pestään 3vk välein.
Ihmiset haisee usein todella pahalle. Suu, hiki, valkosipuli, viina, tupakka, pesemättömyys, tunkkaiset vaatteet, alapää. Lääkäri olen, joten päivittäin näen. Tai siis haistan.
Riippuu koirasta/rodusta/olosuhteista. Ja hyvin usein ruokavaliosta. Esim. edellämainitut kultsut haisevat yleensä hirveältä syödessään halpaa markettiruokaa, mutta raakaruokaa tai laadukasta nappulaa syövillä ei ole mitään mainittavaa perushajua (märkä koirahan tietenkin haisee aina märälle koiralle, vähän kuin 100% villa joka haisee myös märkänä).
Meillä oli koira joka oli ns tuoksukoira, sen päälaki tuoksui ihanalta. Sellaiselta lämpimän mausteiselta. Tuoksui erityisesti iltaisin silloin kun oli rauhallinen ja tyytyväinen❤️ Muutoin ei haissut juuri miltään.
Koirat haisee, kissat haisee ja ihmisetkin haisee. Sellaista se tuppaa olemaan.